Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKusa, Rafal
dc.contributor.editorGregorczyk, Sylwester
dc.contributor.editorUrbanek, Grzegorz
dc.date.accessioned2021-03-22T08:24:51Z
dc.date.available2021-03-22T08:24:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKusa R., Wybrane aspekty pomiaru koopetycji w kontekście orientacji przedsiębiorczej organizacji, [w:] Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, S. Gregorczyk, G. Urbanek (red.), WUŁ, Łódź 2020, http://dx.doi.org/10.18778/8220-335-6.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-335-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/34341
dc.description.abstractIn searching and exploring entrepreneurial opportunities, entrepreneurs can both compete and cooperate, also with their competitors. The aim of the paper is to identify possible associations between organisational entrepreneurship and coopetition. In the paper, the coopetition intensity coefficient is proposed. The results of the study show that this coefficient is significantly correlated with dimensions of entrepreneurial orientation (risk-taking and innovativeness) and performance of a firm. Additionally, some research items are proposed, that can be utilized for deeper diagnosis of coopetitive behaviours related to attributes of entrepreneurship (dimensions of entrepreneurial orientation) as well as stages of entrepreneurial process (opportunity identification, entrepreneurial planning, initiating and managing the resulting enterprise).pl_PL
dc.description.abstractW poszukiwaniu i wykorzystywaniu okazji przedsiębiorcy mogą zarówno konkurować, jak i współpracować z innymi podmiotami, w tym także konkurentami. Celem rozdziału jest określenie potencjalnych związków pomiędzy przedsiębiorczością organizacyjną a koopetycją. W opracowaniu zaproponowano współczynnik intensywności koopetycji. W wyniku przeprowadzonych badań empirycznych stwierdzono, że jest on istotnie skorelowany zarówno z wymiarami orientacji przedsiębiorczej (gotowością do podejmowania ryzyka i innowacyjnością), jak i wynikami osiąganymi przez przedsiębiorstwa. Zaproponowano pytania, które mogą być wykorzystane do pogłębionej diagnozy zachowań koopetycyjnych, odnoszących się do atrybutów przedsiębiorczości (wymiarów orientacji przedsiębiorczej) i poszczególnych etapów procesu przedsiębiorczości (poszukiwania sposobności, planowania działań przedsiębiorczych, inicjowania przedsięwzięć czy też zarządzania przedsiębiorczego).
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofZarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectprzedsiębiorczość organizacyjnapl_PL
dc.subjectorganizational entrepreneurshippl_PL
dc.subjectorientacja przedsiębiorczapl_PL
dc.subjectentrepreneurial orientationpl_PL
dc.subjectkoopetycjapl_PL
dc.subjectcoopetitionpl_PL
dc.subjectproces przedsiębiorczościpl_PL
dc.subjectentrepreneurial processpl_PL
dc.titleWybrane aspekty pomiaru koopetycji w kontekście orientacji przedsiębiorczej organizacjipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number185-198pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Organizacjami, Kadrami i Prawa Gospodarczegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-336-3
dc.referencesAluchna M., Kooperencja w grupach kapitałowych, [w:] M. Aluchna, J. Cygler, G. Materna, M. K. Witek- Hajduk, E. Marciszewska, Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2013, s. 159–194.pl_PL
dc.referencesBengtsson M., Johansson M., Managing coopetition to create opportunities for small firms, „International Small Business Journal” 2014, vol. 32, no. 4, s. 401–427.pl_PL
dc.referencesBengtsson M., Kock S., Coopetition in business networks – to cooperate and compete simultaneously, „Industrial Marketing Management” 2000, vol. 29, no. 5, s. 411–426.pl_PL
dc.referencesBouncken R., Fredrich V., Ritala P., Kraus S., Coopetition in new product development alliances – advantages and tensions for incremental and radical innovation, „British Journal of Management” 2018, vol. 29, no. 3, s. 391–410.pl_PL
dc.referencesBoyles T., 21st century knowledge, skills, and abilities and entrepreneurial competences: A model for undergraduate entrepreneurship education, „Journal of Entrepreneurship Education” 2012, no. 15, s. 41–55.pl_PL
dc.referencesChin K. S., Chan B. L., Ping-Kit L., Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy, „Industrial Management & Data Systems” 2008, vol. 108, no. 4, s. 437–454.pl_PL
dc.referencesCrick J. M., Crick D., Developing and validating a multi-dimensional measure of coopetition, „Journal of Business & Industrial Marketing” 2019, vol. 34, no. 4, s. 665–689.pl_PL
dc.referencesCygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCygler J., Sroka W., Solesvik M., Dębkowska K., Benefits and Drawbacks of Coopetition: The Roles of Scope and Durability in Coopetitive Relationships, „Sustainability” 2018, vol. 10, no. 2688, s. 1–24.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Network coopetition, [w:] A.-S. Fernandez, P. Chiambaretto, F. Le Roy, W. Czakon (red.), The Routledge Companion to Coopetition Strategies, Routledge, Abingdon 2018, s. 47–57.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Klimas P., Mariani M., Behavioral antecedents of coopetition: A synthesis and measurement scale, „Long Range Planning” 2020, vol. 53, no. 1, 101875, s. 1–15.pl_PL
dc.referencesCzernek K., Formy i uwarunkowania koopetycji na obszarach turystycznych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2018, t. XIX, z. 6, cz. II, s. 91–104.pl_PL
dc.referencesDyduch W., Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2008.pl_PL
dc.referencesFranco M., Haase H., Firm resources and entrepreneurial orientation as determinants for collaborative entrepreneurship, „Management Decision” 2013, vol. 51, no. 3, s. 680–696.pl_PL
dc.referencesGalkina T., Lundgren-Henriksson E.-L., Coopetition as an entrepreneurial process: Interplay of causation and effectuation, „Industrial Marketing Management” 2017, no. 67, s. 158–173.pl_PL
dc.referencesGartner W. B., „Who Is an Entrepreneur?” Is the Wrong Question, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1989, Summer, s. 47–67.pl_PL
dc.referencesGnyawali D. R., Park B. J.R., Co-opetition and technological innovation in small and medium- sized enterprises: a multilevel conceptual model, „Journal of Small Business Management” 2009, vol. 47, no. 3, s. 308–330.pl_PL
dc.referencesHora W., Gast J., Kailer N., Rey-Marti A., Mas-Tur A., David and Goliath: causes and effects of coopetition between start-ups and corporates, „Review of Managerial Science” 2018, no. 12, s. 411–439.pl_PL
dc.referencesHughes M., Morgan R. E., Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth, „Industrial Marketing Management” 2007, no. 36, s. 651–661.pl_PL
dc.referencesKlimas P., Czakon W., Organizational innovativeness and coopetition: a study of video game developers, „Review of Managerial Science” 2018, vol. 12, s. 469–497.pl_PL
dc.referencesKraus S., Meier F., Niemand T., Bouncken R. B., Ritala P., In search for the ideal coopetition partner: an experimental study, „Review of Managerial Studies” 2017, no. 12, s. 1025–1053.pl_PL
dc.referencesKrupski R., O okazjach raz jeszcze: trochę teorii i raportu z badań, „Przegląd Organizacji” 2012, nr 11, s. 3–5.pl_PL
dc.referencesKusa R., Wielowymiarowa analiza przedsiębiorczości organizacyjnej, [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Stan i perspektywy rozwoju nauk o zarządzaniu. Wybrane problemy, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, Toruń 2016, s. 477–491.pl_PL
dc.referencesLumpkin G. T., Dess G. G., The Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance, „Academy of Management Review” 1996, vol. 21, no. 1, s. 135–172.pl_PL
dc.referencesMierzejewska W., Czynniki sukcesu koopetycji, „Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance” 2018, t. 16, nr 1, s. 123–133.pl_PL
dc.referencesMiller D., The correlates of entrepreneurship in three types of firms, „Management Science” 1983, vol. 29, no. 7, s. 770–791.pl_PL
dc.referencesMorris M. H., Kuratko D. F., Corporate Entrepreneurship: Entrepreneurial Development within Organizations, Thomson South-Western, Mason 2002.pl_PL
dc.referencesMorris M. H., Koçak A., Özer A., Coopetition as a small business strategy: implications for performance, „Journal of Small Business Strategy” 2007, vol. 18, no. 1, s. 35–55.pl_PL
dc.referencesNunnally J. C., Bernstein I.H, Psychometric Theory, McGraw-Hill Inc., New York 1967.pl_PL
dc.referencesOsarenkhoe A., A study of inter-firm dynamics between competition and cooperation – a coopetition strategy, „Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management” 2010, vol. 17, no. 3–4, s. 201–221.pl_PL
dc.referencesRibeiro-Soriano D., Urbano D., Overview of collaborative entrepreneurship: An integrated approach between business decisions and negotiations, „Group Decision Negotiation” 2009, no. 18, s. 419–430.pl_PL
dc.referencesRitala P., Sainio L.-M., Coopetition for radical innovation: technology, market and business-model perspectives, „Technology Analysis & Strategic Management” 2014, vol. 26, no. 2, s. 155–169.pl_PL
dc.referencesRodrigues F., Souza V., Leitão J., Strategic coopetition of global brands: a game theory approach to ‘Nike+ iPod Sport Kit’ co-branding, „International Journal of Entrepreneurial Venturing” 2011, vol. 3, no. 4, s. 435–455.pl_PL
dc.referencesRoig-Tierno N., Kraus S., Cruz S., The relation between coopetition and innovation/entrepreneurship, „Review of Managerial Science” 2018, vol. 12, no. 2, s. 379–383.pl_PL
dc.referencesRychłowska-Musiał E., Value Creation in a Firm Through Coopetition: Real Options Games Approach, [w:] K. Jajuga, L. Orlowski, K. Staehr (red.), Contemporary Trends and Challenges in Finance. Springer Proceedings in Business and Economics, Springer, Cham 2017, s. 285–295.pl_PL
dc.referencesShane S., Venkatraman S., The promise of entrepreneurship as a field of research, „Academy of Management Review” 2000, no. 25, s. 217–226.pl_PL
dc.referencesSoppe B., Lechner C., Dowling M., Vertical coopetition in entrepreneurial firms: theory and practice, „Journal of Small Business and Enterprise Development” 2014, vol. 21 no. 4, s. 548–564.pl_PL
dc.referencesStevenson H. H., Jarillo J. C., A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management, „Strategic Management Journal” 1990, vol. 11, no. 4, s. 17–27.pl_PL
dc.referencesVanyushyn V., Bengtsson M., Näsholm M. H., Boter H., International coopetition for innovation: are the benefits worth the challenges?, „Review of Managerial Science” 2018, no. 12, s. 535–557.pl_PL
dc.referencesWalley K., Coopetition: an introduction to the subject and an agenda for research, „International Studies of Management & Organization” 2007, vol. 37, no. 2, s. 11–31.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Bielawska A., Koopetycja a rozwój przedsiębiorstwa w opinii kadry kierowniczej firm high-tech, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej: Organizacja i Zarządzanie” 2013, nr 52, s. 135–146.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-335-6.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe