dc.contributor.author | Głąb, Zbigniew | |
dc.contributor.author | Kocejko, Magdalena | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-12-22T12:42:15Z | |
dc.date.available | 2021-12-22T12:42:15Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Głąb Z., Kocejko M., Polityka wobec niepełnosprawności w Polsce w perspektywie okrutnego optymizmu. Rzecz o niespełnianych obietnicach, [w:] Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 291-314, https://dx.doi.org/10.18778/8220-475-9.16 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/40241 | |
dc.description.abstract | W artykule przedstawione zostało zastosowanie perspektywy teoretycznej, jaką jest okrutny optymizm (cruel optimism), do analizy sytuacji osób z niepełnosprawnościami w edukacji i na rynku pracy w Polsce. Okrutny optymizm rozumiany jest jako zespół niespełnionych obietnic oferowanych i cenionych przez współczesne społeczeństwo konsumpcyjne. Obietnice te jednocześnie są wyznacznikiem statusu, a samo ich istnienie wiąże się ze społeczną presją dążenia do ich realizacji za wszelką cenę – również za cenę degradacji jednostki. Proponowana analiza dotyczy obietnic składanych osobom z niepełnosprawnościami w ramach różnych praktyk i rozwiązań na polach edukacji zawodowej oraz działań prozatrudnieniowych, jak również wskazuje przyczyny tych niepowodzeń. Wskazane zostały również możliwości unikania (lub redukowania) efektu okrutnego optymizmu w kształtowaniu polityki publicznej wobec osób z niepełnosprawnościami. W podsumowaniu opisane zostały postulaty badawcze oraz rekomendacje związane z zastosowaniem perspektywy okrutnego optymizmu w ewaluacji programów skierowanych do osób z niepełnosprawnościami. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the application of a theoretical approach which is cruel optimism to analyze the situation of people with disabilities in education and the labor market in Poland. Cruel optimism is understood as a set of unfulfilled promises offered and valued by contemporary consumer society. These promises are an indicator of status, and their very existence is associated with social pressure to strive to achieve them at all costs – also at the price of the degradation of the individual. The proposed analysis examines promises made to persons with disabilities as part of various practices and solutions in the fields of vocational education and employment-related activities, as well as indicates the reasons for their failure. Possibilities of avoiding (or reducing) the effect of cruel optimism in shaping disability policy have also been indicated. The summary contains research postulates and recommendations related to the use of cruel optimism approach in the evaluation of programs addressed to people with disabilities. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (red.), Zrozumieć niepełnosprawność. Problemy, badania, refleksje, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | okrutny optymizm | pl_PL |
dc.subject | polityka wobec niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | edukacja | pl_PL |
dc.subject | rynek pracy | pl_PL |
dc.subject | cruel optimism | pl_PL |
dc.subject | disability policy | pl_PL |
dc.subject | persons with disabilities | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | labour market | pl_PL |
dc.title | Polityka wobec niepełnosprawności w Polsce w perspektywie okrutnego optymizmu. Rzecz o niespełnianych obietnicach | pl_PL |
dc.title.alternative | The Polish policy on disability in the perspective of cruel optimism. About the promises that have not been being fulfilled | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl_PL |
dc.page.number | 291-314 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-475-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | ZBIGNIEW GŁĄB – adiunkt w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Uniwersytetu Łódzkiego. Od wielu lat działa w organizacjach pozarządowych wspierających osoby z niepełnosprawnościami w ich działaniach na rzecz poprawy jakości własnego życia. Jest m. in. innymi członkiem-założycielem Stowarzyszenia Instytut Niezależnego Życia – obywatelskiego think-tanku działającego na rzecz wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w Polsce. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MAGDALENA KOCEJKO – doktorantka w Katedrze Polityki Publicznej w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Od wielu lat prowadzi ewaluację projektów i programów skierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Jest związana z wieloma organizacjami pozarządowymi wspierającymi osoby z niepełnosprawnościami, m.in. ze Stowarzyszeniem Instytut Niezależnego Życia – obywatelskiego think-tanku działającego na rzecz wdrażania Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w Polsce, którego jest współzałożycielką. | pl_PL |
dc.references | Berlant, Lauren Gail (2011). Cruel Optimism. Durham: Duke UP. | pl_PL |
dc.references | Carling-Jenkins, Rachel (2016). Disability and Social Movements. Learning from Australian Experiences. Routledge. | pl_PL |
dc.references | Degener, Theresia (2016). Disability in a Human Rights Context. „MDPI: Laws”, vol. 5, 35. | pl_PL |
dc.references | Fraser, Nancy (2013). Fortunes of Feminism: From State-Managed Capitalism to Neoliberal Crisis. Brooklyn, New York: Verso Books. | pl_PL |
dc.references | Fritsch, Kelly (2013). The Neoliberal Circulation of Affects: Happiness, Accessibility and the Capacitation of Disability as Wheelchair. „Culture & Society”, vol. 5 (3), s. 133–149. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa (2007). Znaczenie pracy w życiu młodzieży niepełnosprawnej. W: Ewa Giermanowska (red.). Młodzi niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 97–109. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa (2016a). Kulturowe uwarunkowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr 4/2016, s. 81–96. | pl_PL |
dc.references | Giermanowska, Ewa (2016b). Niepełnosprawni. Ukryty segment polskiego rynku pracy. „Prakseologia”, t. 158/1, s. 275–298. | pl_PL |
dc.references | Kowalik, Tadeusz (2001). Społeczne aspekty transformacji a rola państwa. „Gospodarka Narodowa”, nr 9, s. 28–47. | pl_PL |
dc.references | Kubicki, Paweł (2017). Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH. | pl_PL |
dc.references | Kubicki, Paweł, Bakalarczyk, Rafał, Mackiewicz-Ziccardi, Marek (2019). Protests of People with Disabilities as Examples of Fledgling Disability Activism in Poland. „Canadian Journal of Disability Studies”, nr 8 (5), s. 141–161. | pl_PL |
dc.references | Kubicki, Paweł, Rucińska, Marta, Grzelak, Paweł (2015). Ścieżki edukacyjne osób niepełnosprawnych oraz włączający system edukacji i rynku pracy. W: Agnieszka Chłoń-Domińczak (red.). Edukacja a rynek pracy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Lymbery, Mark (2012). Social Work and Personalisation. „The British Journal of Social Work”, nr 42 (4), s. 783–792. | pl_PL |
dc.references | Mladenov, Teodor, Owens, John, Cribb, Alan (2015). Personalisation in Disability Services and Healthcare: a Critical Comparative Analysis. „Critical Social Policy”, vol. 35 (3), s. 307–326. | pl_PL |
dc.references | Paolantonio, Di Mario (2015). The Cruel Optimism of Education and Education’s Implication with „Passing-On”, Philosophy of Education Society of Great Britain Annual Conference. New College, Oxford, 26–29 March 2015. | pl_PL |
dc.references | Piechowicz-Witoń, Dorota (2015). Trener pracy jako skuteczna metoda aktywizacji osób z niepełnosprawnością. „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania”, nr II/2015(15), s. 95–106. | pl_PL |
dc.references | Racław, Mariola, Trawkowska, Dobroniega (2017). Pytania o rzecznictwo wobec niepełnosprawnych i problemu niepełnosprawności – koncepcje i działania w perspektywie interdyscyplinarnej. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 60, s. 13–32. | pl_PL |
dc.references | Rayner, Steve (2012). Uncomfortable knowledge: the social construction of ignorance in science and environmental policy discourses. „Economy and Society”, vol. 41:1, s. 107–125. | pl_PL |
dc.references | Rudnicki, Seweryn (2014). Niepełnosprawność i złożoność. „Studia Socjologiczne”, nr 2 (213), s. 43–61. | pl_PL |
dc.references | Runswick-Cole, Katherine, Goodley, Daniel (2015). Disability, Austerity and Cruel Optimism in Big Society: Resistance and „The Disability Commons”, „Canadian Journal of Disability Studies”, nr 4.2, s. 162–186. | pl_PL |
dc.references | Rymsza, Marek (2016). Niepełnosprawny jako aktywny obywatel – problematyka integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce. W: Elżbieta Zakrzewska-Manterys, Jakub Niedbalski (red.). Samodzielni zaradni niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 13–46. | pl_PL |
dc.references | Shakespeare, Tom (2017). Disability: The Basics. London: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Titchkosky, Tanya (2014). Monitoring Disability.The Question of the ‘Human’. W: Michael Gill, Cathy J. Schlund-Vials (red.). Human Rights Projects by Disability, Human Rights and the Limits of Humanitarianism. London: Routledge, s. 119–136. | pl_PL |
dc.references | Wolbring, Gregor (2008). The Politics of Ableism. „Development”, vol. 51, s. 252–258. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2007). Wykształcenie a sytuacja zawodowa osób niepełnosprawnych. W: Ewa Giermanowska (red.). Młodzi niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, s. 57–79. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2015). Upośledzenie umysłowe jako niepełnosprawność i jako sposób bycia człowiekiem, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, nr 3, s. 14–24. | pl_PL |
dc.references | Zaviršek, Darja (2014). Those Who Do Not Work Shall Not Eat!’ A Comparative Perspective on the Ideology of Work within Eastern European Disability Discourses. W: Rasell Michael, Iarskaia-Smirnova Elena (red.). Disability in Eastern Europe and the Former Soviet Union. London:BASEES/Routledge Series on Russian and East European Studies, s. 184–201. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON 2012), sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2012, poz. 1169). | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, (MEN 2015), (Dz.U. 2015, poz. 1113). | pl_PL |
dc.references | Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020 (SzOP 2020) http://www.power.gov.pl/media/85219/SZOOP_POWER_wersja_17.pdf (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, (Ustawa 1997), (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776). | pl_PL |
dc.references | Chłoń-Domińczak, Agnieszka (red.) (2018). Badanie sytuacji zawodowej niepełnosprawnych absolwentów szkół wyższych w zależności od ich ścieżki edukacyjnej ze szczególnym uwzględnieniem uczestników programów aktywizujących społecznie i zawodowo (programy Student I, Student II oraz inne). Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | Daniłowska, Sylwia, Gawska, Agata, Kocejko, Magdalena (2019). Badanie sytuacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami objętych usługami aktywizacji zawodowej przez Fundację Aktywizacja. Raport z badania. Fundacja Aktywizacja. Warszawa https://www.aktywizacja.org.pl/wiedza/badania/badanie-sytuacji-zawodowej-osob-zniepelnosprawnosciami-objetych-uslugami-aktywizacji-zawodowej-przez-fundacjeaktywizacja/ (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Europejskie Centrum Doradztwa Finansowego (ECDF 2012). Raport końcowy z badania ewaluacyjnego pn. Ocena trwałości wsparcia skierowanego na rozwój przedsiębiorczości udzielonego uczestnikom projektów, którzy rozpoczęli działalność gospodarczą w ramach Działania 6.2 oraz Poddziałania 8.1.2 PO KL. Poznań. | pl_PL |
dc.references | EUROSTAT (2014). Disability Statistics – Labour Market Access https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/pdfscache/34420.pdf (dostęp: 29.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Góral, Anna, Kocejko, Magdalena (2015). Diagnoza sytuacji osób niepełnosprawnych z terenów wsi i małych miast – raport z wywiadów grupowych przeprowadzonych z uczestnikami projektu „Wsparcie środowiska osób niepełnosprawnych z terenów wiejskich i małomiasteczkowych”. Warszawa: Fundacja Aktywizacja http://www.aktywizacja.org.pl/images/PROGRAM/Raport_z_wywiadow_grupowych_z_uczestnikami_projektu_-Diagnoza_sytuacji_osob_niepelnosprawnych_M.Kocejko.pdf (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Grammenos, Stefanos (2018). European Comparative Data on Europe 2020 & People with disabilities. Final Report, On behalf on the European network of academic experts in the field of disability (ANED). | pl_PL |
dc.references | Grzelak, Paweł, Kubicki, Paweł, Orłowska, Marta (2014). Realizacja badania ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów – raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl_PL |
dc.references | GUS, BAEL (2019). Aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych i sprawnych w wieku 16 lat i więcej oraz w wieku produkcyjnym (18-59/64) – kwartalnie http://www.niepelnosprawni.gov.pl/container/niepelnosprawnosc-w-liczbach/rynek-pracy/bael/2019/Dane%20z%20BAEL%20GUS%201993-II%20kw%202019-NA%20STRONE.xlsx (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Kryńska, Elżbieta (red.) (2013). Wyniki dotychczasowych badań dotyczących aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Raport przygotowany w ramach projektu: Zatrudnienie osób niepełnosprawnych – perspektywy wzrostu. Warszawa: Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2013). Badanie adekwatności i efektywności realizowanego wsparcia w ramach Poddziałania 1.3.6 oraz w komponencie regionalnym PO KL w kontekście potrzeb osób niepełnosprawnych, Collect Consulting na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Warszawa http://www.ewaluacja.gov.pl/media/29070/r15.pdf (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Ministerstwo Rozwoju (2017). Efekty polityki spójności 2007–2013 w Polsce https://www.ewaluacja.gov.pl/media/47055/raport_synteza_PL.pdf (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Najwyższa Izba Kontroli (2011). Informacja o wynikach kontroli organizacji i finansowania warsztatów terapii zajęciowej przy udziale środków państwowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w województwie małopolskim. Kraków: Najwyższa Izba Kontroli, Delegatura w Krakowie. | pl_PL |
dc.references | Najwyższa Izba Kontroli (2017). Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-ksztalceniu-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-2017.html (dostęp: 27.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2009). Analiza działalności warsztatów terapii zajęciowej w 2008 roku, Raport z badania zrealizowanego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR dla Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych https://www.pfron.org.pl/fileadmin/ftp/dokumenty/Badania_i_analizy/Raport_z_badania_-_Analiza_dzialalnosci_wtz_w_2008_roku.pdf (dostęp: 28.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2014). Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej, raport końcowy z badania, Laboratorium Badań Społecznych na zlecenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf (dostęp: 28.02.2019). | pl_PL |
dc.references | Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2017). Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Badania_i_analizy/Badanie_potrzeb_ON/Raport_koncowy_badanie_potrzeb_ON.pdf?fbclid=IwAR2byD9ru-hX04Iloais6eblSQQ2TScddlzst7MrTc7jRbaPdQFqM5K1Cv4 (dostęp: 29.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2018). Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych. Raport końcowy, Badania Społeczne MSK na zlecenie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Badania_i_analizy/Badanie_potrzeb_ON/Raport_koncowy_badanie_potrzeb_ON.pdf (dostęp: 28.02.2020). | pl_PL |
dc.references | Stowarzyszenie na Rzecz Spółdzielni Socjalnych (SRSS 2012). Bariery i szanse dla innowacyjności aktywizacji zawodowej w WTZ – raport z badań. Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szczucki, Jan, Karolina, Jakubowska, Paweł, Penszko, Piotr, Przybyszewski, Robert, Kubajek (2012). Ocena trwałości i efektywności wsparcia udzielonego na rozpoczęcie działalności gospodarczej w ramach SPO RZL, ZPORR oraz PO KL. Warszawa, Policy & Action Group Uniconsult sp. z o.o. | pl_PL |
dc.references | Gorczyca, Magda, Karczmarczyk, Katarzyna (2007). Aktywnie szukam pracy, Wydanie III, aktualizacja dnia: 13.02.2007 http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/7853 (dostęp: 29.02.2020). | pl_PL |
dc.references | iTV Sejm – transmisje archiwalne (2020). 5. posiedzenie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 12 i 13 lutego 2020 r., Wypowiedź Pawła Wdówika 09:40:00 https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/transmisje_arch.xsp?fbclid=IwAR3WHBjb6bF-Qk87GEL4_3NMgUowZHHFAvymgJnaqwuHUuHrw2Z-1sSm_So#0E77B4F66510753EC125850A002868C1 (dostęp: 29.02.2020). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-475-9.16 | |
dc.discipline | nauki o zdrowiu | pl_PL |
dc.discipline | nauki o polityce i administracji | pl_PL |