Show simple item record

dc.contributor.authorŻukowski, Bartosz
dc.date.accessioned2022-03-10T10:05:37Z
dc.date.available2022-03-10T10:05:37Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationŻukowski B., Niezauważona rewolucja. Konstruktywistyczny idealizm Richarda Burthogge’a, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-637-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-637-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41007
dc.description.abstractKsiążka poświęcona jest teorii poznania Richarda Burthogge’a (1638-1705), siedemnastowiecznego filozofa angielskiego, autora m.in. dzieł: Organum Vetus & Novum (1678) oraz An Essay upon Reason, and the Nature of Spirits (1694). Choć epistemologiczne idee Burthogge’a nie wywarły znaczącego wpływu na współczesną mu filozofię, a w konsekwencji nie stały się dotychczas przedmiotem głębszych analiz, w jego pismach odnaleźć można nader oryginalną koncepcję konstruktywistycznego idealizmu, która – oceniana z szerszej perspektywy historycznej – w kluczowych punktach okazuje się antycypować niemal o wiek późniejszą filozofię Kanta. Najistotniejszym elementem tego stanowiska jest odrzucenie możliwości bezpośredniego (intelektualnego bądź zmysłowego) poznania przedmiotów zewnętrznych na rzecz teorii modi concipiendi, zgodnie z którą konceptualizacja rzeczywistości pozaumysłowej dokonuje się zawsze w formie i z użyciem środków określonych przez strukturalne oraz funkcjonalne własności ludzkich zdolności poznawczych. W ten sposób, dowodząc, iż świat zewnętrzny dostępny jest umysłowi ludzkiemu jedynie poprzez „fenomeny”, które sam współtworzy, Burthogge wyraźnie antycypuje Kantowskie twierdzenie o niepoznawalności rzeczywistości samej w sobie. Co najmniej od lat dwudziestych XX w. wyraża się potrzebę głębszej analizy pism wiecznie „zapomnianych” myślicieli XVII i XVIII wieku. Niniejsza monografia wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom. Choć jej bezpośrednim celem jest poszerzenie wiedzy o wczesnonowożytnej filozofii brytyjskiej, przywrócenie pamięci o doktrynie idealistycznej, o niemal stulecie wyprzedzającej koncepcję Kanta, w przyszłości powinno umożliwić także sformułowanie nowych konkluzji na temat wewnętrznej logiki i immanentnej dynamiki ewolucji całej myśli postkartezjańskiej.pl_PL
dc.description.sponsorshipKsiążka powstała w ramach projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki, nr rejestracyjny 2015/19/D/HS1/01013pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectidealizmpl_PL
dc.subjectzmysłowośćpl_PL
dc.subjectakt poznawczypl_PL
dc.subjectBurthogge Richardpl_PL
dc.subjectmodi concipiendipl_PL
dc.subjectmodel poznaniapl_PL
dc.titleNiezauważona rewolucja. Konstruktywistyczny idealizm Richarda Burthogge’apl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number262pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Historii Filozofiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-638-1
dc.referencesOrganum Vetus & Novum. OR, A DISCOURSE OF REASON AND TRUTH. WHEREIN The Natural Logick common to Mankinde is briefly and plainly described. LONDON: Printed for Sam. Crouch, at the Princes Arms a Corner-shop of Popeshead ally in Cornhil. 1678.pl_PL
dc.referencesAN ESSAY UPON REASON, AND THE Nature of Spirits. LONDON: Printed for John Dunton at the Raven in the Poultrey. 1694.pl_PL
dc.referencesOF THE SOUL OF THE WORLD; AND OF Particular Souls. IN A Letter to Mr. Lock, occasioned by Mr. Keil’s Reflections upon an Essay lately published concerning Reason. By the Author of that Essay. LONDON: Printed for Daniel Brown, at the Black Swan and Bible without Temple-Bar. 1699.pl_PL
dc.referencesΤΑΓΑΘΟΝ, OR, Divine Goodness Explicated and Vindicated FROM THE EXCEPTIONS OF THE ATHEIST: Wherein also the Consent of the Gravest Philosophers, with the Holy, and Inspired Penmen, in many of the most important points of Christian Doctrine is fully evinced. London, Printed by S. and B. Griffin, for James Collins, and are to be sold at the Kings-Armes in Ludgate-street, 1672. (Athenae Oxonienses, vol. IV, s. 581, podaje także informację o wydaniu z 1670 r.)pl_PL
dc.referencesCAVSA DEI, OR AN APOLOGY FOR GOD. WHEREIN The Perpetuity of Infernal Torments is Evinced, and Divine both Goodness and Justice (that notwithstanding) Defended. The Nature of Punishments in General, and of Infernal ones in Particular Displayed. The Evangelical Righteousness Explicated and Setled. The Divinity of the Gentiles both as to things to be Believed, and things to be Practised, Adumbrated; and the wayes whereby it was Communicated, plainly Discover’d. London, Imprinted for Lewis Punchard Bookseller in Totnes in Devon, and are to be sold by F. Tyton at the Three Daggers in Fleetstreet. 1675.pl_PL
dc.referencesAN ARGUMENT FOR Infants Baptisme, Deduced from the ANALOGY of FAITH, and of the Harmony of the Scriptures. In which, In a Method wholly new, and upon Grounds not commonly observed, both the Doctrine (of Infants Baptism) is fully Asserted, and the Objections against it, are obviated. LONDON: Printed for Jonathan Greenwood, at the Crown in the Poultry, 1684. (Athenae Oxonienses, vol. IV, s. 582, podaje informację o wydaniu z 1683 r.)pl_PL
dc.referencesVindiciae Poedo-Baptismi: OR, A CONFIRMATION OF AN ARGUMENT Lately Emitted for Infants Baptism: IN A LETTER To a Reverend Divine OF The Church of England. LONDON: Printed for Thomas Simmons, at the Prince’s Arms in Ludgate Street. 1685.pl_PL
dc.referencesPRUDENTIAL REASONS FOR REPEALING THE PENAL LAWS AGAINST All Recusants, And for a General Toleration, Penn’d by a Protestant Person of Quality. LONDON, Printed for Matthew Turner at the Lamb in High Holborn. 1687. (Opublikowane anonimowo)pl_PL
dc.referencesTHE NATURE OF Church-Government, Freely Discussed and set out. IN THREE LETTERS. LONDON, Printed for S. G. 1691. (Opublikowane anonimowo)pl_PL
dc.referencesCHRISTIANITY A Revealed Mystery; OR, The Gracious Purpose of God toward the Gentiles, set in a clear Light, in some Reflections on ROM. VIII. 28, 29, 30. To which is added, A Brief Discourse concerning Perseverance in Grace. LONDON, Printed for Dan. Brown, at the Black-Swan and Bible without Temple-bar. 1702.pl_PL
dc.referencesDisputatio medica inauguralis, de lithiasi et calculo. Quam summo auxiliante numine ex auctoritate magnifici D. Rectoris D.D. Abrahami Heidani ... nec non amplissimi Senatus Academici consensu, atque almae facultatis medicae decreto, pro gradu doctoratus, summisque in medicina honoribus, & privilegiis ritè consequendis, eruditorum examini subjicit Richardus Burthogius ... Ad diem 27. Februarii, loco horisque solitis. Lugduni Batavorum: Apud Philippum de Cro-Y. 1662.pl_PL
dc.referencesBeer E. S. de (ed.), The Correspondence of John Locke, Vol. 5–7, Oxford: Clarendon Press 1979–1982.pl_PL
dc.referencesList do Johna Locke’a, 15 maja 1694 (1737A, vol. 5, s. 50–51)pl_PL
dc.referencesList do Johna Locke’a, 26 czerwca 1694 (1752A, vol. 5, s. 78)pl_PL
dc.referencesList do Johna Locke’a, 19 września 1699 (2617A, vol. 6, s. 684–686)pl_PL
dc.referencesList do Johna Locke’a, 20 listopada 1702 (3214A, vol. 7, s. 709–711)pl_PL
dc.referencesList do Johna Locke’a, 4 maja 1703 (3278A, vol. 7, s. 777–780)pl_PL
dc.referencesLandes M. W. (ed.), The Philosophical Writings of Richard Burthogge, Chicago–London: The Open Court Publishing Company 1921. (Tom zawiera pełen tekst Organum Vetus & Novum i Of the Soul of the World and of Particular Souls, oraz reprezentatywny wybór fragmentów An Essay Upon Reason and the Nature of Spirits).pl_PL
dc.referencesAbelard P., Rozprawa o pojęciach ogólnych, [w:] idem, Rozprawy, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa: De Agostini Polska 2001, s. 628–677.pl_PL
dc.referencesArnauld A., Nicole P., La Logique ou L’Art de Penser: Contenant Outre les Regles communes, Plusieurs Obserations nouuelles, propres à former Le Iugement, Paris: Chez Charles Savreux, au pied de la Tour de Notre Dame 1662.pl_PL
dc.referencesArnauld A., Nicole P., Logic; or, the Art of Thinking: In Which Besides the Common, are contain’d many excellent New Rules, very profitable for directing of Reason, and acquiring of Judgment, in things as well relating to the Instruction of Mans Self, as of others, London: Printed by T. B. for H. Sawbridge, at the Bible on Ludgate-hill 1685.pl_PL
dc.referencesArnauld A., Nicole P., Logica, sive Ars Cogitandi: In qua praeter Vulgares Regulas Plura Nova Habentur Ad Rationem dirigendam utilia, London: Typis Andr. Clark, Impensis Joh. Martyn sub Signo Campanae in D. Pauli Coemeterio; Et Ed. Story Bibliopolae Cantabrigiensis 1674.pl_PL
dc.referencesArnauld A., Nicole P., Logika czyli sztuka myślenia, przeł. S. Romahnowa, Warszawa: PWN 1958.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Metafizyka, przeł. K. Leśniak, Warszawa: PWN 1983.pl_PL
dc.referencesArystoteles, O duszy, [w:], idem, Dzieła wszystkie, t. 3, przeł. P. Siwek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2003, s. 33–146.pl_PL
dc.referencesAureoli P., Scriptum super primum Sententiarum, vol. 1–2, E. M. Buytaert, St. Bonaventure: The Franciscan Institute 1952–1956.pl_PL
dc.referencesBerkeley G., Dzienniki filozoficzne, przeł. B. Żukowski, Gdańsk: słowo/obraz terytoria 2007.pl_PL
dc.referencesBerkeley G., Traktat o zasadach poznania ludzkiego, przeł. J. Leszczyński, Warszawa: PWN 1956.pl_PL
dc.referencesBerkeley G., Trzy dialogi między Hylasem i Filonousem, przeł. J. Leszczyński, Warszawa: PWN 1956.pl_PL
dc.referencesCharleton W., The Immortality of the Human Soul, Demonstrated by the Light of Nature. In Two Dialogues, London: Printed by William Wilson for Henry Herringman, and are to be sold at his shop, at the signe of the Anchor in the Lower-walke, in the New-Exchange 1657.pl_PL
dc.referencesCollier A., Clavis Universalis: Or, A New Inquiry after Truth. Being A Demonstration Of The Non-Existence, or Impossibility, Of An External World, London: Printed for Robert Gosling, at the Mitre and Crown against St. Dunstan’s Church in Fleet-street 1713. Przedruk: A. Collier, Clavis Universalis, E. Bowman (ed.), Chicago: The Open Court Publishing Co. 1909.pl_PL
dc.referencesCudworth R., A Treatise Concerning Eternal and Immutable Morality, London: Printed for James and John Knapton at the Crown in St. Paul’s Church-yard 1731. (Wydanie współczesne: S. Hutton (ed.), Cambridge: Cambridge University Press 1996).pl_PL
dc.referencesCudworth R., The True Intellectual System of the Universe: The First Part; Wherein, All the Reason and Philosophy of Atheism is Confuted; And Its Impossibility Demonstrated, London: Printed for Richard Royston, Bookseller to His most Sacred Majesty 1678.pl_PL
dc.referencesCulverwel N., An Elegant and Learned Discourse of the Light of Nature, With several other Traetises: Viz. The Schisme. The Act of Oblivion. The Childes Returne. The Panting Soul. Mount Ebal. The White Stone. Spiritual Opticks. The Worth of Souls, London: Printed by T. R. and E. M. for John Rothwell at the Sun and Fountain in Pauls Church-yard 1652.pl_PL
dc.referencesDalrymple J., A Vindication of the Divine Perfections, Illustrating the Glory of God In Them, By Reason and Revelation: Methodically Digested into several Meditations, London: Printed by J. D. for Brabazon Aylmer, at the Three Pigeons in Cornhill 1695.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Medytacje o pierwszej filozofii, t. 1–2, przeł. M. i K. Ajdukiewiczowie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Rozmowa z Burmanem, przeł. I. Dąbska, [w:] idem, Medytacje o pierwszej filozofii, t. 2, s. 289–347.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zarzuty i odpowiedzi późniejsze, przeł. J. Kopania, Kęty: Wydawnictwo Antyk 2005.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zarzuty uczonych mężów wraz z odpowiedziami autora, [w:] idem, Medytacje o pierwszej filozofii, t. 1, s. 95–249, 265–269, t. 2.pl_PL
dc.referencesDescartes R., Zasady filozofii, przeł. I. Dąbska, Kęty: Wydawnictwo Antyk 2001.pl_PL
dc.referencesGalilei G., Waga probiercza, przeł. A. Maciąg i T. Sierotowicz, Kraków–Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos 2009.pl_PL
dc.referencesGassendi P., Opera omnia, vol. I-VI, Florentiae 1727.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Metaphysica ad mentem Peripateticam, [w:] J. P. N. Land (ed.), Arnoldi Geulincx Antverpiensis Opera Philosophica, vol. 2, Hagae Comitum: Martin Nijhoff 1892, s. 199–265.pl_PL
dc.referencesGeulincx A., Metafizyka prawdziwa, przeł. J. Usakiewicz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2009.pl_PL
dc.referencesHerbert E., 1. baron Cherbury, De veritate, prout distinguitur a Revelatione, a Verisimili, a Possibiil, et a Falso, Lutetiae Parisiorum 1624.pl_PL
dc.referencesHobbes T., Hobbes’s Tripos in Three Discourses, [w:] W. Molesworth (ed.), The English Works of Thomas Hobbes of Malmesbury, vol. IV, London: John Bohn 1840, s. 1–76.pl_PL
dc.referencesHume D., Traktat o naturze ludzkiej, t. I-II, przeł. C. Znamierowski, Warszawa: PWN 1963.pl_PL
dc.referencesKant I., Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden, Kęty: Wydawnic- two Antyk 2001.pl_PL
dc.referencesKant I., Marzenia jasnowidzącego objaśnione przez marzenia metafizyki, przeł. W. M. Kozłowski, [w:] idem, Dzieła zebrane. Tom I. Pisma przedkrytyczne, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK 2010, s. 751–800.pl_PL
dc.referencesKant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, przeł. A. Banaszkiewicz, Kraków: Wydawnic- two Zielona Sowa 2005.pl_PL
dc.referencesLeibniz G. W., Zasady filozofii, czyli monadologia, [w:] idem, Wyznanie wiary filozofa. Rozprawa Metafizyczna. Monadologia. Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, przeł. S. Cichowicz, J. Domański, H. Krzeczkowski, H. Moese, Warszawa: PWN 1969, s. 297–317.pl_PL
dc.referencesLocke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. I–II, przeł. B. J. Gawęcki, Kraków: PWN 1955.pl_PL
dc.referencesPascal B., Myśli, przeł. T. Żeleński (Boy), Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1996.pl_PL
dc.referencesSpinoza B., Traktat o poprawie rozumu, [w:] idem, Traktaty, przeł. I. Halpern-Myślicki, Kęty: Wydawnictwo Antyk 2003, s. 425–462.pl_PL
dc.referencesStillingfleet E., Origines sacrae, or A Rational Account of the Grounds Of Christian Faith, As To The Truth And Divine Authority Of The Scriptures, And the matters therein contained, London: Printed by R. W. for Henry Mortlock at the sign of the Phoenix in St. Pauls Church-yard near the little North-door 1662.pl_PL
dc.referencesSuárez F., Disputationes Metaphysicae, [w:] idem, Opera omnia, t. 25, C. Berton (ed.), Parisiis: Apud Ludovicum Vivès, Bibliopolam Editorem 1861.pl_PL
dc.referencesŚmiglecki M., Logica Marcina Śmigleckiego. Wprowadzenie, przegląd zagadnień, antologia tekstów, R. Darowski, F. Bargieł (oprac.), Kraków: Wydawnictwo WAM 2016.pl_PL
dc.referencesŚmiglecki M., Logica Martini Smiglecii Societatis Jesu, S. Theologiae Doctoris. Selectis Disputationibus & quaestionibus illustrata. Et in duos Tomos distributa, In qua Quicquid In Aristotelico Organo Vel Cognitu Necessarium, vel obscuritate perplexum, tam clarè & perspicuè, quàm solidè ac neruosè pertractatur, vol. 1, Ingolstadii: Ex Typographeo Ederiano apud Elisabetham Angermariam, viduam 1618.pl_PL
dc.referencesŚmiglecki M., Logicae Martini Smiglecii Societatis Iesu Pars Altera. Eomnia, quae ad Secundam & Tertiam operationem intellectus pertinent comprehendens, vol. 2, Ingolstadii: Ex Typographeo Ederiano, apud Elisabetham Angermariam, viduam 1618.pl_PL
dc.referencesTomasz z Akwinu, The Treatise on Law, transl. R. J. Henle, Notre Dame: University of Notre Dame Press 1993.pl_PL
dc.referencesWilkins J., Of the Principles and Duties of Natural Religion: Two Books, London: Printed by A. Maxwell, for T. Basset, H. Brome, R. Chiswell, at the George in Fleetstreet, the Gun at the Westend of St. Pauls, and the Rose and Crown in St. Pauls Church-Yard 1675.pl_PL
dc.referencesZabarella G., Opera logica, Venetiis: Apud Paulum Meietum Bibliopolam Patauinum 1578.pl_PL
dc.referencesAalderink M. J. H., Philosophy, Scientific Knowledge, and Concept Formation in Geulincx and Descartes, Ridderkerk: Ridderprint Offsetdrukkerij BV 2009.pl_PL
dc.referencesArmstrong R. L., „Cambridge Platonists and Locke on Innate Ideas”, Journal of the History of Ideas 30 (2), 1969, s. 187–202, DOI: 10.2307/2708432.pl_PL
dc.referencesAyers M. R., Locke. Epistemology & Ontology, London–New York: Routledge 2005.pl_PL
dc.referencesAyers M. R., „Richard Burthogge and the Origins of Modern Conceptualism”, [w:] T. Sorell, G. A. J. Rogers (eds.), Analytic Philosophy and History of Philosophy, Oxford: Clarendon Press 2005, s. 179–200.pl_PL
dc.referencesAyers M. R., „The Ideas of Power and Substance in Locke’s Philosophy”, The Philosophical Quarterly 25 (98), 1975, s. 1–27, DOI: 10.2307/2217949.pl_PL
dc.referencesBachofen J. J., Matriarchat. Studium na temat ginajkokracji świata starożytnego podług natury religijnej i prawnej, przeł. R. Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR 2007.pl_PL
dc.referencesBaggott J., Pożegnanie z rzeczywistością, przeł. M Krośniak, Warszawa: Prószyński i S-ka 2015.pl_PL
dc.referencesBakies B., „Twardowskiego koncepcja przedmiotu jako korelatu aktu”, Studia Philosophiae Christianae 11 (2), 1975, s. 11–48.pl_PL
dc.referencesBarnouw J., „Hobbes’s Causal Account of Sensation”, Journal of the History of Philosophy 18 (2), 1980, s. 115–130, DOI: 10.1353/hph.2008.0153.pl_PL
dc.referencesBeck L. W., A Commentary on Kant’s Critique of Practical Reason, Chicago–London: The University of Chicago Press 1960.pl_PL
dc.referencesBella S. di, Schmaltz T. M., The Problem of Universals in Early Modern Philosophy, New York: Oxford University Press 2017.pl_PL
dc.referencesBennett J., „Substratum”, History of Philosophy Quarterly 4 (2), 1987, s. 197–215.pl_PL
dc.referencesBergson H., Ewolucja twórcza, przeł. F. Znaniecki, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa 2004.pl_PL
dc.referencesBergson H., Wstęp do metafizyki, przeł. K. Błeszyński, Kraków: Wydawnictwo Vis-à-vis Etiuda 2017.pl_PL
dc.referencesBlumenberg H., The Genesis of the Copernican World, transl. R. M. Wallace, Cambridge MA–London: The MIT Press 1987.pl_PL
dc.referencesBoyle D. A., Descartes on Innate Ideas, London–New York: Continuum 2009.pl_PL
dc.referencesBradley D. J. M., Aquinas on the Twofold Human Good: Reason and Human Happiness in Aquinas’s Moral Science, Washington, D. C.: The Catholic University of America Press 1997.pl_PL
dc.referencesBrentano F., Psychologia z empirycznego punktu widzenia, przeł. W. Galewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1999.pl_PL
dc.referencesBrown D., Objective Being in Descartes: That Which We Know or That By Which We Know?, [w:] H. Lagerlund (ed.), Representation and Objects of Thought in Medieval Philosophy, Aldershot–Burlington: Ashgate, s. 135–153.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit, vol. 1, Berlin: Verlag Bruno Cassirer 1922.pl_PL
dc.referencesChrudzimski A., „Intencjonalność z fenomenologicznego punktu widzenia”, [w:] T. Płotka (red.), Wprowadzenie do fenomenologii. Interpretacje, zastosowania, problemy, t. I, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 297–344.pl_PL
dc.referencesClarke D. M., Descartes’s Theory of Mind, Oxford: Clarendon Press 2003.pl_PL
dc.referencesCook M., „Descartes’ Alleged Representationalism”, History of Philosophy Quarterly 4 (2), 1987, s. 179–195.pl_PL
dc.referencesCook M., „Descartes and the Dustbin of the Mind”, History of Philosophy Quarterly 13 (1), 1996, s. 17–33.pl_PL
dc.referencesCooney B., „Arnold Geulincx: A Cartesian Idealist”, Journal of the History of Philosophy 16 (2), 1978, s. 167–180, DOI: 10.1353/hph.2008.0084.pl_PL
dc.referencesCosta M. J., „What Cartesian Ideas Are Not”, Journal of the History of Philosophy 21 (4), 1983, s. 537–549, DOI: 10.1353/hph.1983.0095.pl_PL
dc.referencesCourtine J-F., „Reality”, [w:] B. Cassin (ed.), Dictionary of Untranslatables. A Philosophical Lexicon, transl. S. Rendall, Ch. Hubert, J. Mehlman, N. Stein, M. Syrotinski, Princeton–Oxford: Princeton University Press 2014, s. 879–887.pl_PL
dc.referencesCrisp O. D., „Jonathan Edwards and Occasionalism”, [w:] K. W. Giberson (ed.), Abraham’s Dice. Chance and Providence in the Monotheistic Tradictions, New York: Oxford University Press 2016, s. 195–212, DOI:10.1093/acprof:oso/9780190277154.003.0010.pl_PL
dc.referencesCronin T. J., Objective Being in Descartes and in Suárez, Roma: Gregorian University Press 1966.pl_PL
dc.referencesCzerkawski J., Humanizm i scholastyka. Studia z dziejów kultury filozoficznej w Polsce w XVI i XVII wieku, Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1992.pl_PL
dc.referencesDaston L., „Marvelous Facts and Miraculous Evidence in Early Modern Europe”, Critical Inquiry 18 (1), 1991, s. 93–124, DOI: 10.1086/448625.pl_PL
dc.referencesDaston L., Park K., Wonders and the Order of Nature 1150–1750, New York: Zone Books 1998.pl_PL
dc.referencesDenery D. G. II, Seeing and Being seen in the Later Medieval World. Optics, Theology and Religious Life, Cambridge–New York: Cambridge University Press 2005.pl_PL
dc.referencesDoesschate G. ten, „Oxford and the Revival of Optics in the Thirteenth Century”, Vision I, 1962, s. 313–342, DOI: 10.1016/0042–6989(62)90015–9.pl_PL
dc.referencesDoyle J. P., „Suárez on Beings of Reason and Truth”, [w:] idem, Collected Studies on Francisco Suárez, S.J. (1548–1617), Leuven: Leuven University Press 2010, s. 161–208.pl_PL
dc.referencesDyson H., Prolepsis and Ennoia in the Early Stoa, Berlin–New York: Walter de Gruyter 2009.pl_PL
dc.referencesEco U., Od drzewa do labiryntu. Studia historyczne o znaku i interpretacji, przeł. G. Jurkowlaniec, M. Surma-Gawłowska, J. Szymanowska, A. Zawadzki, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia 2009.pl_PL
dc.referencesFine G., The Possibilty of Inquiry. Meno’s Paradox from Socrates to Sextus, Oxford: Oxford University Press 2014.pl_PL
dc.referencesFormigari L., Language and Experience in 17th-century British Philoso- phy, Amsterdam–Philadelphia: John Benjamins Publishing Company 1988.pl_PL
dc.referencesFriedman R. L., „Peter Auriol on Intentions and Essential Predication”, [w:] S. Ebbesen, R. L. Friedman (eds.), Medieval Analyses in Language and Cognition, Copenhagen: The Royal Danish Academy of Sciences and Letters 1999, s. 415–431.pl_PL
dc.referencesGilson É., Byt i istota, przeł. D. Eska, J. Nowak, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 2006.pl_PL
dc.referencesGilson É., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, przeł. S. Zalewski, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1987.pl_PL
dc.referencesGlidden D. K., „Epicurean prolepsis”, Oxford Studies in Ancient Philoso- phy 3, 1985, s. 175–217.pl_PL
dc.referencesGoczał R., Onto‑teo‑logia. Status bytu realnego i myślnego w metafizyce Francisco Suáreza, Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza 2011.pl_PL
dc.referencesGoldie M., „John Locke’s Circle and James II”, The Historical Journal, 35 (3), 1992, DOI: 10.1017/S0018246X00025978.pl_PL
dc.referencesGorham G., „Descartes on the Innateness of All Ideas”, Canadian Journal of Philosophy 32 (3), 2002, s. 355–388, DOI: 10.1080/00455091.2002.10716523.pl_PL
dc.referencesGoris W., Aertsen J., „Medieval Theories of Transcendentals”, E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2016, https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/transcendentals-medieval/.pl_PL
dc.referencesGracia J. J. E., „Suárez and Metaphysical Mentalism: The Last Visit”, American Catholic Philosophical Quarterly 67 (3), 1993, s. 349–354, DOI: 10.5840/acpq199367311.pl_PL
dc.referencesGracia J. J. E., „Suárez’s Conception of Metaphysics: A Step in the Direction of Mentalism?”, American Catholic Philosophical Quarterly 65 (3), 1991, s. 287–309, DOI: 10.5840/acpq199165319.pl_PL
dc.referencesGreenlee D., „Locke and the Controversy over Innate Ideas”, Journal of the History of Ideas 33 (2), 1972, s. 251–264, DOI: 10.2307/2708872.pl_PL
dc.referencesGrünbaum J., Die Philosophie Richard Burthogges (1637–1698), Bern: Buchdruckerei J. Kleiner 1939.pl_PL
dc.referencesGuyer P., Horstmann R-P., „Idealism”, E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2015, https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/idealism/.pl_PL
dc.referencesHeyd M., „Be Sober and Reasonable”. The Critique of Enthusiasm in the Seventeenth and Early Eighteenth Centuries, Leiden–New York–Köln: E. J. Brill 1995.pl_PL
dc.referencesHusserl E., Badania logiczne II/I, przeł. J. Sidorek, Warszawa: Wydawnic- two Naukowe PWN 2000.pl_PL
dc.referencesHutton S., British Philosophy in the Seventeenth Century, Oxford: Oxford University Press 2015.pl_PL
dc.referencesIngarden R., Spór o istnienie świata, t. I–II, Warszawa: PWN 1987.pl_PL
dc.referencesJaneczek S., Logika czy epistemologia? Historycznofilozoficzne uwarunkowania nowożytnej koncepcji logiki, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003.pl_PL
dc.referencesJohnston G. A., The Development of Berkeley’s Philosophy, London: Macmillan and Co. 1923.pl_PL
dc.referencesJolley N., „Malebranche on the Soul”, [w:] S. Nadler (ed.), The Cambridge Companion to Malebranche, New York: Cambridge University Press, 2000, s. 31–58.pl_PL
dc.referencesJones J-E., „Locke on Real Essence”, [w:] E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2018, https://plato.stanford.edu/archives/fall2018/entries/real-essence/.pl_PL
dc.referencesJorgensen L. M., „Seventeenth-Century Theories of Consciousness”, E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2014, https://plato.stanford.edu/entries/consciousness-17th/.pl_PL
dc.referencesKlima G. (ed.), Intentionality, Cognition, and Mental Representation in Medieval Philosophy, New York: Fordham University Press 2015.pl_PL
dc.referencesKopania J., Funkcje poznawcze Descartesa teorii idei, Białystok: Dział Wydawnictw Filii UW w Białymstoku 1988.pl_PL
dc.referencesKrąpiec M. A., „Transcendentalia i uniwersalia”, Roczniki Filozoficzne 7 (1), 1959, s. 5–39.pl_PL
dc.referencesLähteenmäki V., „Orders of Counsciousness and Forms of Reflexivity in Descartes”, [w:] S. Heinämaa, V. Lähteenmäki, P. Remes (eds.), Consciousness. From Perception to Reflection in the History of Philosophy, Dordrecht: Springer 2007, s. 177–201.pl_PL
dc.referencesLamprecht S. P., „Innate Ideas in the Cambridge Platonists”, The Philosophical Review, 35 (6), 1926, s. 553–573, DOI: 10.2307/2179495.pl_PL
dc.referencesLandes M. W., „Richard Burthogge, His Life and His Place in the History of Philosophy”, The Monist 30 (2), 1920, s. 253–266, DOI: 10.5840/monist192030232. Przedruk: M. W. Landes, „Introduction”, [w:] idem (ed.), The Philosophical Writings of Richard Burthogge, s. XI–XXIV.pl_PL
dc.referencesLennon T. M., The Battle of Gods and Giants. The Legacies of Descartes and Gassendi, 1655–1715, Princeton: Princeton University Press 1993.pl_PL
dc.referencesLoux M. J., Substance and Attribute, Dordrecht–Boston–London: D. Reidel Publishing Company 1978.pl_PL
dc.referencesLovejoy A. O., „Kant and The English Platonists”, [w:] Essays Philosophical and Psychological in Honor of William James, Professor in Harvard University, New York: Longmans, Green, and Co. 1908, s. 265–302.pl_PL
dc.referencesLyon G., L’Idéalisme en Angleterre au XVIIIe siècle, Paris: Ancienne Librairie Germer Baillière et Cie Félix Alcan, éditeur 1888.pl_PL
dc.referencesMaierù A., „Mental Language and Italian Scholasticism in the Four- teenth and Fifteenth Centuries”, [w:] R. L. Friedman, S. Ebbesen (eds.), John Buridan and Beyond. Topic in the Language Sciences 1300–1700, Copenhagen: The Royal Danish Academy of Sciences and Letters 2004, s. 33–67.pl_PL
dc.referencesMcCracken Ch. J., Malebranche and British Philosophy, Oxford: Clarendon Press 1983.pl_PL
dc.referencesMcCracken Ch. J., „Stages on a Cartesian Road to Immaterialism”, Journal of the History of Philosophy 24 (1), 1986, s. 19–40, DOI: 10.1353/hph.1986.0021.pl_PL
dc.referencesMosser K., Necessity & Possibility. The Logical Strategy of Kant’s Cri- tique of Pure Reason, Washington: The Catholic University Of America Press 2008.pl_PL
dc.referencesNadler S. M., Arnauld and the Cartesian Philosophy of Ideas, Manchester: Manchester University Press 1989.pl_PL
dc.referencesNadler S., „The Doctrine of Ideas”, [w:] S. Gaukroger (ed.), The Blackwell Guide to Descartes’ Meditations, Malden: Blackwell 2006, s. 86–103, DOI: 10.1002/9780470776476.ch6.pl_PL
dc.referencesO’Neil B. E., Epistemological Direct Realism in Descartes’ Philosophy. Albuquerque: University of New Mexico Press 1974.pl_PL
dc.referencesNewman L., „Descartes’ Epistemology”, E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 1997, rev. 2019, https://plato.stanford.edu/entries/descartes-epistemology/.pl_PL
dc.referencesNietzsche F., Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem, przeł. G. Sowiński, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2000.pl_PL
dc.referencesNolan L., Whipple J., „The Dustbin Theory of Mind: A Cartesian Legacy?”, [w:] D. Garber, S. Nadler (eds.), Oxford Studies in Early Modern Philosophy, vol. III, New York: Oxford University Press 2006, s. 33–55.pl_PL
dc.referencesNolan L. (ed.), Primary & Secondary Qualities. The Historical and Ongoing Debate, Oxford: Oxford University Press 2011.pl_PL
dc.referencesNovotný D. D., Ens rationis from Suárez to Caramuel. A Study in Scholasticism of the Baroque Era, New York: Fordham University Press, 2013.pl_PL
dc.referencesNuchelmans G., Judgment and Proposition. From Descartes to Kant, Amsterdam–Oxford–New York: North-Holland Publishing Company 1983.pl_PL
dc.referencesOwens J., The Doctrine of Being in the Aristotelian Metaphysics. A study in the Greek Background of Medieval Thought, Toronto: Pontifical Institute of Medieval Thought 1978.pl_PL
dc.referencesPasnau R., Scholastic Qualities, Primary and Secondary, [w:] L. Nolan (ed.), Primary & Secondary Qualities, s. 41–61, DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199556151.003.0003.pl_PL
dc.referencesPasnau R., Theories of cognition in the later Middle Ages, Cambridge: Cambridge University Press 1997.pl_PL
dc.referencesPelletier J., Roques M. (eds.), The Language of Thought in Late Medieval Philosophy, Cham: Springer 2017.pl_PL
dc.referencesPerler D. (ed.), Ancient and Medieval Theories of Intentionality, Leiden: Brill 2001.pl_PL
dc.referencesPorter N., „Appendix I. Philosophy in Great Britain and America. A Sup- plementary Sketch”, [w:] F. Ueberweg, History of Philosophy. From Thales to the Present Time, New York: Charles Scribner’s Sons 1873, s. 349–460.pl_PL
dc.referencesPozzo R., „Kant on the Five Intellectual Virtues”, [w:] idem (ed.), The Impact of Aristotelianism on Modern Philosophy, s. 173–192, DOI: 10.2307/j.ctvfjczc6.10.pl_PL
dc.referencesPozzo R., „Res considerata and modus considerandi rem: Averroes, Aqui- nas, Jacopo Zabarella and Cornelius Martini on Reduplication”, Medioevo 24, s. 151–76.pl_PL
dc.referencesPozzo R. (ed.), The Impact of Aristotelianism on Modern Philosophy, Washington, D.C.: The Catholic University of America Press 2004.pl_PL
dc.referencesRobinson H., „Substance”, [w:] E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2018, https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/substance/.pl_PL
dc.referencesRogers G. A. J., „Locke, Newton, and the Cambridge Platonists on Innate Ideas”, Journal of the History of Ideas 40 (2), 1979, s. 191–205, DOI: 10.2307/2709148.pl_PL
dc.referencesRoncaglia G., „Smiglecius on Entia Rationis”, Vivarium 33 (1), 1995, s. 27–49, DOI: 10.1163/1568534952579795.pl_PL
dc.referencesRuler H. van, „Arnold Geulincx (1624–1669)”, Internet Encyclopedia of Philosophy, https://www.iep.utm.edu/geulincx/.pl_PL
dc.referencesRuler H. van, „Different Clothing from like Cloth: Metaphysical and Ethical Diversities in Dutch Cartesianism. in Cartesian Views”, [w:] T. M. Lennon, Cartesian Views. Papers presented to Richard A. Watson, Leiden–Boston: Brill 2003, s. 31–51, DOI: 10.1163/9789047402657_005.pl_PL
dc.referencesRutherford D., „Introduction”, [w:] idem (ed.), Cambridge Companion to Early Modern Philosophy, New York: Cambridge University Press 2006, DOI: 10.1017/CCOL0521822424.001.pl_PL
dc.referencesSalas V. M., Fastiggi R. L. (eds.), A Companion to Francisco Suárez, Leiden–Boston: Brill 2014.pl_PL
dc.referencesSchmaltz T. M., „Containment, Eminent versus Formal”, [w:] L. Nolan (ed.), The Cambridge Descartes Lexicon, New York: Cambridge University Press 2016, s. 152–153, DOI: 10.1017/CBO9780511894695.065.pl_PL
dc.referencesScott D., „Innatism and the Stoa”. Proceedings of the Cambridge Philological Society 34, 1988, s. 123–153. DOI:10.1017/S0068673500005095.pl_PL
dc.referencesScott D., Recollection and Experience. Plato’s theory of learning and its successors, Cambridge: Cambridge University Press 1995.pl_PL
dc.referencesSecada J., Cartesian Metaphysics. The Scholastic Origins of Modern Philosophy, Cambridge: Cambridge University Press 2004.pl_PL
dc.referencesSerjeantson R. W. „‘Human Understanding’ and the Genre of Locke’s Essay”, Intellectual History Review, 18 (2), 20008, s. 157–171, DOI: 10.1080/17496970802124544.pl_PL
dc.referencesSgarbi M., „Abraham Calov and Immanuel Kant. Aristotelian and Scholastic Traces in the Kantian Philosophy”, Historia Philosophica 8, 2010, s. 55–62.pl_PL
dc.referencesSgarbi M., The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism, Dordrecht–Heidelberg–New York–London: Springer 2013.pl_PL
dc.referencesSgarbi M., Kant and Aristotle: Epistemology, Logic, and Method, Albany: State University of New York 2016.pl_PL
dc.referencesSgarbi M., „L’epistemologia di Richard Burthogge”, Rivista di storia della filosofia 3, 2012, s. 493–521.pl_PL
dc.referencesSgarbi M., „Towards a Reassessment of British Aristotelianism”, Vivarium 50, 2012, s. 85–109, DOI: 10.1163/156853411X606383.pl_PL
dc.referencesSgarbi M. (ed.), Francisco Suárez and his legacy. The impact of Suárezian metaphysics and epistemology on modern philosophy, Milano: Vita e Pensiero 2010.pl_PL
dc.referencesSiemek M. J., Idea transcendentalizmu u Fichtego i Kanta, Warszawa: PWN 1977.pl_PL
dc.referencesSmith K., „Descartes’ Theory of Ideas”, [w:] E. N. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2018, https://plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/descartes-ideas/.pl_PL
dc.referencesSolly T., The Will. Divine and Human, Cambridge: Deighton, Bell and Co.–London: Bell and Daldy 1856.pl_PL
dc.referencesSorley W. R., A History of English Philosophy, New York–London: G. P. Putnam’s Sons 1921.pl_PL
dc.referencesSpruit L., Species Intelligibilis. From Perception to Knowledge, vol. 1–2, Leiden–New York–Köln: E. J. Brill 1994–1995.pl_PL
dc.referencesStephen L. (ed.), Dictionary of National Biography, vol. VII, New York: MacMillan and Co.–London: Smith, Elder, & Co. 1886.pl_PL
dc.referencesSwieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.pl_PL
dc.referencesŠoć A., „Locke’s Anticipation of Idealism”, Theoria 55 (3), 2012, s. 99–112, DOI: 10.2298/THEO1203099S.pl_PL
dc.referencesThiel U., The Early Modern Subject. Self-Consciousness and personal identity from Descartes to Hume, Oxford–New York: Oxford University Press 2011.pl_PL
dc.referencesTonelli G., „Critiques of the Notion of Substance Prior to Kant”, Tijdschrift voor Philosophie 2, 1961, s. 285–301.pl_PL
dc.referencesTwardowski K., O treści i przedmiocie przedstawień, [w:] idem, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa: PWN 1965, s. 3–91.pl_PL
dc.referencesWaltershausen W. S. von, Carl Freidrich Gauss. A Memorial, transl. H. W. Gauss, Leipzig: S. Hirzel 1856.pl_PL
dc.referencesWells N. J., „Esse Cognitum and Suárez Revisited”, American Catholic Philosophical Quarterly 67 (3), 1993, s. 339–348, DOI: 10.5840/acpq199367320.pl_PL
dc.referencesWood A. A., Bliss, P., Athenae Oxonienses, an exact history of all the writers and bishops who have had their education in the University of Oxford. To which are added the Fasti, or Annals of the said University. A new edition, with additions and continuation, vol. IV, London: Thomas Davison, Whitefriars 1820.pl_PL
dc.referencesWright J. P., „The Understanding”, [w:] J. A. Harris (ed.), The Oxford Handbook of British Philosophy in the Eighteenth Century, Oxford: Oxford University Press 2013, s. 149–170, DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199549023.013.008.pl_PL
dc.referencesYolton J. W., John Locke and The Way of Ideas, Oxford: Clarendon Press 1968.pl_PL
dc.referencesYolton J. W., Perceptual Acquiantance from Descartes to Reid, Minneapolis: University of Minnesota Press 1984.pl_PL
dc.referencesŻukowski B., Esse est percipi? Metafizyka idei G. Berkeley’a, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2012.pl_PL
dc.referencesŻukowski B., „Między Kartezjuszem a Berkeleyem. Zapomniany rozdział z dziejów brytyjskiej filozofii wczesnonowożytnej”, Roczniki Filozoficzne, LXIII (1), 2015, s. 101–115, DOI: 10.18290/rf.2015.63.1–7.pl_PL
dc.referencesŻukowski B., „Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu”, Studia z historii filozofii 2 (4), 2013, s. 127–137, DOI: 10.12775/szhf.2013.022.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-637-4


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe