dc.contributor.author | Gutowska, Anna | |
dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Mikołajczyk-Lerman, Grażyna | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-05-19T11:10:13Z | |
dc.date.available | 2022-05-19T11:10:13Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Gutowska A., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – perspektywa studentów z niepełnosprawnościami, [w:] G. Mikołajczyk-Lerman, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz (red.), Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8142-851-4.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-851-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41857 | |
dc.description.abstract | The Authors present the results of their study performed on a group of
Polish university students. The students represented varied disabilities. The
research was conducted during COVID-19 pandemics after the period of
distance education. The findings concentrate on psychosocial aspect of
functioning of students with disabilities during the crisis situation caused
by pandemics. The research also provides an insight into the students’ selfassessment
of their psychophysical condition during obligatory isolation.
The authors discussed students’ expectations concerning support from the
university and the one that they actually received. The conclusions from
the research enabled formulating recommendations for university student
support units. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Życie z niepełnosprawnością w świecie VUCA; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | mental health | pl_PL |
dc.subject | students | pl_PL |
dc.subject | pandemics | pl_PL |
dc.title | Zdrowie psychiczne w czasie pandemii – perspektywa studentów z niepełnosprawnościami | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 153-172 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-852-1 | |
dc.references | CBOS, Centrum Badania Opinii Społecznej (2021). Samopoczucie Polaków w roku 2020, „Komunikat z Badań”, nr 1, https://www.cbos.pl/ SPISKOM.POL/2021/K_001_21.PDF (dostęp: 2.01.2022). | pl_PL |
dc.references | Długosz P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dymecka J. (2021). Psychospołeczne skutki pandemii COVID-19, „Neuropsychiatria i Neuropsychologia”, nr 16, s. 1–10. | pl_PL |
dc.references | Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica Z. (2015). Student z niepełnosprawnością w przestrzeni szkoły wyższej – pomiędzy pedagogiką długu a pedagogiką wspólnotowości, „Rocznik Lubuski”, t. 41, cz. 2, s. 219–229. | pl_PL |
dc.references | Gulati B. (2020). Organizacja edukacji zdalnej dla studentów z niepełnosprawnościami – rekomendacje, [w:] E. Domagała-Zyśk (red.), Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19, Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 165–194. | pl_PL |
dc.references | Heitzman J. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na zdrowie psychiczne, „Psychiatria Polska”, nr 54(2), s. 187–198. | pl_PL |
dc.references | Iwińska M. (2020). Wyzwania edukacyjne podczas pandemii w opinii studentów pracy socjalnej, [w:] N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, Kraków: Wydawnictwo „scriptum”, s. 135–150. | pl_PL |
dc.references | Koludo A. (2020). Strategie kształcenia na odległość, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Warszawa: EduAkcja, s. 43–50. | pl_PL |
dc.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r., https:// isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf (dostęp: 2.01.2022). | pl_PL |
dc.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z 13 grudnia 2006 r., Dz.U. z 2012 r. poz. 1169. | pl_PL |
dc.references | Maslow A.H. (1999). Toward a Psychology of Being, New York: Wiley. | pl_PL |
dc.references | Mołodecka A. (2020). Problem zaburzeń zdrowia psychicznego młodzieży w dobie pandemii z perspektywy psychologii, „Youth in Central and Eastern Europe”, Vol. 7, No. 11, s. 88–92. | pl_PL |
dc.references | Scovil J. (2021). Samopoczucie Polaków w 2020, Warszawa: CBOS. | pl_PL |
dc.references | Sztobryn-Giercuszkiewicz J. (2020). Badać – nie wykluczając. Rozważania nad „metodologią dostępności”, [w:] G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska- Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 97–110. | pl_PL |
dc.references | WHO (2020). COVID-19 Disrupting Mental Health Services in Most Countries, WHO Survey, https://www.who.int/news/item/05-10-2020-covid-19-disrupting-mental-healthservices-in-most-countries-who-survey (dostęp: 26.01.2021). | pl_PL |
dc.references | Wojtczuk A. (2020). Pandemia koronawirusa – zmiana w świecie, zagrożenia dla zdrowia psychicznego i szanse rozwojowe, „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, nr 20(13), s. 101–113. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-851-4.09 | |