Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanicka, Iwona
dc.contributor.editorKita, Jarosław
dc.contributor.editorKorybut-Marciniak, Maria
dc.date.accessioned2022-05-27T12:37:44Z
dc.date.available2022-05-27T12:37:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationJanicka I., „Post mortem” – niezwykła moda na fotografię pośmiertną, [w:] Życie prywatne Polaków w XIX wieku. Moda i styl życia. Tom 6, Kita J., Korybut-Marciniak M., (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWM, Łódź-Olsztyn, 2017, s. 83-96, DOI: https://doi.org/10.18778/8088-801-2.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-801-2
dc.identifier.isbn978-83-65171-42-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41964
dc.description.abstractWith the invention of the daguerreotype in 1839 the posthumous paintings previously made for the kings and the aristocracy were ousted by photography. As cameras became better and photos cheaper the popular interest in this kind of memorabilia grew wider. Interestingly enough people wanted to perpetuate not only happy families and important events, but also the dead loved ones, whose image had not been captured during their lifetime. Thus post mortem photography was developed. The most common locations were private homes and professional studios. Photos of this kind fall into four categories: those made at home, showing the deceased in their natural surroundings; pictures that posed the dead as if they had been alive; photos of children with hidden mothers and the last category – of the dead pets, usually dogs. The article using XIXth century photos from Gdańsk and Victorian England describes characteristics of post mortem pictures, methods of “work” with the dead, as well as the motives behind the phenomenon.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana przez Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych UWMpl_PL
dc.relation.ispartofŻycie prywatne Polaków w XIX wieku. Moda i styl życia;6
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfotografia post mortempl_PL
dc.subjectfotografia pośmiertnapl_PL
dc.subjectXIX wiekpl_PL
dc.title„Post mortem” – niezwykła moda na fotografię pośmiertnąpl_PL
dc.title.alternativePost mortem – unusual fashion for posthumous photographypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number83-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Instytut Historiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-802-9
dc.identifier.doi10.18778/8088-801-2.06
dc.disciplinehistoriapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe