dc.contributor.author | Pawłowska, Aneta | |
dc.contributor.author | Sowińska-Heim, Julia | |
dc.date.accessioned | 2022-08-16T12:03:35Z | |
dc.date.available | 2022-08-16T12:03:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Pawłowska A., Sowińska-Heim J., Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody, problemy, przykłady, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016, https://doi.org/10.18778/8088-384-0 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-384-0 | |
dc.identifier.isbn | 978-83-65026-22-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42784 | |
dc.description | Autorki książki przedstawiły problem wyrównania szans osób niewidomych i niedowidzących w dostępie do dóbr kultury. Zaprezentowały metodę tworzenia audiodeskrypcji dzieł w kontekście upowszechniania sztuki wśród osób z dysfunkcjami wzroku. Ponieważ tworzenie audiodeskrypcji wymaga znacznego zasobu zróżnicowanej wiedzy, zaproponowały wprowadzenie specjalistycznych zajęć z audiodeskrypcji prowadzonych metodą projektową. [...] Zebrany w ten sposób materiał stał się ważnym uzupełnieniem książki, a zarazem pozwolił na cały szereg istotnych sformułowań związanych z teorią i praktyką tworzenia audiodeskrypcji. Ta pionierska praca jest istotną pozycją dla studentów, muzealników i wszystkich zainteresowanych ułatwianiem osobom z niepełnosprawnością wzroku, niewidomym i niedowidzącym dostępu do sztuk plastycznych, a tym samym integracji społecznej w obszarze kultury. Z recenzji prof. Ryszarda Hungera | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niewidomi | pl_PL |
dc.subject | niedowidzący | pl_PL |
dc.subject | audiodeskrypcja | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność wzroku | pl_PL |
dc.title | Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody, problemy, przykłady | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Muzeum Miasta Łodzi, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 144 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki, 90-131 Łódź, ul. Narutowicza 65 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-385-7 | |
dc.references | Alpers S. (1983), The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Arnheim R. (1990), Perceptual aspects of art for the blind, „Journal of Aesthetic Education, nr 24, s. 57–65. | pl_PL |
dc.references | Audiodeskrypcja Sali Neoplastycznej w Muzeum Sztuki w Łodzi (2014), maszynopis, Katedra Historii Sztuki, Łódź | pl_PL |
dc.references | Audiodeskrypcja prac z „Atlasu nowoczesności” w Muzeum Sztuki w Łodzi (2015), maszynopis, Katedra Historii Sztuki, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Audiodeskrypcja wnętrz Pałacu Poznańskich dla Muzeum Miasta Łodzi. Projekt zawodowy (2016), maszynopis, Katedra Historii Sztuki, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Fundacja Audiodeskrypcja (2016) http://www.audiodeskrypcja.org.pl/standardy-tworzenia-audiodeskrypcji.html. [data dostępu: 01.09.2016] | pl_PL |
dc.references | Benjamin W. (1996), Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, [w:] Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, red. H. Orłowski, tłum. K. Krzemieniowa i inni, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Bloomer K. C., Moore Ch.W. (1977), Body, Memory and Architecture, Yale. | pl_PL |
dc.references | Boehm G., O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, red. D. Kołacka, przekład M. Łukasiewicz, A. Pieczyńska-Sulik (2014), Kraków. | pl_PL |
dc.references | Bowring J. (2007), Sensory Deprivation: Globalisation & the Phenomenology of Landscape Architecture, St. Petersburg. | pl_PL |
dc.references | Bronowicz M. (2014), Komunikacja wizualna. Public relations Reklama Branding, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bryl M. (2008), Suwerenność dyscypliny. Polemiczna historia historii sztuki od 1970 roku, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Chelkoff G. (2008), Ambience Formers in Built Environment: An Experimentation with Sound and Motion, [w:] Haptic processing of spatial and material object properties, red. Y. Hatwell, A. Streri, E. Gentaz, s. 38–46. | pl_PL |
dc.references | Chmiel A., Mazur I. (2009), Percepcja filmu a ogólnoeuropejskie standardy audiodeskrypcji – polski wkład w projekt ‘Pear Tree’, „Przekładaniec” 20, Kraków, s. 138–158. | pl_PL |
dc.references | Ciborowski M. (2009), Znaczenie audiodeskrypcji dla niewidomych w Polsce, „Przekładaniec” 20, Kraków, s. 136–137. | pl_PL |
dc.references | Deklaracja Ministrów przyjęta przez Drugą Europejską Konferencję Ministrów odpowiedzialnych za integracyjną politykę na rzecz osób niepełnosprawnych, która odbyła się w Maladze, Hiszpania, w dniach 7–8 maja 2003 roku, http://www.coe.int/t/e/social_cohesion/soc-sp/Decl%20pol%20Polonais.pdf [data dostępu: 30.06. 2014]. | pl_PL |
dc.references | Downey Ch. (2013), Design with blind in mind, https://www.ted.com/talks/chris_downey_design_with_the_blind_in_mind/transcript?language=en [data dostępu: 10.01.2016]. | pl_PL |
dc.references | Elsen C., Heylighen A. (2014), Representations of sensory experiences in the early phases of architectural design: there is more than meet eye, „Journal of Design Research”, nr 4, s. 239–259. | pl_PL |
dc.references | Gentaz E., Hatwell Z. (2003), Touching for Knowing: Cognitive Psychology of Haptic Manual Perception, [w:] Haptic processing of spatial and material object properties, red. Y. Hatwell, A. Streri, E. Gentaz, s. 123–160. | pl_PL |
dc.references | Gość niepełnosprawny w muzeum: ogólnopolskie szkolenie dla muzealników: materiały poszkoleniowe, E. Lisek-Lubaś (red.) (2009), Stalowa Wola. | pl_PL |
dc.references | Grabska E., Morawska H. (1977), Artyści o Sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Greenberg C. (2006), Obrona modernizmu, przek. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gruszczyk-Kolczyńska E., Czaplewska E. (1996), Orientacja przestrzenna: kompetencje dzieci, koncepcja kształtowania orientacji przestrzennej, [w:] red. Kuczyńska-Kwapisz J., Rehabilitacja niewidomych i słabowidzących tendencje współczesne, Warszawa, s. 13–34. | pl_PL |
dc.references | Grzonkowska J., Rogowski M. (red.) (2013), ABC. Gość niepełnosprawny w muzeum, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Harris J. (2001), The New Art History: A Critical Introduction, London. | pl_PL |
dc.references | Herssens J., Heylighe A. (2008), Haptics and Vision in Architecture: designing for more senses, [w:] Sensory Urbanism Proceedings, red. R. Lucas, G. Mair, Glasgow, s. 102–112. | pl_PL |
dc.references | Imdahl M. (1996), Cézanne – Bracque – Picasso. Zum Verhältnis zwischen Bildautonomie und Gegenstandssehen, [w:] Band 3: Reflexion – Theorie – Methode, G. Boehm (Hg.), M. Imdahl, Frankfurt/M. | pl_PL |
dc.references | Jakobson R. (2000), On linguistic aspects of translation, [w:] On Translation, red. Robin A. Browser, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Jurkiewicz-Eckert D. (2006), Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej „a.r.” Muzeum Sztuki w Łodzi i jej znaczenie dla dziedzictwa kulturowego Europy, „Studia Europejskie” 4, Warszawa, s. 121–143. | pl_PL |
dc.references | Jutrzyna E. (red.) (2003), Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jutrzyna E. (2010), Refleksje nad istotą wychowania estetycznego niepełnosprawnych, [w:] Pankowska K. (red.), Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kalbarczyk M. (2015), Świat opisywany dźwiękiem, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karnicka Z. (2005), Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.” a Muzea Kultury Artystycznej, „Pinakoteka”, nr 20–21, s. 130–134. | pl_PL |
dc.references | Kilpatrick W. H. (1918), The Project Method: The Use of the Purposeful Act in the Educative Process. Teachers College Bulletin, New York. | pl_PL |
dc.references | Klatzky R., Lederman S. (2003), The haptic identification of everyday life objects, [w:] Haptic processing of spatial and material object properties, red. Y. Hatwell, A. Streri, E. Gentaz s.105–123. | pl_PL |
dc.references | Konopnicka M. (1915), Poezye, wydanie zupełne, krytyczne, t. IV, Warszawa, Lublin, Łódź, Kraków, https://pl.wikisource.org/wiki/Poezye_wydanie_zupe%C5%82ne,_krytyczne_tom_IV/S%C4%85d [data dostępu: 21.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz J. red. (1996), Rehabilitacja niewidomych i słabowidzących tendencje współczesne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kuczyńska-Kwapisz J. red., (2001), Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leher J. (2011), Navigating cities, for the blind, „Wired” http://www.wired.com/2011/09/st_qafolska/ [data dostępu: 02.08.2016] | pl_PL |
dc.references | Lynch K. (2010), Obraz miasta, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Künstler I., Butkiewicz U., Więckowski R. (oprac.) (2012), Audiodeskrypcja – zasady tworzenia, http://kulturabezbarier.org/container/ [data dostępu: 01.09.2016]. | pl_PL |
dc.references | MacLeod F. (2015), 4 Ways Technology Can Improve Architecture for (and by) the Blind, „ArchDaily, http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?ref=SERP&br=ro&mkt=pl-PL&dl=pl&lp=EN_PL&a=http%3a%2f%2fwww.archdaily.com%2f769991%2f4-ways-technology-can-improve-architecture-for-and-by-the-blind [data dostępu: 12.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | Majewski T. (1983), Psychologia niewidomych i niedowidzących, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska A. (1988), Gust i kompetencja: społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Mikina A., Zając B. (2013), Metoda projektów. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjów, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Minogue J., Jones M. G. (2006), Haptics in Education, Review of Educational Research, nr 76 (3), s. 317–348. | pl_PL |
dc.references | Mizera L., Paplińska M. i in. (2007), Pakiet edukacyjny projektu GALERIA PRZEZ DOTYK, Stalowa Wola. | pl_PL |
dc.references | Naves J. (2012), Multi-sensory approaches to (audio) describing the visual arts, MonTI, nr 4, s. 277–293. | pl_PL |
dc.references | Nida E. (1964), Towards the Science of Translating, Leiden. | pl_PL |
dc.references | Niemiec-Knaś M. (2011), Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | NIMOZ (2015), Rekomendacje dotyczące udostępniania instytucji muzealnych osobom z niepełnosprawnością wzroku i tworzenia audiodeskrypcji do dzieł plastycznych, oprac. B. Szymańska, Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. | pl_PL |
dc.references | Ojrzyński J. (1998), Historia Muzeum Sztuki w Łodzi, [w:] Muzeum Sztuki w Łodzi. Historia i wystawy, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Pallasmaa J. (2012), Oczy skóry. Architektura i zmysły, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pałac Poznańskich, O pałacu, http://www.muzeum-lodz.pl/pl/palac-poznaskich/o-palacu [data dostępu: 21.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Panofsky E. (1971), Studia z historii sztuki, wybór, opracowanie i przedmowa J. Białostocki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Paplińska M. (2004), Rozwój percepcji i poznania dotykowego u niewidomych dzieci, [w:] Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. Grażyna Walczak, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pietrzykowska J. (2015), Phisical models of built heritage – making architecture more comprehensive to the blind and visually impaired, [w:] Envision architecture: image, perception and communication of heritage, red. A. Kępczyńska-Walczak, Łódź 2015, s. 241–249. | pl_PL |
dc.references | Piwocki K. (1970), Pierwsza nowoczesna teoria sztuki: Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Porębski M., Na początku było słowo, [w:] Brak słów. Topos „niewysłowienia” w nauce i literaturze o sztuce, red. M. Poprzęcka, Warszawa, Argraf 2007, s. 13–17. | pl_PL |
dc.references | Pobojewska A. (2012), Filozofia edukacja interaktywna Metody – środki – scenariusze, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Polska droga do Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ONZ, red. Anna M. Waszkielewicz (2008), Kraków. http://www.firr.org.pl/uploads/PUB/Czarna_ksiega_www.pdf [data dostępu: 30 czerwca 2014]. | pl_PL |
dc.references | Publikacja/Audiodeskrypcja%20-%20zasady%20tworzenia.pdf [data dostępu: 13 lipca 2014]. | pl_PL |
dc.references | Raport o stanie edukacji muzealnej w Polsce http://www.muzeabezbarier.pl/raporty, [data dostepu: 02.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Poprzęcka M. (2000), Pochwała Malarstwa. Studia z historii i teorii sztuki, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Rasmussen S. E. (2015), Odczuwanie architektury, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Révész G. (1950), Psychology and art of the blind, London. | pl_PL |
dc.references | Sadowska A. (2014), Audiodeskrypcja do ilustracji w prasie – wskazówki dla trenerów szkolących audiodeskryptorów, „Przekładaniec” 28, Kraków, s. 124–139. | pl_PL |
dc.references | Sanchez K. V. (2016), An architect lost his sight and kept working thanks to breakthrough technologies for the blind, „Dwell, https://www.dwell.com/article/an-architect-lost-his-sight-and-kept-workingthanks-to-breakthrough-technologies-for-the-blind-6ee2fc8f#6 [data dostępu: 22.08.216]. | pl_PL |
dc.references | Smith C. (2014), The beacons report: growth forecasts for the most important new retail technologies since the mobile credit card reader, Business Insider, http://www.businessinsider.com/beacons-are-the-most-important-new-retail-tech-2014-7, [data dostępu: 03.05.2016]. | pl_PL |
dc.references | Stott R. (2015), An Architect’s Story: AIA Documentary Profiles Blind Architect Chris Downey, „Arch- Daily”, http://www.archdaily.com/631983/an-architect-s-story-aia-documentary-profiles-blind-architect-chris-downey [data dostępu: 02.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Sławiński J. (1981), O opisie, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1 (55), s. 119–138. | pl_PL |
dc.references | Sus K. (2015), Druk 3D pomaga niewidomym zwiedzać łódzki Pałac Poznańskiego, „Rabbit Form” http://www.rabbitform.pl/druk-3d-pomaga-niewidomym-zwiedzac-lodzki-palac-poznanskiego [data dostępu: 02.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Szafraniec G. (2004), Kultura a integracja – sztuka wobec niepełnosprawności, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Szarkowska A. (2009), Audiodeskryberem być – wywiad z Krzysztofem Szubzdą, „Przekładaniec” nr 20, Kraków, s. 131–135. | pl_PL |
dc.references | Szarkowska A. (2009), Audiodeskrypcja oczami niewidomych – wywiad z Tomaszem Strzymińskim, „Przekładaniec”, nr 20, Kraków, s. 136–137. | pl_PL |
dc.references | Szarkowska A. (2009), Wywiad z Tomaszem Strzymińskim, pomysłodawcą pierwszego w Polsce pokazu filmowego z audiodeskrypcją, „Przekładaniec”, nr 20, s. 127–130. | pl_PL |
dc.references | Szymańska B., Strzymiński T. (2010a), Standardy tworzenia audiodeskrypcji do produkcji audiowizualnych, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Szymańska B., Strzymiński T. (2010b), Audiodeskrypcja sztuk wizualnych, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Ścieżka zwiedzania dla osób z deficytami wzroku, http://www.muzeumslaskie.pl/wystawy-wystawy-stale-sciezka-zwiedzania-dla-osob-z-deficytami-wzroku.php [data dostepu: 7.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Tomaszkiewicz T. (2006), Przekład audiowizualny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wiciak J. (2012), Niewidomi w dużym mieście, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Więckowska E., Szwedowska E. (2001), Rysunek jako metoda kształcenia wyobraźni i orientacji przestrzennych dziecka niewidomego, [w:] Orientacja przestrzenna w usamodzielnianiu osób niewidomych, red. J. Kuczyńska-Kwapisz, Warszawa, s. 29-43. | pl_PL |
dc.references | Więckowski R. (2014), Audiodeskrypcja piękna, „Przekladaniec”, nr 28, s. 109–123. | pl_PL |
dc.references | Więckowski R. (2015), Sztuka upowszechniania sztuki, nimoz.pl/upload/muzea_bez_barier/Sztuka_prezentowania_sztuki.pdf, [data dostępu: 22.07.2016]. | pl_PL |
dc.references | Wojnar I. (1964), Estetyka i wychowanie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wysłouch S. (1994), Literatura a sztuki wizualne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wywiad z Barbarą Szymańską Wiceprezes Zarządu Fundacji Audiodeskrypcja, (2010), http://www.audio deskrypcja.org.pl/faq-definicje-pytania-i-odpowiedzi/pytania-i-odpowiedzi/103-wywiad-z-barbara-szymanska-wiceprezes-zarzadu-fundacji-audiodeskrypcja.html [data dostępu: 13.11.2014]. | pl_PL |
dc.references | Zumthor P. (2010), Myślenie architekturą, Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-384-0 | |
dc.discipline | historia | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |