Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOrankiewicz, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-12-08T08:27:51Z
dc.date.available2022-12-08T08:27:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationOrankiewicz A., Finansowanie uczelni teatralnych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-459-2pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-459-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44550
dc.descriptionGłówną przesłanką do podjęcia tematu tej książki była potrzeba zidentyfikowania możliwości finansowania działalności kulturalnej teatralnych uczelni publicznych. Określenie efektywnego sposobu pozyskiwania środków pozabudżetowych jest istotne z punktu widzenia rozwoju zarówno badanych podmiotów, jak i szeroko pojętej sztuki teatralnej. Działalność uczelni teatralnych ma wpływ na realizację polityki kulturalnej w kraju i regionie, przyczynia się do poszerzania oferty artystycznej oraz stwarza możliwość asymilacji społeczeństwa z kulturą. Publikacja jest adresowana do przedstawicieli wielu dyscyplin akademickich: ekonomii, kulturoznawstwa, teatrologii, zarządzania, ale także do managerów kultury, decydentów związanych z publicznym i prywatnym sektorem finansowania kultury oraz studentów kierunków ekonomicznych i humanistycznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfinansowanie kultury w Polscepl_PL
dc.subjectpolityka kulturalnapl_PL
dc.subjectmecenat i sponsoring w kulturzepl_PL
dc.subjectorganizacje non profitpl_PL
dc.subjectedukacja kulturalnapl_PL
dc.subjectuczelnie teatralnepl_PL
dc.titleFinansowanie uczelni teatralnych w Polscepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Orankiewicz, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number176pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Miastem i Regionem, 90-237 Łódź, ul. Matejki 22/26pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-460-8
dc.referencesAbbé-Decarroux F., The Perception of Quality and the Demand for Services: Empirical Application to the Performing Arts, „Journal of Economic Behaviour and Organization” 1994, s. 99–107.pl_PL
dc.referencesBanach A., Wybór maski: 11 teatrów klasycznych, Wydawnictwo Literackie, Wrocław 1984.pl_PL
dc.referencesBendixen P., Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesBerthold M., Historia teatru, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesBorowiecki R., Ilczuk D., Kaczmarek P., Kisiel P., Kudłacz T., Odorowicz A., Olesiński Z., Rojek T., Wańkowicz W., Wilczyński J., Perspektywy rozwoju sektora kultury w Polsce, red. R. Borowiecki, Oficyna Ekonomiczna Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o., Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesBrown J.R., Historia teatru, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesCastner X., Campos L., The Determinants of Artistic Innovation: Bringing in the Role of Organizations, Journal of Cultural Economics” 2002, vol. 26, issue 1, s. 29–52.pl_PL
dc.referencesChełmińska M., Polityka kulturalna jest niezbędna ale w jakim sensie?, [w:] S. Golinowska (red.), Komercjalizacja w kulturze. Szanse i zagrożenia, Instytut Kultury, Warszawa 1992, s. 66–69.pl_PL
dc.referencesD’Angelo F., Furia D., Crociata A., Castagna A., Education and Culture: Evidence from Live Performing Arts in Italy, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2010, vol. 9, s. 1373–1378 www.sciencedirect.com (dostęp: 10.05.2013).pl_PL
dc.referencesDepartament Funduszy Europejskich, Możliwości finansowania kultury z funduszy europejskich w latach 2007–2013, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesDimova V., Misirkov K., Education and Culture, „Procedia Social and Behavioral Sciences” 2011, vol. 15, s. 2357–2359 www.sciencedirect.com (dostęp: 22.07.2014).pl_PL
dc.referencesDobrzański K., Wartecki A., Wybrane zagadnienia organizacji i zarządzania instytucjami kultury, Ośrodek Badania Rynku Sztuki Współczesnej, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesFatyga B., Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej, Instytucje kultury (Barbara Fatyga na podstawie tekstu Jacka Nowińskiego), Wydawnictwo MKIDN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesFinnerty J.D., Financial Engineering in Corporate Finance: An Overview, „Financial Management” 1988, vol. 17, no. 4, s. 14–33.pl_PL
dc.referencesFuchs G., Scena przyszłości, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesGałuszka P., Bystrov V., Społecznościowe finansowanie produkcji dóbr kultury na przykładzie serwisu Megatotal.pl, „Zarządzanie w Kulturze” 2012, nr 13, z. 4, s. 329–339.pl_PL
dc.referencesGłowacki J., Hausner J., Jakóbik K., Markiel K., Mituś A., Żabiński M., Raport o finansowaniu i zarządzaniu instytucjami kultury w Polsce www.kongreskultury.pl/title,Raport_o_finansowaniu_i_zarzadzaniu_instytucjami_kultury,pid,217.html (dostęp: 14.02.2014).pl_PL
dc.referencesGodlewska J., Najnowsza historia teatru polskiego, Wydawnictwo Siedmioróg, Wrocław 1999.pl_PL
dc.referencesGrad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.pl_PL
dc.referencesHaggort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1981.pl_PL
dc.referencesHausbrandt A., Elementy wiedzy o teatrze, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesHausbrandt A., Teatr w społeczeństwie, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesHausbrandt A., Teatr? Rozmyślanie w antraktach, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesHausner J., Modele polityki regionalnej w Polsce, „Studia Regionalne i Lokalne” 2001, nr 1 (5), s. 5–24.pl_PL
dc.referencesHutter M., The Impact of Cultural Economics on Economic Theory, „Journal of Cultural Economics” 2001, vol. 20 (4), s. 263–268.pl_PL
dc.referencesIlczuk D., Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesIlczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesIlczuk D., Misiąg W., Finansowanie i organizacja kultury w gospodarce rynkowej, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesJurek W., Koszty i jakość kształcenia w podziale funduszy publicznych przeznaczonych na finansowanie szkolnictwa wyższego, [w:] J. Wilkin (red.), Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Finansowanie szkół wyższych ze środków publicznych, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2015, s. 103–112.pl_PL
dc.referencesJurek W., Uwagi o kosztach kształcenia w kontekście kosztochłonności różnych kierunków studiów i algorytmie podziału środków publicznych na kształcenie wyższe, [w:] J. Wilkin (red.), Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Finansowanie szkół wyższych ze środków publicznych, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2015, s. 113–125.pl_PL
dc.referencesKarna W., Zmiany w zarządzaniu publicznymi instytucjami kultury, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesKasprzak R., Przemysły kreatywne w Polsce – uwarunkowania i perspektywy, Kamon Consulting, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesKietlińska K., Finansowanie kultury. Dylematy teorii i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1995.pl_PL
dc.referencesKlasik A., Od sektora kultury do przemysłów kreatywnych, [w:] A. Gwóźdź (red.), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010, s. 47–63.pl_PL
dc.referencesKłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, PWN, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesKłoskowska A. (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991.pl_PL
dc.referencesKompa K., Budowa mierników agregatowych do oceny poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego, „Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej” 2009, nr 74, s. 5–25.pl_PL
dc.referencesLemann J. (red.), Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi 1948–1998. Księga jubileuszowa, PWSFTviT, Łódź 1998.pl_PL
dc.referencesMackiewicz M., Michorowska B., Śliwka A., Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych. Raport wykonany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki, Ecorys, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMatysiak A., Polskie szkolnictwo wyższe: stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMazurek J., Reforma administracyjna państwa – rola samorządu – decentralizacja, [w:] Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania rozwoju kultury, Narodowe Centrum Kultury, Kraków–Warszawa 2003, s. 20–30.pl_PL
dc.referencesMusgrave R., A Multiple Theory of Budget Determination, „FinanzArchiv / Public Finance Analysis New Series” 1956/1957, vol. 17, no. 3, s. 333–343.pl_PL
dc.referencesNarski Z., Ekonomia społeczna, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesNetzen D., The Subsidized Muse: Public Support for the Arts in the United States, Cambridge University Press, Cambridge 1978.pl_PL
dc.referencesNivin S., Plettner D., Arts, Culture, and Economic Development, „Economic Development Journal” 2009, vol. 8, issue 1, s. 31–41.pl_PL
dc.referencesOlbrycht K., Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży – problemy i wyzwania, [w:] Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży – problemy i wyzwania, Dział Wydawniczy Kancelarii Senatu, Warszawa 2003, s. 27–36 ww2.senat.pl/k5/agenda/seminar/a/030114.pdf (dostęp: 21.07.2014).pl_PL
dc.referencesO’Hagan J., Neligan A., State Subsidies and Repertoire Conventionality in the Non-profit English Theatre Sector, „Journal of Cultural Economics” 2005, vol. 29, s. 35–57.pl_PL
dc.referencesOrankiewicz A., Przemysły kreatywne – od kultury do gospodarki, „Zeszyty Naukowe Ekonomia i Zarządzanie” 2014, s. 67–82.pl_PL
dc.referencesOrankiewicz A., Źródła finansowania projektów kulturalnych w Polsce, [w:] P. Urbanek (red.), Ekonomia i zarządzanie w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 187–212.pl_PL
dc.referencesPeacock A., Shoesmith E., Miller G., Measuring the Extent of Cost Inflation; The Study’s Main Results and Conclusions and Recommendations, [w:] A. Peacock (ed.), Inflation and the Performed Arts, Arts Council of Great Britain, London 1983, s. 7–48.pl_PL
dc.referencesRaport z badania Kultura do.finansowania, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSajewska D., Pod okupacją mediów, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesSławińska I., Filozofia teatru: wykłady uniwersyteckie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.pl_PL
dc.referencesSmoleń M., Inwestycje w kulturę się liczą!, www.poiis.mkidn.gov.pl (dostęp: 30.11.2014).pl_PL
dc.referencesSnowball J., Art for the Masses? Justification for.the Public Support of the Arts in Developing Countries – Two Arts Festivals in South Africa, „Journal of Cultural Economics” 2005, vol. 29, issue 2, s. 107–125.pl_PL
dc.referencesSzulborska-Łukaszewicz J., Instytucje kultury w Polsce – specyfika ich organizacji i finansowania, „Zarządzanie w Kulturze” 2012, nr 3, z. 4, s. 305–328.pl_PL
dc.referencesSzwajca I., Montaż finansowy jako narzędzie finansowania gmin, „Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie” 2002, s. 125–142.pl_PL
dc.referencesTaalas M., Generalised Cost Functions for Producers of Performing Arts – Allocative Inefficiencies and Scale Economies in Theatre, „Journal of Culture Economics” 1997, vol. 21 (4), s. 335–353.pl_PL
dc.referencesThrosby D., Economics and Culture, Cambridge University Press, Cambridge 2001.pl_PL
dc.referencesThrosby D., Economic Circumstances of the Performing Artist: Baumol and Bowen 30 years on, „Journal of Cultural Economics” 1996, vol. 20 (3), s. 225–240.pl_PL
dc.referencesThrosby D., Cultural Capital, „Journal of Cultural Economics” 1999, vol. 23 (1), s. 3–12.pl_PL
dc.referencesThrosby D., Ekonomia i kultura, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesTorowska J., Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesTowse R., Creativity, Incentive and Reward: An Economic Analysis of Copyright and Culture in the Information, Edward Elgar, Cheltenham 2001.pl_PL
dc.referencesTowse R., Ekonomia kultury. Kompendium, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesTowse R., Why Has Cultural Economics Ignored Copyright?, „Journal of Cultural Economics” 2008, vol. 32, s. 243–259.pl_PL
dc.referencesTrzeciak H., Ekonomika teatru, Instytut Teatralny, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesWajda A., Transformacja instytucji kultury po 1989 r., [w:] Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania rozwoju kultury, Narodowe Centrum Kultury, Kraków–Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesWilkin J., Główne uwarunkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce, [w:] J. Wilkin (red.), Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Finansowanie szkół wyższych ze środków publicznych, Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2015, s. 13–19.pl_PL
dc.referencesWilkin J., Ekonomiczno-finansowe uwarunkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce, [w:] Polskie Szkolnictwo Wyższe – stan, uwarunkowania i perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009, s. 79–132.pl_PL
dc.referencesWilski Z., Polskie szkolnictwo teatralne 1811–1944, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.pl_PL
dc.referencesWojciechowski J. S., Kultura i polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesWytrążek W., Prawo do kultury w warunkach wolności gospodarczej, „Roczniki Kulturoznawcze” 2015, t. VI, nr 2.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-459-2
dc.disciplineekonomia i finansepl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe