Przeglądaj według

 

"Jednym z wyraźnie zarysowujących się zjawisk na przełomie XX i XXI w. jest dynamiczny rozwój turystyki kulturowej. Wyjazd z miejsca zamieszkania staje się dla większości ludzi okazją do rozwoju zainteresowań, poznawania nowych ludzi, zwiedzania zabytków i muzeów, udziału w interesujących wydarzeniach, festiwalach i koncertach, krótko mówiąc staje się okazją do podnoszenia poziomu własnej kultury. Polska ma wielowiekową, bogatą i różnorodną kulturę, a nazwiska wielu twórców i artystów są znane i cenione na całym świecie. Dlaczego więc turystyka kulturowa nie jest wizytówką naszego kraju? Odpowiedź na to pytanie wydaje się stosunkowo prosta: bo nie umiemy odpowiednio sprzedać naszej kultury, bo nie potrafimy przygotować atrakcyjnej oferty dla tych ambitniejszych turystów, bo branża turystyczna nie może porozumieć się ze sferą kultury… Niniejsza publikacja jest próbą rozpoczęcia dialogu między światem kultury a światem turystyki. Zebrano w niej głosy zarówno teoretyków (pracowników naukowych uczelni turystycznych i artystycznych), jak praktyków (przedstawicieli instytucji kultury). Przygotowane artykuły prezentują niekiedy krańcowo różne punkty widzenia, odmienne pryncypia i hierarchie wartości, nierzadko nawet pretensje i krytyczne uwagi wobec drugiej strony. Tylko jednak w ten sposób – dzięki otwartej i życzliwej dyskusji – można poznać i zrozumieć racje partnera. A to jest już pierwszy krok do nawiązania bliższej współpracy. Do tej pory bowiem w Polsce kultura i turystyka z reguły funkcjonowały oddzielnie, niejako obok siebie. Czas chyba najwyższy, by połączyć siły, gdyż na takim rozdziale wszyscy zbyt dużo tracimy".
Andrzej Stasiak [Wstęp redakcyjny]



Spis treści

Najnowsze pozycje

Pokaż więcej...