1. Kultura i turystyka – razem czy oddzielnie?
Przeglądaj według
"Jednym z wyraźnie zarysowujących się zjawisk na przełomie XX i XXI w. jest dynamiczny rozwój turystyki kulturowej. Wyjazd z miejsca zamieszkania staje się dla większości ludzi okazją do rozwoju zainteresowań, poznawania nowych ludzi, zwiedzania zabytków i muzeów, udziału w interesujących wydarzeniach, festiwalach i koncertach, krótko mówiąc staje się okazją do podnoszenia poziomu własnej kultury.
Polska ma wielowiekową, bogatą i różnorodną kulturę, a nazwiska wielu twórców i artystów są znane i cenione na całym świecie. Dlaczego więc turystyka kulturowa nie jest wizytówką naszego kraju? Odpowiedź na to pytanie wydaje się stosunkowo prosta: bo nie umiemy odpowiednio sprzedać naszej kultury, bo nie potrafimy przygotować atrakcyjnej oferty dla tych ambitniejszych turystów, bo branża turystyczna nie może porozumieć się ze sferą kultury…
Niniejsza publikacja jest próbą rozpoczęcia dialogu między światem kultury a światem turystyki. Zebrano w niej głosy zarówno teoretyków (pracowników naukowych uczelni turystycznych i artystycznych), jak praktyków (przedstawicieli instytucji kultury). Przygotowane artykuły prezentują niekiedy krańcowo różne punkty widzenia, odmienne pryncypia i hierarchie wartości, nierzadko nawet pretensje i krytyczne uwagi wobec drugiej strony. Tylko jednak w ten sposób – dzięki otwartej i życzliwej dyskusji – można poznać i zrozumieć racje partnera. A to jest już pierwszy krok do nawiązania bliższej współpracy.
Do tej pory bowiem w Polsce kultura i turystyka z reguły funkcjonowały oddzielnie, niejako obok siebie. Czas chyba najwyższy, by połączyć siły, gdyż na takim rozdziale wszyscy zbyt dużo tracimy".
Andrzej Stasiak [Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Andrzej Stasiak: Kultura a turystyka – wzajemne relacje
- Zbigniew Frączyk: Turystyka i kultura - dwie siostry
- Robert Faracik: Dziedzictwo kulturowe Podgórza i możliwości jego wykorzystania w turystyce
- Krystyna Juszyńska: Kultura i sztuka muzyczna w nowej rzeczywistości rynkowej (oferta kulturalna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi)
- Józef Chwedorowicz: Innowacyjne zarządzanie w kulturze elementem stymulacji rozwoju gospodarczego na przykładzie Łodzi i Dublina
- Anna Prączko: Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym
- Małgorzata Wisz: Garncarskim szlakiem - na pograniczu kultury i turystyki
- Grażyna Osowska: Walory turystyczne Bałtowa w świetle badań ankietowych
- Marek Nowacki: Analiza stanu atrakcji turystycznych w Polsce: muzea i obiekty paramuzealne. Segmentacja rynku
- Andrzej Stasiak: O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wiek
- Ignacy Janowski: Muzeum jako produkt turystyczny i obiekt dydaktyczny
- Cezary Jastrzębski: Ruch turystyczny w placówkach kultury województwa świętokrzyskiego
- Paweł Ukielski, Karol Mazur: Muzeum Powstania Warszawskiego jako nowoczesna placówka edukacyjna
- Małgorzata Kopalak, Krzysztof Gowin: Muzeum jako instytucja łącząca kulturę i turystykę na przykładzie Muzeum w Łęczycy
- Sylwia Dudek-Mańkowska, Katarzyna Duda-Gromada: Wydarzenia kulturalne jako element promocji turystycznej miast
- Anna Stanisławska: Imprezy kulturalne jako element identyfikacji turystycznej Łodzi
- Robert Pawlusiński: Wydarzenia kulturalne a rozwój turystyki w Krakowie
- Bożena Wójtowicz: Imprezy turystyczno-kulturalne jako ewokacja czasów świetności regionu świętokrzyskiego
- Magdalena Pomykalska, Barbara Bielak: Gliwickie Dni Dziedzictwa Kulturowego elementem rozwoju i promocji turystyki w regionie śląskim
- Justyna Mokras-Grabowska: Kultura ludowa w polskiej turystyce - autentyczność czy komercja?
- Magdalena Lemańczyk: Rola kultury kaszubskiej w promocji turystycznej województwa pomorskiego
Część 1. Turystyka a kultura – rozważania ogólne
Notatki
Część 2. Muzea i obiekty paramuzealne
Notatki
Część 3. Wydarzenia kulturalne, festiwale, koncerty, imprezy plenerowe
Notatki
Część 4. Kultura ludowa
Najnowsze pozycje
-
Muzeum jako produkt turystyczny i obiekt dydaktyczny
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Rola kultury kaszubskiej w promocji turystycznej województwa pomorskiego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Kultura ludowa w polskiej turystyce - autentyczność czy komercja?
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Gliwickie Dni Dziedzictwa Kulturowego elementem rozwoju i promocji turystyki w regionie śląskim
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Imprezy turystyczno-kulturalne jako ewokacja czasów świetności regionu świętokrzyskiego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Wydarzenia kulturalne jako element promocji turystycznej miast
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Imprezy kulturalne jako element identyfikacji turystycznej Łodzi
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Wydarzenia kulturalne a rozwój turystyki w Krakowie
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Ruch turystyczny w placówkach kultury województwa świętokrzyskiego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Muzeum Powstania Warszawskiego jako nowoczesna placówka edukacyjna
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Muzeum jako instytucja łącząca kulturę i turystykę na przykładzie Muzeum w Łęczycy
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Analiza stanu atrakcji turystycznych w Polsce: muzea i obiekty paramuzealne. Segmentacja rynku
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Walory turystyczne Bałtowa w świetle badań ankietowych
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Garncarskim szlakiem - na pograniczu kultury i turystyki
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Przejawy kultury w produkcie gastronomicznym
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Turystyka i kultura - dwie siostry
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Dziedzictwo kulturowe Podgórza i możliwości jego wykorzystania w turystyce
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Kultura i sztuka muzyczna w nowej rzeczywistości rynkowej (oferta kulturalna Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi)
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
Innowacyjne zarządzanie w kulturze elementem stymulacji rozwoju gospodarczego na przykładzie Łodzi i Dublina
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007) -
O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2007)