4. Kultura i turystyka – wspólna droga
Przeglądaj według
"Przełom XX i XXI w. to czas dynamicznego rozwoju turystyki kulturowej
zarówno na świecie, jak i w Polsce. Dla współczesnego turysty podróż to
nie tylko wypoczynek i relaks, ale także poznanie, nowe doświadczenia,
emocje, wrażenia i doznania wzbogacające jego rozwój kulturowy. Należy
sądzić, że zjawisko to w dobie kultury indywidualizmu będzie się dynamicznie
rozwijać i ewoluować.
Świat kolejny już raz „odkrywa” znaczenie historycznych szlaków, którymi
przed wiekami, ale i całkiem jeszcze niedawno przemieszczali się
(wędrowali) ludzie, przewożono towary. Drogi te były nie tylko nośnikiem
myśli, idei czy przepływu towarów, ale jednocześnie umożliwiały poznanie
przestrzeni, ludzi, kultur, często wcześniej nieznanych, a zdobyte doświadczenia
uczyły tolerancji i poszanowania odmienności. Szlaki te służyły od
zawsze (i służą nadal) do „oswajania” i doświadczania świata.
W ostatnich latach swoisty renesans tych tras, nazywanych powszechnie
szlakami kulturowymi, stwarza nowe wyzwania dla kulturoznawców,
etnologów, antropologów kultury i badaczy zajmujących się szeroko rozumianą
turystyką (geografów, socjologów, ekonomistów). Zatem celowe
wydają się powroty na drogi św. Jakuba w katolickiej Europie (w tym także
w Polsce), na Szlak Bursztynowy łączący północ z południem Europy, na
Mały i Wielki Szlak Jedwabny wiodący przez kraje Azji Środkowej poszukujące
w tradycji swojej tożsamości.
W dobie jednoczącej się Europy i świata „bez granic” temat publikacji
wydaje się być bardzo aktualny. W tym kontekście Polska ze swoimi
znanymi szlakami, chociażby bursztynowym, cysterskim czy romańskim,
niewątpliwie zajmuje istotne miejsce na mapie wielkich szlaków kulturowych
Europy, a może nawet świata. Jednak nie mniej ważne są działania
podejmowane przez lokalne władze i społeczności, które próbują budować
swoje małe ojczyzny, szukając korzeni w mniej lub bardziej odległej przeszłości
czy przestrzeni, czyli czasie i miejscu, czego przykładem może być
choćby bajkowy szlak łódzkiego Se‐Ma‐Fora.
Poruszony problem będący w sferze zainteresowań nie tylko świata
nauki, lecz i praktyki turystycznej wymaga stałego monitorowania stanu i rozwoju szlaków kulturowych na potrzeby turystyki (jego kulturowego
dziedzictwa czy turystycznego zagospodarowania), wymiany wiedzy, poglądów
i doświadczeń wynikających z obserwacji i prowadzonych badań.
Wszystko to wpływa zarówno na wzajemne zrozumienie, jak i podejmowanie
trafnych decyzji i wspólnych działań.
Myślą przewodnią niniejszej publikacji jest dyskusja nad nowymi – od
niedawna eksplorowanymi i jeszcze nie do końca odkrytymi – polami
współpracy kultury i turystyki, jakimi są szlaki kulturowe. Interesujące wydaje
się być innowacyjne i szerokie spojrzenie badaczy, autorów, twórców,
odbiegające od dotychczasowych schematów w projektowaniu czy kreowaniu
szlaków kulturowych z myślą o turystach. W poszczególnych częściach
pracy analizie poddano różnorodne aspekty związane z rozwojem podróży
po szlakach kulturowych, zwrócono uwagę na nowe obszary zainteresowań
i aktywności turystów określanych mianem „kulturowych”, prekursorskie
metody poznania dziedzictwa kulturowego szlaków i formy organizacyjne
turystyki, możliwości wykorzystania najnowszych technologii,
jak również konieczność podejmowania działań marketingowych zmierzających
do ich komercjalizacji.
Zaanonsowana w tytule publikacji „wspólna droga” kultury i turystyki,
mająca wyraz w kulturowych szlakach turystycznych, z jednej strony
wymaga dyskusji wykazującej podobieństwa i różnice w rozumieniu pojęć
„szlak kulturowy” i „turystyczny szlak kulturowy”, „szlak turystyki kulturowej”;
przedstawienia aktualnego stanu rozwoju szlaków kulturowych
w Polsce, Europie i na świecie; określenia roli i znaczenia polskich szlaków
kulturowych w systemie szlaków europejskich i światowych; identyfikacji
relacji i powiązań między szlakami kulturowymi a sposobami i możliwościami
wykorzystania ich dziedzictwa w przygotowaniu produktów turystycznych;
wskazania przykładów dobrych praktyk związanych z wykorzystaniem
szeroko rozumianych walorów szlaków kulturowych jako oryginalnych
produktów turystycznych. Z drugiej strony działania praktyczne
powinny obejmować: przygotowanie i wdrażanie nowych metod oceny potencjału
kulturowego w przygotowywaniu szlaków turystycznych; wskazywanie
sposobów oceny i możliwości wykorzystania szlaków kulturowych
do promocji regionów i kreowania nowych produktów turystycznych;
kreowanie szlaków kulturowych jako nowego, nowoczesnego i oryginalnego
produktu turystycznego.
Należy jednak pamiętać, że warunkiem koniecznym powodzenia
wszystkich wspomnianych wcześniej działań jest systemowe podejście do
zagadnienia polegające na koordynacji i wzajemnej informacji dotyczącej
powstania, oznakowania, promowania i wykorzystywania istniejących
i projektowanych kulturowych szlaków turystycznych. Warunek ten jest
niezależny od tego, czy szlak przygotowywany jest jako produkt turystyczny
czy też nie, jak i od stopnia czy poziomu komercjalizacji w przypadku
szlaków–produktów turystycznych. Całkowita bowiem dowolność
w wytyczaniu nowych szlaków, nie tylko kulturowych, oraz brak postulowanej
przez liczne środowiska ich ewidencji czy koordynacji podejmowanych
na nich działań, przyczynić się mogą jedynie do „przeinwestowania”
pod tym względem przestrzeni turystycznej, a w konsekwencji do zaburzenia
tak pożądanego ładu przestrzennego.
Mamy nadzieję, że zawarte w opracowaniu treści będą inspirujące
zarówno dla osób zajmujących się kulturą, jak i turystyką, w tym: naukowców,
przedsiębiorców czy samorządowców, a poruszana problematyka na
stałe zagości w dyskusjach i dokumentach dotyczących obu dziedzin aktywności."
[Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Marek Nowacki: Szlaki dziedzictwa naturalnego i kulturowego drogą ku turystyce kreatywnej
- Armin Mikos von Rohrscheidt: Koordynacja funkcjonowania szlaków tematycznych jako zarządzanie produktem turystycznym – analiza porównawcza zakresu
- Łukasz Wilczyński: Questing – nowy trend w turystyce
- Romuald Ziółkowski, Grzegorz Chocian: Walory kulturowe jako motyw kreowanie marki turystycznej obszarów przyrodniczych
- Agata Anna Wróbel: Turystyka kulinarna, czyli produkt tradycyjny i regionalny a instrumenty prawne
- Karolina Fidyk: Szlaki turystyczno‐kulturowe Małopolski – stała oferta czy efemeryczne zjawisko
- Zygmunt Kruczek: Szlak oscypkowy w Małopolsce. Droga od pomysłu do produktu turystycznego
- Dominik Orłowski, Magdalena Woźniczko: Piekarnictwo ginącym zawodem prezentowanym współcześnie na turystycznym szlaku tradycyjnego rzemiosła Małopolski i Podkarpacia
- Adam Hajduga: Skuteczna promocja sieciowego produktu turystycznego na przykładzie wydarzenia marketingowego Industriada – Święto Szlaku Zabytków Techniki
- Przemysław Karwowski: Lubuski Szlak Wina i Miodu
- Jolanta Śledzińska: Fenomen dróg Świętego Jakuba w Polsce – powrót do przeszłości
- Tomasz Studzieniecki, Krystyna Hartenberger‐Pater: AmBaR – transgraniczny szlak bursztynowy?
- Barbara Pisarska: Szlak kultury Jaćwingów na tle krajobrazu Pojezierza Suwalskiego
- Karol Gutsze: Borowiackie szlaki – zasoby Rezerwatu Biosfery UNESCO Bory Tucholskie jako podstawa tworzenia szlaków kulturowych i tematycznych tras turystycznych
- Małgorzata Chojnacka, Monika Paluch: Szlak Turystyczny „Łódź Bajkowa” – wyzwania i bariery
- Leszek Młodzianowski: Projekt szlaku turystycznego zbójników karpackich
- Stanisława Szymczak, Jacek Kaczmarek: Szlak sztuki modernistycznej Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego jako potencjalny produkt turystyczny w przestrzeni Łodzi
- Bogdan Włodarczyk: Reynevana z Bielawy podróże po Dolnym Śląsku albo turystyczne szlaki fikcji literackiej i filmowej
Od szlaku do produktu turystycznego
Szlak turystyki kulturowej w przestrzeni
Pomysły, idee, koncepcje kulturowych szlaków turystycznych
Najnowsze pozycje
-
Szlaki dziedzictwa naturalnego i kulturowego drogą ku turystyce kreatywnej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Koordynacja funkcjonowania szlaków tematycznych jako zarządzanie produktem turystycznym – analiza porównawcza zakresu
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Questing – nowy trend w turystyce
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Walory kulturowe jako motyw kreowanie marki turystycznej obszarów przyrodniczych
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Turystyka kulinarna, czyli produkt tradycyjny i regionalny a instrumenty prawne
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Szlaki turystyczno‐kulturowe Małopolski – stała oferta czy efemeryczne zjawisko
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Szlak oscypkowy w Małopolsce. Droga od pomysłu do produktu turystycznego
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Piekarnictwo ginącym zawodem prezentowanym współcześnie na turystycznym szlaku tradycyjnego rzemiosła Małopolski i Podkarpacia
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Skuteczna promocja sieciowego produktu turystycznego na przykładzie wydarzenia marketingowego Industriada – Święto Szlaku Zabytków Techniki
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Lubuski Szlak Wina i Miodu
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Fenomen dróg Świętego Jakuba w Polsce – powrót do przeszłości
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
AmBaR – transgraniczny szlak bursztynowy?
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Szlak kultury Jaćwingów na tle krajobrazu Pojezierza Suwalskiego
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Borowiackie szlaki – zasoby Rezerwatu Biosfery UNESCO Bory Tucholskie jako podstawa tworzenia szlaków kulturowych i tematycznych tras turystycznych
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Szlak Turystyczny „Łódź Bajkowa” – wyzwania i bariery
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Projekt szlaku turystycznego zbójników karpackich
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Szlak sztuki modernistycznej Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego jako potencjalny produkt turystyczny w przestrzeni Łodzi
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011) -
Reynevana z Bielawy podróże po Dolnym Śląsku albo turystyczne szlaki fikcji literackiej i filmowej
(Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 2011)