Entry strategies of Polish enterprises into the Vietnamese market under the conditions of the European Union-Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA)
Abstract
Rozprawa doktorska poruszała problematykę strategii wejścia polskich przedsiębiorstw na rynek wietnamski w warunkach Umowy o Wolnym Handlu pomiędzy Unią Europejską a Wietnamem (ang. EU-Vietnam Free Trade Agreement, EVFTA), która funkcjonuje od 01 sierpnia 2020 roku.
Na podstawie krytycznego przeglądu literatury przedstawiono problem internacjonalizacji w różnych nurtach teoretycznych. Przedstawiono koncepcję strategii wejścia na rynek zagraniczny jako część strategii internacjonalizacji i scharakteryzowano poszczególne strategie wejścia na rynki zagraniczne, podkreślając główne cechy Międzynarodowego Inkubatora Przedsiębiorczości jako podmiotu wspierającego ekspansję zagraniczną. W wyniku studiów literaturowych zaproponowano autorski model wejścia na rynek zagraniczny. Skupiono się także na analizie czynników wpływających na strategie wejścia na rynek zagraniczny. Również przedstawiono charakterystykę rynku wietnamskiego oraz zagadnienie strefy wolnego handlu utworzonej pomiędzy UE a Wietnamem.
Analiza ta pozwoliła na sformułowanie pytań badawczych. Badania empiryczne skupiły się na następujących kwestiach: motywach ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynek wietnamski, głównych cechach wietnamskiego otoczenia biznesowego wpływających na jego atrakcyjność i ryzyko działania na tym rynku, zasobach jako wewnętrznych determinantach ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynek wietnamski, strategiach wejścia polskich przedsiębiorstw na rynek wietnamski oraz kierunkach ich zmian w warunkach umowy EVFTA. Wyniki przeprowadzonych badań ilościowych i jakościowych wskazały, że wejście w życie umowy EVFTA pozytywnie wpłynęło na zacieśnienie relacji gospodarczych pomiędzy Polską a Wietnamem, stwarzając ogromne możliwości dla polskich przedsiębiorstw. Możliwości te zachęciły polskie przedsiębiorstwa do głębszego zaangażowania się w rynek wietnamski, co doprowadziło do kilku zmian i dostosowań w ich strategiach wejścia na ten rynek. Na podstawie przeprowadzonych w rozprawie rozważań wskazano ważne rekomendacje dotyczące ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynek wietnamski. The doctoral dissertation discussed the entry strategies of Polish enterprises into the Vietnamese market under the conditions of the EU-Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA), which has been in force since 1st August 2020.
Based on critical literature review, internationalization was presented in various theoretical approaches. The concept of entry strategies was characterized, emphasizing the main features of International Business Incubator as an entity supporting foreign expansion. An author's model of entering foreign markets was then proposed. The focus was also on analyzing factors influencing entry strategies. The characteristics of the Vietnamese market and the agreement EVFTA were then presented.
This analysis allowed for formulating research questions. Empirical research focused on the following issues: motives for the expansion of Polish enterprises into the Vietnamese market, the main features of the Vietnamese business environment influencing its attractiveness and the risk of operating in this market, resources as internal determinants of the expansion of Polish enterprises into the Vietnamese market, entry strategies of Polish enterprises into the Vietnamese market and the directions of their changes under the conditions of the EVFTA. The results of quantitative and qualitative research indicated that the EVFTA had positive impacts on strengthening economic relations between Poland and Vietnam, creating opportunities for Polish enterprises. These opportunities encouraged Polish enterprises to engage more deeply in this market, which led to several changes and adjustments in their entry strategies. Based on the considerations presented in the dissertation, important recommendations regarding the expansion of Polish enterprises into the Vietnamese market were indicated.