Fenomen pośrednika w kontekście kulturowych wyzwań procesu spedycji na przykładzie przedsiębiorstwa Landi Sp. z o.o.
Streszczenie
Celem opracowania niniejszego rozdziału jest analiza problematyki procesu spedycji na przykładzie przedsiębiorstwa Landi Sp. z o.o. Autorzy na podstawie przeprowadzonych 40 wywiadów swobodnych ze spedytorami i dyspozytorami w przedsiębiorstwie Landi Sp. z o.o., opisali specyfikę procesu spedycyjnego przez pryzmat różnic kulturowych mających wpływ na przebieg procesu transportowego na wszystkich jego etapach. Dodatkowym wyzwaniem jest tutaj zjawisko określone jako „fenomen” pośrednika” gdzie w układ współpracujących podmiotów, wpleciony jest kolejny, często odmienny kulturowo. Wnioski wskazują na to, że z punktu widzenia polskiego przewoźnika (podwykonawcy), jak i klienta z zachodu (zleceniodawcy), a także kierowcy ze wschodu (ostatecznego wykonawcy usługi), proces ten jest mozaiką trudności, gdzie bez odpowiedniego przygotowania w zakresie kompetencji międzykulturowych, nieodzownych współczesnemu człowiekowi, bardzo trudno jest ustrzec się błędów, nieporozumień, czy utrzymać emocje na wodzy. The purpose of the study of this chapter is to analyze the problems of the forwarding process on the example of the company Landi Sp. z o.o. The authors, on the basis of conducted 40 free interviews forwarders and dispatchers, in enterprises Landi Sp. z o.o. described the specifics of the forwarding process through the prism of cultural differences affecting the course of the transport process at all its stages. A major challenge here is the phenomenon referred to as the 'intermediary phenomenon' whereby cooperating actors are joined by another who comes from a different culture. The conclusions indicate that from the point of view of the Polish carrier (subcontractor), as well as the Western customer, and the Eastern driver, the process is a mosaic of difficulties, where without adequate preparation in terms of intercultural competence, it is very difficult to avoid mistakes, misunderstandings, or keep emotions in check.
Collections