Międzygeneracyjny transfer wiedzy w szkoleniach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
Streszczenie
Rozprawa doktorska została poświęcona tematyce międzypokoleniowego transferu wiedzy, zachodzącemu podczas szkoleń żołnierzy rezerwy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Procesy szkoleniowe realizowane są w każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości, formy własności czy „branży”, w której działa. Szkolenia pracownicze odgrywają kluczową rolę nie tylko w procesie transferu wiedzy; szkolenia są także podstawowym narzędziem rozwoju zasobów ludzkich organizacji, który to rozwój stanowi z kolei istotną działalność z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Profesjonalnie przygotowywane, przeprowadzane i oceniane szkolenia uważane są za niezbędne do zaspokajania obecnych i/lub przyszłych potrzeb kwalifikacyjnych zatrudnionych oraz organizacji jako całości.
Przeprowadzone przeglądy literatury dowiodły, iż tematyka zarządzania zasobami ludzkimi w armii jest coraz częściej podejmowana przez badaczy i to nie tylko tych związanych zawodowo z działalnością organizacji militarnych. Zrealizowane studia literaturowe wykazały wszakże istnienie luki poznawczej związanej z międzygeneracyjnym transferem wiedzy, który zachodzi podczas szkoleń żołnierzy. Dlatego też zdecydowano się na przeprowadzenie badań empirycznych poświęconych właśnie temu zagadnieniu.
Pozwoliło to zrealizować cel główny pracy jakim jest wyjaśnienie złożoności międzygeneracyjnego transferu wiedzy zachodzącego w etapie realizacji szkolenia i opracowanie rekomendacji, których wdrożenie do praktyki pozwoli usprawnić (udoskonalić) międzypokoleniowy transfer wiedzy w szkoleniach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W badaniach empirycznych zastosowano metodę badania dokumentacji (analizie poddano dokumenty wewnętrzne, w których znaleźć można odniesienia do szkoleń w Siłach Zbrojnych RP) oraz metodę wywiadu. Wywiady (niestandaryzowane i nieustrukturyzowane) przeprowadzono w oparciu o uzyskaną zgodę z Centrum Operacyjnego Ministra Obrony Narodowej z osobami pełniącymi funkcję instruktorów w szkoleniach badanej organizacji. Praca uzupełnia wiedzę na temat przebiegu międzygeneracyjnego transferu wiedzy w szkoleniach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.