Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzezińska, Anna Weronika
dc.contributor.authorTymochowicz, Mariola
dc.contributor.editorKrupa-Ławrynowicz, Aleksandra
dc.contributor.editorOrszulak-Dudkowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2024-02-23T12:23:11Z
dc.date.available2024-02-23T12:23:11Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.citationBrzezińska A., Tymochowicz M., Strój ludowy w mieście – o potrzebie posiadania wyróżnika środowiskowego i regionalnego, [w:] Miasto mozaika: Opis kulturowy, Krupa-Ławrynowicz A., Orszulak-Dudkowska K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 239-250, https://doi.org/10.18778/8331-408-2.14pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-408-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50348
dc.description.abstractStrój ludowy to nazwa, którą określano reprezentacyjny i odświętny ubiór mieszkańców wsi. Przymiotnik „ludowy” wskazywał na związek z miejscem (wieś) oraz użytkownikami strojów (mieszkańcy wsi). Spoglądając na regionalne odmiany strojów ludowych funkcjonujących na obszarze Polski, znajdujemy co najmniej kilka przykładów, kiedy to stroje ludowe były (i nadal są) nierozerwalnie związane z miastami. Strój ludowy był znakiem, za pośrednictwem którego można było manifestować przynależności regionalną czy środowiskową, stan cywilny, wiek, a w swojej najbardziej rozbudowanej, odświętnej i reprezentacyjnej formie był wyznacznikiem statusu i pozycji społecznej konkretnej osoby lub całej grupy. Autorki odpowiadają na pytania: w jaki sposób tradycyjny strój ludowy funkcjonował dawniej i współcześnie w przestrzeni miast; do jakich celów reprezentacyjnych jest obecnie wykorzystywany; czy i w jaki sposób jest mu nadawana funkcja „wizytówki miasta”. Skupiają się na dwóch strojach: bamberskim w Poznaniu oraz biłgorajsko-tarnogrodzkim w Biłgoraju (zwanym sitarskim), które mają odmienne pochodzenie i które kształtowały się w różnych warunkach gospodarczych, środowiskowych i społecznych. Jednak to, co je łączy, to ich obecna żywotność oraz wysoki stopień rozpoznawalności wśród współczesnych mieszkańców miast oraz osób z zewnątrz (np. turystów).pl_PL
dc.description.abstractThe term “folk costume” referred to the formal and festive dress of a rural population. The adjective “folk” indicated the costume’s connection to a place (the village) and to its wearers (village residents). However, among the regional examples of Polish folk costumes there are at least several instances of folk costumes that were, and still are, inextricably tied to cities. The folk costume has functioned as an indicator of regional identity or belonging to a certain community, of civil status, age, and in its most elaborate, festive and formal style, as a mark of status and social position of the wearer or the entire group. The present article addresses the following questions: what was the function of traditional folk costume in the urban space in the past and what it is today; what formal roles does it currently play; does it function as a “city trademark” and if yes, then how this is done. The research focuses on the Bamber folk costume of Poznań and the Biłgoraj-Tarnogród folk costume of the sieve makers, each characterised by different origin shaped by distinctive economic, environmental and social conditions. What they both share is the present vitality and high recognisability among the present urban residents as well as outsiders (e.g. tourists).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrupa-Ławrynowicz A., Orszulak-Dudkowska K. (red.), Miasto mozaika: Opis kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleStrój ludowy w mieście – o potrzebie posiadania wyróżnika środowiskowego i regionalnegopl_PL
dc.title.alternativeUrban folk costume – the need for environmental and regional indicatorpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number239-250pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationBrzezińska, Anna Weronika - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Antropologii i Etnologiipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationTymochowicz, Mariola - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Filologiczny, Instytut Nauk o Kulturzepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-409-9
dc.contributor.authorEmailBrzezińska, Anna Weronika - awbrzez@amu.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailTymochowicz, Mariola - mariola.tymochowicz@mail.umcs.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-408-2.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/