Sentyment informacji niefinansowych jako czynnik wpływający na reakcję rynku kapitałowego
Streszczenie
Celem dysertacji w wymiarze poznawczym było zidentyfikowanie oraz scharakteryzowanie kluczowych paradygmatów, opisujących sposoby dyskontowania informacji przez uczestników rynku finansowego. Natomiast celem w wymiarze empirycznym było zbadanie i ocena sposobu dyskontowania informacji przez inwestorów giełdowych, z punktu widzenia dodatkowej perspektywy, jaką jest sentyment artykułów prasowych, na temat spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Rozprawa ma charakter teoretyczno-empiryczny i składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym autorka podjęła próbę odpowiedzi na pytanie o rolę, jaką informacja pełni na rynkach finansowych. Istotą drugiego rozdziału było przybliżenie dwóch perspektyw, charakteryzujących odbiorców informacji na rynku finansowym. Celem rozdziału trzeciego było scharakteryzowanie nadawców informacji, których – w ramach niniejszej dysertacji – rozumie się jako dziennikarzy, zajmujących się tematyką rynków finansowych. W rozdziale czwartym omówione zostały pojęcia, związane z pojawieniem się nowego typu danych, jakimi są Big Data. Scharakteryzowany został również proces eksploracji takich danych. Rozdział piąty to przegląd dotychczas prowadzonych badań, związanych z tematyką wykorzystania, zawartego w artykułach prasowych, sentymentu do objaśnienia reakcji inwestorów giełdowych. W rozdziale szóstym zaprezentowane zostały wyniki badań własnych, przeprowadzonych na podstawie próby badawczej składającej się z 35 podmiotów, notowanych w indeksie WIG20 w okresie od 01.01.2013 do 31.12.2022 roku. W badaniu wykorzystano ponad 56 tysięcy anglojęzycznych artykułów prasowych i składało się ono z trzech etapów. W etapie pierwszym przeprowadzona została ekstrakcja sentymentu. W etapie drugim zweryfikowana została hipoteza, mówiąca o występowaniu asymetrii w sposobie reakcji rynku na pozytywny i negatywny sentyment. W ramach ostatniego etapu sprawdzona została możliwość wykorzystania analizy sentymentu w celach predykcyjnych.