Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.date.accessioned2024-04-23T10:24:27Z
dc.date.available2024-04-23T10:24:27Z
dc.date.issued2019-02-14
dc.identifier.citationGralińska-Toborek A., Grafitti i street art: Słowo, obraz, działanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-237-6pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-237-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51962
dc.description.abstractStreet art jest dziś najbardziej popularnej i dynamicznie rozwijającą się na całym świecie sztuką, ma też największą liczbę odbiorców. Jest przy tym efemeryczny, zmienny i nie ograniczony, podlega ciągłym procesom komercjalizacji, instytucjonalizacji, mediatyzacji. Jako owoc kultury remiksu korzysta ze wszystkiego, co do tej pory było w sztuce, miesza, przerabia, kopiuje i wkleja. Nie daje się łatwo zdefiniować i nie obowiązują w nim dotychczasowe kryteria sztuki. Nie oznacza to jednak, że nie można go analizować. W prezentowanej publikacji autorka opisuje wybrane problemy street artu i graffiti za pomocą zarówno tradycyjnych, jak i współczesnych pojęć, terminów, metod. Skupia się na związkach słowa z obrazem, na uwidacznianiu i czynieniu niewidocznym. Ukazuje street art poważny i komiczny. Nie dąży przy tym do zamknięcia tematu, wręcz przeciwnie – zapoczątkowuje refleksję, jaką zapewne podejmie świat sztuki nad tym wciąż nieokiełznanym i ekspansywnym nurtem w sztuce.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectgrafittipl_PL
dc.subjectstreet artpl_PL
dc.subjectmuralpl_PL
dc.subjectpisanie na ścianiepl_PL
dc.subjectlitery-obrazypl_PL
dc.subjectpoezja wizualnapl_PL
dc.titleGrafitti i street art: Słowo, obraz, działaniepl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Agnieszka Gralińska-Toborek, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number284pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Etykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-238-3
dc.referencesAaron Rose, b.t., [w:] Beautiful Loosers. Contemporary Art and Street Culture [katalog wystawy], Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2007.pl_PL
dc.referencesAbarca Javier, El arte urbano como agente facilitador de los procesos de gentrificación, [w:] Blanca Fernández Quesada, Jesús-Pedro Lorente (red.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana, Prenes Universitarias de Zaragoza, Zaragoza 2009, s. 53–64.pl_PL
dc.referencesAbarca Javier, From Street Art to Murals: What Have We Lost?, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2016, t. 2, s. 60–67.pl_PL
dc.referencesAdorno Theodor W., Czy sztuka jest zabawą, [w:] idem, Sztuka i sztuki. Wybór esejów, tłum. Krystyna Krzemień-Ojak, PIW, Warszawa 1990, s. 287–294.pl_PL
dc.referencesAlSayyad Nezar, Cinematic Urbanism: A History of the Modern from Reel to Real, Routledge, London 2006.pl_PL
dc.referencesArmstrong Justin, The Contested Gallery: Street Art, Ethnography and the Search for Urban Understandings, „AmeriQuests” 2005, t. 2, nr 1.pl_PL
dc.referencesAshmore Jerome, Some Differences between Abstract and Non-Objective Painting, „Journal of Aesthetic” 1954–55, t. XIII, s. 485–495.pl_PL
dc.referencesAugé Marc, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, tłum. Roman Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił, Czas i przestrzeń wpowieści, „Pamiętnik Literacki” 1974, t. 65/4, s. 273–311.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił, Twórczość Franciszka Rabelais’ego a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, tłum. Anna Goreń, Andrzej Goreń, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975.pl_PL
dc.referencesBacińska Małgorzata, Casus kiczu we współczesnych sztukach plastycznych, „Estetyka i krytyka” 2011, nr 21, s. 9–24.pl_PL
dc.referencesBandura Agnieszka, W oparach humoru – przedmiot surrealistyczny, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu” 2015, nr 19, s. 114–127.pl_PL
dc.referencesBartmiński Jerzy (red.), Konotacja, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1988.pl_PL
dc.referencesBattersby Matilda, Rare Interview with Urban Artist Princess Hijab, „Independent” 2011, 16.06., online: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/rare-interview-with-urban-artist-princess-hijab-2297761.html (dostęp: 22.08.2018).pl_PL
dc.referencesBaudelaire Charles, O istocie śmiechu oraz o komizmie w sztukach plastycznych, [w:] idem, Rozmaitości estetyczne, tłum. Joanna Guze, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2000, s. 149–166.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean, Kool Killer albo bunt znaków, [w:] idem, Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesBeaty Bart, Komiks kontra sztuka, tłum. Marek Cieślik, Aneta Kaczmarek, Timof Comics, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesBell Bethan, Street Art: Crime, Grime or Sublime?, BBC News, 16.12.2016, online: http://www.bbc.com/news/uk-england-38316852 (dostęp: 22.08.2018).pl_PL
dc.referencesBelting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. Mariusz Bryl, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesBiałostocki Jan (red.), Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500–1600, PWN, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesBiałostocki Jan, Sposoby przedstawiana czasu w sztukach wizualnych, [w:] idem, Refleksje i syntezy ze świata sztuki. Cykl drugi, PWN, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesBieszczad Lilianna, Kryzys pojęcia sztuki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesBiskupski Łukasz, Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesBlanché Ulrich, Street Art and Related Terms – Discussion and Working Definition, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2015, t. 1 nr 1, s. 32–39.pl_PL
dc.referencesBoehm Gottfried, O hermeneutyce obrazu, [w:] idem, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Univeristas, Kraków 2006, s. 144–171.pl_PL
dc.referencesBoehm Gottfried, Pierwsze spojrzenie. Dzieło sztuki – estetyka – filozofia, [w:] idem, O obrazach i widzeniu. Antologia tekstów, tłum. Małgorzata Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik, Univeristas, Kraków 2006, s. 31–45pl_PL
dc.referencesBogunia-Borowska Małgorzata, Fotospołeczeństwo. Społeczno-kulturowe konteksty dyskursu o społeczeństwie, [w:] Małgorzata Bogunia Borowska, Piotr Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 43–80.pl_PL
dc.referencesBohrer Karl Heinz, Nagłość. Chwila estetycznego pozoru, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBolecki Włodzimierz, Realistyczny i poetycki model prozy narracyjnej, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1981, nr 6 (60), s. 64–82.pl_PL
dc.referencesBraun Maximilian, 5 Wealthiest Street Artists Who Know How To Earn Their Living, „Wildewalls”, 28.02.2014, online: https://www.widewalls.ch/5-wealthiest-street-artists/ (dostęp: 22.08.2018).pl_PL
dc.referencesBrighenti Andrea Mubi, Walled Urbs to Urban Walls – and Return? On the Social Life of Walls, [w:] Andrea Mubi Brighenti (red.), The wall and the city / Il muro e la città / Le mur et la ville, Professional Dreamers, Trento 2006.pl_PL
dc.referencesBruce Kevin, The Murals of John Pugh: Beyond Trompe l’Œil, Ten Speed Press, Berkeley 2006.pl_PL
dc.referencesBubner Rüdiger, Doświadczenie estetyczne, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesBugaj Ewa, Kowalski Andrzej P. (red.), Estetyka w archeologii. Antropomorfizacja w pradziejach i starożytności, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesBułacik Agnieszka, Moja ściana: dekoracja czy subwersja. O sztuce w mieście rozmawiamy z artystami ulicy, [w:] Kamila Kamińska (red.), Sztuka mojej ulicy: Społeczny wymiar street artu, Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej, Wrocław 2014, online: http://archiwum.klamra.org/sites/klamra/files/streetart_12-01-2.pdf (dostęp: 22.08.2018).pl_PL
dc.referencesBurckhardt Titus, Art of Islam: Language and Meaning, World Wisdom, Bloomington 2009.pl_PL
dc.referencesBürger Peter, Teoria awangardy, tłum. Jadwiga Kita-Hubert, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesCaillois Roger, Gry i ludzie, tłum. Anna Tatarkiewicz, Maria Żurowska, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesCaillois Roger, Żywioł i ład, tłum. Anna Tatarkiewicz, PIW, Warszawa 1973.pl_PL
dc.referencesCampos Ricardo, Youth, Graffiti, and the Aestheticization of Transgression, „Social Analysis” 2015, t. 59, nr 3, s. 17–40.pl_PL
dc.referencesCarroll Noël, Filozofia sztuki masowej, tłum. Mirosław Przylipiak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Gdańsk 2011.pl_PL
dc.referencesCassirer Ernst, Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, tłum. Anna Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesChabros Ewa, Kmita „Patyczak” Grzegorz, Graffiti w PRL, Instytut Pamięci Narodowej, Wrocław 2011.pl_PL
dc.referencesChiappori Alessandra, Quattro Chiacchiere Con Opiemme: tra arte, emozioni, sogni, poesia e bellezza, „Art in Time” 2014, 11.11., online: http://www.acontrainte.it/wp-content/uploads/2016/03/2014_11_b.pdf (dostęp: 22.08.2018).pl_PL
dc.referencesChmielowski Benedykt, Nowe Ateny albo Akademia wszelkiej sciencyi pełna, na różne tytuły iak na classes podzielona, mądrym dla memoryału, idiotom dla nauki, politykom dla praktyki, melancholikom dla rozrywki erygowana, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1966.pl_PL
dc.referencesChrzanowski Tadeusz, Ikonologia wedle Cesare Ripy, „Tygodnik Powszechny” 1999, nr 2, s. 12.pl_PL
dc.referencesClarke David B. (red.), The Cinematic City, Routledge, London–New York 1997.pl_PL
dc.referencesCockcroft Eva, Pitman Weber John, Cockcroft James, Toward a People’s Art: The Contemporary Mural Movement, University of New Mexico Press, Albuquerque 1998.pl_PL
dc.referencesCox David, Sign Wars. The Culture Jammers Strike Back!, UoM Custom Book Centre 2010.pl_PL
dc.referencesCuller Jonathan, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, tłum. Maria Bassaj, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesDanto Arthur Coleman, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. Mateusz Salwa, Universitas, Kraków 2013.pl_PL
dc.referencesDanto Arthur Coleman, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, tłum. Leszek Sosnowski, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesDickie George, Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, [w:] Maria Gołaszewska (red.), Estetyka w świecie. Wybór tekstów, t.1, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1984, s. 9–30.pl_PL
dc.referencesDragostinova Theodora, Empty Fountains: Communist-Era Monuments Revisited, „Origins: Current Events in Historical Perspective”, 11.04.2014, online: http://origins.osu.edu/connecting-history/1142014-empty-fountains-communist-era-monuments-revisited (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesDrozdowicz Jarema, Perła w Koronie. Rzecz o Banksym, [w:] Agnieszka Cybal-Michalska, Paulina Wierzba (red.), Dyskursy kultury popularnej w społeczeństwie współczesnym, Impuls, Kraków 2012, s. 49–58.pl_PL
dc.referencesDrozdowski Rafał, Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.pl_PL
dc.referencesDymna Elżbieta, Rutkiewicz Marcin, Polski street art. Wydanie nowe, Carta Blanca, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesDziamski Grzegorz, Szkice o nowej sztuce, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesDziemidok Bohdan, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesDziemidok Bohdan, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2012.pl_PL
dc.referencesEco Umberto, Nieobecna struktura, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. Eco Umberto (red.), Historia brzydoty, Rebis, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesEdwards Justin, Graulund Rune, The Grotesque, Routledge, London–New York 2013.pl_PL
dc.referencesElzenberg Henryk, Pisma estetyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1999.pl_PL
dc.referencesEmmerling Leonhard, Jean-Michel Basquiat: 1960–1988, Taschen, Köln 2003.pl_PL
dc.referencesEng Karen, The Beauty of Calligraphy, the Power of Street Art: We Watch eL Seed Create ‘Calligraffiti’, TED blog, online: http://blog.ted.com/el-seed-uses-calligraffiti-to-transcend-language/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesFairey Shepard, The Art of D*Face: One Man & His Dog, Laurence King Publishing, London 2013.pl_PL
dc.referencesFeatherstone Mike, Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, [w:] Ryszard Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Baran i Suszczyński, Kraków 1997, s. 299–334.pl_PL
dc.referencesFerrell Jeff, Foreword. Graffiti, Street Art and Politics of Complexity, [w:] Jeffrey Ian Ross (red.), Routledge Handbook of Graffiti and Street Art, Routledge, Oxon–New York 2016.pl_PL
dc.referencesFilipiak Ewa, Funkcje języka, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Studia Pedagogiczne” 1994, z. 27, nr 10, s. 35–47.pl_PL
dc.referencesFiske John, Zrozumieć kulturę popularną, tłum. Katarzyna Sawicka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesFrąckiewicz Sebastian, Murmistrz. Escif i jego zaangażowany street art, „Polityka” 2015, 03.02., online: http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1607709,1,escif-i-jego-zaangazowany-street-art.read (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesFrąckiewicz Sebastian, Żeby było ładnie – rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2015.pl_PL
dc.referencesFry William jr., Introduction: Humor, Psyche, Society, [w:] Arthur Asa Berger, An Anatomy of Humor, Transaction Publishers, New Brunswick–London 1998.pl_PL
dc.referencesFrye Northrop, Mit: fikcja i przemieszczenie, „Pamiętnik Literacki” 1969, nr 60/2, 283–302.pl_PL
dc.referencesFydrych Waldemar ps. „Major”, Żywoty Mężów Pomarańczowych, Pomarańczowa Alternatywa, Wrocław–Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesGanz Nicolas, Street Messages, Dokument Press, Arsta 2015.pl_PL
dc.referencesGąsowski Paweł, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2016.pl_PL
dc.referencesGenette Gérard, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, tłum. Tomasz Stróżyński, Aleksander Milecki, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2014.pl_PL
dc.referencesGhyka Matila C., Złota liczba. Rytuały i ryty pitagorejskie w rozwoju cywilizacji zachodniej, tłum. Ireneusz Kania, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesGillan Audrey, Pablo Delgado’s Small World, „The Guardian” 2011, 17.08., online: https://www.theguardian.com/artanddesign/2011/aug/17/pablo-delgados-small-world (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesGlaser Katja, The ‘Place to Be’ for Street Art Nowadays is no Longer the Street, it’s the Internet, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2015, t. 1, nr 2, s. 6–13.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (red.), Ironia, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2002.pl_PL
dc.referencesGołaszewska Maria, Śmieszność i komizm, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1987.pl_PL
dc.referencesGolden Jane, Rice Robin, Pompilio Natalie, More Philadelphia Murals and the Stories They Tell, Temple University Press, Philadelphia 2006.pl_PL
dc.referencesGolinowska Karolina, Narracje sztuki w kulturze płynności, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014.pl_PL
dc.referencesGraffiti Goes East. 1990–2012, Concrete / Whole City, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, „All my city in graffiti” – czyli bombardowanie przestrzeni miejskiej, [w:] Krystyna Wilkoszewska (red.), Czas przestrzeni, Universitas, Kraków 2008, s. 37–46.pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, Art of Serenity. Aesthetic Function of Humour in Street Art, [w:] Urlich Blanché, Ilaria Hoppe (red.), Urban Art: Creating the Urban with Art. Preseedings of the International Conference at Humboldt-Universität zu Berlin 15–16 July, 2016, Urbancreativity.org, Lisbon 2018, s. 73–80.pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, Reklama jako alegoria współczesna – przyczynek do estetyki stosowanej, [w:] Ewa A. Jagiełło, Paweł Schmidt (red.), Kultura i rynek. Interdyscyplinarne szkice humanistyczne, e-naukowiec, Lublin 2013, online: http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2013/10/Kultura_i_rynek.pdf#page=13 (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, Street art – współczesne formy ‘ut pictura poesis’, [w:] Danuta Bieńkowska, Anna Lenartowicz (red.), Tajemnice rozwoju, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 2009, s. 107–117.pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, Transmedialne strategie street artu – obrona czy utrata tożsamości?, [w:] Tomasz Załuski (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2010, s. 180–188.pl_PL
dc.referencesGralińska-Toborek Agnieszka, Wioletta Kazimierska-Jerzyk, Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011–2013 / Experience of Art in Urban Space. Urban Forms Gallery 2011–2013, tłum. Marta Koniarek, Biblioteka / Fundacja Urban Forms, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesGrape Wolfgang, The Bayeux Tapestry, Prestel, Munich–New York 1994.pl_PL
dc.referencesGreenberg Clement, Awangarda i kicz, [w:] idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, tłum. Grzegorz Dziamski, Maria Śpik-Dziamska, Universitas, Kraków 2006, s. 3–18.pl_PL
dc.referencesGregorowicz Ryszard, Waloch Jacek (red.), Polskie mury. Graffiti. Sztuka czy wandalizm, Comer, Toruń 1991.pl_PL
dc.referencesGröndahl Mia, Gaza Graffiti. Messages of Love and Politics, The American University in Cairo Press, Cairo–New York 2009.pl_PL
dc.referencesGröndahl Mia, Revolution Graffiti: Street Art of the New Egypt, The American University in Cairo Press, Cairo 2012.pl_PL
dc.referencesHall Edward T., Ukryty wymiar, tłum. Teresa Hołówka, PIW, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesHansen Susan, Flynn Danny, ‘Darling Look! It’s A Banksy!’. Viewers’ Material Engagement With Street Art And Graffi i, [w:] Agnieszka Gralińska-Toborek, Wioletta Kazimierska-Jerzyk (red.), Aesthetic Energy of the City, Experiencing Urban Art & Space, Fundacja Urban Forms i Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 103–115.pl_PL
dc.referencesHansen Susan, Flynn Danny, Longitudinal Photo-documentation: Recording Living Walls, „Street Art & Urban Creativity” 2015, t. 1(1), s. 26–31.pl_PL
dc.referencesHansen Susan, Flynn Danny, ‘This Is Not a Banksy!’: Street Art as Aesthetic Protest, „Continuum: Journal of Media & Cultural Studies” 2015, t. 29(6), s. 1–15.pl_PL
dc.referencesHołub Anna, Współczesna przestrzeń publiczna – poszukiwanie przesłanek projektowych, [w:] Mieczysław Kochanowski (red.), Przestrzeń publiczna miasta postindustrialnego, wyd. 2, Urbanista, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesHonigman Ana Finel, In the Streets, Interview with Evol, „Wilde Gallery”, 06.08.2009, online: http://evoltaste.com/content/3-press/5-interview-magazine-blog/evol_interviewmag_2009.pdf (dostep: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesHopfinger Maryla, W laboratorium sztuki XX wieku. O roli słowa i obrazu, PWN, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesHoppe Ilaria, Urban Art as Countervisuality?, [w:] Pedro Soares Neves (red.), Lisbon Street Art & Urban Creativity. 2014 International Conference, Urbancreativity.org, Lisbon 2014, s. 260–265.pl_PL
dc.referencesHorkheimer Max, Adorno Theodor W., Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Wydawnictwo Instytutu Filzofii i Socjologii PAN, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesHuizinga Johan, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, tłum. Maria Kurecka, Witold Wirpsza, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesIrvine Martin, Remix and the Dialogis Engine of Culture. A Model for Generative Combinatoriality, [w:] Eduardo Navas, Owen Gallagher, xtine burrough (red.), The Routledge Companion to Remix Studies, Routledge, Taylor & Spencer Group, New York–London 2015, s. 15–42.pl_PL
dc.referencesIrvine Martin, The Work on the Street: Street Art And Visual Culture, [w:] Ian Heywood, Barry Sandywell (red.), The Handbook of Visual Culture, Berg Publishers, London 2012, s. 325–278.pl_PL
dc.referencesIsański Jakub, Wizualne tło dramaturgicznej koncepcji Ervinga Goffmana, [w:] Marek Krajewski (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2007, s. 121–136.pl_PL
dc.referencesJacko Jan F., Struktura symboli wertykalnych a ich rola w komunikacji międzykulturowej i w zarządzaniu, „Space – Society – Economy” 2005, nr 7, online: http://www.sse. geo.uni.lodz.pl/uploads/space7/j_jacko.pdf (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesJakobson Roman, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2, PIW, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesJanicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesJarosz Beata, O wielogatunkowości tekstów graffiti, „Polonica” 2013, nr XXXIII, s. 81–94.pl_PL
dc.referencesJaworska Władysława, Kilka uwag o folklorze plastycznym w środowisku miejskim, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1987, nr 1–4, s. 81–86.pl_PL
dc.referencesJay Martin, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, tłum. Agnieszka Rejniak-Majewska, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesJeffrey Ian Ross (red.), Routledge Handbook of Graffiti and Street Art, Routledge & Francis Group, London–New York 2016.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesjot-Drużycki Jarosław, Wlepka albo interpretacja swobodna, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1999, nr 1–2, s. 132–137.pl_PL
dc.referencesJuarez Benjamin, The Visual and Social Indeterminacy of Pixação: The Inextricable Moods of São Paulo, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2012, t. 2, nr 1, s. 43–53.pl_PL
dc.referencesKasperski Edward, Czarny humor, komizm, parodia, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie, Artystyczne, Naukowe” 2014, nr 4(39), s. 31–42.pl_PL
dc.referencesKayser Wolfgang, Das Groteske, Seine Gestaltung in Malerei und Dichtung, Oldenburg– Hamburg 1957.pl_PL
dc.referencesKazimierska-Jerzyk Wioletta, Dzieła Mistrzów tradycyjnego malarstwa sztalugowego jako inspiracje współczesnych murali – projekt OFF Galeria (2015), [w:] Aneta Pawłowska, Eleonora Jedlińska, Krzysztof Stefański (red.), Acta Artis. Studia ofiarowane profesor Wandzie Nowakowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 321–339.pl_PL
dc.referencesKazimierska-Jerzyk Wioletta, „Strategia rewaloryzacji” we współczesnej refleksji nad sztuką. Piękno, eklektyzm, epigonizm, infantylizm, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesKelling George E., Coles Catherine M., Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, tłum. Bolesław Ludwiczak, Media Rodzina, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesKennedy Randy, Shepard Fairey and The A.P. Settle Legal Dispute, „The New York Times” 2011, 12.01., online: http://www.nytimes.com/2011/01/13/arts/design/13fairey.html?mcubz=0 (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKhalil Nama, Blue Bra Graffiti (Bahia Shehab), „Design and Violence”, 03.09.2013, online: https://www.moma.org/interactives/exhibitions/2013/designandviolence/blue-bra-graffiti-bahia-shehab/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKlein Naomi, No logo, tłum. Hanna Jankowska, Katarzyna Makaruk i in., Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesKlein Ricardo, Creativity and Territory: The Construction of Centers and Peripheries from Graffiti and Street Art, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2016, t. 2, nr 2, s. 6–15.pl_PL
dc.referencesKloch Zbigniew, Słowa i obrazy. Kilka uwag o związkach i zależnościach, „Pamiętnik Literacki” 1990, z. 4, s. 183–208.pl_PL
dc.referencesKluszczyński Ryszard W., Sztuka mediów w przestrzeniach publicznych, [w:] Dorota Koczanowicz, Mateusz Skrzeczkowski (red.), Między estetyzacją a emancypacją. Praktyki artystyczne w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010, s. 42–57.pl_PL
dc.referencesKnera Jakub, Street art w czasach festiwali. Rozmowa z Mariuszem M-CITY Warasem, „Magazyn Szum” 2014, 13.04., online: http://magazynszum.pl/rozmowy/street-art-w-czasach-festiwali-rozmowa-z-mariuszem-m-city-warasem (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKnox Norman, The Word Irony and it’s Context 1500–1755, Duke University Press, Durnham 1961.pl_PL
dc.referencesKołakowski Leszek, Mini wykłady o maxi sprawach, seria II, Wydawnictwo Znak, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesKondracka-Zielińska A., Obraz młodego pokolenia w wybranych tekstach hip-hopowych (na podstawie utworów grup O.S.T.R. i Kaliber 44), „Albo albo. Problemy psychologii i kultury” 2004, nr 4, s. 145–154.pl_PL
dc.referencesKordic Andie, What is the Lowbrow Art Movement? When Surrealism Took Over Pop, „Widewalls” 2014, 04.07., online: https://www.widewalls.ch/lowbrow-art-pop-surrealism/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek, [głos w dyskusji], [w:] Rafał Drozdowski, Marek Krajewski (red.), Prywatnie o publicznym / publicznie o prywatnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2007, s. 120.pl_PL
dc.referencesKrajewski Marek, Przeciw inżynierii wizualnej. Ożywianie i uśmiercanie miasta, [w:] Ewa Rewers, Agata Skórzyńska (red.), Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010, s. 181–195.pl_PL
dc.referencesKrauss Rosalind, A View of Modernism, „Art Forum, New York”, September 1972, [w:] Charles Harrison, Paul J. Wood (red.), Art in Theory 1900–2000. Anthology of Changing Ideas, Blackwell Publishing, Oxford–Cambridge 2003, s. 976–979.pl_PL
dc.referencesKrotzer Laborde Katheryn, Do Not Open: The Discarded Refrigerators of Post-Katrina New Orleans, McFarlan & Company, North Carolina 2010.pl_PL
dc.referencesKrzywy Roman, Rozwój sztuki emblematycznej, Pasaż Wiedzy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, online: http://www.wilanow-palac.pl/rozwoj_sztuki_emblematycznej.html (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKrzywy Roman, U genezy emblematyki, Pasaż Wiedzy Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, online: http://www.wilanow-palac.pl/u_genezy_emblematyki.html (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesKubalska-Sulkiewicz Krystyna, Bielska-Łach Monika, Manteuffel-Szarota Anna (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesKubicki Roman, Egzystencjalne konteksty dzieła sztuki. Studium z pogranicza estetyki i filozofii kultury, Wydawnictwo Epigram, Bydgoszcz 2013.pl_PL
dc.referencesKunzle David, The Murals of Revolutionary Nicaragua, 1979–1992, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1995.pl_PL
dc.referencesKwon Miwon, One Place After Another: Site-Specific Art And Locational Identity, The MIT Press, Cambridge–London 2002.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques, Les quatre concepts fondamentaux de la psychoanalise, tłum. polskie Anamorfoza i spojrzenie, [w:] Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba (red.), Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 235–278.pl_PL
dc.referencesLasn Kalle, Culture Jam: The Uncooling of America, Eagle Brook, New York 1999.pl_PL
dc.referencesLessig Lawrence, Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, tłum. Rafał Próchniak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesLessing Gotthold Ephraim, Laokon, czyli o granicach malarstwa i poezji, tłum. Henryk Zymon-Dębicki, Universitas, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesLewisohn Cedar, Street art. The Graffiti Revolution, Tate Publishing, London 2008.pl_PL
dc.referencesLim Eileen, Ghostpatrol, CDU Art Collection and Art Gallery, online: http://www.cdu. edu.au/artcollection-gallery/looking-at-art/ghostpatrol (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesMacdonald Nancy, The Graffiti Subculture: Youth, Masculinity and Identity in London and New York, Palgrave Macmillan, New York 2001.pl_PL
dc.referencesMadejski Jerzy, Iwasiów Sławomir (red.), Interpretatywny słownik terminów kulturowych, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Szczecin 2014.pl_PL
dc.referencesMaffesoli Michel, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, tłum. Marta Buholc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesMajewski Tomasz, Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2011.pl_PL
dc.referencesMakota Janina, Dwie jakości estetyczne: naiwność i groteska, „Estetyka i Krytyka” 2003, nr 2, online: http://submission.pjaesthetics.uj.edu.pl/art/5/makota.pdf (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesManco Tristan, Big Art/Small Art, Thames & Hudson, London 2014.pl_PL
dc.referencesMarasiński Cezary, Filozofi zne aspekty kultury śmiechu, Wydawnictwo Mado, Toruń 2013.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz Henryk, Ut pictura poesis… Dzieje toposu i problemu, [w:] Jan Białostocki (red.), Tessera. Sztuka jako przedmiot badań, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1981, s. 155–183.pl_PL
dc.referencesMarling Karal Ann, Wall-to-wall America: Post Office Murals in the Great Depression, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2000.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo, Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo, Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesMarquard Odo, Szczęście w nieszczęściu, tłum. Krystyna Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesMcArthur John A., Digital Subculture. A Geek Meaning of Style, „Journal of Communication Inquiry” 2009, t. 33, nr 1, s. 58–70.pl_PL
dc.referencesMcCormick Carlo, Schiller Marc, Schiller Sara, Ethel Seno, Trespass. A History of Uncommissioned Urban Art, Taschen, Köln 2010.pl_PL
dc.referencesMcCormick Jonathan, Jerman Neil, Death of Mural, „Journal of Material Culture” 2005, t. 10, s. 49–71.pl_PL
dc.referencesMirzoeff Nicholas, An Introduction to Visual Culture, Routledge, London–New York 2005. Mitchell William John Thomas, Nie istnieją media wizualne, „Panoptikum” 2006, nr 5(12), s. 313–321.pl_PL
dc.referencesMitchell William John Thomas, Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, The University of Chicago Press, Chicago 1994.pl_PL
dc.referencesMitosek Zofia, Co z tą ironią, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2013.pl_PL
dc.referencesMoore Mandy, Prain Leanne, Bombing Yarn: The Art of Crochet and Knit Graffiti, Arsenal Pulp Press, Vancouver 2009.pl_PL
dc.referencesMorreall John, Philosophy of Humor, [w:] Edward N. Zalta (red.), Stanford Encyclopedia of Philosophy, Center for the Study of Language and Information Stanford University, online: http://plato.stanford.edu/entries/humor/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesMurray Julia K., What Is „Chinese Narrative Illustration”, „Art Bulletin” 1998, t. 80, nr 4, s. 602–616.pl_PL
dc.referencesMurray Kris, Rethinking Political Subjectivity in the Urban Context through the Lens of Graffiti and Street Art, [w:] Pedro Soares Neves (red.), Lisbon Street Art & Urban Creativity. 2014 International Conference, Urbancreativity.org, Lisbon 2014, s. 59–64.pl_PL
dc.referencesNeef Sonja, Killing Kool: The Graffiti Museum, „Art History” 2007, t. 30, nr 3, s. 418–431.pl_PL
dc.referencesOlechnicki Krzysztof, Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesOrtega y Gasset José, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, tłum. Piotr Niklewicz, Czytelnik, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesOsęka Andrzej, Jaskrawa inwazja, „Gazeta Wyborcza” 2011, 21–22.04, s. 16–18.pl_PL
dc.referencesParry William, Against the Wall: The Art of Resistance in Palestine, Lawrence Hill Books, Chicago 2011.pl_PL
dc.referencesPelc Janusz, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Universitas, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesPellicari Giada, Fra.Biancoshock Interview – Art, Public Space And Activism, „Widewalls”, online: http://www.widewalls.ch/fra-biancoshock-interview-public-space-activism/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesPellicari Giada, Graffiti and New Media. The Correlations between the Two Cultures, [w:] Pedro Soares Neves (red.), Lisbon Street Art &Urban Creativity. 2014 International Conference, Urbancreativity.org, Lisbon 2014.pl_PL
dc.referencesPetrucci Armando, Pismo. Idea i przedstawienie, tłum. Anna Osmólska-Mętrak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesPigla Wojciech, Webplemię – próba eksplikacji pojęcia, „Kultura i Historia”, online: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3837 (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesPliniusz Starszy, Historia naturalna, tłum. Tadeusz Zawadzki, t. II, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesPoprzęcka Maria, Czas wyobrażony. O sposobach opowiadania w polskim malarstwie XIX wieku, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesPowers Lynn A., Whatever Happened to the Graffiti Art Movement?, „Journal of Popular Culture” 1996, t. 29, s. 137–142.pl_PL
dc.referencesPugh Emily, Architecture, Politics, and Identity in Divided Berlin, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh 2014.pl_PL
dc.referencesRadomski Andrzej, Remiks jako sposób przedstawiania historii w informacjonizmie, [w:] Piotr Biliński (red.), Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 139–148.pl_PL
dc.referencesRancière Jacques, Estetyka jako polityka, tłum. Julian Kutyła, Paweł Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesRatto Matt, Boler Megan (red.), DIY Citizenship: Critical Making and Social Media, The MIT Press, Cambridge–London 2014.pl_PL
dc.referencesReisser Mirko, Gerrit Peters, Zahlmann Heiko, Urban Discipline 2001: graffiti-art Austellung, Getting up, Hamburg 2001.pl_PL
dc.referencesRewers Ewa, Ekran miejski. Źródło – lustro – a third-order simulation, [w:] Anna Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta, czytanie miasta, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1997, s. 42–50.pl_PL
dc.referencesRichter Hans, Dadaizm, tłum. Jacek St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesRiggle Nicolas Alden, Street Art: The Transfiguration of the Commonplace, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2010, t. 68, nr 3, s. 243–257.pl_PL
dc.referencesRipa Cesare, Ikonologia, tłum. Ireneusz Kania, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesRobehmed Sophie, Banksy Sells Original Works Worth a Fortune for £38 each in New York Booth, „The Guardian” 2013, 14.10., online: https://www.theguardian.com/artanddesign/2013/oct/14/banksy-sells-original-paintings-new-york-booth (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesRochfort Desmond, Mexican Muralists: Orozco, Rivera, Siqueiros, Chronicle Books, San Francisco 1998.pl_PL
dc.referencesRodriguez Anabel Roque, Herakut: Brainy Days, „Anabel Roque Rodriguez”, December 2013, online: https://www.anabelroro.com/curatorial/2016/3/27/herakut-brainy-days (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesRose Barbara, Malarstwo amerykańskie XX wieku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, tłum. Halina Andrzejewska, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesRose Tricia, A Style Nobody Can Deal With: Politics, Style and the Postindustrial City in Hip Hop, [w:] Raiford A. Guins, Omayra Zaragoza Cruz (red.), Popular Culture, Sage, London 2005, s. 401–416.pl_PL
dc.referencesRutkiewicz Marcin, Street art w Polsce, „Znak” 2014, lipiec–sierpień, online: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/7102014marcin-rutkiewiczstreet-art-w-polsce/# (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesRychała Joanna, Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Impuls, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesRypson Piotr, Piramidy, słońca, labirynty: poezja wizualna w Polsce od XVI do XVIII wieku, Neriton, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesSalisbury Martin, Styles Morag, Children’s Picturebooks. The Art of Visual Storytelling, Laurence King Publishing, London 2012.pl_PL
dc.referencesSalwa Mateusz, Iluzja wmalarstwie. Próba filozoficznej interpretacji, Universitas, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesSchacter Rafael, The World Atlas of Street Art and Graffiti, New South Publishing, Sydney 2013.pl_PL
dc.referencesSchopenhauer Arthur, Świat jako wola i przedstawienie, t. II, tłum. Jan Garewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesSchutz Charles E., Political Humor from Aristophanes to Sam Ervin, Associated University Presses, New Jersey 1977.pl_PL
dc.referencesSchweizer Niklaus Rudolf, Tradycyjna pozycja „ut pictira poesis”, „Pamiętnik Literacki” 1985, R. LXXVI, z. 3, s. 269–287.pl_PL
dc.referencesScott Niall, Monsters and the Monstrous: Myths and Metaphors of Enduring Evil, Rodopi, New York 2007.pl_PL
dc.referencesScruton Roger, Kultura jest ważna. Wiara i uczucia w osaczonym świecie, tłum. Tomasz Bieroń, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007.pl_PL
dc.referencesSeckel Al, Masters of Deception: Escher, Dalí & the Artists of Optical Illusion, Sterling Publishing Company, New York 2004.pl_PL
dc.referencesSheff David, Keith Haring: Just Say Know, „Rolling Stone” 1989, 10.08., http://www.rollingstone.com/culture/features/keith-haring-just-say-know-19890810 (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesShove Gary (red.), Untitled II: The Beautiful Renaissance: Street Art and Graffiti, Pro-Actif Communications, Darlington 2009.pl_PL
dc.referencesShove Gary (red.), Untitled III, This is Street Art, Pro-Actif Communications, Darlington 2010.pl_PL
dc.referencesShove Gary (red.), Untitled: Street Art in the Counter Culture, Pro-Actif Communications, Darlington 2008.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard, O sztuce i życiu. Od poetyki hip-hopu do filozofii somatycznej, tłum. Wojciech Małecki, Wydawnictwo Atla2, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesShusterman Richard, Świadomość ciała. Dociekania z zakresu somaestetyki, tłum. Wojciech Małecki, Sebastian Stankiewicz, Universitas, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesSierotwiński Stanisław, Słownik terminów literackich. Teoria i nauki pomocnicze literatury, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Łódź 1986.pl_PL
dc.referencesSikorski Tomasz, Rutkiewicz Marcin, Graffiti w Polsce 1940–2010, Carta Blanca, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesSkinner Jonathan, Jolliffe Lee, Murals and Tourism: Heritage, Politics and Identity, Routledge, New York 2017.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Universitas, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesSokol Zach, SpY’s „Cameras” Is Less Obnoxious Than Any Street Art By Banksy, 02.01.2014, online: https://creators.vice.com/en_uk/article/jpv8gk/spys-cameras-is-more-direct-and-less-obnoxious-than-anything-by-banksy (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesSolaroli Marco, Illegal business? La costruzione dell’identità culturale dei graffi i writers nella pubblicità visuale. Il caso montana, [w:] Andrea Mubi Brighenti (red.), The Wall and the City / Il muro e la città / Le mur et la ville, Professional Dreamers, Tremo 2006.pl_PL
dc.referencesSpartyanova Polina, Destructive Creation or the Bulgarian version of Banksy, „GRReporter” 04.03.2014, online: http://www.grreporter.info/en/destructive_creation_or_bulgarian_version_banksy (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesStępień Bartosz, Łódzkie murale: niedoceniona grafika użytkowa PRL-u, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesSugarbaker Mike, What Is a Geek?, „Gazebo (Th Journal of Geek Culture)” 1998, online: http://www.gibberish.com/gazebo/articles/geek3.html (dostęp: 02.12. 2018).pl_PL
dc.referencesSulima Roch, Antropologia codzienności, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesSułkowski Bogusław, Zabawa. Studium socjologiczne, PWN, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesSumorok Aleksandra, Opiemme i jego dialogi, „Lodzwkulturze – żywo o łódzkiej kulturze”, 27.09.2017, online: https://lodzwkulturze.wordpress.com/2017/09/27/opiemme-i-jego-dialogi/ (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz, Kilka uwag o pornografizacji, „Kultura Liberalna” 2013, nr 243, (38/2013), online: https://kulturaliberalna.pl/2013/09/03/szlendak-mikolejko-jacyno-wirtualny-seks-demokracja/#1 (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesSztabiński Grzegorz, Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Neriton, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesSztompka Piotr, Wyobraźnia wizualna i socjologia, [w:] Małgorzata Bogunia-Borowska, Piotr Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Znak, Kraków 2012, s. 11–41.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Władysław, Historia estetyki. Estetyka nowożytna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1967.pl_PL
dc.referencesTomaszczuk Agnieszka, O wlepce, wlepkarzu i zrywaczu, „Kultura Popularna” 2003, nr 2, s. 95–103.pl_PL
dc.referencesTripodi Lorenzo, Towards A Vertical Urbanism Space of Exposure As a New Paradigm for Public Space, [w:] Andrea Mubi Brighenti (red.), The Wall and the City / Il muro e la città / Le mur et la ville, Professional Dreamers, Trento 2006.pl_PL
dc.referencesTruman Emily J., The (In)Visible Artist: Stencil Graffiti, Activist Art, and the Value of Visual Public Space, „Shift. Queen’s Journal of Visual & Material Culture” 2010, nr 3, online: http://shiftjournal.org/wp-content/uploads/2014/11/truman.pdf (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2001.pl_PL
dc.referencesTuszyńska Kamila, Narracja w powieści graficznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesUrzędowska Marta, Tragedia dziewczyny w niebieskim staniku, „Gazeta Wyborcza” 2011, 22.12. online: http://wyborcza.pl/1,76842,10857552,Tragedia_dziewczyny_w_niebieskim_staniku.html. (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesVoolaid Piret, In Graffi i Veritas: AParemic Glance at Graffi i in Tartu, [w:] Liisi Laineste, Dorota Brzozowska, Władysław Chłopicki (red.), Estonia and Poland. Creativity and Tradition in Cultural Communication”, t. 1, ELM Scholarly Press, Tartu 2012, online: http://www.folklore.ee/pubte/eraamat/eestipoola/voolaid.pdf (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesWacławek Anna, Graffiti and Street Art, Thames & Hundson World of Art, London 2011.pl_PL
dc.referencesWaligórska Anna, Sugestia i perswazja. Psychologia narracji wizualnej w sztuce i reklamie, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesWallis Mieczysław, Polichromie Starego Miasta, „Wiadomości Literackie” 1929, nr 2, s. 3.pl_PL
dc.referencesWantuch-Matla Dorota, Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź 2016.pl_PL
dc.referencesWard Ossian, Banksy interview – Art – Time Out London, „Time Out London” 2010, 1.03., online: http://www.timeout.com/london/art/banksy-interview-art-time-out-london (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesWarhol Andy, Filozofia Warhola od A do B i z powrotem, tłum. Joanna Raczyńska, Wydawnictwo Twój Styl, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesWarner Sam, Clet Abraham’s Hacked Street Signs speak Love to Power. Disobedient Objects, online: http://www.huckmagazine.com/art-and-culture/art-2/clet-abrahams-hacked-street-signs-speak-love-power (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesWeitz Morris, The Role of Theory in Aesthetics, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, 1956, t. 15, nr 1, s. 27–35.pl_PL
dc.referencesWiercińska Janina, Sztuka i książka, PWN, Warszawa 1986.pl_PL
dc.referencesWillsdon Clare A.P., Mural Painting in Britain 1840–1940: Image and Meaning, Oxford University Press, Oxford–New York 2000.pl_PL
dc.referencesWincencjusz-Patyna Anita, Między słowem a obrazem – kiedy rysunek staje się ilustracją, „Dyskurs: Zeszyty Naukowo-Artystyczne Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu” 2013, nr 16, s. 236–248.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk Wojciech, Wokół pop-artu. Przedmiot i postać, [w:] Wojciech Włodarczyk (red.), Sztuka świata, t. 10, Arkady, Warszawa 1996, s. 83–119.pl_PL
dc.referencesWooster Collective, Putting on the Veil, „Good Magazine” 2009, online: https://www.good.is/articles/putting-on-the-veil (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesWorringer Wilhelm, Abstraktion und Einfühlung:Ein Beitrag zur Stilpsychologie, Munich 1908.pl_PL
dc.referencesWTWU, No more „One Nation Under CCTV” Art Mural by Banksy, Just Even More CCTV Snooping, „Spy Blog–SpYBlog.org.uk”, 24.08.2011, online: https://p10.secure.hostingprod.com/@spyblog.org.uk/ssl/spyblog/2011/08/24/no-more-one-nation-under-cctv-art-mural-by-banksy-just-even-more-cctv-snooping.html (dostęp: 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesWysłouch Seweryna, Ut pictura poesis – stara formuła i nowe problemy, [w:] Marek Skwara, Seweryna Wysłouch (red.), Ut pictura poesis, Słowo / obraz / terytoria, Gdańsk 2006, s. 5-17.pl_PL
dc.referencesYoung Alison, Street Art, Public City: Law, Crime and the Urban Imagination, Routledge, Taylor & Francis Group, Abingdon–New York 2014.pl_PL
dc.referencesZahar Hela, Roberge Jonathan, Street Art:Visual Scenes and the Digital Circulation of Images, „Street Art & Urban Creativity Scientific Journal” 2016, t. 2, nr 2, online: http://www.urbancreativity.org/uploads/1/0/7/2/10727553/h.zahar_sauc_vol2_n2.pdf (dostęp 02.12.2018).pl_PL
dc.referencesZimbardo Philip G., Coulombe Nikita S., Gdzie ci mężczyźni?, tłum. Małgorzata Guzowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesZimmer Lori, The Art of Spray Paint: Inspirations and Techniques from Masters of Aerosol, Rockport Publishers, Beverly 2017.pl_PL
dc.referencesŻygulski Kazimierz, Wspólnota śmiechu, PIW, Warszawa 1976.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-237-6


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/