dc.contributor.author | Kołodziejczyk, Artur | |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T08:49:34Z | |
dc.date.available | 2024-07-12T08:49:34Z | |
dc.date.issued | 2021-10-07 | |
dc.identifier.citation | Kołodziejczyk A., Dlaczego mnie zostawiasz? Człowiek i Bóg po Zagładzie w ujęciach Hannah Arendt i Hansa Jonasa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021, https://doi.org/10.18778/8220-550-3 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-550-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/52802 | |
dc.description.abstract | Szoah stało się zakwestionowaniem oraz kulturowo-aksjologicznym i duchowym wyjałowieniem całej cywilizacji w jej fundamentach. Pytania o człowieka i Boga po Zagładzie, zrewidowane i skonfrontowane przez Hannah Arendt i Hansa Jonasa, ujawniły nieprzewidywalną, wręcz bezgraniczną potęgę ludzkiego działania i ludzkiej wolności. Jeśli Szoah miało miejsce, to znaczy, że może powtórzyć się w przyszłości. Imperatyw odpowiedzialności i przekonanie o elementarnym prawie człowieka do posiadania praw brzmią w tym kontekście jako swoiste memento wobec apokaliptycznej wizji możliwości powtórzenia się Zagłady. Człowiek może bowiem wiele dokonać, jest nawet w stanie zrealizować wymierzony w samego siebie plan samozagłady. Prezentowanej książce przyświecają dwa cele badawcze. Po pierwsze doświadczenie zła w postaci historycznego wydarzenia Szoah jest momentem, który stał się impulsem do nowego stawiania pytań o Boga i człowieka względem dotychczasowej tradycji filozoficznej. Po drugie chodzi o pokazanie, że filozoficzne zagadnienie Boga oraz filozoficzna problematyka człowieka nie są od siebie odrębne, a wręcz przeciwnie – są komplementarne. Takie zagadnienia, jak doświadczenie fenomenu zła, idea Boga, natura ludzka czy kwestia sankcjonowanego przez człowieka systemu politycznego, są tymi problemami, które zostają związane z filozoficzną refleksją. Wiele z tych pytań – o czym świadczą artefakty współczesnej kultury oraz myśli humanistycznej – domagało się i nadal domaga ponownej konfrontacji, rewizji po historycznym wydarzeniu Zagłady. Rozmach systemowego wyniszczania rzesz ludzi wywołał paraliżujący stan niemocy, a niekiedy podważył też funkcjonujące dotychczas tradycyjne systemy intelektualne. Cały ten proces, wykalkulowany, starannie zaplanowany, systemowy i posiadający legitymację prawną, usankcjonowaną przez politycznych decydentów-sprawców oraz przez indywidualnych ludzi, nie miał precedensu w historii Zachodu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | Bóg | pl |
dc.subject | filozofia człowieka | pl |
dc.subject | Hannah Arendt | pl |
dc.subject | Hans Jonas | pl |
dc.subject | judaizm | pl |
dc.subject | totalitaryzm | pl |
dc.subject | Szoah | pl |
dc.subject | zagłada | pl |
dc.title | Dlaczego mnie zostawiasz? Człowiek i Bóg po Zagładzie w ujęciach Hannah Arendt i Hansa Jonasa | pl |
dc.type | Book | |
dc.rights.holder | © Copyright by Artur Kołodziejczyk, Łódź 2021; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2021 | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Filozofii Współczesnej | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-551-0 | |
dc.references | Archiwum Instytutu Yad Vashem, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | Centralne Archiwum Syjonistyczne, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | Izraelskie Archiwum Państwowe, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka Centralna Sourasky Uniwersytetu w Tel Awiwie, Tel Awiw, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka Collegium Invisibile, Warszawa, Polska. | pl |
dc.references | Biblioteka Główna Younes & Soraya Nazarian Uniwersytetu w Hajfie, Hajfa, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka Instytutu Studiów nad Holokaustem Massuah, Tel Itzhak, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka Instytutu Współczesnych Studiów Żydowskich Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka Jagiellońska, Kraków, Polska. | pl |
dc.references | Biblioteka Narodowa, Warszawa, Polska. | pl |
dc.references | Biblioteka Nauk Humanistycznych i Społecznych Bloomfield Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | Biblioteka The New School, Nowy Jork, USA. | pl |
dc.references | Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, Polska. | pl |
dc.references | Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, Polska. | pl |
dc.references | Biblioteka YIVO Institute for Jewish Research, Nowy Jork, USA. | pl |
dc.references | Izraelska Biblioteka Narodowa, Jerozolima, Izrael. | pl |
dc.references | The Hannah Arendt Papers, Biblioteka Kongresu, Waszyngton, USA. | pl |
dc.references | Arendt H., Action and ‘The Pursuit of Happiness’, [w:] Politische Ordnung und Menschliche Existenz: Festgabe für Eric Voegelin zum 60. Geburtstag, red. A. Dempf, H. Arendt, F. Engel-Janosi, München 1962. | pl |
dc.references | Arendt H., Część III. Totalitaryzm i ideologia. Dyskusja, [w:] Totalitaryzm. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Amerykańską Akademię Sztuk i Nauk w marcu 1953 roku, red. C.J. Friedrich, tłum. S. Szymański, Warszawa 2019, s. 175–183. | pl |
dc.references | Arendt H., Część IV. Psychologiczne aspekty totalitaryzmu. Dyskusja, [w:] Totalitaryzm. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Amerykańską Akademię Sztuk i Nauk w marcu 1953 roku, red. C.J. Friedrich, tłum. S. Szymański, Warszawa 2019, s. 279–289. | pl |
dc.references | Arendt H., Czym jest filozofia egzystencji?, [w:] Salon berliński i inne eseje, red. P. Nowak, tłum. M. Godyń, S. Szymański, Warszawa 2008, s. 73–102. | pl |
dc.references | Arendt H., Denktagebuch: 1950 bis 1973, red. U. Ludz, I. Nordmann, München 2002. | pl |
dc.references | Arendt H., Eichmann w Jerozolimie. Rzecz o banalności zła, tłum. A. Szostkiewicz, Kraków 1998. | pl |
dc.references | Arendt H., Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2000. | pl |
dc.references | Arendt H., Korzenie totalitaryzmu, tłum. D. Grinberg, M. Szawiel, Warszawa 1993, 2008, 2014. | pl |
dc.references | Arendt H., Ludzie w mrocznych czasach, tłum. M. Godyń, A. Kopacki, H. Krzeczkowski, A. Pokojska, E. Rzanna, K. Schlögel, A. Wołkowicz, Gdańsk 2013. | pl |
dc.references | Arendt H., Między czasem minionym a przyszłym: osiem ćwiczeń z myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej, Warszawa 2011. | pl |
dc.references | Arendt H., O rewolucji, tłum. M. Godyń, Kraków 1991. | pl |
dc.references | Arendt H., Osiemdziesięcioletni Heidegger, tłum. H. Krzeczkowski, „Znak” 1974, nr 240 (6), s. 691–701. | pl |
dc.references | Arendt H., Reflections on Literature and Culture, red. S. Young-ah Gottlieb, Stanford 2007. | pl |
dc.references | Arendt H., Søren Kierkegaard, [w:] Essays in Understanding (1930–1954), red. J. Kohn, New York 1994. | pl |
dc.references | Arendt H., The Origins of Totalitarianism, London 2017. | pl |
dc.references | Arendt H., Uwagi dla Towarzystwa Etyków Chrześcijańskich, tłum. M. Jędrzejek, E. Kot, „Znak” 2019, nr 766 (3), s. 62–69. | pl |
dc.references | Arendt H., Życie umysłu, tłum. H. Buczyńska-Garewicz, R. Piłat, B. Baran, Warszawa 2016. | pl |
dc.references | Arendt H., Scholem G., Der Briefwechsel, red. M.L. Knott, D. Heried, Berlin 2010. | pl |
dc.references | Arendt H., Jaspers K., Briefwechsel 1926–1969, red. L. Köhler, H. Saner, München 1985. | pl |
dc.references | Arendt H., Jaspers K., Correspondence 1926–1979, New York 1992. | pl |
dc.references | Jonas H., Contemporary Problems in Ethics from a Jewish Perspective, „Aktuelle ethische Probleme aus jüdischer Sicht” 1994/1995, nr 24, s. 27–39. | pl |
dc.references | Jonas H., Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Kraków 2003. | pl |
dc.references | Jonas H., Idea Boga po Auschwitz. Żydowski głos, tłum. G. Sowinski, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013, s. 379–393. | pl |
dc.references | Jonas H., Materia, duch i stworzenie. Rozpoznanie kosmologiczne i przypuszczenie kosmogoniczne, [w:] tegoż, Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Kraków 2003, s. 47–88. | pl |
dc.references | Jonas H., Religia gnozy, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1994. | pl |
dc.references | Jonas H., Souvenirs, tłum. S. Cornille, P. Ivernel, Paris 2008. | pl |
dc.references | Jonas H., The Phenomenon of Life: Toward a Philosophical Biology, Chicago–London 1982. | pl |
dc.references | Jonas H., Wspomnienia. Rzecz o Hannah Arendt, tłum. A. Lipszyc, „Przegląd Polityczny” 2015, nr 133/134, s. 93. | pl |
dc.references | Jonas H., Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Kraków 1996. | pl |
dc.references | Jonas H., Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości, tłum. P. Domański, Warszawa 1993. | pl |
dc.references | Jonas H., Scodel H., An Interview with Professor Hans Jonas, „Social Research: An International Quarterly” 2003, 2 (70), s. 339–368. | pl |
dc.references | Adorno T., Dialektyka negatywna, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1986. | pl |
dc.references | Agamben G., Co zostaje z Auschwitz?, tłum. S. Królak, Warszawa 2008. | pl |
dc.references | Ambrosewicz-Jacobs J., Centrum Badań Holocaustu na UJ, „Alma Mater” 2008, nr 102 (4). | pl |
dc.references | Anders G., Nous, fils d’Eichmann, tłum. S. Corneille, P. Ivernel, Paris 2003. | pl |
dc.references | Anzenbacher A., Wprowadzenie do filozofii, tłum. J. Zychowicz, Kraków 1992. | pl |
dc.references | Arendt H., Pisma żydowskie, tłum. H. Bortnowska, M. Godyń, R. Kuszyński, B. Kuźniarz, P. Nowak, E. Rzanna, A. Szostkiewicz, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Arendt H., Thinking Without a Banister. Essays in Understanding: 1953–1975, Toronto 2018. | pl |
dc.references | Arendt H., Auden W.H., Drut kolczasty, tłum. P. Nowak, Warszawa 2011. | pl |
dc.references | Arystoteles, Metafizyka, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2000. | pl |
dc.references | Bakowska I., God, Faith and the Holocaust, Kingston 1996. | pl |
dc.references | Bauer Y., Rethinking the Holocaust, New Haven–London 2002. | pl |
dc.references | Bauman Z., Historia naturalna zła, „Znak” 2012, nr 690 (11), s. 6–15. | pl |
dc.references | Bauman Z., Nowoczesność i Zagłada, tłum. F. Jaszuński, Warszawa 1992. | pl |
dc.references | Bembennek K., O (nie)mocy Boga – głos Hansa Jonasa, „Filo-Sofija” 2015, nr 30 (3), s. 135–145. | pl |
dc.references | Berkovits E., Faith After the Holocaust, New York 1973. | pl |
dc.references | Berkovits E., With God in Hell, New York 1979. | pl |
dc.references | Bernstein R.J., Reflections on Radical Evil: Arendt and Kant, „Soundings: An Interdisciplinary Journal” 2002, nr 85, s. 17–30. | pl |
dc.references | Bernstein R.J., The Illuminations of Hannah Arendt, „The New York Times”, 20.06.2018, https://www.nytimes.com/2018/06/20/opinion/why-read-hannah-arendt-now.html [dostęp: 5.02.2019]. | pl |
dc.references | Bernstein R.J., Why Read Hannah Arendt Now?, Cambridge 2018. | pl |
dc.references | Braiterman Z., (God) After Auschwitz, Princeton 1998. | pl |
dc.references | Brudny M I., Hannah Arendt. Próba biografii intelektualnej, tłum. M. Kowalska, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Burrowes R., Totalitarianism: The Revised Standard Version, „World Politics” 1969, t. 21, nr 2, s. 272–294. | pl |
dc.references | Canovan M., Arendt’s Theory of Totalitarianism: a Reassessment, [w:] The Cambridge Companion to Hannah Arendt, red. D.R. Villa, Cambridge 2000, s. 25–43. | pl |
dc.references | Cohen A.A., Arguments and Doctrines: A Reader of Jewish Thinking in the Aftermath of Holocaust, New York 1970. | pl |
dc.references | Cohn-Sherbok D., God and the Holocaust, Leominster–Herefordshire 1996. | pl |
dc.references | Czajkowski W., Humanistyka a Holokaust. Próba opisu, [w:] Holokaust a teodycea, red. J. Diatłowicki, K. Rąb, I. Sobieraj, Kraków 2008, s. 35–57. | pl |
dc.references | Darring G., The Jews and Their God During the Holocaust, Jerusalem 2016. | pl |
dc.references | Dietrich D.J., God and Humanity in Auschwitz, New Brunswick 1995. | pl |
dc.references | Dossa S., Human Status and Politics: Hannah Arendt on the Holocaust, „Canadian Journal of Political Science / Revue Canadienne de science politique” 1980, nr 13 (2). | pl |
dc.references | Doświadczenie dwóch totalitaryzmów. Interpretacje, red. P. Kaczorowski, M. Kornat, J. Lubecka, P. Madajczyk, Warszawa 2018. | pl |
dc.references | Dujardin J., Rozważania o Zagładzie, „Znak” 1990, nr 419–420 (5), s. 64–95. | pl |
dc.references | Duma T., Problem prawdy w filozofii Arystotelesa, „Roczniki Filozoficzne” 2013, t. LXI, nr 2, s. 5–25. | pl |
dc.references | Eichmann Was Outrageously Stupid, red. A. Brown, [w:] Hannah Arendt. The Last Interview And Other Conversations, Brooklyn–London 2013. | pl |
dc.references | Fackenheim E., 614. Przykazanie, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013. | pl |
dc.references | Fackenheim E., The 614th Commandment, [w:] tegoż, The Jewish Return into History. Reflection in the Age of Auschwitz and a New Jerusalem, New York 1978, s. 107–135. | pl |
dc.references | Fackenheim E., The Holocaust and Philosophy, Ramat Gan 1987. | pl |
dc.references | Fackenheim E., The Mend the World. Foundations of Future Jewish Thought, New York 1982. | pl |
dc.references | Fackenheim E., Żydowska wiara a Holocaust. Fragment, tłum. A. Musiał, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013, s. 346–361. | pl |
dc.references | Faye E., Non un philosophe mais un propagandiste subliminal, „Le Magazine littéraire” 2017, nr 575. | pl |
dc.references | Fromm E., Mieć czy być, tłum. J. Karłowski, Poznań 2000. | pl |
dc.references | Fromm E., Ucieczka od wolności, tłum. O. i A. Ziemilscy, Warszawa 1993. | pl |
dc.references | Gal-Ed E., Księga żydowskich świąt, tłum. S. Lisiecka, Warszawa 2005. | pl |
dc.references | Gadacz T., Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 2, Kraków 2009. | pl |
dc.references | Godfrey M., Abstraction and the Holocaust, New Heaven 2007. | pl |
dc.references | van Goethem H., Holocaust and Human Rights, Mechelen 2012. | pl |
dc.references | Gordon M., Leibniza koncepcja rodzajów i genezy zła, „Studia Philosophia Christiana” 1988, nr 24 (2), s. 101–114. | pl |
dc.references | Greenberg I., Cloud of Smoke, Pillar of Fire: Judaism, Christianity and Modernity after the Holocaust, [w:] Auschwitz: Beginning of a New Era?, red. E. Fleischner, New York 1977, s. 7–55. | pl |
dc.references | Grynberg M., Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne, Wołowiec 2018. | pl |
dc.references | Hampshire S., Review of „The Life of Mind”, „The Observer” 1978, nr 4. | pl |
dc.references | Haynes S.R., Roth J.K., The Death of God Movement and the Holocaust, New York 1999. | pl |
dc.references | Hempoliński M., Filozofia współczesna. Wprowadzenie do zagadnień i kierunków, Warszawa 1989. | pl |
dc.references | Heschel A.J., Człowiek nie jest sam. Filozofia religii, tłum. K. Wojtkowska, Kraków 2008. | pl |
dc.references | Heschel A.J., Odpowiedzialność za Boga, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013, s. 181–185. | pl |
dc.references | Hillesum E., Przerwane życie. Pamiętnik 1941–1943, tłum. I. Piotrowska, Kraków 2000. | pl |
dc.references | Jałocha M., Filozofowie nie szukają prawdy lecz sensu. Hannah Arendt rozważania nad naturą myślenia, „Studia Filozoficzne” 1981, nr 4, s. 67–79. | pl |
dc.references | Jałocha M., Warunki konstytucji sensu w koncepcji filozofii Hannah Arendt, „Folia Philosophica” 1991, nr 8, s. 133–151. | pl |
dc.references | Jaspers K., Psychologie der Weltanschauungen, Berlin–Göttingen–Heidelberg 1954, za: R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978. | pl |
dc.references | Jaspers K., Sytuacje graniczne, tłum. M. Skwieciński, [w:] R. Rudziński, Jaspers, Warszawa 1978. | pl |
dc.references | Jaspers K., Szyfry transcendencji, tłum. C. Piecuch, Toruń 1995. | pl |
dc.references | Jewish and Polish Philosophy, red. J. Bremer, Y.M. Senderowicz, J. Woleński, Kraków 2013. | pl |
dc.references | Jonas H., Przeszłość i prawda. Późny dodatek do tak zwanych dowodów na istnienie Boga, [w:] tegoż, Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Kraków 2003, s. 15–29. | pl |
dc.references | Katz A., The Holocaust, New York 2001. | pl |
dc.references | Kłoczowski J.A., Człowiek – Bogiem człowieka. Filozoficzny kontekst rozumienia religii w „Istocie chrześcijaństwa” Ludwika Feuerbacha, Lublin 1979. | pl |
dc.references | Kłoczowski J.A., Hans Jonas o boskiej wszechmocy i niemocy Boga, [w:] H. Jonas, Idea Boga po Auschwitz, tłum. G. Sowinski, Kraków 2003. | pl |
dc.references | Krąpiec M.A., O rozumienie filozofii, Lublin 1991. | pl |
dc.references | Kaczorowski P., Nieludzkie, antyludzkie. Rzeczywistość totalitaryzmu i jej poznawanie, [w:] Doświadczenie dwóch totalitaryzmów. Interpretacje, red. P. Kaczorowski, M. Kornat, J. Lubecka, P. Madajczyk, Warszawa 2018, s. 39–92. | pl |
dc.references | Kant I., Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko, Kraków 1993. | pl |
dc.references | Katz S.T., Post-Holocaust Dialogues: Critical Studies in Modern Jewish Thought, New York 1983. | pl |
dc.references | Knott M.L., Unlearning with Hannah Arendt, tłum. D. Dollenmayer, New York 2013. | pl |
dc.references | Kołodziejczyk A., [rec.] Y. Bériault „Etty Hillesum. Świadek Boga w otchłani zła”, „Łódzkie Studia Teologiczne” 2014, nr 23 (3), s. 89–94. | pl |
dc.references | Kołodziejczyk A., Atrofia wyobraźni metafizycznej u źródeł współczesnego ateizmu, „Teologia i Człowiek” 2014, t. 28 (4), s. 49–63. | pl |
dc.references | Kołodziejczyk A., Spotkać siebie w innym, Siemianowice Śląskie 2018. | pl |
dc.references | Kula L., Zjawisko totalitaryzmu w perspektywie dzieła Hannah Arendt, „Nauki Humanistyczne” 2011, nr 2 (1), s. 130–138. | pl |
dc.references | Kuniński M., Totalitaryzm w ujęciu Hannah Arendt, [w:] Totalitaryzm a zachodnia tradycja, red. M. Kuniński, Kraków 2006. | pl |
dc.references | LaCocque A., Ricoeur P., Myśleć biblijnie, tłum. E. Mukoid, M. Tarnowska, Kraków 2003. | pl |
dc.references | Latzel E., The Concept of ‘Ultimate Solution’ in Jaspers’ Philosophy, tłum. G L. Kline, [w:] The Library of Living Philosophers. The Philosophy of Karl Jaspers, red. P.A. Schilpp, New York 1957. | pl |
dc.references | Lawliss C., …And God Cried. The Holocaust Remembered, North Dighton 1994. | pl |
dc.references | Leddy M.J., The Event of the Holocaust and the Philosophical Reflections of Hannah Arendt, Toronto 1980. | pl |
dc.references | Lessing G.E., Theological Writings, London 1956. | pl |
dc.references | Liszka K., Etyka i pamięć o Zagładzie, Warszawa 2016. | pl |
dc.references | Lyotard J.-F., The Lyotard Reader, Oxford 1989. | pl |
dc.references | Mahony D.L., Hannah Arendt’s Ethics, London 2018. | pl |
dc.references | Majcherek J., Holocaust a granice relatywizmu, [w:] Etyka wobec sytuacji granicznych, red. D. Probucka, Kraków 2007. | pl |
dc.references | Maybaum I., The Face of God after Auschwitz, Amsterdam 1965. | pl |
dc.references | Maza B., With Fury Poured Out: The Power of the Powerless During the Holocaust, New York 1989. | pl |
dc.references | Milchman A., Rosenberg A., Eksperymenty w myśleniu o Holocauście. Auschwitz – nowoczesność i filozofia, tłum. L. Krowicki, J. Szacki, Warszawa 2003. | pl |
dc.references | Miniszewski M., Architektura zła. Wyjątkowość Holokaustu jako problem filozoficzny, Kęty 2012. | pl |
dc.references | Morgenthau H., Hannah Arendt, 1906–1975, „Political Theory” 1976, nr 2. | pl |
dc.references | Mortality and Morality: A Search for the Good after Auschwitz, red. L. Vogel, Evanston 1996. | pl |
dc.references | Moskalewicz M., Totalitaryzm, narracja, tożsamość. Filozofia historii Hannah Arendt, Toruń 2013. | pl |
dc.references | Nabert J., Essai sur le mal, Paris 1987. | pl |
dc.references | Naugle D.K., Worldview: The History of a Concept, Michigan–Cambridge 2002. | pl |
dc.references | Ortega y Gasset J., Bunt mas, tłum. P. Niklewicz, Poznań 2016. | pl |
dc.references | Osika G., Kondycja człowieka po doświadczeniu zła radykalnego Holokaustu, [w:] Holokaust a teodycea, red. J. Diatłowicki, K. Rąb, I. Sobieraj, Kraków 2008, s. 81–94. | pl |
dc.references | Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2009. | pl |
dc.references | Piecuch C., Doniosłość egzystencjalna i etyczna doświadczenia sytuacji granicznych w ujęciu Karla Jaspersa, [w:] Etyka wobec sytuacji granicznych, red. D. Probucka, Kraków 2007, s. 37–46. | pl |
dc.references | Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Jerozolimska, Poznań 2006. | pl |
dc.references | Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Księga Izajasza, tłum. L. Stachowiak, Lublin 1991. | pl |
dc.references | Podniesiński M., Hanny Arendt koncepcja zła radykalnego jako szkic do teorii zapośredniczenia, „Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska” 2010, nr 18 (2), s. 81–94. | pl |
dc.references | Polaczuk P., O teorii totalnego panowania w ujęciu Hannah Arendt, „Studia Prawnoustrojowe” 2013, nr 22, s. 249–263. | pl |
dc.references | Polski słownik judaistyczny, t. 2, red. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, Warszawa 2003. | pl |
dc.references | Przewrocka-Aderet K., Polanim. Z Polski do Izraela, Wołowiec 2019. | pl |
dc.references | Quinzo S., Hebrajskie korzenie nowożytności, tłum. M. Bielawski, Kraków 2005. | pl |
dc.references | Rethinking Holocaust Justice. Essays Across Disciplines, red. N.J.W. Goda, New York 2017. | pl |
dc.references | Rosenfeld O., Wozu noch Welt. Aufzeichnungen aus dem Getto Lodz, red. H. Loewy, Frankfurt am Main 1994. | pl |
dc.references | Roskies D.G., Against the Apocalypse. Responses to Catastrophe in Modern Jewish Culture, Cambridge 1984. | pl |
dc.references | Roth J.K., In the Shadow of Birkenau: Ethical Dilemmas During and After Holocaust, Washington 2005. | pl |
dc.references | Rozmarynowska K., Sytuacja graniczna jako moment doświadczenia siebie w ujęciu Karla Jaspersa, „Studia Philosophia Christiana” 2012, nr 48 (3), s. 165–183. | pl |
dc.references | Rubenstein R.L., After Auschwitz. Radical Theology and Contemporary Judaism, Indianapolis 1966. | pl |
dc.references | Rubinstein R.L., Jak zostałem rabinem, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013, s. 249–265. | pl |
dc.references | Rudnick U., Post-Shoa Religious Metaphors: The Image of God in the Poetry of Nelly Sachs, Frankfurt am Main 1995. | pl |
dc.references | Sabor A., Ryzyko stworzenia. Czy Bóg naprawdę jest wszechmogący? – trzy eseje Hansa Jonasa, „Tygodnik Powszechny” 2003, nr 57. | pl |
dc.references | Sacks J., Cienista dolina, tłum. P. Śpiewak, Ł. Tischner, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. P. Śpiewak, Gdańsk 2013, s. 266–289. | pl |
dc.references | Scheler M., Istota i formy sympatii, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa 1986. | pl |
dc.references | Schindler G., Theological Encounters with God and Man During the Shoah, Jerusalem 1992. | pl |
dc.references | Scholem G., Kabała i jej symbolika, tłum. R. Wojnakowski, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, tłum. I. Kania, Warszawa 2007. | pl |
dc.references | Scholem G., O podstawowych pojęciach judaizmu, tłum. J. Zychowicz, Warszawa 2015. | pl |
dc.references | Shuster M., Autonomy After Auschwitz: Adorno, German Idealism, and Modernity, Chicago 2014. | pl |
dc.references | Sicker M., Between Men and God, Westport 2001. | pl |
dc.references | Stępień A.B., Wstęp do filozofii, Lublin 1989. | pl |
dc.references | Szałek P.K., Karla Jaspersa koncepcja śmierci jako sytuacji granicznej, „Analiza i Egzystencja” 2006, nr 3, s. 89–108. | pl |
dc.references | Szyszkowska M., Dzieje filozofii, Białystok 2009. | pl |
dc.references | Śpiewak P., Milczenie i pytania Hioba, [w:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, red. tegoż, Gdańsk 2013. | pl |
dc.references | Timasheff N.S., Totalitaryzm, despotyzm, dyktatura, [w:] Totalitaryzm. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Amerykańską Akademię Sztuk i Nauk w marcu 1953 roku, red. C.J. Friedrich, tłum. S. Szymański, Warszawa 2019, s. 71–96. | pl |
dc.references | Tischner J., Filozofia dramatu, Kraków 2012. | pl |
dc.references | Tischner J., Idąc przez puste Błonia, Kraków 2005. | pl |
dc.references | Topolski A., Arendt, Levinas and a Politics of Relationality, London 2015. | pl |
dc.references | The Trial of Adolf Eichmann. Record of Proceedings in the District Court of Jerusalem, Jerusalem 1992. | pl |
dc.references | Troster L., Hans Jonas and the Concept of God after the Holocaust, „Conservative Judaism” 2003, nr 55, s. 16–25. | pl |
dc.references | Warzeszak S., Z twórczości Jonasa (3). Bóg – człowiek – etyka, „Warszawskie Studia Teologiczne” 1995, nr 8, s. 287–298. | pl |
dc.references | Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Kraków 1992. | pl |
dc.references | Wiese Ch., The Life and Thought of Hans Jonas. Jewish Dimensions, Waltham 2007. | pl |
dc.references | Wiesel E., Talking and Writing and Keeping Silent, Detroit 1989. | pl |
dc.references | Wodziński C., Dwa fragmenty, [w:] Wielogłos o Zagładzie, red. M.A. Potocka, Kraków 2018, s. 339–341. | pl |
dc.references | Wolfe B.D., Totalitaryzm i historia, [w:] Totalitaryzm. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Amerykańską Akademię Sztuk i Nauk w marcu 1953 roku, red. C. J. Friedrich, tłum. S. Szymański, Warszawa 2019, s. 327–339. | pl |
dc.references | Yerushalmi Y.H., Zachor. Żydowska historia i żydowska pamięć, tłum. M. Wójcik, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Young-Bruehl E., From the Pariah’s Point of View: Reflections on Hannah Arendt’s Life and Work, [w:] Hannah Arendt: The Recovery of the Public World, red. M. Hill, New York 1979. | pl |
dc.references | Young-Bruehl E., Hannah Arendt. For Love of the World, New Haven–London 1982. | pl |
dc.references | Zawisza R., Dyskretna religijność Hanny, „Znak” 2019, nr 766 (3), s. 70–75. | pl |
dc.references | Zielińska Z., Reinterpretacja luriańskiego pojęcia cimcum u Hansa Jonasa, [w:] Holokaust a teodycea, red. J. Diatłowicki, K. Rąb, I. Sobieraj, Kraków 2008, s. 183–189. | pl |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-550-3 | |