Ciągłe doskonalenie jakości w procesie kształcenia studentów
Abstract
Jakość kształcenia jest głównym czynnikiem decydującym o konkurencyjności uczelni wyższych. Jedynie instytucje elastyczne, nowoczesne, wyspecjalizowane oraz świadczące wysokiej jakości usługi są w stanie zdobyć i utrzymać silną pozycję na rynku. Koniecznością jest monitorowanie, jak stosowane metody i narzędzia nauczania wpływają, na jakości kształcenia. Dlatego coraz częściej można spotkać próby wprowadzenia metod zarządzania jakością w proces poprawy jakości kształcenia. Metody zarządzania jakością są z sukcesem wdrażane na najlepszych światowych uczelniach, m.in. w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Celem głównym monografii jest prezentacja i ocena efektywności wdrażania metod ciągłego doskonalenia jakości w uczelniach wyższych. W monografii przedstawiono wyniki badań empirycznych, które pozwoliły zweryfikować, czy wdrożone metody zarządzania jakością poprawiają jakość kształcenia w uczelniach wyższych. Badania empiryczne przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Łódzkiego oraz wśród nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia z przedmiotów ilościowych. Wyniki badań opinii pozwoliły porównać poglądy studentów i wykładowców dotyczące oceny możliwości wdrożenia metod zarządzania jakością oraz ich efektywności w polskim szkolnictwie wyższym. Odpowiedzi respondentów opracowano z wykorzystaniem metod statystycznych.
Collections