dc.contributor.author | Rudnicka, Agata | |
dc.contributor.author | Kalinowski, T. Bartosz | |
dc.date.accessioned | 2024-10-30T13:52:20Z | |
dc.date.available | 2024-10-30T13:52:20Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53541 | |
dc.description.abstract | Zmiany klimatu skłaniają każdą organizację, niezależnie od jej rodzaju, wielkości czy branży, do podejmowania różnorodnych działań ograniczających negatywny wpływ na środowisko. Troska o klimat jest obecnie kwestią priorytetową, nie należy jednak zapominać, że organizacje są zależne od różnych zasobów środowiska, w tym wody. Woda i klimat są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Zmiana klimatu może zmniejszyć zasoby wodne i zwiększyć stres wodny na obszarach dotkniętych nagłymi, nietypowymi zjawiskami pogodowymi i ich intensywnością. Wyzwania związane z wodą mogą dotyczyć ilości i jakości dostępnych zasobów. Co to oznacza dla organizacji?
Jednym z głównych wyzwań będzie prawdopodobnie zmniejszenie ilości dostępnej wody lub pogorszenie jej parametrów zarówno w gospodarce komunalnej jak i w procesach przemysłowych. Dlatego też, podobnie jak sektor przedsiębiorstw, instytucje publiczne powinny analizować dostępność zasobów wodnych w perspektywie krótko- i długoterminowej oraz wdrażać rozwiązania mające na celu
adaptację i łagodzenie niedoborów zasobów. Wymaga to oceny sposobu przepływu zasobów wodnych, wielkości śladu wodnego i podjęcia działań zapobiegawczych w celu skutecznej i wydajnej ochrony zasobów. Jednym ze sposobów oszczędzania zasobów wodnych jest możliwość ponownego jej wykorzystania. Zamykanie obiegów wody pozwala na pobranie mniejszej ilości wody bezpośrednio ze środowiska i wielokrotne wykorzystanie tych samych zasobów. Uznanie wody za zasób krytyczny powoduje, że każda organizacja powinna przeprowadzić szczegółową analizę i rozważyć zakres działań, jakie można podjąć w najbliższej przyszłości.
Prezentowany poradnik adresowany jest do instytucji administracji publicznej. Oferuje proste zasady i pomysły, które pomogą przygotować instytucję do bardziej ostrożnego, świadomego i zorganizowanego zarządzania zasobami wody, w szczególności do zamykania obiegów wody i oszczędzania wody na obszarach, gdzie jej niedobór i zmiany klimatyczne mogą stać się krytycznym wyzwaniem dla gospodarki, środowiska i społeczeństwa. Dokument pomaga zrozumieć proces przygotowania organizacji do działania w obiegu zamkniętym i stanowi uzupełnienie narzędzia decyzyjnego SMART WaterDomain - Narzędzie wspomagania decyzji w zakresie zarządzania zasobami wody | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Niniejsza publikacja powstała w ramach projektu SMART-WATER Domain (Framework for Organisational Decision-Making Process in Water Reuse for Smart Cities). Projekt finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (DWM/EIG-CONCERT JAPAN/127/2020). Numer umowy: EIG CONCERT- Japan/2/2020. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | SMART-WaterDomain Project | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Woda | pl_PL |
dc.subject | Zarządzanie zasobami wody | pl_PL |
dc.subject | Ponowne wykorzystanie zasobów wody | pl_PL |
dc.subject | Ścieki | pl_PL |
dc.subject | Projekt badawczy | pl_PL |
dc.subject | Poradnik | pl_PL |
dc.title | Organisational Decision-Making in Water Reuse for Smart Cities (SMART-WaterDomain). Poradnik zarządzania zasobami wody dla administracji publicznej | pl_PL |
dc.type | Plan or blueprint | pl_PL |
dc.type | Technical Report | pl_PL |
dc.type | Working Paper | pl_PL |
dc.type | Other | pl_PL |
dc.rights.holder | SMART-WaterDomain Project | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agata.rudnicka@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tbkalinowski@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.discipline | nauki o zarządzaniu i jakości | pl_PL |