Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŁarionow, Dominika
dc.date.accessioned2025-02-20T10:49:12Z
dc.date.available2025-02-20T10:49:12Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.citationŁarionow D., Scenografia, czyli sztuka XXI wieku, [w:] Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Pawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 459-474, https://doi.org/10.18778/8331-666-6.22pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-666-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54680
dc.description.abstractW ciągu stu lat dokonała się migracja pojęcia dekoracji z teatru, w którym stanowiła tło przedstawień, do galerii sztuki współczesnej, w których kształtuje kompozycję przestrzeni ekspozycyjnych. Ten proces stał się ważny dla Autorki, która zadaje kilka pytań, m.in. o miejsce dorobku artystów na co dzień uprawiających zawód scenografa teatralnego, w zakresie zainteresowania badawczego takich dziedzin jak chociażby historia sztuki. W artykule znajdziemy też rozważania dotyczące historii scenografii, a także omówienie teorii awangardowych poświęconych tej dziedzinie. Na tym tle ciekawie się przedstawia nauczanie scenografii w obrębie polskich Akademii Sztuk Pięknych, które od końca XX wieku rozwijają coraz bardziej ten przedmiot w ramach zajęć prowadzonych w różnych Katedrach. Obecnie scenografia przestała być dekoracją, a stała się w XXI wieku sztuką autonomiczną, która jest agresywnie obecna w coraz szerszych kontekstach.pl_PL
dc.description.abstractOver the past hundred years, there has been a migration of the concept of decoration from the theater, where it formed the background of performances, to contemporary art galleries, where it shapes the composition of exhibition spaces. This process has become important for the Author of this article, asking, among other things, about the place of the achievements of artists who daily practice the profession of theater set design in the research interests of such fields as art history, among others. The article also includes a consideration of the history of stage design, as well as a discussion of avant-garde theories devoted to the field. Nowadays, stage design has ceased to be just a servant decoration, in the 21st century it has become an autonomous art, which is aggressively present in ever wider contexts.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectscenografiapl_PL
dc.subjectsztuka XXI wiekupl_PL
dc.subjectMarian Wimmerpl_PL
dc.subjectsztuka XX wiekupl_PL
dc.subjectscenography set designpl_PL
dc.subject21st century artpl_PL
dc.subject20th century artpl_PL
dc.titleScenografia, czyli sztuka XXI wiekupl_PL
dc.title.alternativeSet design as 21st century artpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number459-474pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztukipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-667-3
dc.identifier.doi10.18778/8331-666-6.22


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/