Autor w procesie rejestracji i kreacji rzeczywistości w amerykańskim filmie personalnym w latach 1950-1970
Streszczenie
Amerykański film awangardowy to zjawisko bardzo znaczące na mapie powojennej sztuki awangardowej, niezwykle barwne, wewnętrznie zróżnicowane, charakteryzujące się ogromną ilością często sprzecznych tendencji, postaw artystycznych, stylów i poetyk indywidualnych. Niniejsza rozprawa nie pretenduje do roli kompendium wiedzy o Nowym Kinie Amerykańskim. Taka encyklopedyczna prezentacja filmowej awangardy musiałaby znacznie przekraczać ograniczone rozmiary rozprawy doktorskiej. Dlatego też przedmiotem tej pracy jest jedynie analiza filmu personalnego, który jest tylko pewnym, stosunkowo niewielkim, jednak niezwykle istotnym dla rozwoju awangardy filmowej, wycinkiem tego złożonego zjawiska. Cel autor stara się osiągnąć na drodze analizy wyznaczników stylistycznych filmowej twórczości czterech awangardowych autorów: Kennetha Angera, Jordana Belsona, Stana Brakhage'a oraz Jonasa Mekasa.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: