Show simple item record

dc.contributor.authorRejniak-Majewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-06-30T16:07:25Z
dc.date.available2025-06-30T16:07:25Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otherRPS4645
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55804
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractNiniejsza rozprawa stanowi próbę charakterystyki przewartościowań dotyczących immanentnej racjonalności dzieła oraz inteligibilnego aspektu form estetycznych, zachodzących w ramach późnego modernizmu i postmodernizmu. Wśród nich szczególne miejsce zajmują dyskusje, związane ideą racjonalności estetycznej - właściwej tworzeniu, doświadczeniu i wartościowaniu sztuki. Spór ten związany jest z problemem autonomii sztuki, istnienia jej własnej logiki, immanentnych zasad. Koncepcja immanentnej racjonalności sztuki, związanej z jej aspektem formalnym, znamienna dla tzw. „wysokiego modernizmu" (high modernism) i stanowiska Clementa Greenberga, wraz z całościowym kontekstem jego myśli stała się w latach 60-tych i później przedmiotem polemicznych wystąpień zarówno artystów, jak krytyków i teoretyków sztuki. Analizując związane z tym zwrotem koncepcje i zjawiska artystyczne, oraz ich dalsze przemiany, autorka dysertacji stawia pytanie o ewentualne alternatywne wytyczne praktyk artystycznych, oraz charakter wpisywanej w nie racjonalności.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectClement Greenbergpl_PL
dc.subjectmodernistyczny projekt autonomii sztukipl_PL
dc.subjectminimalizm i sztuka konceptualnapl_PL
dc.subjectRosalind Krausspl_PL
dc.subjectTheodor W. Adornopl_PL
dc.titleProblem racjonalności sztuki w twórczości artystycznej i dyskursie teoretycznym późnego modernizmu i postmodernizmupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number282pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.dissertation.directorSztabiński, Grzegorz


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe