dc.contributor.author | Rejniak-Majewska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T16:07:25Z | |
dc.date.available | 2025-06-30T16:07:25Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.other | RPS4645 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55804 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejsza rozprawa stanowi próbę charakterystyki przewartościowań dotyczących immanentnej racjonalności dzieła oraz inteligibilnego aspektu form estetycznych, zachodzących w ramach późnego modernizmu i postmodernizmu. Wśród nich szczególne miejsce zajmują dyskusje, związane ideą racjonalności estetycznej - właściwej tworzeniu, doświadczeniu i wartościowaniu sztuki. Spór ten związany jest z problemem autonomii sztuki, istnienia jej własnej logiki, immanentnych zasad. Koncepcja immanentnej racjonalności sztuki, związanej z jej aspektem formalnym, znamienna dla tzw. „wysokiego modernizmu" (high modernism) i stanowiska Clementa Greenberga, wraz z całościowym kontekstem jego myśli stała się w latach 60-tych i później przedmiotem polemicznych wystąpień zarówno artystów, jak krytyków i teoretyków sztuki. Analizując związane z tym zwrotem koncepcje i zjawiska artystyczne, oraz ich dalsze przemiany, autorka dysertacji stawia pytanie o ewentualne alternatywne wytyczne praktyk artystycznych, oraz charakter wpisywanej w nie racjonalności. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Clement Greenberg | pl_PL |
dc.subject | modernistyczny projekt autonomii sztuki | pl_PL |
dc.subject | minimalizm i sztuka konceptualna | pl_PL |
dc.subject | Rosalind Krauss | pl_PL |
dc.subject | Theodor W. Adorno | pl_PL |
dc.title | Problem racjonalności sztuki w twórczości artystycznej i dyskursie teoretycznym późnego modernizmu i postmodernizmu | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 282 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny | pl_PL |
dc.dissertation.director | Sztabiński, Grzegorz | |