Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRejniak-Majewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2025-06-30T16:07:25Z
dc.date.available2025-06-30T16:07:25Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otherRPS4645
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55804
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractNiniejsza rozprawa stanowi próbę charakterystyki przewartościowań dotyczących immanentnej racjonalności dzieła oraz inteligibilnego aspektu form estetycznych, zachodzących w ramach późnego modernizmu i postmodernizmu. Wśród nich szczególne miejsce zajmują dyskusje, związane ideą racjonalności estetycznej - właściwej tworzeniu, doświadczeniu i wartościowaniu sztuki. Spór ten związany jest z problemem autonomii sztuki, istnienia jej własnej logiki, immanentnych zasad. Koncepcja immanentnej racjonalności sztuki, związanej z jej aspektem formalnym, znamienna dla tzw. „wysokiego modernizmu" (high modernism) i stanowiska Clementa Greenberga, wraz z całościowym kontekstem jego myśli stała się w latach 60-tych i później przedmiotem polemicznych wystąpień zarówno artystów, jak krytyków i teoretyków sztuki. Analizując związane z tym zwrotem koncepcje i zjawiska artystyczne, oraz ich dalsze przemiany, autorka dysertacji stawia pytanie o ewentualne alternatywne wytyczne praktyk artystycznych, oraz charakter wpisywanej w nie racjonalności.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectClement Greenbergpl_PL
dc.subjectmodernistyczny projekt autonomii sztukipl_PL
dc.subjectminimalizm i sztuka konceptualnapl_PL
dc.subjectRosalind Krausspl_PL
dc.subjectTheodor W. Adornopl_PL
dc.titleProblem racjonalności sztuki w twórczości artystycznej i dyskursie teoretycznym późnego modernizmu i postmodernizmupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number282pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.dissertation.directorSztabiński, Grzegorz


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe