dc.contributor.author | Firaza, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2025-07-01T09:05:36Z | |
dc.date.available | 2025-07-01T09:05:36Z | |
dc.date.issued | 2000 | |
dc.identifier.other | RPS4037 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55816 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Nazwisko Rainera Wernera Fassbindera jest powszechnie kojarzone z jego obszernym dorobkiem filmowym, jednak autorka rozprawy podejmuje się zbadania twórczości dramatycznej artysty. Jako dramaturg, Fassbinder nie jest przywiązany do żadnej konwencji; jego twórczość dramatyczna charakteryzuje się raczej eksperymentalnym gestem. Rezygnacja z bezpośredniego odniesienia do rzeczywistości przejawia się w silnej tendencji do alienacji i odrzuceniu konieczności tworzenia znaczeń. Paradygmatyczne dla estetyki jego dramatów jest podwojenie — zabieg formalny skierowany przeciwko wszelkim iluzjom jedności osobowości i światopoglądu; jest to również instrument teatralizacji i sygnalizuje wyraźne odejście od teatru narracyjnego. Koncepcja ‘Doppelheit’ Fassbindera ujmowana jest w rozprawie w modelu przeciwieństw: jego dramaty zawsze balansują w obszarze pomiędzy melancholią i żałobą po utracie siebie z jednej strony a beztroską, przyjemnością zabawy i pozorami z drugiej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Rainer Werner Fassbinder (1945–1982) | pl_PL |
dc.subject | teatr niemiecki | pl_PL |
dc.subject | współczesny dramat niemiecki | pl_PL |
dc.subject | estetyka dramatu | pl_PL |
dc.subject | Ritualtheater | pl_PL |
dc.title | Ästhetik des Dramenwerks von Rainer Werner Fassbinder — Struktur der Doppelheit | pl_PL |
dc.title.alternative | Estetyka twórczości dramatycznej Rainera Wernera Fassbindera — struktura dwoistości | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 272 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Literatury i Kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii | pl_PL |
dc.dissertation.director | Jabłkowska, Joanna | |