Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiotrowska, Alicja
dc.contributor.editorSkóra, Kalina
dc.contributor.editorStrzyż, Piotr
dc.date.accessioned2025-07-08T10:32:55Z
dc.date.available2025-07-08T10:32:55Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.isbn978-83-969429-8-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55867
dc.description.abstractThe Church of St. Nicholas BW in Mierzyn is a religious building in which we find an important record of what we might call ‘inscribing the sacred,’ i.e., inscriptions found on its facades in the form of text and drawings, but also to the so-called ‘pit traces’(i.e., holes intentionally made in the bricks of churches). This text presents some interpretations related to this kind of cultural practice, pointing to potential motivations for their creation and possible meanings.pl_PL
dc.description.sponsorshipStowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Oddział w Łodzipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofArcheologia i historia ziemi rozprzańskiej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMierzynpl_PL
dc.subjectchurchpl_PL
dc.subjectinscriptionpl_PL
dc.subjectgraffitipl_PL
dc.subjectmicrohistorypl_PL
dc.titleWyryte przez wieki, czytane przez antropologa – inskrypcje na ścianach kościoła pw. św. Mikołaja BW w Mierzyniepl_PL
dc.title.alternativeEngraved through the centuries, decoded by an anthropologist – inscriptions on the walls of the Church of St. Nicholas BW in Mierzynpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright Wydawca i Autorzypl_PL
dc.page.number177-190pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Archeologii i Etnologii PAN, OBDT w Łodzipl_PL
dc.referencesBaranowska M. 2018. Szkice z dziejów Mierzyna. Tomaszów Mazowiecki.pl_PL
dc.referencesEliade M. 1993. Traktat o historii religii. Łódź.pl_PL
dc.referencesGołębiowska-Suchorska A. 2017. Napisy na kościelnych ławkach w kontekście inskrypcji w przestrzeni sakralnej. „Rocznik Antropologii Historycznej” 7(10), 131–146.pl_PL
dc.referencesGryglewski P. 2002. Vetusta Monumenta, szlacheckie mauzoleum od połowy XV do XVII wieku. Łódź.pl_PL
dc.referencesHochleitner J. 2002. Tajemnicze znaki na cegłach gotyckich kościołów na przykładzie katedry św. Mikołaja w Elblągu. „Rocznik Elbląski” 2002, 95–102.pl_PL
dc.referencesŁaski J. 1881. Liber Beneficiorum archidiecezji gnieźnieńskiej 2. Gniezno.pl_PL
dc.referencesMietz A. 1998. Graffita czasów nowożytnych na murach kościołów w Grudziądzu i okolicy. „Rocznik Grudziądzki” 13, 33–47.pl_PL
dc.referencesOlędzki J. 1985. Znaki istnienia. „Polska Sztuka Ludowa” 39(1–2), 3–21.pl_PL
dc.referencesPauch S. 2020. Problem niszczenia śladów dołkowych na obszarze Polski, zachowanych na elewacjach wybranych świątyń gotyckich. „Nasza Przeszłość” 134, 53–65.pl_PL
dc.referencesSzczepański P. 1993. Kubki i pręgi na kościele św. Mikołaja w Elblągu. „Przydrożne Pomniki Przeszłości” 16, 28–29.pl_PL
dc.referencesSzymczak J. 1993. Corpus inscriptionum Poloniae 6, Województwo piotrkowskie. Łódź.pl_PL
dc.referencesTokarska-Bakir J. 2000. Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych. Kraków.pl_PL
dc.referencesTrentin M.G. 2020. Medieval and Early Modern graffiti: multicultural and multimodal communication in Cyprus. „Cahiers du Centre d’Études Chypriotes” 50, 277–304.pl_PL
dc.referencesWeertz D., Weertz J., Duffin C.J. 2014. Possible source of therapeutic stone powder from North West Europe. „Pharmaceutical Historian” 44, 27–32.pl_PL
dc.referencesWielki słownik języka polskiego PAN – https://wsjp.pl/haslo/podglad/59813/inskrypcja/5164106/na-nagrobku (dostęp on-line 14.01.2024).pl_PL
dc.disciplinearcheologiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe