Show simple item record

dc.contributor.authorKruczkowska, Joanna
dc.date.accessioned2025-07-09T10:29:11Z
dc.date.available2025-07-09T10:29:11Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4604
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55905
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractDysertacja koncentruje się na sposobie, w jaki konflikt w Ulsterze odbijał się w poezji irlandzkiej i jakie role — świadomie lub nieświadomie — przyjmowali w swojej twórczości poeci w tym kontekście. Do szczegółowej analizy wybrano utwory dwóch poetów wywodzących się z protestanckiego Ulsteru: Michaela Longleya i Toma Paulina. W rozdziale pierwszym autorka zarysowuje ogólne tło krytyczne problemów, które omawia: debatę na temat relacji między historią/polityką a literaturą/poezją. Rozdział drugi analizuje sposób, w jaki północnoirlandzcy poeci pojmują rolę swoją i poezji w kontekście konfliktu, a także ich podejście do niego. Rozdział trzeci skupia się na środkach wykorzystywanych do radzenia sobie z tematem konfliktu, a rozdział czwarty na powiązanych kwestiach językowych. Rozdział piąty, jak już wyjaśniłem, przedstawia pokrewieństwa irlandzko-polskie. Część po rozdziale piątym oznaczona gwiazdką omawia ogólną krytykę twórczości Longleya i Paulina. Sytuacja konfliktu północnoirlandzkiego wymusza na poetach przyjęcie ról często pojmowanych w kategoriach odpowiedzialności lub/i powołania, nawet jeśli twierdzą, że nie mają do odegrania żadnej „publicznej” roli w tej sytuacji. Jednym z celów rozprawy jest także poszukiwanie odpowiedzi na pytania o możliwe społeczne funkcje literatury, w tym symboliczne czy znaczeniowe relacje z konfliktem.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectpoezja irlandzka XX wiekupl_PL
dc.subjectMichael Longley (1939–2025)pl_PL
dc.subjectTom [Thomas Neilson] Paulin (1949–)pl_PL
dc.subjectIrish poetry of the 20th centurypl_PL
dc.subjectconflict in Ulsterpl_PL
dc.subjectKonflikt w Irlandii Północnejpl_PL
dc.subjectliteratura zaangażowanapl_PL
dc.titleThe role of contemporary Northern Irish poetry in the context of the conflict in Ulsterpl_PL
dc.title.alternativeRola współczesnej poezji północnoirlandzkiej w kontekście konfliktu w Ulsterzepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number330+88pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Paris III - Sorbonne Nouvellepl_PL
dc.dissertation.directorWicher, Andrzej
dc.dissertation.directorTopia, André


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe