Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRek, Jan
dc.contributor.editorOleksy, Wiesław
dc.date.accessioned2025-07-16T06:10:38Z
dc.date.available2025-07-16T06:10:38Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.isbn978-83-969429-6-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55984
dc.description.abstractPrzedmiotem prowadzonej w tym eseju analizy jest film Roberta Aldricha Śmiertelny pocałunek (1955), dzieło zamykające okres świetności amerykańskiego film noir. Intrygowało od początku, bowiem zaraz po premierze zostało wręcz zignorowane przez amerykańską krytykę filmową, by w kilka lat później wrócić do Ameryki w glorii sławy po entuzjastycznych opiniach krytyków francuskich z kręgu „Cahiers du Cinéma”. Świadczy to, jak bardzo orzekanie o wartościach estetycznych, bez uwzględniania estetycznych kryteriów w danym czasie uznanych za dominujące, obarczone jest ryzykiem odrzucenia czy negacji. Autor podkreśla, że film Aldricha prowadzi dialog z dwiema tradycjami: jedną jest hard-boiled fiction lat trzydziestych– czterdziestych XX wieku, drugą klasyczne kino noir produkowane w Hollywood w latach 1940/1950. Aldrich zdaje się obu tradycjom sprzeniewierzać i, co najważniejsze, czyni tak od samego początku: od momentu pojawienia się na ekranie napisów czołowych następujących nie w sposób tradycyjny, czyli z dołu do góry, lecz przeciwnie – z góry do dołu. To naruszenie przyjętego na zasadzie umowy porządku jest tu początkiem kwestionowania klasycznych konwencji. Scena finałowa, kiedy z małego pojemnika, którego poszukiwania są osią wydarzeń fabularnych, zostaje przypadkowo uwolniona energia jądrowa, dając początek totalnej katastrofie, wydaje się być krzykiem rozpaczy i metaforą końca ponurego świata. W tym świecie ludzie, doświadczając życia na podsłuchu i na podglądzie, stają się pionkami w wielkiej grze tajemnych sił i z rezygnacją godzą się na los upadłych aniołów podążających do piekła.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherStowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Oddział w Łodzi; Instytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKoniec świata w literaturze i filmie;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilm noirpl_PL
dc.subjecthard-boiled fictionpl_PL
dc.subjectChristina Rossettipl_PL
dc.subjectHUACpl_PL
dc.subjectapokalipsapl_PL
dc.titleApokalipsa w amerykańskim film noirpl_PL
dc.title.alternativeApocalypse in American film noirpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number133-167pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Archeologiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJan Rek – doktor, emerytowany starszy wykładowca w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu. Kulturoznawca, filmoznawca, którego zainteresowania badawcze skupiają się na narracji filmowej, teorii filmu, relacjach zachodzących pomiędzy filmem a odbiorcą, wpływie mediów na kształtowanie się procesów globalizacyjnych, oraz na twórczości filmowej Jerzego Kawalerowicza i filmie amerykańskim. Autor monografii Kino Jerzego Kawalerowicza i jego konteksty (2008). Artykuły: autor licznych rozdziałów w tomach zbiorowych i artykułów w naukowych czasopismach filmoznawczych, m.in. Ideologia jako wyznacznik przemian strukturalnych współczesnych adaptacji filmowych (1970), O narracji filmowej w kontekście współczesnych badań filmowych (1975), Film wśród sztuk narracyjnych (1980), O komunikacji filmowej z pragmatycznego punktu widzenia (1985), W cieniu socrealizmu (2005), The Rise and Fall of Socialist Realism in Polish Cinema, 1949–1956 (2010), On certain limitations of the globalization discourse in Poland (2013). Wygłaszał referaty na wielu konferencjach filmoznawczych w Polsce i za granicą, między innymi w Massachusetts Institute of Technology (USA), Uniwersytecie w Amsterdamie (Holandia), Uniwersytecie w Osnabrück (Niemcy). Koordynował międzynarodowy projekt European Cinema in Film Studies (1999–2001) realizowany z udziałem Uniw. w Reading (W. Brytania) i Uniw. w Sztokholmie (Szwecja) i projekt In-visible Out-skirt (2002–2003), w którym uczestniczyło sześć uniwersytetów europejskich przy wsparciu Komisji Europejskiej w ramach programu Kultura 2000.pl_PL
dc.referencesAbrams, J. From Sherlock Holmes to the Hard-Boiled Detective in Film Noir. M.T. Conard (red.), The Philosophy of Film Noir. Lexington: University Press of Kentucky, 2006.pl_PL
dc.referencesBarton Palmer, A. Hollywood’s Dark Cinema: The American Film Noir. New York: Twayne, 1994.pl_PL
dc.referencesBitsch, Ch. “Surmultipliée”, Cahiers du Cinéma, no 51, Octobre 1955.pl_PL
dc.referencesBorde R. i E. Chaumeton, Panorama du film noir américain: 1941–1953. Paris: Ėd. de Minuit, 1955.pl_PL
dc.referencesBoyer, P. By the Bomb’s Early Light: American Thought and Culture at the Dawn of the Atomic Age. New York: Pantheon, 1985.pl_PL
dc.referencesCawelti, J. Adventure, Mystery, and Romance. Formula Stories as Art and Popular Culture. Chicago–London: University of Chicago Press, 1976.pl_PL
dc.referencesCeplair, L. i S. Englund. The Inquisition in Hollywood: The Politics in the Film Community. Berkeley: University of California Press, 1983.pl_PL
dc.referencesChabrol, C. “Ėvolution du film policier”, Cahiers du Cinema, no 54, 1955.pl_PL
dc.referencesChandler, R. Wysokie okno. Przeł. B. Czartoryski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2022.pl_PL
dc.referencesChartier, J.-P. “Les Americains aussi font des films noirs”, Revue du Cinéma, no 2, Novembre 1946.pl_PL
dc.referencesCollins, M.A. i J.L. Traylor. Mickey Spillane on Screen: A Complete Study of the television and Film Adaptations. Jefferson, NC: McFarland, 2018.pl_PL
dc.referencesCuller, J. Framing the Sign: Criticism and Its Institutions, Norman: University of Oklahoma Press 1988.pl_PL
dc.referencesDavis, K. Two-bit Culture: The Paperbacking in America. Boston: Houghton Mifflin, 1984.pl_PL
dc.referencesDerrida, J. “No Apocalypse, Not Now”, Diacritics, vol. 14, no 2, 1984.pl_PL
dc.referencesDimenberg, E. Film Noir and the Spaces of Modernity. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2004.pl_PL
dc.referencesDuhamel, M. “Anatomie du thriller”, Les Cahiers de la pensée sauvage, no 1, l’hiver 1984.pl_PL
dc.referencesDuhamel, M. Préface. R. Borde i E. Chaumeton, Panorama du film noir américain: 1941–1953. Paris: Ėd. de Minuit, 1955.pl_PL
dc.referencesEco, U. Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. Przeł. P. Salwa. Warszawa: PIW, 1994.pl_PL
dc.referencesEco, U. „Towards a Semiotic Inquiry into the TV Message”. J. Corner i J. Hawthorn (eds.). Communication Studies: An Introductory Reader. London: Arnold, 1980.pl_PL
dc.referencesElsaesser, Th. The Persistence of Hollywood. New York–London: Routledge, 2012.pl_PL
dc.referencesElsaesser, Th. “The Hollywood turn: persistence, reflexivity, feedback”, Screen, vol. 58, no 2, 2017.pl_PL
dc.referencesElsaesser, Th. New German Cinema: A History. New Brunswick: Rutgers University Press, 1989.pl_PL
dc.referencesEsquenazi, J.-P. “L’invention française du film noir”, M. Chenetier-Alev i V. Vignaux (red.), Le texte critique. Tours: Presses universitaires François-Rabelais, 2013: 337–350.pl_PL
dc.referencesFiedler, L. Love and Death in the American Novel. New York: Stein and Day, 1975.pl_PL
dc.referencesFore, S. “Kiss Me Deadly”, Cinema Texas Notes: The Early Days of Austin Film Culture, vol. 20, no 2, L. Black i C. Swords (red.). New York: University of Texas Press, 1981.pl_PL
dc.referencesFrank, N. “Un nouveau genre policier: L’aventure criminelle”, L’Écran Français, no 61, 28 août 1946.pl_PL
dc.referencesFrost, R. 55 wierszy. Oprac. i przekł. S. Barańczak. Kraków: Wydawnictwo a5, 1992.pl_PL
dc.referencesHalberstam, D. The Fifties. New York: Fawcett Book, 1993.pl_PL
dc.referencesHarris, O. “Film Noir Fascination: Outside History, But Historically So”, Cinema Journal, vol. 43, no 1, 2003.pl_PL
dc.referencesHeissensbuettel, H. Rules of the Game of the Crime Novel, in The Poetics of Murder: Detective Fiction and Literary Theory, Gl.M. Most i W.W. Stowe (red.). San Diego–New York: Harcourt Brace Jovanovich 1983.pl_PL
dc.referencesHigham, Ch. i J. Greenberg, Hollywood in the Forties. London: Tantivy, 1968.pl_PL
dc.referencesHofstadter, R. “The Pseudo-Conservative Revolt”, D. Bell (red.), The New American Right. New York: Criterion Books, 1955.pl_PL
dc.referencesIrwin, J. Unless the Threat of Death Is Behind Them: Hard-Boiled Fiction and Film Noir. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2006.pl_PL
dc.referencesKemp, Ph. “From the Nightmare Factory: HUAC and the Politics of Noir”, Sight and Sound, no 55, Autumn 1986.pl_PL
dc.referencesLang, R. “Looking for the Great “Whatzit”: Kiss Me Deadly and Film Noir”, Cinema Journal, vol. 27, no 3, 1988.pl_PL
dc.referencesLeighton, A. “When I am dead, my dearest: The secret of Christina Rossetti”, Modern Philology, no 87, 1990.pl_PL
dc.referencesLuhr, W. Film Noir. Oxford: Wiley-Blackwell, 2012.pl_PL
dc.referencesMagny, C.-E. L’Âge du roman américain. Paris: Du Seuil, 1948.pl_PL
dc.referencesMarling, W. The American Roman Noir: Hammett, Cain, and Chandler. Athens–London: University of Georgia Press, 1995.pl_PL
dc.referencesMeeuf, R. “Nuclear Epistemology: Apocalypticism, Knowledge and the Nuclear Uncanny”, Literature Interpretation Theory, no 23, 2012.pl_PL
dc.referencesNaremore, J. More Than Night: Film Noir and Its Contexts. Berkeley: University of California Press, 1998.pl_PL
dc.referencesNavasky, V.S. Naming Names. New York: Viking, 1980.pl_PL
dc.referencesO’Brien, G. Hardboiled America: The Lurid Years of Paperbacks and the Masters of Noir. New York: Da Capo Press, 1997.pl_PL
dc.referencesOsteen, M. “The Big Secret: Film Noir and Nuclear Fear”, Journal of Popular Film and Television, vol. 22, no 2, 1994.pl_PL
dc.referencesReynolds, M. “Speaking un-likeness: The double text in Christina Rossetti’s ‘After’ and ‘Remember”, Textual Practice, vol. 13, no 1, 1999.pl_PL
dc.referencesRivette, J. “Notes sur une revolution”, Cahiers du Cinéma, no 54, Decembre 1955.pl_PL
dc.referencesRohmer, E. “Redécouvrir l’Amérique”, Cahiers du Cinéma, no 54, Decembre 1955.pl_PL
dc.referencesSaint-Amour, P. “Bombing and the Symptom: Traumatic Earliness and the Nuclear Uncanny”, Diacritics, vol. 30, no 4, 2000.pl_PL
dc.referencesSmith, E. Hard-Boiled Working-Class Readers and Pulp Magazines. Philadelphia: Temple University Press, 2000.pl_PL
dc.referencesSobchack, V. Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley: University of California Press, 2004.pl_PL
dc.referencesTruffaut, F. Les films de ma vie. Paris: Flammarion, 1975.pl_PL
dc.referencesVernet, M. “Film noir on the edge of doom”, J. Copjec (red.), Shades of Noir: A Reader. London: Verso, 1993.pl_PL
dc.referencesVincendeau, G. “France 1945–1965 and Hollywood: The Policier as Inter-national Text”, Screen, vol. 33, no 1, 1992.pl_PL
dc.referencesWallis, E. “Christina Rossetti and Pre-Raphaelite noir”, Textual Practice, vol. 18, no 4, 2004.pl_PL
dc.referencesWhite, H. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth- Century Europe. Baltimore–London: Johns Hopkins University Press, 1975.pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe