Show simple item record

dc.contributor.authorSieczkowski, Tomasz
dc.date.accessioned2025-07-30T07:57:25Z
dc.date.available2025-07-30T07:57:25Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.otherRPS4906
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56087
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractW niniejszej rozprawie autor przedstawia Humowską teorię poznania, konfrontując ją z teoriami jego filozoficznych antagonistów z XVII i XVIII wieku. Głównym źródłem tego antagonizmu jest oczywiście stosunek do zagadnień natury religijnej. W pismach Hume' a rzadko można znaleźć pozytywne odniesienia religijne i - biorąc dodatkowo pod uwagę liczne świadectwa biograficzne - z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że Hume nie był człowiekiem religijnym nawet w szerokim rozumieniu tych słów. Tymczasem wielcy metafizycy XVII wieku (Descartes, Malebranche i Leibniz), a także brytyjscy platonicy (Cudworth, More) oraz empiryści (Locke i Berkeiey), byli ludźmi autentycznie wierzącymi, co rzecz jasna w wyraźny sposób wpływało na sposób rozwiązywania przez nich problemów filozoficznych. Samo zagadnienie prywatnej religijności - żarliwej i autentycznej, lub przeciwnie, pozornej i powierzchownej – może interesować biografa, ale nie historyka filozofii. Jego interesuje raczej oddziaływanie pojęć i schematów teologicznych na dyskurs filozoficzny, przenikanie się uzasadnień logicznych i teleologicznych, wzajemne odnoszenie się do siebie dogmatycznej religijności i filozoficznego światopoglądu.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDavid Humepl_PL
dc.subjectepisteologiapl_PL
dc.subjectgeografia umysłupl_PL
dc.subjectteologia naturalnapl_PL
dc.subjectpoznanie i jego przedmiotpl_PL
dc.titleDavid Hume: krytyka episteologii i jej teoriopoznawcze konsekwencjepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number212pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Epistemologii i Filozofii Naukipl_PL
dc.dissertation.directorTuchańska, Barbara


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe