Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSieczkowski, Tomasz
dc.date.accessioned2025-07-30T07:57:25Z
dc.date.available2025-07-30T07:57:25Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.otherRPS4906
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56087
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractW niniejszej rozprawie autor przedstawia Humowską teorię poznania, konfrontując ją z teoriami jego filozoficznych antagonistów z XVII i XVIII wieku. Głównym źródłem tego antagonizmu jest oczywiście stosunek do zagadnień natury religijnej. W pismach Hume' a rzadko można znaleźć pozytywne odniesienia religijne i - biorąc dodatkowo pod uwagę liczne świadectwa biograficzne - z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że Hume nie był człowiekiem religijnym nawet w szerokim rozumieniu tych słów. Tymczasem wielcy metafizycy XVII wieku (Descartes, Malebranche i Leibniz), a także brytyjscy platonicy (Cudworth, More) oraz empiryści (Locke i Berkeiey), byli ludźmi autentycznie wierzącymi, co rzecz jasna w wyraźny sposób wpływało na sposób rozwiązywania przez nich problemów filozoficznych. Samo zagadnienie prywatnej religijności - żarliwej i autentycznej, lub przeciwnie, pozornej i powierzchownej – może interesować biografa, ale nie historyka filozofii. Jego interesuje raczej oddziaływanie pojęć i schematów teologicznych na dyskurs filozoficzny, przenikanie się uzasadnień logicznych i teleologicznych, wzajemne odnoszenie się do siebie dogmatycznej religijności i filozoficznego światopoglądu.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDavid Humepl_PL
dc.subjectepisteologiapl_PL
dc.subjectgeografia umysłupl_PL
dc.subjectteologia naturalnapl_PL
dc.subjectpoznanie i jego przedmiotpl_PL
dc.titleDavid Hume: krytyka episteologii i jej teoriopoznawcze konsekwencjepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number212pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Epistemologii i Filozofii Naukipl_PL
dc.dissertation.directorTuchańska, Barbara


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe