dc.contributor.author | Sieczkowski, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2025-07-30T07:57:25Z | |
dc.date.available | 2025-07-30T07:57:25Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.other | RPS4906 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56087 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | W niniejszej rozprawie autor przedstawia Humowską teorię poznania, konfrontując ją z teoriami jego filozoficznych antagonistów z XVII i XVIII wieku. Głównym źródłem tego antagonizmu jest oczywiście stosunek do zagadnień natury religijnej. W pismach Hume' a rzadko można znaleźć pozytywne odniesienia religijne i - biorąc dodatkowo pod uwagę liczne świadectwa biograficzne - z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że Hume nie był człowiekiem religijnym nawet w szerokim rozumieniu tych słów. Tymczasem wielcy metafizycy XVII wieku (Descartes, Malebranche i Leibniz), a także brytyjscy platonicy (Cudworth, More) oraz empiryści (Locke i Berkeiey), byli ludźmi autentycznie wierzącymi, co rzecz jasna w wyraźny sposób wpływało na sposób rozwiązywania przez nich problemów filozoficznych. Samo zagadnienie prywatnej religijności - żarliwej i autentycznej, lub przeciwnie, pozornej i powierzchownej – może interesować biografa, ale nie historyka filozofii. Jego interesuje raczej oddziaływanie pojęć i schematów teologicznych na dyskurs filozoficzny, przenikanie się uzasadnień logicznych i teleologicznych, wzajemne odnoszenie się do siebie dogmatycznej religijności i filozoficznego światopoglądu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | David Hume | pl_PL |
dc.subject | episteologia | pl_PL |
dc.subject | geografia umysłu | pl_PL |
dc.subject | teologia naturalna | pl_PL |
dc.subject | poznanie i jego przedmiot | pl_PL |
dc.title | David Hume: krytyka episteologii i jej teoriopoznawcze konsekwencje | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 212 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofii, Katedra Epistemologii i Filozofii Nauki | pl_PL |
dc.dissertation.director | Tuchańska, Barbara | |