dc.contributor.author | Wolska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2025-08-18T10:10:43Z | |
dc.date.available | 2025-08-18T10:10:43Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.other | RPS4731 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56133 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | W rozważaniach wstępnych rozprawy autorka proponuje refleksję nad modernistyczną filozofią dehumanizacji w życiu (przede wszystkim w perspektywie poglądów Jose Ortegi y Gasseta, Oswalda Spenglera i Stanisława Ignacego Witkiewicza). Stawia pytanie: co zasadniczo wyróżnia kulturę dwudziestego wieku na tle wcześniejszych etapów. W centrum dysertacji autorka sytuuje problem konfliktu „jednostka/wybrana mniejszość/masa” na tle interpretacji zagadnienia dehumanizacji sztuki; wyznacza równocześnie dość wąską perspektywę interpretacji wybranych tekstów literackich. Analizuje m.in. utwory — Harolda Pintera („The Birthday Party”), Samuela Becketta („Catastrophe”), Eugene Ionesco („Rhinoceros”), Jean Paula Sartre’a („Les Mouches”). Z metodologicznego punktu widzenia przyjmuje rozwijaną przez Sławomira Świontka koncepcję aktu wypowiedzi dramatycznej. W kręgu intertekstualnych i teoretycznych odniesień znajdują się problemy ściśle związane z konwencjami formy dramatycznej (i sposobami ich opisu), których znaczenie krystalizowało się na gruncie filozofii i estetyki absurdu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | dehumanizacja w literaturze | pl_PL |
dc.subject | literatura dramatyczna XX wieku | pl_PL |
dc.subject | estetyka absurdu | pl_PL |
dc.subject | wypowiedź dramatyczna | pl_PL |
dc.subject | forma dramatyczna | pl_PL |
dc.title | Dehumanizacja sztuki i konflikt: jednostka – społeczeństwo masowe jako temat współczesnej literatury dramatycznej | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 257 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych | pl_PL |
dc.dissertation.director | Ślósarska, Joanna | |