Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWolska, Anna
dc.date.accessioned2025-08-18T10:10:43Z
dc.date.available2025-08-18T10:10:43Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.otherRPS4731
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56133
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractW rozważaniach wstępnych rozprawy autorka proponuje refleksję nad modernistyczną filozofią dehumanizacji w życiu (przede wszystkim w perspektywie poglądów Jose Ortegi y Gasseta, Oswalda Spenglera i Stanisława Ignacego Witkiewicza). Stawia pytanie: co zasadniczo wyróżnia kulturę dwudziestego wieku na tle wcześniejszych etapów. W centrum dysertacji autorka sytuuje problem konfliktu „jednostka/wybrana mniejszość/masa” na tle interpretacji zagadnienia dehumanizacji sztuki; wyznacza równocześnie dość wąską perspektywę interpretacji wybranych tekstów literackich. Analizuje m.in. utwory — Harolda Pintera („The Birthday Party”), Samuela Becketta („Catastrophe”), Eugene Ionesco („Rhinoceros”), Jean Paula Sartre’a („Les Mouches”). Z metodologicznego punktu widzenia przyjmuje rozwijaną przez Sławomira Świontka koncepcję aktu wypowiedzi dramatycznej. W kręgu intertekstualnych i teoretycznych odniesień znajdują się problemy ściśle związane z konwencjami formy dramatycznej (i sposobami ich opisu), których znaczenie krystalizowało się na gruncie filozofii i estetyki absurdu.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectdehumanizacja w literaturzepl_PL
dc.subjectliteratura dramatyczna XX wiekupl_PL
dc.subjectestetyka absurdupl_PL
dc.subjectwypowiedź dramatycznapl_PL
dc.subjectforma dramatycznapl_PL
dc.titleDehumanizacja sztuki i konflikt: jednostka – społeczeństwo masowe jako temat współczesnej literatury dramatycznejpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number257pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnychpl_PL
dc.dissertation.directorŚlósarska, Joanna


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe