Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚniecikowska, Beata
dc.date.accessioned2025-09-08T07:17:20Z
dc.date.available2025-09-08T07:17:20Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otherRPS4864
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56250
dc.descriptionZ uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY).pl_PL
dc.description.abstractDysertacja jest próbą prezentacji zagadnień z zakresu poetyki i historii literatury, które nie doczekały się jeszcze obszernego, komparatystycznego omówienia. Podstawowym kontekstem artystycznym i głównym przedmiotem analiz jest tutaj budowa brzmieniowa utworów poetyckich polskiego futuryzmu. Wyjaśnić należy, skąd w tytule rozprawy „dwudziestolecie międzywojenne", skoro zasadniczy materiał badawczy stanowi spuścizna Czyżewskiego, Wata, Sterna, Jasieńskiego i Młodożeńca. Spójny opis - w obrębie jednej pracy - warstwy dźwiękowej poezji wszystkich działających w międzywojennej Polsce ugrupowań literackich na szerokim tle eksperymentów światowej awangardy, z uwzględnieniem nieuniknionych odwołań do tradycji rodzimej to zadanie praktycznie niewykonalne. W praktyce konieczny okazuje się wybór stałego punktu odniesienia, swoistego „centrum", do którego porównywać można następnie różnorodne zjawiska dźwiękowego uniwersum poezji pierwszych dekad XX stulecia. W niniejszej pracy takim zasadniczym punktem odniesienia autorka czyni spuściznę najbardziej reprezentatywnej dla interesujących ją kwestii grupy poetyckiej.pl_PL
dc.description.sponsorshipProjekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectfuturyzm a „muzyczność" Młodej Polskipl_PL
dc.subjectWielemir Chlebnikowpl_PL
dc.subjectstrategie „folkloryzacji" poezji futurystycznejpl_PL
dc.subjectfuturystyczna poetyka dźwiękupl_PL
dc.subjectfonostylistyka folklorupl_PL
dc.titleInstrumentacja dźwiękowa w poezji dwudziestolecia międzywojennegopl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number549pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, KatedraTeorii Literaturypl_PL
dc.dissertation.directorGazda, Grzegorz


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe