dc.contributor.author | Śniecikowska, Beata | |
dc.date.accessioned | 2025-09-08T07:17:20Z | |
dc.date.available | 2025-09-08T07:17:20Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.other | RPS4864 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56250 | |
dc.description | Z uwagi na obowiązujące prawo autorskie dostęp do plików został ograniczony do sieci lokalnej w Bibliotece UŁ, natomiast metadane pozostają otwarte na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa (CC BY). | pl_PL |
dc.description.abstract | Dysertacja jest próbą prezentacji zagadnień z zakresu poetyki i historii literatury, które nie doczekały się jeszcze obszernego, komparatystycznego omówienia. Podstawowym kontekstem artystycznym i głównym przedmiotem analiz jest tutaj budowa brzmieniowa utworów poetyckich polskiego futuryzmu. Wyjaśnić należy, skąd w tytule rozprawy „dwudziestolecie międzywojenne", skoro zasadniczy materiał badawczy stanowi spuścizna Czyżewskiego, Wata, Sterna, Jasieńskiego i Młodożeńca. Spójny opis - w obrębie jednej pracy - warstwy dźwiękowej poezji wszystkich działających w międzywojennej Polsce ugrupowań literackich na szerokim tle eksperymentów światowej awangardy, z uwzględnieniem nieuniknionych odwołań do tradycji rodzimej to zadanie praktycznie niewykonalne. W praktyce konieczny okazuje się wybór stałego punktu odniesienia,
swoistego „centrum", do którego porównywać można następnie różnorodne zjawiska
dźwiękowego uniwersum poezji pierwszych dekad XX stulecia. W niniejszej
pracy takim zasadniczym punktem odniesienia autorka czyni spuściznę najbardziej
reprezentatywnej dla interesujących ją kwestii grupy poetyckiej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Projekt pt. Digitalizacja i udostępnienie kolekcji cennych dysertacji doktorskich z nauk humanistycznych (SON BIBL/SP/0033/2024/02) dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki w ramach Programu Społeczna odpowiedzialność nauki II. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | futuryzm a „muzyczność" Młodej Polski | pl_PL |
dc.subject | Wielemir Chlebnikow | pl_PL |
dc.subject | strategie „folkloryzacji" poezji futurystycznej | pl_PL |
dc.subject | futurystyczna poetyka dźwięku | pl_PL |
dc.subject | fonostylistyka folkloru | pl_PL |
dc.title | Instrumentacja dźwiękowa w poezji dwudziestolecia międzywojennego | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 549 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, KatedraTeorii Literatury | pl_PL |
dc.dissertation.director | Gazda, Grzegorz | |