Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZiemba, Marika
dc.contributor.authorMarcinkowska, Monika
dc.contributor.authorStopczyński, Andrzej R.
dc.date.accessioned2025-12-16T11:59:04Z
dc.date.available2025-12-16T11:59:04Z
dc.date.issued2025-12-16
dc.identifier.citationZiemba M., Marcinkowska M., Stopczyński A., Teoretyczne i empiryczne wyzwania związane z ochroną konsumenta na rynku usług finansowych: Tom 1. Przesłanki teoretyczne ochrony konsumenta usług finansowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2025, https://doi.org/10.18778/8331-860-8pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-859-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56994
dc.description.abstractOchrona konsumentów na rynku usług finansowych jest obecnie jednym z najistotniejszych wyzwań polityki regulacyjno-nadzorczej. Wynika to ze złożoności produktów finansowych, dynamicznego rozwoju technologii cyfrowych oraz asymetrii informacji między instytucjami finansowymi a konsumentami. Konsumenci, jako najsłabsze ogniwo transakcji, narażeni są na ryzyko podejmowania nieadekwatnych decyzji finansowych, często wynikających z braku wiedzy, niepełnych informacji lub działań dezinformacyjnych. Ochrona konsumenta rozwija się w oparciu o różne modele teoretyczne – od paternalistycznych, zakładających ingerencję instytucji publicznych w ofertę rynkową, po koncepcje akcentujące autonomię decyzyjną i odpowiedzialność konsumenta. Pośrednie miejsce zajmują modele informacyjne, opierające ochronę na dostarczaniu rzetelnych i zrozumiałych informacji. Niniejszy tom monografii koncentruje się na zagadnieniach dotyczących efektywnej ochrony konsumenta. W szczególności opracowanie wskazuje rolę oraz konieczność współdziałania trzech stron: instytucji publicznych tworzących ramy prawne i nadzorcze, konsumentów podejmujących decyzje przy ograniczonej wiedzy oraz instytucji finansowych oferujących często skomplikowane produkty. Celem opracowania było zaproponowanie modelu optymalnej ochrony konsumentów oraz sformułowanie rekomendacji dla systemu regulacyjnego w Polsce. Monografia łączy teorię, analizę przypadków i badania empiryczne, stanowiąc kompleksowe i nowatorskie ujęcie problematyki ochrony konsumenta na rynku usług finansowych. pl_PL
dc.description.abstractConsumer protection in the financial services market is currently one of the most important challenges of regulatory and supervisory policy. This results from the growing complexity of financial products, the dynamic development of digital technologies, and the information asymmetry between financial institutions and consumers. As the weakest party in financial transactions, consumers are exposed to the risk of making inadequate financial decisions, often due to a lack of knowledge, incomplete information, or disinformation practices. Consumer protection develops on the basis of various theoretical models — from paternalistic approaches, which assume public institutions’ intervention in the market offer, to concepts emphasizing consumer autonomy and individual responsibility. Intermediate positions are occupied by information-based models, which ground protection in the provision of reliable and understandable information. This volume of the monograph focuses on issues related to effective consumer protection. In particular, it highlights the role and the need for cooperation among three parties: public institutions creating legal and supervisory frameworks, consumers making decisions with limited knowledge, and financial institutions offering often complex products. The aim of this study was to propose an optimal model of consumer protection and to formulate recommendations for the regulatory system in Poland. The monograph combines theory, case analysis, and empirical research, offering a comprehensive and innovative examination of consumer protection in the financial services market.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectochrona konsumentapl_PL
dc.subjectteoria ochrony konsumentapl_PL
dc.subjectuwarunkowania decyzji konsumentapl_PL
dc.subjectbezpieczeństwo konsumentapl_PL
dc.subjectconsumer protectionpl_PL
dc.subjecttheory of consumer protectionpl_PL
dc.subjectdeterminants of consumer decision-makingpl_PL
dc.subjectconsumer safetypl_PL
dc.titleTeoretyczne i empiryczne wyzwania związane z ochroną konsumenta na rynku usług finansowych: Tom 1. Przesłanki teoretyczne ochrony konsumenta usług finansowychpl_PL
dc.title.alternativeTheoretical and empirical challenges related to consumer protection in the financial services market: Volume 1. Theoretical premises for the protection of financial services consumerspl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Marika Ziemba, Monika Marcinkowska, Andrzej R. Stopczyński, Łódź 2025; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2025pl_PL
dc.page.number132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZiemba, Marika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Finansów, Katedra Bankowościpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMarcinkowska, Monika - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Finansów, Katedra Bankowościpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationStopczyński, Andrzej R. - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Finansów, Katedra Bankowościpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-860-8
dc.referencesAjzen I., From intentions to actions: A theory of planned behavior, [w:] J. Kuhn, J. Beckman (red.), Action-Control: From Cognition to Behavior, Springer, Heidelberg 1985.pl_PL
dc.referencesBaranoff E.G., Sager T.W., Market Discipline in Life Insurance: Insureds’ Reaction to Rating Downgrades in the Context of Enterprise Risks, February 2007, https://doi.org/10.2139/ ssrn.971200pl_PL
dc.referencesBarber R., The Knight and Chivalry, Boydell, Ipswich 1974.pl_PL
dc.referencesBartkowiak G., Psychologia zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 1997.pl_PL
dc.referencesBettman J.R., An Information Processing Theory of Consumer Choice, Addison-Wesley Reading, Boston 1979.pl_PL
dc.referencesBourdieu P., Wacquant L., An Innovation to Reflexive Sociology, Polity Press, Chicago 1992.pl_PL
dc.referencesBywalec Cz., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesBywalec Cz., Rudnicki L., Podstawy ekonomiki konsumpcji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesCieloch G., Kuczyński J., Rogoziński K., Czas wolny czasem konsumpcji, PWE, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesCwynar A., Alfabetyzm finansowy na świecie i w Polsce, PWE, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesCygler J., Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesCygler J., Aluchna M., Marciszewska E., Witek-Hajduk M., Materna M., Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesĆwiakowski M., Problemy społeczne wolnego czasu, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesDavies H., Financial Regulation: Why Bother?, Society of Business Economists. London Financial Services Authority, 1999.pl_PL
dc.referencesDrewnowski J., Scott W., The Level of Living Index, United Nations Research Institute for Social Development, Geneva 1966.pl_PL
dc.referencesDzik B., Tyszka T., Problem racjonalności podmiotów ekonomicznych, [w:] T. Tyszka (red.), Psychologia ekonomiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesEngel J.F., Blackwell R.D., Miniard P.W., Consumer Behavior, Dryden Press Chicago, Chicago 1993.pl_PL
dc.referencesEurobarometr 525, Financial Knowledge and Behavior in the EU, Bruksela 2023.pl_PL
dc.referencesFalkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2009.pl_PL
dc.referencesFriedman D., Hechter M., The Contribution of Rational Choice Theory to Macrosociological Research, „Sociological Theory”, no. 2, vol. 6, 1988.pl_PL
dc.referencesFutrell Ch., Fundamentals of Selling, Fourth Edition, IRWIN, Homewood 1993.pl_PL
dc.referencesGajewski S., Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.pl_PL
dc.referencesGarbarski L., Zachowania nabywców, PWE, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesGąsiorkiewicz L., Monkiewicz J. (red.), Finanse cyfrowe. Informatyzacja, cyfryzacja i danetyzacja, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesGick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników. Systemy – Techniki – Praktyka, PWE, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesHansen F., Consumer Choice Behavior. A Cognitive Theory, Free Press, New York 1972.pl_PL
dc.referencesHarasim J. (red.), Pośrednictwo finansowe w erze cyfryzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2024.pl_PL
dc.referencesHayek F., Droga do zniewolenia, Zysk i S-ka, Poznań 2012.pl_PL
dc.referencesHoward J.A., Sheth J.M., The Theory of Buyer Behaviour, John Wiley & Sons, London 1969.pl_PL
dc.referencesIwanicz-Drozdowska M., Bezpieczeństwo rynku usług finansowych. Perspektywa Unii Europejskiej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesIwanicz-Drozdowska M., System finansowy. Podstawy rynku finansowego, Warszawa 2020.pl_PL
dc.referencesIwanicz-Drozdowska M. (red.), Edukacja i świadomość finansowa. Doświadczenia i perspektywy, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesJackowicz K., Dyscyplina rynkowa w bankowości. Rodzaje i możliwości zastosowania, Wydawnictwo WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesJacyno M., Rewolucja konsumencka, [w:] A. Jawłowska, M. Kempny (red.), Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesJanoś-Kresło M., Mróz B., Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesJasińska-Kania A., Teoria racjonalnego wyboru, [w:] A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Współczesne teorie socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesKatona G., Psychological Economics, Elsevier Scientific Publishing Company, Amsterdam 1975.pl_PL
dc.referencesKieżel E., Konsument i jego zachowania na rynku europejskim, PWE, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesKieżel E. (red.), Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej, Difin, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesKieżel E. (red.), Rynkowe zachowania konsumentów, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2000.pl_PL
dc.referencesKolańczyk K., Prawo rzymskie, wydanie V zmienione, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesKosiński B., Tendencje rozwojowe na rynku usług bankowych, [w:] L. Oręziak, B. Pietrzak (red.), Bankowość na świecie i w Polsce, OLYMPUS, Warszawa 2000–2001.pl_PL
dc.referencesKotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesKotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & S-ka, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesKozek W., Praca w warunkach zmian rynkowych, Wydawnictwo First Business College, Warszawa 1994.pl_PL
dc.referencesKozielecki J., Psychologiczna teoria decyzji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesKreft J., Leja K., Koopetycja w trzech odsłonach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2020.pl_PL
dc.referencesKuchciak I., Świeszczak M., Świeszczak K., Marcinkowska M., Edukacja finansowa i inkluzja bankowa w realizacji koncepcji silver economy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.pl_PL
dc.referencesKusińska A., Rodziny ludzi młodych jako uczestnicy rynku. Diagnoza i typologia, PWE, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Etyczne standardy firm i pracowników, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność finansowa Polaków 2022, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Gdańsk, sierpień 2022.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność finansowa Polaków 2023, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Gdańsk, lipiec 2023.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność finansowa Polaków 2024, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Gdańsk, maj 2024.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność finansowa Polaków 2022, Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, Gdańsk, sierpień 2022.pl_PL
dc.referencesLillienfeld S.O., Lynn S.J., Namy L.L., Woolf N.J., Psychology: From inquiry to Understanding, Pearson/Allyn and Bacon, Boston 2009.pl_PL
dc.referencesMaison D., Polak w świecie finansów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Kapitał relacyjny banku, t. II: Relacje banku z kluczowymi interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesMelecky M., Rutledge S.S., Financial Consumer Protection and the Global Financial Crisis, Munich Personal RePEc Archive, Munich 2011.pl_PL
dc.referencesMicklitz J., The Politics of Justice in European Private Law, Cambridge University Press, Cambridge 2018.pl_PL
dc.referencesMichoń F., Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy, Książka i Wiedza, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesMowen J.C., Consumer Behavior, Macmillan Publishing Company, New York–London 1987.pl_PL
dc.referencesNeumann J. von, Morgenstern O., Theory of Games and Economic Behaviour, John Wiley and Sons, New York 1944.pl_PL
dc.referencesNicosia F.M., Consumer Decision Processess, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1966. Nowacki R., Reklama. Podręcznik, Difin, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesNowak L., Pozaekonomiczne determinanty zachowań nabywców, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1995.pl_PL
dc.referencesNowak L., Uwarunkowania zachowań konsumenckich młodzieży akademickiej. Eksploracja struktur ukrytych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009.pl_PL
dc.referencesPepi M., Financial Services Authority and Moral Hazard. Theoretical and Applied Economics, Asociatia Generala a Economistilor din Romania, AGER 2019.pl_PL
dc.referencesPohorille M., Mechanizmy i kierunki zmian w konsumpcji społeczeństwa polskiego, [w:] J. Lewandowski (red.), Systemy wartości a wzory konsumpcji społeczeństwa polskiego, Instytut Socjologii UW, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesPotocki T., Determinanty wyborów finansowych w gospodarstwach domowych o niskich dochodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2018.pl_PL
dc.referencesRazaee Z., Corporate Governance Post Sarbanes-Oxley. Regulations, Requirements, and Integrated Processes, John Wiley & Sons, Hoboken 2007.pl_PL
dc.referencesRudnicki L., Determinanty zachowań konsumentów na rynku, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2009.pl_PL
dc.referencesRudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesRudnicki L., Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesRudnicki L., Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Misselling i inne nadużycia instytucji finansowych wobec konsumentów na rynku usług finansowych, [w:] Manipulacje i oszustwa na rynku finansowym. Perspektywa konsumenta, red. A. Jurkowska-Zeidler, E. Rutkowska-Tomaszewska, A. Wiktorow, J. Monkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich, ABC – Wolters Kluwer, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Usługi finansowe – dobrodziejstwo i (czy) zagrożenie dla konsumentów? Czy ochrona konsumenta usług finansowych jest obecnie efektywna i wy-starczająca?, [w:] M. Jagielska, E. Sługocka-Krupa, K. Podgórski (red.), Ochrona konsumenta na rynku usług, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesSmyczek S. (red.)., Consumer Protection Standards in Europe, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2019.pl_PL
dc.referencesSmyczek S., Sowa I., Konsument na rynku: zachowania, modele, aplikacje, Difin, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesSmyczek S., Sowa I., Modele rynkowych zachowań konsumentów, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 2003.pl_PL
dc.referencesSpringer W., Ochrona klienta usług bankowych w Unii Europejskiej i w Polsce, TWIGGER, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesSzczepański J., Konsumpcja a rozwój człowieka, PWE, Warszawa 1981.pl_PL
dc.referencesŚwiatowy G., Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesŚwieszczak K., Standardy etyczne obsługi klientów w ocenie obecnych i przyszłych doradców bankowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.pl_PL
dc.referencesŚwieszczak M., Tradycyjny a nowoczesny sposób budowania zaufania klientów do banku na przykładzie mBanku, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020.pl_PL
dc.referencesWach A., Nadzór finansowy i jego rola w ochronie konsumenta, C.H. Beck, Warszawa 2021.pl_PL
dc.referencesWoś J., Rachocka J., Kasperek-Hoppe M., Zachowania konsumentów – teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2011.pl_PL
dc.referencesWoźniewska G., Potencjał konkurencyjny banku spółdzielczego, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław 2011.pl_PL
dc.referencesWright J., Helland E., The Dramatic Rise of Consumer Protection Law, [w:] F. H. Buckley (red.), The American Illness: Essays on the Rule of Law, Yale University Press, Yale 2011.pl_PL
dc.referencesZalcewicz A., Ochrona konsumenta usług finansowych – problemy i wyzwania, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.pl_PL
dc.referencesZiemba M., Drogowskazy bankowości. Współczesne kierunki rozwoju bankowości w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M., Przemiany interesów i wartości społeczeństwa polskiego. Teorie – tendencje – interpretacje, Wydawnictwo Fundacji „Humaniora”, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesŻelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B., Ekonomika konsumpcji. Elementy teorii, SGGW, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesAjzen I., The Theory of Planned Behavior, „Organizational Behavior and Human Decision Processes”, no. 90, 1991.pl_PL
dc.referencesArdic O.P., Ibrahim J.A., Mylenko N., Consumer Protection Laws and Regulations in Deposit and Loan Services – A Cross Country Analysis with a New Data Set, „Policy Research Working Paper”, no. 5537, 2011.pl_PL
dc.referencesBar-Gill O., Warren F., Making Credit Safer, „University of Pennsylvania Law Review”, no. 157(1), 2008.pl_PL
dc.referencesBasu A.K., Dulleck U., Why Do (Some) Consumers Purchase Complex Financial Products? An Experimental Study on Investment in Hybrid Securities, „Economic Analysis and Policy”, no. 67, 2020.pl_PL
dc.referencesBenink H., Wihlborg C., The New Basel Capital Accord: Making it Effective with Stronger Market Discipline, „European Financial Management”, vol. 8, issue 1, 2002.pl_PL
dc.referencesBenston G.J., Regulating Financial Markets: A Critique and Some Proposals, „Hobart Paper”, no. 13, 1998.pl_PL
dc.referencesBerbeka J., Płeć a zachowania konsumentów, „Marketing w Praktyce”, nr 1, 1999.pl_PL
dc.referencesBucher-Koenen T., Ziegelmeyer M., Who Lost the Most? Financial Literacy, Cognitive Abilities, and the Financial Crisis, „BCL Working Paper”, no. 54, 2011.pl_PL
dc.referencesCalvet L.E., Campbell J.Y., Sodini P., Down or Out: Assessing the Welfare Costs of Household Investment Mistakes, „Journal of Political Economy”, no. 115(5), 2007.pl_PL
dc.referencesCampbell B., Manning J., Microaggression and moral cultures, „Comparative Sociology”, no. 13(6), 2014.pl_PL
dc.referencesCampbell J., Jackson H., Madrian B., Tufano P., Consumer Financial Protection, „Journal of Economic Perspectives”, no. 25, 2011, https://doi.org/10.1257/jep.25.1.91pl_PL
dc.referencesCartwright P., Campbell A., Co-Insurance and Moral Hazard: Some Reflections on Deposit Protection in the UK and USA, „Journal of Bank Regulation”, no. 5, 2003, https://doi.org/10.1057/palgrave.jbr.2340154pl_PL
dc.referencesCyman D., Kierunki zmian ochrony konsumenta usług finansowych w Unii Europejskiej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia”, nr 50 (4), 2016.pl_PL
dc.referencesCzakon W., Koopetycja – splot tworzenia i zawłaszczania wartości, „Przegląd Organizacji”, nr 12 (839), 2009, https://doi.org/10.33141/po.2009.12.0pl_PL
dc.referencesCzechowska I.D., Zatoń W., Problemy klientów usług finansowych oraz ich uwarunkowania, „Bank i Kredyt”, nr 3, 2018.pl_PL
dc.referencesDe Serres A., Kobayakawa S., Torsten S., Vartia L.R., Regulation of Financial Systems and Economic Growth, „Economics Department Working Paper”, no. 506, 2006.pl_PL
dc.referencesDemirgüç-Kunt A., Huizinga H., Market Discipline and Financial Safety Net Design, World Bank, Policy Research Working Paper 2183, April 2000.pl_PL
dc.referencesDistinguin I., Kouassi T., Tarazi A., Interbank Deposits and Market Discipline: Evidence from Central and Eastern Europe, „Journal of Comparative Economics”, vol. 41, issue 2, 2013.pl_PL
dc.referencesDybiński J., Pojęcie konsumenta na rynku kapitałowym w prawie polskim i unijnym, „Kwartalnik Prawa Prywatnego”, r. XXVII, 2018, z. 2.pl_PL
dc.referencesEdwards W., The Theory of Decision Making, „Psychological Bulletin”, no. 51, 1954.pl_PL
dc.referencesEling M., What Do We Know About Market Discipline in Insurance?, „Risk Management and Insurance Review”, vol. 15, issue 2, 2012.pl_PL
dc.referencesEling M., Schmit J.T., Is There Market Discipline in the European Industry? An Analysis of the German Insurance Market, „The Geneva Risk and Insurance Review”, vol. 37, 2012.pl_PL
dc.referencesEngel J.F., Kollat D.T., Blackwell R.D., Consumer Behaviour, Holt, Reinhart&Winston, New York 1968.pl_PL
dc.referencesEpermanis K., Harrington S.E., Market Discipline in Property/Casualty Insurance: Evidence from Premium Growth Surrounding Changes in Financial Strength Ratings, „Journal of Money, Credit, and Banking”, vol. 38, no. 6, 2006.pl_PL
dc.referencesEstelami H., Strategic Implications of a Multi-Dimensional Pricing Environment, „Journal of Product & Brand Management”, no. 12(5), 2003.pl_PL
dc.referencesEstelami H., De Maeyer P., An Exploratory Study of Divided Pricing Effects on Financial Service Quality Expectations, „Journal of Financial Services Marketing”, no. 15(1), 2010.pl_PL
dc.referencesEvans D.S., Wright J.D., The Effect of the Consumer Financial Protection Agency Act of 2009, „Loyola Consumer Law Review”, vol. 22(3), 2010.pl_PL
dc.referencesFungáčová Z., Hasan I., Weill L., Trust in Banks, „Journal of Economic Behavior & Organization”, no. 157, 2019, https://doi.org/10.1016/j.jebo.2017.08.014pl_PL
dc.referencesGaganis C., Galariotis E., Pasiouras F., Staikouras C., Bank Profit Efficiency and Financial Consumer Protection Policies, „Journal of Business Research”, no. 118, 2020.pl_PL
dc.referencesGmińska R., Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji a rachunkowość zarządcza, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 440, 2016.pl_PL
dc.referencesGolecki L., Autonomia jednostki a ochrona konsumencka na rynku finansowym – dylematy teorii i praktyki, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”, nr 10, 2020.pl_PL
dc.referencesHalawa M., Kategorie moralne w społecznym życiu kredytów frankowych w Polsce Wstępne rozpoznania z badań etnograficznych, „Prakseologia”, nr 159, 2017.pl_PL
dc.referencesHamilton, W.D., The Genetical Evolution of Social Behaviour, „Journal of Theoretical Biology”, no. 7(1), 1964.pl_PL
dc.referencesHasan I., Jackowicz K., Kowalewski O., Kozłowski Ł., Market Discipline during Crisis: Evidence from Bank Depositors in Transition Countries, „Journal of Banking & Finance”, vol. 37, issue 12, 2013.pl_PL
dc.referencesHe L., Ho S.J.K., Monitoring Costs, Managerial Ethics and Corporate Governance: A Modeling Approach, „Journal of Business Ethics”, vol. 99, 2011.pl_PL
dc.referencesIdzik M., Gieorgica J., Klasyfikacja typologiczna kredytobiorców hipotecznych z wykorzystaniem modeli klas ukrytych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 4(323), 2016 https://doi.org/10.18778/0208-6018.323.14pl_PL
dc.referencesJackowicz K., Kozłowski Ł., Kuchciak I., Marcinkowska M., Local Banks in Social Media: Determinants and Consequences, „Economic research – Ekonomska istraživanja”, vol. 33, issue 1, 2020.pl_PL
dc.referencesKahneman D., Tversky A., Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases, „Science”, no. 4157, vol. 185, 1974.pl_PL
dc.referencesKahneman D., Tversky A., The Flaming of Decisions and the Psychology of Choice, „Science”, no. 211 (4481), 1981.pl_PL
dc.referencesKatona G., Consumer Behavior. Theory and Findings on Expectations and Aspirations, „The America Economic Review”, no. 2, 1968.pl_PL
dc.referencesKawamura T., Mori T., Motonishi T., Ogawa K., Is Financial Literacy Dangerous? Financial Literacy, Behavioral Factors, and Financial Choices of Households, „Journal of the Japanese and International Economies”, no. 60, 2021, https://doi.org/10.1016/j.jjie.2021.101131pl_PL
dc.referencesKiciński A., Instytucjonalna ochrona klienta na polskim rynku ubezpieczeniowym. Zmiany po kryzysie 2008–2012, stan obecny i wnioski na przyszłość, „Zeszyty Naukowe Instytutu Ekspertyz Ekonomicznych i Finansowych w Łodzi”, nr 1, 2020.pl_PL
dc.referencesKorneta A., Lotko A., Determinanty i modele zachowań konsumenta. Wnioski z przeglądu literatury, „Journal of Marketing and Market Studies”, vol. XXVIII, no. 9, 2021.pl_PL
dc.referencesKreft J., Leja K., Koopetycja w trzech odsłonach, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2020.pl_PL
dc.referencesKriese M., Abor J.Y., Agbloyor, E., Financial Consumer Protection and Economic Growth, „International Journal of Emerging Markets”, no. 14(5), 2019.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność finansowa konsumentów jako konstrukt teoretyczny i jego empiryczna reprezentacja na przykładzie polskich konsumentów, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXV (65), nr 3, 2016.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka A., Moralność fi ansowa polskich konsumentów, „Annales. Ethics in Economic Life”, vol. 22, no. 2, 2019.pl_PL
dc.referencesLlewellyn D., The Economic Rationale for Financial Regulation, „FSA Occasional Papers in Financial Regulation, Occasional Paper Series”, no. 1, 1999.pl_PL
dc.referencesMak V., Braspenning J., Errare humanum est: Financial Literacy in European Consumer Credit Law, „Journal of Consumer Policy”, no. 35(3), 2012.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Dostępność danych sprawozdawczych banków – warunek sprawowania dyscypliny rynkowej i rozwoju badań naukowych nad bankami, „Bezpieczny Bank”, nr 1(70), 2018.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Dyscyplina rynkowa – czyli czy prywatny monitoring zwiększa bezpieczeństwo systemu bankowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 188, 2005.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Ochrona klientów banków poprzez informację, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 247, 2011.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Prawne ograniczenia ujawniania informacji przez banki, [w:] P. Karpuś, J. Węcławski (red.), Rynek finansowy – konkurencyjność, efektywność, wyzwania, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia”, vol XLV, no. 2, 2011.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M., Regulation and Self-Regulation in Banking: In Search of Optimum, „Bank i Kredyt”, t. 44, nr 2, 2013.pl_PL
dc.referencesMaslow A.H., A Theory of Human Motivation, „Psychological Review”, no. 50 (4), 1943.pl_PL
dc.referencesMokrzysz-Olszyńska A., Znaczenie soft law w regulowaniu działalności reklamowej, „Prace i Materiały”, nr 281, SGH, Instytut Gospodarki Światowej, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesMondschean T.S., Opiela T.P., Bank Time Deposit Rates and Market Discipline in Poland: The Impact of State Ownership and Deposit Insurance Reform, „Journal of Financial Services Research”, vol. 15, issue 3, 1999.pl_PL
dc.referencesMroczkowski R., Legal Effects of Unenforceability or Invalidity of an Agreement for a Denominated in or Indexed to a Foreign Currency Mortgage Loan in the Light of Judicial Decisions, „Financial Law Review”, no. 24, 2021.pl_PL
dc.referencesNiu J., Can Subordinated Debt Constrain Banks’ Risk Taking?, „Journal of Banking & Finance”, vol. 32, issue 6, 2008.pl_PL
dc.referencesOehler A., Kohlert D., Financial Advice Giving and Taking – Where are the Market’s Self-healing Powers and a Functioning Legal Framework When We Need Them?, „Journal of Consumer Policy”, no. 32(2), 2009.pl_PL
dc.referencesPark S., Market Discipline by Depositors: Evidence from Reduced-Form Equations, „The Quarterly Review of Economics and Finance”, vol. 35, issue 5, 1995.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów na rynku usług finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku usług bankowych na przykładzie wybranych najnowszych decyzji Prezesa UOKiK, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny”, nr 5(3), 2014.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Prawo ochrony konsumenta usług finansowych w świetle założenia racjonalnego ustawodawcy – kilka wybranych uwag, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji”, t. 120, 2020.pl_PL
dc.referencesRutkowska-Tomaszewska E., Zasady dobrych praktyk na rynku usług bankowych i ich znaczenie w działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, „Kwartalnik Arbitraż i Mediacja”, nr 4(12), 2010.pl_PL
dc.referencesSandlant R., Consumer Financial Protection: Future Directions, „Journal of the Securities Institute of Australia”, no. 2(4), 2011.pl_PL
dc.referencesSkinner B.F., The Experimental Analysis of Behavior, „American Scientist”, no. 45 (4), 1957.pl_PL
dc.referencesSroczyński J., Misselling: nowy rodzaj zakazanej praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”, nr 4, 2016.pl_PL
dc.referencesStopczyński A.R., The Scope of Protection Expected by Financial Consumers, Submitted for publishing, 2022.pl_PL
dc.referencesStopczyński A.R., Ziemba M., Rebuild Trust or Stigmatize Unfair Practices: How Can Consumer Protection Institutions Shape Pro-social Attitudes of Banks, „Social Entrepreneurship Review”, no. 1, 2021, https://doi.org/10.15678/SER.2021.1.03pl_PL
dc.referencesSzcześniak M., Proces decyzyjny konsumenta na rynku, „Polski Uniwersytet na Obczyźnie w Londynie. Zeszyty Naukowe”, seria trzecia, nr 8, 2020, s. 379–390.pl_PL
dc.referencesThaler R.H., Sunstein C.R., Libertarian Paternalism, „American Economic Review”, no. 93 (2), 2003, https://doi.org/10.1257/000282803321947001pl_PL
dc.referencesThomson S., Business Ethics as Corporate Governance, „European Journal of Law and Economics”, vol. 11, issue 2, 2011.pl_PL
dc.referencesTokeley K., Towards a New Regulatory Regime for New Zealand Online Auctions, „New Zealand Law Review”, 2011.pl_PL
dc.referencesUchida H., Satake M., Market Discipline and Bank Efficiency, „Journal of International Financial Markets, Institutions & Money”, vol. 19, issue 5, 2009.pl_PL
dc.referencesvan Rooij M., Lusardi A., Alessie R., Financial Literacy and Stockmarket Participation, „Journal of Financial Economics”, no. 101(2), 2011.pl_PL
dc.referencesWolanin-Jarosz E., Zachowania konsumentów – przegląd wybranych badań i teorii, „Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL”, t. II, z. 2, 2006.pl_PL
dc.referencesWright J.D., Zywicki T.J., Three Problematic Truths about the Consumer Financial Protection Agency Act of 2009, „George Mason University Law & Economics Research Paper Series”, no. 9–48, 2009.pl_PL
dc.referencesŻelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B., Ekonomika konsumpcji. Elementy teorii, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, Dz.Urz UE 151 z 7.06.2019.pl_PL
dc.referencesDyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta.pl_PL
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997 nr 78, poz. 483, ze zm.pl_PL
dc.referencesMiFID I (Markets in Financial Instruments Directive I) Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych.pl_PL
dc.referencesMIFID II (Markets in Financial Instruments Directive II) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE.pl_PL
dc.referencesMIFIR (Markets in Financial Instruments Regulation) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 173 z 12.06.2014, str. 84, ze zm.).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP), Dz. Urz. UE, L 352, s. 1–23.pl_PL
dc.referencesSąd Okręgowy w Warszawie, Wyrok z uzasadnieniem z 2011-04-21, sygn. akt XVII AmC 1448/10, https://orzeczenia.ms.gov.pl/content/$N/154505000005127_XVII_AmC_001448_2010_Uz_2011-04-21_002 (dostęp: 1.05.2023).pl_PL
dc.referencesSąd Okręgowy w Warszawie, XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wyrok z dn. 7.08.2019, Sygn. akt XVII AmA 21/17, http://orzeczenia.warszawa.so.gov.pl/content.pdffile/$002fneurocourt$002fpublished$002f15$002f450500$002f0005127$002fAmA$002f2017$002f000021$002f154505000005127_XVII_AmA_000021_2017_Uz_2019-09-20_001-publ.xml?t:ac=$N/154505000005127_XVII_AmA_000021_2017_Uz_2019-09-20_001 (dostęp: 1.05.2023).pl_PL
dc.referencesUchwała nr 99/2008 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 18 marca 2008 r. w sprawie rekomendacji stosowania Kanonu Dobrych Praktyk Rynku Finansowego, Dz.Urz. KNF 2008 nr 3, poz. 9.pl_PL
dc.referencesUchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 kwietnia 1999 r. III CZP 61/98.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, t.j. Dz.U. 2024, poz. 838, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1497, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1214.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1616, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, t.j. Dz.U. 2025, poz. 611.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1061, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami, t.j. Dz.U. 2025, poz. 720.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 października 2014 r. o odwróconym kredycie hipotecznym, t.j. Dz.U. 2025, poz. 573.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, t.j. Dz.U. 2023, poz. 845.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, t.j. Dz.U. 2024, poz. 585.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze, Dz.U. 2024, poz. 731.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, t.j. Dz.U. 2024, poz. 910.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, t.j. Dz.U. 2025, poz. 935.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1113, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, t.j. Dz.U. 2024, poz. 722, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1646, ze zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, t.j. Dz.U. 2024, poz. 1796.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, t.j. Dz.U. 2025, poz. 383.pl_PL
dc.referencesCuria, https://curia.europa.eu/juris/liste.jsf?language=en&td=ALL&num=C-260/18 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesDeklaracja banków w sprawie standardu prostego języka, czerwiec 2021, https://zbp.pl/getmedia/a389180b-dc50-487b-8453-bb93bf86d4bd/Deklaracja-bankow-w-sprawie-standardu-prostego-jezyka (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesDurska A., Kulisiewicz Ł., Podstawowe zasady prostego języka – sprawdzają się w każdej sytuacji, 24.11.2022, https://piu.org.pl/blogpiu/podstawowe-zasady-prostego-jezyka-sprawdzaja-sie-w-kazdej-sytuacji/ (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesEBA, Consumer Trends Report 2018/19, 20.02.2019, www.eba.europa.eu/sites/default/documents/files/documents/10180/2551996/75e73a19-d313-44c9-8430-fc6eca025e8b/Consumer%20Trends%20Report%202018-19.pdf (dostęp: 31.12.2022).pl_PL
dc.referencesEBA, Risk Assessment Questionnaire – Summary of Results. Autumn 2022, January 2023, www.eba.europa.eu/sites/default/documents/files/document_library/Risk Analysis and Data/Risk dashboard/Q3 2022/1050801/RAQ Booklet Autumn 2022.pdf (dostęp: 22.02.2023).pl_PL
dc.referencesEIOPA, Consumer Trends Report 2022, 31.01.2023, www.eiopa.europa.eu/system/files/2023-01/eiopa-consumer-trends-report-2022.pdf (dostęp: 3.02.2023).pl_PL
dc.referencesEuropean Commission, Monitoring the level of financial literacy in the EU. Report, Flash Eurobarometer 525, July 2023, https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2953 (dostęp: 7.08.2023).pl_PL
dc.referencesEuropejska Federacja Doradców Finansowych, Zasady etyczne, 2016, https://effp.pl/wp-content/uploads/2016/04/kodeks-etyczny.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesEY, The relevance challenge: what retail banks must do to remain in the game, 2016, https://eyfi ancialservicesthoughtgallery.ie/wp-content/uploads/2016/10/ey-the-relevance-challenge-2016.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesFRS Study Group on Disclosure, Improving Public Disclosure in Banking, Staff Study 173, Federal Reserve System, March 2000, www.federalreserve.gov/pubs/staffstudies/2000-present/ss173.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesFundacja Digital Poland, Obraz cyfrowego społeczeństwa. Wyniki raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, 2.10.2021, https://2022.digitalfestival.pl/obraz-cyfrowego-spoleczenstwa-wyniki-raportu-technologia-w-sluzbie-spoleczenstwu-czy-polacy-zostana-spoleczenstwem-5-0/ (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesHälg-Steffen F., Rittertum, [w:] Historisches Lexikon der Schweiz (HLS), 2011, https://hls-dhs-dss.ch/de/articles/017434/2011-11-25/ (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesInternational Monetary Fund, Financial System Abuse, Financial Crime and Money Laundering – Background Paper, February 2001, www.imf.org/external/np/ml/2001/eng/021201.pdf (dostęp: 4.11.2004).pl_PL
dc.referencesKomisja Nadzoru Finansowego, Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego, Warszawa 2008, www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Kanon%20DPRF_51881.pdf (dostęp: 1.05.2009).pl_PL
dc.referencesKomisja Nadzoru Finansowego, Zasady ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych, 2014, www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/knf_140904_Zasady_ladu_korporacyjnego_22072014_38575.pdf, §37 (dostęp: 14.11.2014).pl_PL
dc.referencesNBP, Prezentacja wyników „Badania świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków”, Departament Edukacji i Wydawnictw NBP, Warszawa 2020, https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/wiedza-ekonomiczna-polakow.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesNIK, Funkcjonowania systemu ochrony praw klientów podmiotów rynku finansowego, LBF4101-04-00-00/2013, kwiecień 2014, www.nik.gov.pl/plik/id,6423,vp,8193.pdf (dostęp: 26.02.2024).pl_PL
dc.referencesOECD, Financial Literacy in Poland: Relevance, evidence and provision, 2022, s. 44, www.oecd.org/daf/fin/financial-education/financial-literacy-poland (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesOECD, G20 High-level Principles on Financial Consumer Protection, December 2022, www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2012/12/g20-oecd-high-level-principles-on-financial-consumer-protection-2022_58de67fe/48cc3df0-en.pdf. (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesOECD, G20/OECD INFE Report. Ensuring financial education and consumer protection for all in the digital age, 2017, www.oecd.org/financial/education/g20-oecd-report-on-ensuring-fi ancial-education-and-consumer-protection-for-all-in-the-digital-age.htm (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesOECD, Krajowa Strategia Edukacji Finansowej dla Polski, 2023, www.oecd.org/daf/fin/financial-education/krajowa-strategia-edukacji-finansowej-polski.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesOECD, OECD/IFNE 2023 international survey of adult financial literacy, OECD Business and Finance Policy Papers, No. 39, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/56003a32-en (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPachucki M., Piramidy i inne oszustwa na rynku finansowym. Poradnik klienta usług finansowych, KNF, Warszawa 2016, https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/piramidy%20finansowe%20calosc%20internet_48851.pdf (dostęp: 6.05.2021).pl_PL
dc.referencesParlament Europejski, Unfair terms in Swiss franc loans: Overview of European Court of Justice case law, 2021 https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/689361/EPRS_BRI(2021)689361_EN.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPersonal Finance Research Centre, University of Bristol, Measuring financial capability: an exploratory study, Financial Services Authority, Consumer Research No. 37, June 2005, www.bristol.ac.uk/media-library/sites/geography/migrated/documents/pfrc0510.pdf (dostęp: 1.09.2013).pl_PL
dc.referencesPolska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Kodeks Etyki, czerwiec 2006, www.beinsured.pl/kodeks-etyki-polskiej-izby-posrednikow-ubezpieczeniowych-i-finansowych (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPolska Izba Ubezpieczeń, Zasady dobrych praktyk, https://piu.org.pl/zasady-dobrych-praktyk/ (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPolski Instytut Ekonomiczny, Czytanie ze zrozumieniem tekstów ekonomicznych. Badanie eksperymentalne, listopad 2023, https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2023/11/PIE-Raport_Czytanie_ze_zrozumieniem_2023.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPolskie Stowarzyszenie Dealerów Bankowych ACI Polska, Kodeks Wzorcowy (Międzynarodowy Kodeks Postępowania i Praktyki Rynków Finansowych), 2004, www.acipolska.pl/images/pliki/ACI_Kodeks_Wzorcowy.pdf (dostęp: 30.09.2008).pl_PL
dc.referencesPZU, Encyklopedia prostej polszczyzny, Warszawa 2021, www.pzu.pl/_fileserver/item/1536673 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesPZU, PZU udostępnia „Encyklopedię prostej polszczyzny”, 28.03.2022, https://media.pzu.pl/informacje-prasowe/szczegoly/PZU_udostepnia_Encyklopedie_prostej_polszczyzny (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Mapa klauzul niedozwolonych w umowach kredytów „walutowych”, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2021/06/Mapa-Klauzul-aktualizacja-na-07.06.2021.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Sprawozdanie z działalności Rzecznika Finansowego w 2020 roku oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa, marzec 2021, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2021/04/30.03.2021_Sprawozdanie-Rzecznika-Finansowego-za-2020-rok-wersja-konco...-1.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Sprawozdanie z działalności Rzecznika Finansowego w 2021 roku oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa, marzec 2022, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2022/04/Sprawozdanie-Rzecznika-Finansowego-za-2021-rok-publikacja.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Sprawozdanie z działalności Rzecznika Finansowego w 2022 roku oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa, marzec 2023, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2024/04/Sprawozdanie-RF-za-2022-rok.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Sprawozdanie z działalności Rzecznika Finansowego w 2023 roku oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa, 2024, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2024/04/Sprawozdanie-RF-za-2023.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesRzecznik Finansowy, Sprawozdanie z działalności Rzecznika Finansowego w 2024 roku oraz uwagi o stanie przestrzegania prawa i interesów klientów podmiotów rynku finansowego, Warszawa, 2024, https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2025/03/Sprawozdanie-RF-Za-2024.pdf (dostęp: 22.07.2025).pl_PL
dc.referencesS&P Global Finlit Survey, https://gflec.org/initiatives/sp-global-finlit-survey-2/ (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesSebastianka B., Typy oszustw na rynku finansowym oraz statystyki wymiaru sprawiedliwości w tym obszarze, [w:] Doradczy Komitet Naukowy przy Rzeczniku Finansowym, Raport: Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta, Warszawa, wrzesień 2019, s. 37–58, https://rf.gov.pl/doradczy-komitet-naukowy/nieprawidlowosci-na-rynku-finansowym-a-ochrona-konsumenta (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesStawicka A., Ochrona konsumentów w Polsce i wybranych krajach, Opracowanie tematyczne OT-668, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Kancelaria Senatu, Warszawa 2018, www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/165/plik/ot-668.pdf (dostęp: 3.05.2023).pl_PL
dc.referencesSzakun M., Misselling na rynku usług finansowych (pojęcie, geneza i prawne mechanizmy przeciwdziałania temu zjawisku w świetle doświadczeń krajowych i międzynarodowych), [w:] Doradczy Komitet Naukowy przy Rzeczniku Finansowym, Raport: Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta, Warszawa, wrzesień 2019, s. 59–74, https://rf.gov.pl/doradczy-komitet-naukowy/nieprawidlowosci-na-rynku-finansowym-a-ochrona-konsumenta (dostęp: 1.10.2019).pl_PL
dc.referencesThaler R.H., Integrating Economics with Psychology, https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/economic-sciences/laureates/2017/advanced-economicsciences2017.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesTwaróg E., Szef KNF: konsument musi myśleć za siebie, „Puls Biznesu”, 10.09.2021, www.pb.pl/szef-knf-konsument-musi-myslec-za-siebie-1127050 (dostęp: 14.09.2021).pl_PL
dc.referencesUKNF, Jacek Jastrzębski na Kongresie PIU, mówił m.in. o kredytach CHF, 12.05.2023, www.knf.gov.pl/aktualnosci?articleId=82153&p_id=18 (dostęp: 14.05.2023).pl_PL
dc.referencesUKNF, Wystąpienie Przewodniczącego KNF podsumowujące Konferencję IDM, 6.03.2023, www.knf.gov.pl/aktualnosci?articleId=81369&p_id=18 (dostęp: 14.05.2023).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2019, Warszawa, 2020, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=25208 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2020, Warszawa, 2021, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=25581 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2021, Warszawa, 2022, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=26510 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2022, Warszawa, 2023, https://uokik.gov.pl/Download/99 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2023, Warszawa, 2024, https://uokik.gov.pl/Download/734 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesUOKiK, Sprawozdanie z działalności UOKiK – rok 2024, Warszawa, 2025, https://uokik.gov.pl/Download/1225 (dostęp: 22.07.2025).pl_PL
dc.referencesVanston, N., Trust and reputation in financial services, Driver Review DR30, Foresight, Government Office for Science. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/289064/12-1090-dr30-trust-and-reputation-in-financial-services.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesWarszawski Instytut Bankowości, Fundacja GPW, Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024. Edycja VII, marzec 2024, www.wib.org.pl/wp-content/uploads/2024/03/poziom-wiedzy-finansowej-Polakow-2024-badanie-WIB-i-FGPW.pdf.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesThe World Bank, Global Survey on Consumer Protection and Financial Literacy. Oversight Frameworks and Practices in 114 Economies, International Bank for Reconstruction and Development, Washington 2014, http://documents1.worldbank.org/curated/en/775401468171251449/pdf/887730WP0v20P10port0CPFL0Box385258B.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesThe World Bank, The Global State of Financial Inclusion & Consumer Protection, International Bank for Reconstruction and Development, Washington 2023, http://documents1.worldbank.org/curated/en/099013124180517721/pdf/P16239315d0da60591bd9c1b6325ce5c6ef.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesWorld Bank Group, Good Practices for Financial Consumer Protection. 2017 Edition, International Bank for Reconstruction and Development, Washington 2017, https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/ff9c9482-5ffe-5c98-b6f3-5b97eeab5ed1 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesZasady Etyki Zawodowej Maklerów i Doradców, 25.05.2017, https://zmid.org.pl/wp-content/uploads/2022/06/171023_Zasady_Etyki_Zawodowej_Maklerow-i-Doradcow.pdf (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesZPF, EY, Nadużycia w sektorze finansowym. Raport z badania – edycja 2020, https://zpf.pl/?smd_process_download=1&download_id=8908 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesZPF, EY, Nadużycia w sektorze finansowym. Raport z badania – edycja 2021, https://zpf.pl/?smd_process_download=1&download_id=8904 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesZPF, EY, Nadużycia w sektorze finansowym. Raport z badania – edycja 2022, https://zpf.pl/?smd_process_download=1&download_id=28812 (dostęp: 14.11.2024).pl_PL
dc.referencesZPF, EY, Nadużycia w sektorze finansowym. Raport z badania – edycja 2024, https://zpf.pl/pliki/raporty/raport_naduzycia_2024_20241204.pdf (dostęp: 22.07.2025).pl_PL
dc.referencesZwiązek Banków Polskich, Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej. Część 2, maj 2023, https://zbp.pl/getmedia/c6c309b9-b3b6-47b6-8936-19dcf5abf440/Dobre-praktyki-2-230511 (dostęp: 1.06.2023).pl_PL
dc.referencesZwiązek Banków Polskich, Dobre praktyki prostej komunikacji bankowej, 8.03.2021, https://zbp.pl/getmedia/74aaf8c3-6412-4350-a77a-128477fd4381/2-Dobre-praktyki-prostej-komunikacji-bankowej (dostęp: 1.06.2023).pl_PL
dc.referencesZwiązek Banków Polskich, Kodeks Etyki Bankowej (Zasady Dobrej Praktyki Bankowej), załącznik do uchwały nr 10/2023, https://zbp.pl/getmedia/c2d2f502-0cfd-4ee3-9bab-6ab8a4db4ce3/Kodeks-Etyki-Bankowej-2023 (dostęp: 1.06.2023).pl_PL
dc.referencesZwiązek Banków Polskich, Rekomendacja Komisji Etyki Bankowej przy ZBP o kształtowaniu kultury etycznej w bankach, Warszawa, kwiecień 2019, https://zbp.pl/getmedia/173f6684-90b7-4d6d-afc4-f35b1b27b935/Rekomendacja_KEB_v_2019 (dostęp: 1.06.2023).pl_PL
dc.referencesKabza M., Rola banków centralnych w ochronie konsumentów na rynku finansowym, Konferencja Rzecznika Finansowego pt. „Jak chronić konsumenta na rynku finansowym? Modele, doświadczenia, wyzwania” – Warszawa, 11 października 2017 r.pl_PL
dc.referencesLing K., Beenen G., Ludford P., Wang X., Chang K., Li X., Using social psychology to motivate contributions to online communities, Proceedings of the 2004 ACM conference on Computer supported cooperative work, 2005.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-860-8


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/