Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 195/2005
Browse by
Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.
Rola nauk o zarządzaniu w kreowaniu społeczeństwa
opartego na wiedzy
redaktor naukowy Stanisława Wilmańska-Sosnowska
Recent Submissions
-
Wprowadzanie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005) -
Accountability and Responsibility In the Management of Marketing in the New (European) Economies
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W konkurencyjnym otoczeniu biznesu nowi członkowie Unii Europejskiej są świadomi potrzeby adaptacji ich umiejętności zarządzania nie tylko do przyjętych standardów, ale także publicznej odpowiedzialności. W tym świetle ... -
Lojalność klientów jako cel marketingowy współczesnego przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper presents the problems concern customer loyalty as the company purpose in the current market and the ways of its realization. There are discussed two important matters. The first one is focused on the satisfaction ... -
Międzykulturowa komunikacja marketingowa - mit czy wyzwanie?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The main goal of the paper is a description and analysis the influence of culture on a specifity of cross cultural marketing communications adressed to consumers. The author presents the evolution of marketing communications’ ... -
Strategie marketingowe małych i średnich firm na rynkach zagranicznych - ujęcie normatywne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The purpose of the paper is describing of the algorism of procedure regarding marketing strategies in normative formulation (with concentration on SMEs) on foreign markets, which make possible achieving market success. To ... -
Transfer wiedzy w ramach programu offsetowego jako szansa dla polskich przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper presents the model of cooperation among business, academia, the government and NGOs, developed and promoted in the Innovation Center of the University of Łódź, founded in December 2003, in the framework of the ... -
Filozofia ciągłego doskonalenia - TQM w polskich instytucjach finansowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The idea of implementation of continuous improvement philosophy - TQM and other modem methods of management in different sectors of industry and services (including the financial service sectors) has been attracting the ... -
Potrzeby innowacyjne małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Innovation activities of firms call for appropriate technical and managerial competences as well as abilities to learn. These requirements can be hardly fulfilled by firms that operate on a lower scale due to limited ... -
Internationalisation Dynamics of Small and Medium Enterprises: factors of competitive advantage
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Aktualnie, gdy działalność gospodarcza podlega intensywnemu procesowi globalizacji, konkurencyjność zaczyna odgrywać kluczową rolę, zarówno w teorii, jak również w procesie kodyfikacji efektywnych działań i przedsiębiorczych ... -
Technologia jako czynnik walki konkurencyjnej na rynku usług bankowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)It is possible to notice competition beween banks on bank services market. Nowadays the most often used agent which strengthens competitive position of banks is the technology. Thans to technological progress banks can ... -
Kapitał ludzki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Employment in small and medium companies was decreasing in years 1999-2002, so the development of this sector is being made through the investment in fixed assets. Nevertheless, high quantitative potential and good ... -
Analiza barier rozwojowych przedsiębiorstw międzynarodowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The influence of international enterprises on the world economy is gradually increasing. It has been observed that competitive advantage was reached by these international entities that divided their production process ... -
Zarządzanie w sektorze pocztowym w warunkach globalizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper presents the problems connected with the placement of postal sector in changing conditions of economic environment. Here one can find paper basic trends considered with the use of the management model in postal ... -
Zarządzanie międzykulturowe w Europie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The analysis of culture contexts on international investment strategies is a new but more and more popular topic of the researches. The results of the researches that are given in different parts of the world show that ... -
The Behavior of Managers in Austria, The Czech Republic and Poland: An Intercultural Comparison Based on the Vroom/Yetton Model of Leadership and Decision Making
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W niniejszym opracowaniu porównano zachowania przywódcze menedżerów w Austrii, Republice Czech i Polsce stosując model przywództwa sytuacyjnego Vroom/Yetton. Model ten wykorzystuje metodologię, która jest „bliska działaniu’” ... -
Zmiany w zasobach pracy w rolnictwie w okresie transformacji systemowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The aim of the article is the diagnosis and analysis of the changes in the work resources in the agriculture during the last fifteen years of the system transformation. There are arguments for the improvement of the ... -
Uwaga i orientacja przedsiębiorcza w gospodarce opartej na wiedzy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper is a presentation of empirical study conducted on the border of areas of entrepreneurship, organizational behavior and organizational cognition. It applies the theory of attention and attention-based view of ... -
Empowerment - Myths and Meanings - Organizational Panacea or Poison
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W ciągu ostatnich 20 lat termin empowerment wszedł na stałe do terminologii języka biznesu. Łączy się z popularnymi obszarami zarządzania, takimi jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie wiedzą, zarządzanie jakością, ... -
Zmiany w świetle wybranych koncepcji funkcjonowania organizacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)In the article there were presented changes from the perspective of three conceptions: game as a mechanism that regulates organizational processes, organizational balance and organizational development (OD) as an example ... -
Separation Theorems as a Theoretical Basis of the Relations Between Calculatorical (internal) and Pagatorical (external) Income Statement and Controlling
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009)Celem artykułu jest ocena znaczenia koncepcji separacji dla budowy systemu rachunkowości przedsiębiorstwa. Przedmiotem analizy autora jest (wewnętrzny) rachunek kosztów i wyników, pagatoryczny (zewnętrzny) rachunek zysków ...