
Folia Litteraria Polonica 14 | 9 

 

 

Miłosz Hrycek 

Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego.  
Polemika prasowa na łamach łódzkich dzienników na przykładzie 

„Głosu Polskiego” i koncernu Republiki 

Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 roku postawiło przed pol-
ską prasą nowe wyzwania i możliwości rozwoju. Jej rozkwit wiązał się z zapo-
trzebowaniem na w pełni niepodległe dziennikarstwo, a także poprawą techni-
ki drukarskiej.  

Mimo odzyskanej państwowości środowisko dziennikarskie nie było jed-
nolite. Już w pierwszych tygodniach pojawiły się rysy. Leszek Olejnik pisał 
o silnych podziałach w środowisku dziennikarsko-literackim już u schyłku 
I wojny światowej. Inicjatorom i członkom powstałego w Łodzi 1916 roku To-
warzystwa Literatów i Dziennikarzy Polskich1 zarzucano brak „polskości”. 
Sceptycznie do utworzenia Towarzystwa podchodziła redakcja „Nowego Ku-
riera Łódzkiego”, pisma o niepodległościowej orientacji2. Według „Kuriera” do 
Towarzystwa należeć miało 75% Żydów, niebędących ani dziennikarzami, ani 
literatami.  

Problemy narodowościowe poruszane wielokrotnie w pierwszych latach 
niepodległości zaważyły na próbach konsolidacji środowiska dziennikarskie-
go3. Źle rokowało to na przyszłość – konkurencyjność wymuszała walkę wszel-
kimi sposobami.  

„Głos Polski”  

„Głos Polski” – powstał na zrębach „Godziny Polskiej”, dziennika kolabo-
rującego w okresie I wojny światowej z władzą niemiecką. Wydawcą nowego 
dziennika został Marceli Sachs, ale że był współpracownikiem i redagował 
„Godzinę Polski”, wolał nie ujawniać personaliów. Z jego osobą wiąże się pe-
wien konflikt między „Głosem Polskim” a innymi łódzkimi gazetami. „Godzinę 
Polski” z racji tego, że współpracowała z niemieckimi władzami i była przez nie 
subsydiowana, szybko przezwano „Gadziną Polską”. Sachs po wojnie przejął 
gazetę i zmienił tytuł na „Głos Polski”. Inne gazety, zwłaszcza endecki „Roz-
wój” zaatakowały Sachsa, oskarżając go o kolaborację z okupantem i bezpraw-
ne zajęcie drukarni. Finałem tego wydarzenia było wpłacenie pewnej kwoty na 
rzecz państwa. Dzięki temu Sachs mógł nadal wydawać gazetę4.  

                                                           
1 Inicjatywa utworzenia Towarzystwa Literatów i Dziennikarzy Polskich powstała w środo-

wiskach powiązanych z redakcjami proniemieckich dzienników: „Gazety Łódzkiej” i „Godziny 
Polskiej”. Skupiało ono pracowników prasy i pióra. L. Olejnik, Organizacje dziennikarskie w Łodzi 
(1916–1939), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Historica”, z. 66, 1999, s. 66–67. 

2 Tamże, s. 67. 
3 Tamże. 
4 W. Pawlak, W rytmie fabrycznych syren. Łódź między wojnami, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 

1984, s. 18–19. 



10 | Miłosz Hrycek 

 

 

 
 

Ilustracja 1:„Ilustrowana Republika” jeszcze w 1925 r. wytykała Marcelowi Sachsowi 
niejasne przejęcie majątku „Godziny Polskiej” i pracę dla tego proniemieckiego pisma.  
„Ilustrowana Republika”, nr 97, 4. 11. 1925, s. 7.  

 „Głos Polski”, tak jak „Godzina Polski”, był dobrze redagowany. Przy-
czyniło się to do sukcesu wydawniczego i dużej poczytności. Gazeta uchodziła 
za poważne wydawnictwo spółki, skupiając kwiat łódzkiego dziennikarstwa    
– późniejszych twórców i dziennikarzy koncernu Republiki – Mariana Nus-
bauma-Ołtaszewskiego, Władysława Polaka, Eugeniusza Kronmana i Jana 
Urbacha. Czytelnikami była spolonizowana inteligencja żydowska. Po prze-
wrocie majowym gazeta zajęła stanowisko prorządowe, tracąc w ten sposób 
wielu czytelników. Pismo z powodu spadku sprzedaży Sachs musiał dokapita-
lizować, włączając do utworzonej spółki kilku członków redakcji. Sachs pod 
wpływem choroby wydzierżawił tytuł swoim współpracownikom, a sam wyje-
chał za granicę, aby podleczyć zdrowie. Po wyjeździe z Polski doszło do rozła-
mu. Z dnia na dzień na zrębach „Głosu Polskiego” zaczął wychodzić „Głos Po-
ranny”5. Współpracownicy, którym Sachs wydzierżawił pismo, nie powiadomi-
li go o podjętej decyzji. „Głos Polski” został zamknięty, a w jego miejscu pojawił 
się „Głos Poranny”. Dopiero po powrocie Sachs dowiedział się o secesji i podjął 
pierwsze kroki dla ratowania pisma. „Głos Polski” miał trudny „drugi” start w 
nowej rzeczywistości i pozycja dziennika stopniowo ulegała osłabieniu, aby 9 
sierpnia 1929 r. zakończyć żywot.  

Koncern Republiki  

Dziennik „Republika” wchodził w skład jednego z największych wydaw-
nictw polskich – koncernu Republiki. Wydawanie „Republiki” rozpoczęła 6 
stycznia 1923 roku spółka złożona z 5 udziałowców m.in. Maurycego Ignacego 
Poznańskiego i dwóch dziennikarzy – Mariana Czesława Nusbauma-Ołtaszew-

                                                           
5 Tamże, s. 127. 



Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego… | 11 

 

 

skiego i Władysława Polaka. Marian Nusbaum-Ołtaszewski odpowiadał w kon-
cernie za wydawanie „Republiki” i licznych tygodników. Władysław Polak 
prowadził popołudniówkę koncernu – „Express Wieczorny Ilustrowany” 
i wszelkie mutacje terenowe tego dziennika. „Republika” miała duże ambicje 
i skierowana była do środowisk przemysłowo-handlowych. Pretendowała do 
pisma poważnego. Początkowo unikała sensacji. Znaczenie miało także to, że 
drugim pismem koncernu Republiki był sensacyjny „Express Wieczorny Ilu-
strowany”, a dziennikarze tego pisma pisali także do „Republiki”. Dziennik 
klasyfikowany był w tym okresie jako pismo przychylne i w miarę obiektywne 
wobec władz centralnych. Po 1926 roku starano się nie tyle wspierać rząd, ale 
przynajmniej go nie krytykować. „Republika” miała największy nakład wśród 
łódzkich pism porannych – 20 tysięcy egzemplarzy6. W 1925 roku zmieniono 
tytuł na „Ilustrowaną Republikę”, chcąc podkreślić zmiany, jakie zachodziły 
w gazecie, a także z powodu problemów z cenzurą7. Do tego samego koncernu 
należał bardzo popularny, wychodzący od 1923 roku „Express Wieczorny Ilu-
strowany”. W założeniu miał to być dziennik popularny i takim też się stał, 
dzięki czemu szybko osiągnął pozycję lidera na rynku gazet codziennych. Pi-
smo typowo sensacyjne unikało tematów politycznych i pozbawione było głęb-
szych komentarzy.  

Polemika na łamach dzienników „Głosu Polskiego” i koncernu Republiki 

Polemika prasowa między łódzkimi dziennikarzami sięgała na długo 
przed 1918 r. Stare animozje i nierozwiązane problemy przeniosły się na nie-
podległy już rynek prasowy. Do „słynnych” polemik przeszły m.in. te z lat 20. 
między redakcjami najbardziej liczących się w tym okresie łódzkich dzienni-
ków – „Głosu Polskiego” i koncernu Republiki. Długi spór rozpoczął się od wy-
tykania sobie przez Marcelego Sachsa i Mariana Nusbauma-Ołtaszewskiego 
przodków i pracy dla „Godziny Polski” – okupacyjnej gazety z okresu niedaw-
no zakończonej wojny8. Do kolejnego większego starcia między naczelnym 
„Głosu Polskiego” a „Republiką” doszło w styczniu 1925 r. Przyczynkiem do 
dyskusji ze strony „Republiki” był artykuł pod tytułem Wylęgarnia kaczek, który 
ukazał się 13 stycznia w „Głosie Polskim”. Nie podając konkretnej nazwy 
dziennika, „Głos” zarzucił „Republice” bezkrytyczne fabrykowanie sensacji, 
kierując się ideą: „czytelnik nie świnia – wszystko zje”. Dziennik miał serwo-
wać całą serię wiadomości określanych mianem „kaczek”. Podano przykłady 
pomyłek: od informacji o rezygnacji z funkcji prezydenta Łodzi Mariana Cynar-
skiego, zakupie przez Wojciecha Korfantego „Ilustrowanego Kuriera Codzien-
nego, po dymisję Władysław Grabskiego wraz z gabinetem9. „Głos” nie czekał 
długo na ripostę. Dzień później „podrażniona” „Republika” wyjaśniła, że służ-
ba informacyjna redakcji prowadzona jest przez fachowców i: 

                                                           
6 W. Pawlak, „Zeitungi”, „Kuriery”, „Expressy”. 140 lat prasy codziennej w Łodzi. Cz. II, Kronika 

Miasta Łodzi, nr 3–4, 2003, s. 111. 
7 W. Władyka, Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej, Czytelnik, 

Warszawa 1982. 
8 W. Pawlak, W rytmie…, s. 91. 
9 Wylęgarnia kaczek, „Głos Polski”, nr 13, 13. 01. 1925, s. 6. 



12 | Miłosz Hrycek 

 

 

[...] jest najlepszą rękojmią wszechstronności i dokładności naszych depesz, fo-
nogramów i wiadomości lokalnych.10 

Dziennik odniósł się także do zarzutów o niesumienności w przekazywaniu 
sejmowych relacji.  

Pojmujemy równocześnie taktykę wydawnictwa „Głos Polski”, gdyż łatwiej 
jest dementować cudze informacje, niż zdobywać własne11  

– wyjaśniała „Republika”.  
„Republika” zaznaczyła także, że jej nakład stale rośnie, a rok wcześniej na-

kłady obu dzienników były na tym samym poziomie. „Republika” miała mieć 
wyższy nakład od „Głosu” o 50%, a „Express Wieczorny” aż dziesięciokrotnie 
od wydawanego przez Sachsa „Kuriera Wieczornego”:  

[...] o którym słusznie mówią w kołach dziennikarskich, iż jest to pismo „kon-
spiracyjne”, gdyż nawet nie ukazuje się w widocznej ilości na mieście.12  

„Republika” znała także przyczyny spadku liczby ogłoszeń w „Głosie Pol-
skim” i „Kurierze Wieczornym” – popołudniówce „Głosu Polskiego”: 

[...] polityka wydawcy odstrasza co lepsze siły fachowe od spółpracy w „Gło-
sie Polskim” i oto jesteśmy świadkami stopniowej ucieczki z tego pisma po-
ważniejszych spółpracowników i redaktorów. [...] Nie pomogą kłamliwe napa-
ści na „Republikę”, podobnie, jak w literaturze nie popłacają notoryczne pla-
gjaty. Sine ira et studio trzeba objektywnie stwierdzić, iż „godzina” „Głosu 
Polskiego” nie jest już daleka”.13  

3 maja 1925 roku „Głos Polski” podał sensacyjną informację dotyczącą 
koncernu Republiki. Otóż dzień wcześniej do lokalu Republiki przy ul. Piotr-
kowskiej 49 przybyć miał silny oddział policji i przystąpić do rewizji. Przeszu-
kać miano administrację, redakcję i drukarnię obu dzienników. Policyjnej in-
terwencji przyglądała się zainteresowana publiczność:  

[...] pilnie tej najnowszej sensacji, jakiej dotychczas ze względu na wynik rewi-
zji, nie przeżywała nie tylko Łódź, ale zapewne i żadne miasto Europy”.14  

Powodem rewizji miała być według dziennika fabryka fałszywych srebr-
nych monet o nominale dwóch złotych. W ręce policji dostała się zatem: 

[...] kunsztownie i przemyślnie skonstruowana fabryczka fałszywych dwuzło-
tówek metalowych, oraz poważna ilość gotowych monet [...].15 

Obok fabryczki pieniędzy w ręce policji dostały się: 

[...] pewne inne rzeczy, które się okazały dla niej dość ciekawe, aby je ze sobą 
zabrać i poddać dokładniejszemu badaniu16  

– pisał „Głos Polski”.  

                                                           
10 „Głosowi Polskiemu” kilka prawdziwych słów odpowiedzi czyli nauka o tym, iż nie wolno nikogo 

ciągnąć za język, „Republika”, nr 14, 14. 01. 1925, s. 5. 
11 Tamże. 
12 Tamże. 
13 Tamże. 
14 Wykrycie fabryki fałszywych pieniędzy, „Głos Polski”, nr 120, 3. 05. 1925, s. 3. 
15 Tamże. 
16 Tamże. 



Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego… | 13 

 

 

W miarę rozwijania się śledztwa dziennik zapowiedział podanie bliższych 
szczegółów „sensacyjnej” afery, co jednak nie nastąpiło ze względu na spro-
stowanie ze strony Republiki. Koncern odpowiedział rywalom wniesieniem 
sprawy do sądu. Ponadto zarzucono „Głosowi” wprowadzenie do prasy atmos-
fery braku kompetencji i uprawiania demagogii. „Republika” zaznaczyła, że 
przybycie policji nastąpiło na wyraźne życzenie firmy.  

Tego zrozumieć nie może p. Sachs, który wystawił sobie właściwe świadectwo 
swem postępowaniem i ponieść musi wszelkie konsekwencje. Mamy zupełną 
pewność, że p. Sachs został przez opinję publiczną należycie oceniony. Sąd 
uczyni resztę…17  

Dwa dni później „Republika” ponownie poruszyła kwestię artykułu „Gło-
su Polskiego”. Opublikowano list skierowany do łódzkiej prokuratury 
o wszczęcie sprawy karnej wobec Władysława Magalskiego i Marcelego Sachsa 
i ukarania redaktorów „Głosu”. „Republika” określiła w liście wcześniejszą pu-
blikację „Głosu Polskiego” jako kłamliwą i oszczerczą: 

[...] przedstawiło [„Głos Polski” – przyp. M. H.] cały fakt świadomie fałszywie 
i w sposób hańbiący nasze wydawnictwo i podważający zaufanie publiczne do 
naszej działalności zawodowej.18  

Główne pretensje wobec „Głosu” dotyczyły niesprawdzonych faktów. 
„Republika” rozszyfrowała intencje „Głosu” jako działanie z zamiarem skom-
promitowania najgroźniejszych konkurentów, celem zrujnowania wydawnic-
twa i podważenia zaufania wśród czytelników. Według „Republiki” artykuł 
odbił się szerokim echem w Polsce.  

Adam Ochocki, dziennikarz „Expressu” podjął się wyjaśnienia sprawy fał-
szowania pieniędzy. Otóż w swoich wspomnieniach napisał, że zecer „Repu-
bliki” po zakończeniu pracy wytłoczył z matrycy rewers i awers niklowej pięć-
dziesięciogroszówki, następnie odlał kilka monet ze stopu drukarskiego. Pró-
bował w ten sposób nabrać swoich kolegów. Nieudany dowcip skończył się wraz 
z wyrzuceniem odlewu do kotła. Problem rozdmuchał dopiero „Głos Polski”.  

Sąd sprawę umorzył ze względu na brak podstaw do jej wszczęcia. Naj-
więcej oberwało się według Ochockiego niefortunnemu zecerowi - numizmaty-
kowi19.  

„Ilustrowana Republika” nie dała czekać długo na kolejny odcinek „dys-
kursu”. Dziennik zajął się sprawą Stefana Fessera, kierownika drukarni „Głosu 
Polskiego”, który stracił pracę po zamknięciu „Kuriera Wieczornego”, popołu-
dniówki wydawnictwa „Głosu Polskiego”20. Fesser złożył do sądu okręgowego 
skargę na swojego pracodawcę, domagając się trzymiesięcznego wypowiedze-

                                                           
17 Panie Sachs! Ręce do góry!... Zbrodniczy figiel się nie udał. Opinja publiczna oceniła – sąd zrobi swoje, 

„Republika”, nr 123, 6. 05. 1925, s. 7. 
18 Skarga „Republiki” przeciw „Głosowi Polskiemu” z powodu oszczerczego zarzutu utrzymywania 

fabryki fałszywych pieniędzy, „Republika”, nr 125, 8. 05. 1925, s. 8. 
19 A. Ochocki, Reporter przed konfesjonałem, czyli jak się w Łodzi przed wojną robiło gazetę, 

Wydawnictwo Literatura, Łódź 2004, s. 37. 
20 Niższy personel otrzymywał pensje tygodniowe. W razie zwolnienia otrzymywano tylko 

dwutygodniowe wypowiedzenie. W ten sam sposób potraktowano Fessera, mimo  że pełnił także 
funkcję kierownika drukarni „Głosu Polskiego” i przysługiwało mu  trzymiesięczne wymówienie. 



14 | Miłosz Hrycek 

 

 

nia. Sąd przyznał rację zredukowanemu pracownikowi, o czym z satysfakcją 
informowała „Ilustrowana Republika”21.  

Okres przewrotu majowego 

Przewrót majowy był testem dla łódzkiej prasy i ważną cezurą dla całej 
prasy polskiej. Mimo bliskiego położenia stolicy, Łódź stanęła, jak inne miasta, 
przed dużym wyzwaniem: zdobyciem świeżych i jak najbardziej sprawdzo-
nych informacji. Wydawcy wyczuwając koniunkturę i w poczuciu dziennikar-
skiej misji, informowali zdezorientowanych łodzian o warszawskich zajściach. 
W tych dniach wychodziły specjalne dodatki poświecone wyłącznie akcji Pił-
sudskiego. Jedynym wygranym była prasa, a zwiększone nakłady zasiliły wy-
datnie budżety dzienników22.  

W tym gorącym okresie wybuchła kolejna polemika pomiędzy „Ilustro-
waną Republiką” a „Głosem Polskim”. „Głos Polski” w felietonie z 16 maja 
1926 roku opisywał trudną i ciężką pracę dziennikarzy w okresie przewrotu. 
Podkreślono własne zasługi w informowaniu czytelników, chwalono się kilku-
dziesięciotysięcznym nakładem. „Głos” zwrócił także uwagę na podany nakład 
koncernu Republiki, osiągający 200 tysięcy egzemplarzy. Ironicznie stwierdzo-
no, że nie zazdroszczą takiego sukcesu, ponieważ wiążą się z tym ogromne po-
datki od zysku: 

Poza tem nie zazdrościmy i z innego względu: za tę trochę przesadę, która tro-
chę wkracza w dziedzinę bezwstydu i która trochę ośmiesza. A czy ośmieszenie 
nie jest największą kompromitacją śród wszystkich kompromitacji świata?23 

Natychmiast „Głos Polski” otrzymał odpowiedź od popołudniówki kon-
cernu Republiki – „Expressu Wieczornego Ilustrowanego”. „Express” zazna-
czył, że to nic dziwnego, że „Głos” nie może sobie wyobrazić 200 tysięcy jedno-
razowego nakładu obu dzienników koncernu. Zaznaczono także, że dzienny 
nakład „Expressu” w rekordowym dniu wynosił 60 tysięcy – dwukrotnie więcej 
niż tygodniowy nakład „Głosu Polskiego”. „Głosowi” poza tym zarzucono: 

 [...] denuncjację, aby ściągnąć na konkurenta możliwie największe podatki.24 

 „Express” zapewnił też o płaceniu wszelkich podatków. Przestrzegł kon-
kurentów, że łodzianie kierują się starą dewizą:  

Denucjacje lubię, ale denuncjatorów znieść nie mogę!25 

Kilka dni po przewrocie majowym Marian Nusbaum-Ołtaszewski w arty-
kule Po łapach! przypomniał, że pracę w dziennikarstwie rozpoczynał w czerw-
cu 1919 roku właśnie w „Głosie Polskim”. Zarzucił Sachsowi posługiwanie się 

                                                           
21 Kierownik drukarni „Głosu Polskiego” winien otrzymać należne odszkodowanie. Sąd przyznał 

p. Fesserowi sumę 2.730 zł wraz z kosztami, „Ilustrowana Republika”, nr 77, 18. 03. 1926, s. 5. 
22 Więcej o zachowaniu łódzkiej prasy w okresie przewrotu majowego: M. Hrycek, Dzień po 

dniu… Przewrót majowy w łódzkich dziennikach publikowanych w języku polskim, „Studia Medio-
znawcze”, nr 1, 2010, s. 129–150. 

23 Trochę przesady, „Głos Polski”, nr 133, 16. 05. 1926, s. 9. 
24 Były redaktor pisma okupantów „Godziny Polskiej” Marceli Sachs w ulubionej roli denuncjatora, 

„Express Wieczorny Ilustrowany”, nr 136, 17. 05. 1926, s. 3. 
25 Tamże. 



Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego… | 15 

 

 

fałszywym tytułem doktora filozofii, rzekomo nabytym w Szwajcarii, a także 
ukończenie tylko sześciu klas szkoły średniej. Przeszkodą w zdobyciu jakie-
kolwiek tytułu w Szwajcarii był brak znajomości języków: niemieckiego i fran-
cuskiego.  

Kolejne oskarżenie dotyczyło plagiatowania cudzych utworów. Ponownie 
powróciła sprawa pracy w „Godzinie Polskiej”, która za pieniądze okupanta 
niemieckiego „trudniła się szpiclostwem politycznym, przekupstwem i denun-
cjacją”. Sachs z ramienia „Godziny Polskiej” miał podżegać do prześladowania 
prasy polskiej. Sachs wykorzystywać miał także nazwisko Ołtaszewskiego do 
reklamy swojego dziennika, kiedy ten wyjeżdżał jako korespondent na konfe-
rencję do Genui. Z tych powodów przyszły redaktor naczelny „Republiki” mu-
siał wystąpić z redakcji „Głosu”. Bezpośrednio o Sachsie Ołtaszewski pisał: 

Pan jesteś redaktorem pisma zapomnianego, upadającego, o śmiesznie niskim 
nakładzie, które żyje tylko tym, że ma długi olbrzymie, nie płaci pensji i goto-
we się sprzedać każdemu, który zechce i obiecuje zapłacić.26  

Ołtaszewski podkreślił rolę pism Republiki w przełomowym okresie 1926 
roku. Zwiększony nakład i nadzwyczajne dodatki w porównaniu z „piśmi-
dłem” „Głosu Polskiego”.  

Zarzut dwulicowości wobec „Głosu” dotyczył jakości przekazywanych 
w czasie przewrotu informacji i braku rzetelności dziennikarskiej. Kiedy „Re-
publika” miała białe plamy cenzorskie, to według Ołtaszewskiego „Głos” dru-
kował oficjalne komunikaty rządu Witosa.  

Kończąc, redaktor naczelny kolejny raz odniósł się personalnie do Sachsa: 

Pan Sachs jest chory i zapewne zdenerwowany złym stanem zdrowia i intere-
sów. Polemika z chorymi ludźmi jest mi bardzo przykra. Uczyniłem to pod 
przymusem i sprowokowany  

– usprawiedliwiał się Ołtaszewski27.  
Odpowiedź nadeszła następnego dnia. Na dwóch stronach „Głosu” Mar-

celi Sachs odpierał ataki, starając się przejąć inicjatywę. Wszelkie opinie i zarzu-
ty uznał za kłamliwe i bezpodstawne. Przekonywał o ukończeniu nie tylko 6 
klas szkoły średniej, ale i złożeniu egzaminu maturalnego w Bernie, ukończo-
nych studiach i obronie rozprawy doktorskiej. Odrzucił także pomówienia 
o popełnieniu plagiatu literackiego, a jego książki w osobach najpoważniej-
szych krytyków literatury traktowano z dużą powagą, „[...] niejednokrotnie 
stawiając je w jednym rzędzie z utworami pisarzy tej miary, co Żeromski, Strug, 
Daniłowski, Berent itp.”28.  
O redaktorze naczelnym „Republiki” Sachs pisał:  

[...] nie pragnąłbym urobić panu Marjanowi Nussbaumowi (opinii – przyp. M. 
H.), bowiem nie żywiłem i nie żywię do niego osobiście żadnych uraz, prócz 
żalu, że w celach reklamy handlowej pozwolił uczynić z pism przez siebie re-
dagowanych trybuny ohydnych napaści i oszczerstw oraz wprowadził przez 

                                                           
26 Po łapach, „Ilustrowana Republika”, nr 138, 19. 05. 1926, s. 6. 
27 Tamże. 
28 Powiew czystego i świeżego powietrza, „Głos Polski”, nr 137, 20. 05. 1926, s. 4–5. 



16 | Miłosz Hrycek 

 

 

te właśnie pisma, nieznany dotychczas w Łodzi, system zdobywania i popu-
larności kosztem mieszania z błotem ludzi sobie niewygodnych lub nie popie-
rających w ten, czy inny sposób przedsięwzięć gazetowych pana Marjana Nus-
sbauma.29  

Sachs nie mógł zrozumieć, dlaczego Ołtaszewski pracował właśnie w re-
dakcji „Głosu Polskiego” z kimś, kto wcześniej pracował w „Godzinie Polskiej”, 
wiedząc o „czynach haniebnych” naczelnego – oskarżając go o szpiclowanie, 
denuncjację i przekupstwo polityczne:  

Wynikałoby z tego, że pan Marjan Nussbaum – albo ma bardzo giętkie sumie-
nie polityczne, albo go nie ma wcale, albo wreszcie, że zgadzał się z tem 
wszystkiem, co obecnie, gdy mu to jest potrzebne, piętnuje jako zbrodnię.30  

Na swoją obronę Sachs przypomniał, że w przeszłości za ataki na „Głos 
Polski” ze strony „Kuriera Łódzkiego”, „Straży Polskiej” i „Rozwoju” oddał 
sprawy do sądu, który go zrehabilitował.  

Sachs opisał także kulisy związku Ołtaszewskiego z Maurycym Ignacym 
Poznańskim, którego znajomością bardzo się szczycił i o której dużo opowiadał. 
Ołtaszewskiemu według Sachsa imponowały pieniądze, a zwłaszcza osoby ma-
jętne. Wkrótce po tym Poznański zaczął publikować w „Głosie Polskim”, ale 
jego opinie były rozbieżne z linią pisma. Od tego okresu rozpocząć się miał 
konflikt Sachsa z Ołtaszewskim. Ten ostatni starał się bezskutecznie umożliwić 
Poznańskiemu przejęcie części udziałów w dzienniku Sachsa. Artykuły Ołta-
szewskiego, jako osoby mało wiarygodnej, zaczęły być cenzurowane zwłaszcza 
po tym, jak skrytykował Piłsudskiego i sojusz Polski z Francją. Sachs bardzo 
krytycznie odniósł się także do uwag Ołtaszewskiego o chorobie i nieszczęściu: 

[...] ale igranie czyjemś nieszczęściem, które jutro może przywalić swym ka-
miennym ciężarem pana Marjana Nussbauma łatwiej, niż każdego innego 
śmiertelnika, ze względu na jego słaby organizm i małą odporność, którą wy-
twarza ciężka nocna praca dziennikarska, jest ze wszystkich plugastw – pluga-
stwem najgorszem.31  

Kończąc, Sachs dał radę Ołtaszewskiemu: 

Jako że nie żywię do pana Marjana Nussbauma żadnych nieprzyjaznych uczuć 
(bo przecież litość nad czyimś upadkiem etycznym – nie jest uczuciem wro-
giem), pomimo swej choroby i ciężkiej śród choroby pracy, radzę mu i życzę, 
by opanował się w swym kłamliwym rozpędzie i zastanowił się, że brak 
wszelkiej autokrytyki i brak wszelkich moralnych hamulców, przy tak wybuja-
łej fantazji, jaką posiada, są rzeczmi niedopuszczelnemi dla człowieka, zajmu-
jącego się sprawami publicznemi.32 

Polemika dopiero się zaogniała. 22 maja Marceli Sachs ocenił działania Oł-
taszewskiego bezradnym śmiechem:  

Śmiech, który wykwita obłudnym grymasem, na bladej i drżącej twarzy zde-
maskowanego fałszerza. [...] Dla nas, gdy pan kłamie, jest pan tylko kłamcą, 

                                                           
29 Tamże. 
30 Tamże. 
31 Tamże, s. 5. 
32 Tamże. 



Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego… | 17 

 

 

gdy szkaluje pan – jest pan oszczercą: gdy podstępnie kompromituje pan ko-
goś – jest pan fałszerzem.33  

Następnego dnia Czesław Ołtaszewski kolejny raz oskarżył Marcelego 
Sachsa o dokonanie plagiatu. Skrytykował także za porównania z twórczością 
m.in. Stefana Żeromskiego i Andrzeja Struga. Na potwierdzenie zarzutu „Ilu-
strowana Republika” powołała się na wydaną w 1916 roku jednodniówkę          
– „Na Dziatwę Polską”, gdzie ukazały się wiersze łódzkich poetów w tym 
i wiersz Marcelego Sachsa – „Tak było”. Wiersz ten pojawić się miał oryginalnie 
w 1911 roku, wydany nakładem petersburskiego towarzystwa „Szypownik”, 
w książce rosyjskiego felietonisty Ol d‟Ora – „Smiech sredi ruin” na stronie 164.  

Redakcja „Republiki” nie wierzyła tłumaczeniom, iż słowa o przełożeniu 
i opracowaniu przez Sachsa usunęli przez przypadek redaktorzy jednodniówki. To 
Sachs miał być korektorem w drukarni gdzie przygotowywano wydawnictwo.  

Splamiłeś się pospolitem złodziejstwem literackiem, co wykreśla cię ze społe-
czeństwa ludzi piszących… Każdy uczciwy literat ma od dziś prawo plunąć ci 
z pogardą w twarz!... Ukradłeś, Sachs!... Jeśli masz honor to zaskarżysz nas do 
sądu, ale obawiam że tego Sachs nie zrobi34  

– pisał Ołtaszewski.  

W tym samym dniu „Głos Polski” powrócił do własnego artykułu „Po-
wiew czystego i świeżego powietrza” z 20 maja, za który dziennik otrzymać 
miał wyrazy powinszowania, podziękowania i uznania za podjęcie ukrócenia:  

[...] zwyrodniałej, przez swą bezkarność, metody szkalowania instytucji i ludzi, 
którzy, nie mając możności natychmiastowego odwetu, bezsilnie musieli zno-
sić ten potworny terror prasowy i te paszkwilanckie wybryki, których ofiarą 
padali na łamach pisma pana Marjana Nussbauma.35  

Sachs zapewniał o sympatii ze strony ludzi uczciwych, nie tylko przyjaciół 
pisma, ale i czytelników innych dzienników w tym i:  

[...] zadrukowanych papierów spod znaku pana Marjana Nussbauma. [...] Nuss-
baum może krytykować kogo i co chce. Ale napadać i kompromitować ludzi, 
sobie niewygodnych, niemiłych lub nie idących na rękę jego interesom – nie!36  

Sachs w dalszej części napisał, iż kłamstwa „Republiki” znalazły odzwier-
ciedlenie w działaniu sądu, który zamknął dziennik, a na jego miejsce powstała 
„Ilustrowana Republika”. Właściciel „Głosu Polskiego” poświęcił miejsce po-
sługiwaniu się przez Czesława Ołtaszewskiego drugim imieniem i nazwiskiem.  

Pan Marjan Nussbaum bywa bowiem czasami i Czesławem Ołtaszewskim. Dla 
niektórych jest Baum, dla innych ski. Ci, dla których jest ski, mało mieli i mają 
do niego zaufania. Ci natomiast, dla których jest Baum, też do niego nigdy za-
ufania nie mieli, ale jakoś miał czasem, obłudnie zresztą, tem czy owem im do-
godzić. Dla pana Nussbauma w gruncie rzeczy kwestia końcówki była obojęt-
na – aby handel szedł.37  

                                                           
33 Koniec legendy pana Marjana Nussbauma, „Głos Polski”, nr 139, 22. 05. 1926, s. 4. 
34 Ukradłeś Marceli Sachs!.., „Ilustrowana Republika”, nr 142, 23. 05. 1926, s. 6–7. 
35 O człowieku, który się ośmieszył na śmierć, „Głos Polski”, nr 140, 23. 05. 1926, s. 8. 
36 Tamże. 
37 Tamże. 



18 | Miłosz Hrycek 

 

 

Według Sachsa napaści Ołtaszewski uważał za sposób reklamy i walki 
wydawnictw, nie szanując „[...] niczego – osobistego życia, choroby, stosunków 
rodzinnych”.  

Sachs odwołał się do informacji Marceli Sachs ukradł z „Expressu Wieczor-
nego”38, w którym Ołtaszewski miał udowodnić, że Sachs jest „złodziejem lite-
rackim”. Sachs w odpowiedzi stwierdził, że Ołtaszewski specjalnie dokonuje 
manipulacji, wiedząc i znając prawdziwą historię od niego samego. Mimo to 
nadal prezentuje swoją zmyśloną historię. Naczelny „Głosu” podał, iż ten sam 
utwór jego autorstwa ukazał się już w 1907 r. w warszawskim tygodniku „Wie-
dza” pod redakcją Andrzeja Struga. Sachs zapowiedział zaprezentowanie kli-
szy, a także innych dowodów, których treści nie chciał jeszcze zdradzić. Posta-
wił zarzut morderstwa na samym sobie w opinii ludzi prawych i uczciwych.  

Podłe oczy podłego człowieka czarno na białem wyczytać muszą swój własny 
nekrolog za żywa.39  

Gorące polemiki zakończyła secesja w dzienniku Sachsa. Co ciekawe re-
daktorzy koncernu Republiki stanęli po stronie „Głosu Polskiego”. Ochocki 
wyjaśnia poparcie racją, że stary, sprawdzony konkurent jest mniej groźny niż 
nowy40.  

O gorących polemikach Ochocki pisał: 

Skandale w gazetach robiono w pewnym sensie na pokaz, dla reklamy, wywo-
łania huczku wokół własnej osoby i swego pisma. A że czytelnicy „Republiki” 
czy „Głosu”, wywodzący się ze sfer urzędniczo-przemysłowo-kawiarnianych, 
łasi byli na wszelkie wiadomości o posmaku sensacji, chętnie ich nimi raczono. 
Owymi „fabrykami fałszywych pieniędzy”, owymi „ukradłeś”, „perłami 
Wschodu i Wschodniej” i innymi „gutaskami”.41  

Polemika prowadzona w łódzkich dziennikach miała na celu zdyskredy-
towanie przeciwnika. Była częścią walki prowadzonej na wąskim łódzkim ryn-
ku prasowym. Silna konkurencja, walka o czytelnika to realia przedwojennej 
prasy. Oczywiste, że każde zdarzenie przedstawiające konkurencję w nienaj-
lepszym świetle było wyciągane na światło dzienne i prezentowane tak, aby 
czytelnik miał opinię podaną już na tacy.  

Daria Nałęcz w książce Zawód dziennikarza w Polsce 1918–1939 pisze, że 
obowiązywała w zawodowym kodeksie postępowania zasada mówiąca o sza-
cunku dla cudzych poglądów politycznych, ale często o tym zapominano, 
a polemikę zastępowano często inwektywami, doszukując się „ciemnych stron” 
u konkurencji.42  

                                                           
38 „Express Wieczorny Ilustrowany” umieścił w numerze 141 z 22 maja 1926 r. informację 

w postaci ogłoszenia o kradzieży przez Marcelego Sachsa, fałszywie tytułującego się doktorem 
praw, nowelki rosyjskiego pisarza. Zapowiedziano zaprezentowanie w dniu następnym w „Repu-
blice” fotograficznych odbitek plagiatu Sachsa. Artykuł pod tytułem: Ukradłeś Marceli Sachs!.., 
„Ilustrowana Republika” opublikowała 23 maja – patrz przypis 34. 

39 O człowieku, który się ośmieszył na śmierć, „Głos Polski”, nr 140, 23. 05. 1926, s. 9. 
40 A. Ochocki, dz. cyt., s. 40. 
41 Tamże, s. 45. 
42 D. Nałęcz, Zawód dziennikarza w Polsce 1918–1939, PWN, Łódź 1982, s. 309–310.   



Stosunki w łódzkiej prasie okresu międzywojennego… | 19 

 

 

Summary 

 
Journalistic polemics started when Poland got its independence back, very often 

bringing up previous disputes and unresolved issues. One dispute opened up between 
the editors of the two most important Lodz newspapers at the time – “Głos Polski” and 
“Ilustrowana Republika” 


