Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChomczyński, Piotr
dc.contributor.authorPawłowska, Beata
dc.date.accessioned2012-11-09T18:40:29Z
dc.date.available2012-11-09T18:40:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationChomczyński, Piotr; Pawłowska, Beata (2012) Sposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycieli, Studia Edukacyjne, nr 21, Poznańpl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/1056
dc.description"Studia Edukacyjne" nr 21pl_PL
dc.description.abstractW niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie: Jak radzą sobie z negatywnymi emocjami nauczyciele ośrodków wychowawczych oraz szkół podstawowych? Jakie techniki i strategie stosują w sytuacjach trudnych zarządzając swoimi emocjami? Wyrażania emocji uczymy się w procesie socjalizacji tak samo jak wzorów kulturowych (wartości, przekonania, język, symbole), internalizowanych przez system osobowości i podporządkowanych mechanizmom kontroli społecznej, czyli środkom, które prowadzą do redukcji napięcia i dewiacji (instytucjonalizacja, sankcje i gesty interpersonalne, czynności rytualne, sektory systemu uprawnione do użycia siły i przymusu). Podstawę teoretyczną artykułu stanowić będzie teoria Arlie Hochschild, wskazująca na element nadzorowania naszych uczuć przez współczesne miejsca pracy oraz koncepcja Theodore D. Kemper’a, zakładająca, że emocje powstają na bazie relacji społecznych. Kemper w opisie tych relacji ogranicza się do dwóch wymiarów: „władzy” i „statusu” uznając je za optymalne i takie, za pomocą których można opisać i scharakteryzować wszelkie związki interpersonalne. Uwzględniając powyższe rozróżnienie w niniejszym opracowaniu postaramy się scharakteryzować emocje negatywne powstające u nauczycieli pracujących w Zakładach Poprawczych (ZP) i Schroniskach dla Nieletnich (SdN) oraz szkołach podstawowych (SP) i specjalnych (SS). Analizie poddane zostaną emocje negatywne takie jak złość (irytacja, gniew), smutek (żal, przygnębienie), strach (niepokój, przerażenie), wstręt, wstyd i poczucie winy. Zastanowimy się, czy okazywanie emocji przez nauczycieli w trakcie wykonywania ich pracy (nauczania) jest środkiem do osiągnięcia jakiegoś określonego celu, czy jest zachowaniem przypadkowym. Zatem czy ekspresja emocjonalna ma charakter działania instrumentalnego, czy też przypadkowego? Czy w przypadku nauczycieli możemy mówić o pracy emocjonalnej? Czy osoby wchodzące w rolę nauczyciela przyjmują jednocześnie reguły zachowania, w tym zachowania emocjonalnego? I wreszcie, czy okazywane emocje w pracy nauczycieli wynikają z posiadanej przez nich władzy i posiadanego statusu? Zadajemy sobie sprawę z ograniczeń wynikających z zakresu naszych badań. Zawarte w artykule przemyślenia są wynikiem wielokrotnych obserwacji quasi-uczestniczących, prowadzonych przez autorów w czterech Zakładach Poprawczych i Schroniskach dla Nieletnich typu półotwartego, w tym dwa Zakłady dla chłopców oraz dwa dla dziewcząt (do chwili obecnej przeprowadzonych zostało 20 obserwacji quasi-uczestniczących oraz 25 wywiadów pogłębionych z personelem zakładów poprawczych) oraz w jednej szkole specjalnej i w dwóch publicznych szkołach podstawowych mieszczących się za terenie województwa łódzkiego (przeprowadzono 21 obserwacji quasi-uczestniczących i 12 wywiadów swobodnych małoustrukturalizowanych z nauczycielami i rodzicami uczniów uczęszczających do badanych szkół, przy czym wywiady z rodzicami nie dotyczą rodziców uczniów szkoły specjalnej)pl_PL
dc.language.isootherpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.subjectzakłady poprawczepl_PL
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectmetody jakościowepl_PL
dc.subjectinstytucje totalnepl_PL
dc.subjectemocje w życiu społecznympl_PL
dc.subjectzarządzanie emocjamipl_PL
dc.subjectnauczycielepl_PL
dc.subjectautorytetpl_PL
dc.subjectoświatapl_PL
dc.titleSposoby radzenia sobie z emocjami negatywnymi na przykładzie grupy nauczycielipl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord