Praca w koncepcji socjologii interakcjonistycznej
Abstract
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie koncepcji socjologii pracy według Anzelma L. Straussa i jego
współpracowników oraz pokazanie implikacji teoretyczno-badawczych płynących z jej przyjęcia. Broniona będzie
teza, Ŝe praca nie jest moŜliwa bez interakcji i Ŝe niemoŜliwe jest zrozumienie pracy bez ujęcia jej w całym
uwikłaniu w wiele reakcji społecznych, widocznych na poziomie komunikacyjnym.
Analiza "pracy na poziomie interakcji" (pojęcie K. K.) ma dwa aspekty:
1. Aspekt metodologiczny, pozwalający zakreślić pole analizy pracy tylko do poziomu interakcyjnego
oddzielając go od innych uprawnionych poziomów analizy pracy, np. psychologicznego lub strukturalnego.
Jest to zabieg heurystyczny, pozwalający odwołać się równieŜ do tych poziomów dla wyjaśnienia zjawisk z
poziomu interakcyjnego.
2. Aspekt teoretyczny, gdzie sugeruje się, Ŝe proces pracy kształtowany jest przede wszystkim na
emergentnym poziomie interakcyjnym i właśnie dlatego tylko na tym poziomie moŜe być analizowany i
badany. Aspekt teoretyczny pracy dotyczyłby głównie analizy "pracy na poziomie interakcji" według A. L.
Straussa.
We wprowadzeniu zostanie przedstawione ujęcie problematyki pracy w "socjologii interakcjonistycznej w stylu
Chicago" (pojęcie z: Strauss, Fisher, bez daty), w którym to nurcie sytuuje się A. L. Strauss i jego szkoła. Następnie
zostanie omówiona socjologia pracy A. L. Straussa jako socjologia analizująca i ujmująca pracę na poziomie
interakcji oraz inne badania nad pracą, które moŜna zaliczyć do tego nurtu rozumienia pracy. Będzie to głównie
wątek zajmujący się aspektem mowy w procesie pracy (talk). Propozycja A. L. Straussa zostanie równieŜ
przedstawiona w świetle ujęcia pracy w polskiej socjologii pracy1, by uwypuklić specyfikę ujęcia A. L. Straussa.
Omówione orientacje socjologiczne, badające pracę na poziomie interakcji, dotyczą tzw. socjologii
interpretatywnej (por. CzyŜewski, 1985), natomiast dorobek A. L. Straussa zalicza się często do orientacji
socjologicznej zwanej symbolicznym interacjonizmem (szkoła chicagowska), która to orientacja mieści się w
zakresie tzw. socjologii interpretatywnej. Akcentuje się przy tym tradycję meadowską oraz blumerowską
interpretację G. H. Meada i jej wspólnotę z koncepcją A. L. Straussa (zob. Bokszański, 1986, s. 89-90). Jakkolwiek
taka ocena jest słuszna, to dotyczy ona głównie początku twórczości A. L. Straussa (1959), bowiem później
widoczny jest wyraźnie wpływ prac E. Hughesa i H. Beckera, a jak sam A. L. Strauss stwierdza, korzenie jego
koncepcji sięgają głównie prac R. Parka i W. Thomasa.
A. L. Strauss i B. Fisher (bez daty) sugerują, Ŝe symboliczny interakcjonizm w większym stopniu czerpie inspiracje
z empirycznie zorientowanej socjologii R. Parka i W. Thomasa niŜ z socjologicznie zorientowanej filozofii G. H.
Meada. By podkreślić odmienność tych dwóch interpretacji tego kierunku w socjologii, proponują nazwać go
interakcjonizmem. Chcą oni w ten sposób usunąć, wyznaczony przez H. Blumera, schemat interpretacji źródeł tej
orientącji socjologicznej, nawiązujący głównie do dorobku G. H. Meada i zwanej symbolicznym interakcjonizmem.
Collections