Show simple item record

dc.contributor.authorDoryń, Wirginia
dc.date.accessioned2015-08-20T14:48:52Z
dc.date.available2015-08-20T14:48:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationDoryń W. (2010), Koszty internacjonalizacji przedsiębiorstw [w:] Ekonomia, red. Sokołowski J., Sosnowski M., Żabiński A., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2010, s. 163-177pl_PL
dc.identifier.issn1899-3192
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11556
dc.description.abstractW artykule dokonano przeglądu najważniejszych źródeł kosztów internacjonalizacji przedsiębiorstw. Przedstawiono pojęcia: kosztu prowadzenia działalności za granicą (ang. cost of doing business abroad), kosztu bycia obcym (ang. liability of foreignness), kosztu bycia nowym (ang. liability of newness) oraz kosztów związanych z zarządzaniem złożoną kulturowo organizacją. Wskazano ponadto przesłanki podjęcia badań nad kosztami internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.pl_PL
dc.description.abstractThe paper addresses main sources of costs of firm’s internationalisation. The author describes the following concepts: cost of doing business abroad, liability of foreignness, liability of newness and costs related to management of cross-cultural organization. Moreover, the article indicates premises for further scientific research of internationalisation costs of Polish firms.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia;13
dc.subjectkoszty działalności za granicąpl_PL
dc.subjectinternacjonalizacjapl_PL
dc.subjectliability of foreignnesspl_PL
dc.titleKoszty internacjonalizacji przedsiębiorstwpl_PL
dc.title.alternativeCosts of Firms’ Internationalizationpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number163-177pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesArni A., Internationalization and performance in network markets: The case of electronic business-to-business marketplaces in Europe, Dissertation no. 2774, University of St. Gallen, DifoDruck GmbH, Bamberg 2003.pl_PL
dc.referencesCalhoun M.A., Unpacking liability of foreignness: Identifying culturally driven external and internal sources of liability for the foreign subsidiary, „Journal of International Management” 2002, vol. 8, issue 3.pl_PL
dc.referencesChen T., Liability of foreignness and entry mode choice: Taiwanese firms in Europe, „Journal of Business Research” 2006, vol. 59, issue 2.pl_PL
dc.referencesDaszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scintific Publishong Group, Gdańsk 2004pl_PL
dc.referencesDominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDuliniec E., Marketing międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesEden L., Miller S.R., Distance matters: Liability of foreignness, institutional distance and ownership strategy, w: Advances in International Management, red. M.A. Hitt, J.L.C. Cheng, New York 2004.pl_PL
dc.referencesEisenhardt K., Agency theory: An assessment and review, „Academy of Management Review” 1989, vol. 14, no. 1.pl_PL
dc.referencesFama E.F., Jensen M.G., Agency problems and residual claims, „Journal of Law and Economics” 1983, vol. 26, no. 2.pl_PL
dc.referencesGeringer M.J., Beamish P.W., daCosta R.C., Diversification strategy and internationalization: Implications for MNE performance, „Strategic Management Journal” 1989, vol. 10, issue 2.pl_PL
dc.referencesGomez-Mejia L.R., Palich L.E., Cultural diversity and the performance of multinational firms, „Journal of International Business Studies” 1997, vol. 28, issue 2.pl_PL
dc.referencesGorczyńska A., Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw. W poszukiwaniu źródeł wzrostu wartości rynkowej, CeDeWu, Warszawa 2008pl_PL
dc.referencesGorynia M., Jankowska B., Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008pl_PL
dc.referencesGorynia M., Owczarzak R., Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, „Gospodarka Narodowa” 2004, nr 1–2.pl_PL
dc.referencesGorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesGruszecki T., Instytucjonalne aspekty w teorii przedsiębiorstwa, w: Bankructwa przedsiębiorstw. Wybrane aspekty instytucjonalne, red. E. Mączyńska, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesHannan M.T., Freeman J., Organizational ecology, Harvard Business Press, Cambridge 1989.pl_PL
dc.referencesHannan M.T., Freeman J., The population ecology of organizations, „American Journal of Sociology” 1977, vol. 82, issue 5.pl_PL
dc.referencesHennart J.F., Roehl T., Zeng M., Do exits proxy a liability of foreignness? The case of Japanese exits from the US, „Journal of International Management” 2002, vol. 8, issue 3.pl_PL
dc.referencesHofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesHymer S., The international operations of national firms: A study of direct foreign investment, MIT Press, Cambridge 1960/1976.pl_PL
dc.referencesJensen M., Meckling W.H., Theory of the firm: Managerial behavior, agency costs, and ownership structure, „Journal of Financial Economics” 1976, vol. 3, no. 4pl_PL
dc.referencesKaraszewski W., Szałucka M., Skala i struktura odpływu kapitału w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych – Polska na tle świata, w: Zagraniczne inwestycje bezpośrednie a wzrost gospodarczy Polski, red. W. Karaszewski, TNOIK, Toruń 2008.pl_PL
dc.referencesKogut B., Singh H., The effect of national culture on the choice of entry mode, „Journal of International Business Studies” 1988, vol. 19, issue 3.pl_PL
dc.referencesKoładkiewicz I., Nadzór korporacyjny. Perspektywa międzynarodowa, Poltex, Warszawa 1999.pl_PL
dc.referencesKostova T., Roth K., Adoption of an organizational practice by subsidiaries of multinational corporations: Institutional and relational effects, „Academy of Management Journal” 2002, vol. 45, issue 1pl_PL
dc.referencesKostova T., Zaheer S., Organizational legitimacy under conditions of complexity: The case of the multinational enterprise, „Academy of Management Review”, vol. 24, no. 1.pl_PL
dc.referencesLi L., Is regional strategy more effective than global strategy in the US service industries?, „Management International Review” 2005, vol. 4, issue 1pl_PL
dc.referencesMata J., Portugal P., The survival of new domestic and foreign owned firms, „Strategic Management Journal” 2002, vol. 23, no. 4.pl_PL
dc.referencesMezias J., How to identify liabilities of foreignness and assess their effects on multinational corporations, „Journal of International Management”, vol. 8, issue 3pl_PL
dc.referencesMiller S.R., Richards M., Liability of foreignness and membership in a regional economic group: Analysis of the European Union, „Journal of International Management” 2002, vol. 8, no. 3.pl_PL
dc.referencesMorck R., Yeung B., Why investors value multinationality, „Journal of Business” 1991, vol. 64, no. 2pl_PL
dc.referencesNewburry W., Gardberg N.A., Belkin L.Y., Organizational attractiveness is in the eye of the beholder: The interaction of demographic characteristics with foreignness, „Journal of International Business Studies” 2006, vol. 37, issue 5pl_PL
dc.referencesNohria N., Ghoshal S., Differentiated fit and shared values: Alternatives for managing headquarters-subsidiary relations, „Strategic Management Journal” 1994, vol. 15, issue 6.pl_PL
dc.referencesO’Grady S., Lane S.W., The psychic distance paradox, „Journal of International Business Studies” 1996, vol. 27, no. 2.pl_PL
dc.referencesPetersen B., Pedersen T., Coping with liability of foreignness: Different learning engagements of entrant firms, „Journal of International Management” 2002, vol. 8, issue 3.pl_PL
dc.referencesRoth K., O’Donnell S., Foreign subsidiary compensation: An agency theory perspective, „Academy of Management Journal” 1996, vol. 39, no. 3.pl_PL
dc.referencesSiddhartan N.S., Lall L., Recent growth of the largest US multinationals, „Oxford Bulletin of Economics and Statistics” 1982, vol. 44, issue 1.pl_PL
dc.referencesSingh J., Trucker D., House R., Organizational legitimacy and liability of newness, „Administrative Science Quaterly” 1986, vol. 31, no. 2.pl_PL
dc.referencesSofka W., Zimmermann J., Regional dimensions of liability of foreignness: Between a rock and a hard place?, Max Planck Institute of Economics Papers on Entrepreneurship, Growth and Public Policy, no. 12–2007, Jena 2007.pl_PL
dc.referencesStinchcombe A.L., Constructing social theories, The University of Chicago Press, Chicago 1968.pl_PL
dc.referencesStinchcombe A.L., Organizations and social structure, w: Handbook of organizations, red. J.G. March, Chicago 1965.pl_PL
dc.referencesUsunier J.C., Shaner J., Legitimacy counts in foreign investments, Institute Of Research In Management, Working Paper, no. 0612, 2006pl_PL
dc.referencesWach K., Różnice kulturowe a prowadzenie międzynarodowej działalności gospodarczej, w: Naród, kultura i państwo w procesie globalizacji, red. J. Rokicki, M. Banaś, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesWright F.W., Madura J., Wiant K.J., The differential effects of agency costs on multinational corporations, „Applied Financial Economics” 2002, vol. 12, issue 5.pl_PL
dc.referencesXu D., Pan Y., Beamish P.W., The effect of regulative and normative distances on MNE ownership and expatriate strategies, „Management International Review” 2004, vol. 44, no. 3.pl_PL
dc.referencesZaheer S., Overcoming the liability of foreignness, „Academy of Management Journal” 1995, vol. 38, no. 2.pl_PL
dc.referencesZaheer S., The liability of foreignness, redux: A commentary, „Journal of International Management” 2002, vol. 8, issue 3.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwirginia.doryn@uni.lodz.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record