Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSanotska, Larysa
dc.date.accessioned2015-11-19T15:23:44Z
dc.date.available2015-11-19T15:23:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationL. Sanotska, Personality traits and language anxiety: intrinsic motivation revisited, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 23-37.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-515-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/13962
dc.description.abstractThis paper reports on the outcomes of the comparative study on motivation of learners of English in further-education English Philology programme in Ukraine and Poland. The research aims to determine principle characteristics of intrinsic motivation, which is among the most effective personal management strategies and as such helps build appropriate L2 study skills. Alongside with inborn personality features, such as extraversion/introversion, such traits as conscientiousness, openness, risk-taking and self-efficacy are formed by sociocultural, and in some cases, historical factors. The students from Ukraine and Poland were chosen for the reason of similarities in historical development of the two countries, as well as relatively different ‘paths’ of development in the more recent period. Similarity and diversity factors retrieved from observation, interviews with students and answers to an open-ended questionnaire provided data which allows to determine the scale of influence of social and historical aspects on decision making and performance of the students alongside with their personal beliefs and expectations. The study also aimed to establish the connection between the systems of individual beliefs of the learners of both countries in the sphere of L2 learning.pl_PL
dc.description.abstractNiniejszy artykuł został poświęcony wynikom badania porównawczego motywacji osób uczących się języka angielskiego w toku dalszego kształcenia na Wydziale Filologii Angielskiej w Polsce i na Ukrainie. Celem badania jest określenie zasadniczych cech motywacji wewnętrznej, która z pewnością należy do najbardziej skutecznych osobistych strategii a dodatkowo pomaga ona rozwijać umiejętności potrzebne do opanowania języka obcego. Razem z wrodzonymi cechami osobowościowymi, takimi jak ekstrawersja lub introwersja, zdolnością do podejmowania ryzyka, samoefektywnością i innymi, takie cechy osobowości jak uczciwość, otwartość, zdolność do podejmowania ryzyka i inne, są kształtowane przez czynniki społeczno-kulturowe lub historyczne. Studenci z Polski i Ukrainy zostali wybrani ze względu na fakt, że podzielają pewne cechy historycznego rozwoju obu państw, a w pewnym momencie w historii najnowszej te drogi rozeszły się. Czynniki podobieństwa i odmienności sformułowane na podstawie danych uzyskanych z obserwacji, wywiadów, badań otwartego typu pozwoliły określić skalę wpływu aspektów społecznych i historycznych na zdolność do podejmowania decyzji oraz na inne cechy osobowościowe, a także na osobiste przekonania i oczekiwania. Moim celem jest ustalenie związku między systemami osobistych przekonań studentów obu krajów w dziedzinie nauki języka angielskiego jako języka obcego.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014;
dc.subjectintrinsic motivationpl_PL
dc.subjectconscientiousnesspl_PL
dc.subjectopennesspl_PL
dc.subjectrisk-takingpl_PL
dc.subjectself-efficacypl_PL
dc.subjectindividual beliefspl_PL
dc.subjectwewnętrzna motywacjapl_PL
dc.subjectsumiennośćpl_PL
dc.subjectotwartośćpl_PL
dc.subjectzdolność do podejmowania ryzykapl_PL
dc.subjectsamoefektywnośćpl_PL
dc.subjectosobiste przekonaniapl_PL
dc.titlePersonality traits and language anxiety: intrinsic motivation revisitedpl_PL
dc.title.alternativeCechy osobowości i „uczucie niepokoju językowego”: analizując ponownie motywację wewnętrznąpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014pl_PL
dc.page.number[23]-37pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationIvan Franko National University of Lvivpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteLarysa Sanotska is an Associate Professor in the Department of English Philology, Ivan Franko National University of Lviv, Ukraine. She teaches L2 Pedagogy and Academic Writing. Her research interests include TEFL, SLA: critical thinking, collaborative learning, language anxiety. She developed an Academic Writing Course for students of English Philology.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteLarysa Sanotska jest docentem Katedry Filologii Angielskiej Lwowskie- go Narodowego Uniwersytetu imienia Iwana Franki na Ukrainie. Uczy dydaktyki języka angielskiego i pisania akademickiego. Jej zaintereso- wania badawcze obejmują problematykę nauczania języka angielskiego, krytyczne myślenie, wspólne uczenie się (ang. collaborative learning) oraz inne aspekty problematyczne nauki języka obcego na poziomie uni- wersyteckim. Opracowała akademicki kurs pisania akademickiego dla studentów filologii angielskiej.pl_PL
dc.referencesAllwright, D. & Bailey, K. M. 1991. Focus on the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesArnold, J. 1999. Affect in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesBailey, P. & Daley, C.E. 1999.Foreign language anxiety and learning style. Foreign Language Annals. 32: 63-76.pl_PL
dc.referencesBrown, H. Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York: Pearson.pl_PL
dc.referencesCastro, O. & Peck V. 2005. Learning styles and foreign language learning difficulties. Foreign Language Annals. 38: 401-409.pl_PL
dc.referencesCheng, Y. Horwitz, E. K. & Schallert, D. L.1999. Language anxiety: Differentiating writing and speaking components. Language Learning. 49: 417-446.pl_PL
dc.referencesDewaele, J.M. 2007. Predicting language learners’ grades in L1, L2, L3 and L4: The effect of some psychological and sociocognitive variables. International Journal of Multilingualism. 4(3): 169-197.pl_PL
dc.referencesDewaele, J.M., Petrides, K. V. & Furnham, A. 2008. Effects of trait emotional intelligence and sociobiographical variables on communicative anxiety and foreign language anxiety among adult multilinguals: A review and empirical investigation. Language Learning. 58: 911-960.pl_PL
dc.referencesDewaele, J.M. 2012. Personality: Personality Traits as Independent and Dependent Variables. In: Mercer, S., Ryan, S. & Williams M. (eds). 2012. Psychology for Language Learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 42-57.pl_PL
dc.referencesDewaele, J.M. & Pavlenko, A. 2002. Emotion vocabulary in interlanguage. Language Learning. 52: 265-324.pl_PL
dc.referencesDörnyei, Z. 1994. Motivation and motivating in the foreign language classroom. The Modern Language Journal, 78, 273-284.pl_PL
dc.referencesDörnyei, Z. & Ushioda, E. 2011. Teaching and researching motivation. Harlow: Pearson Education Limited.pl_PL
dc.referencesEly, C. M. 1986. An analysis of discomfort, risktaking, sociability, and motivation in the L2 classroom. Language Learning. 36: 1-25.pl_PL
dc.referencesGardner, R.C. 1985. Social psychology and in second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.pl_PL
dc.referencesGardner, R.C. & Lambert, W.E. 1972. Attitudes and motivation in second language learning. Rowley, MA: Newbury House.pl_PL
dc.referencesGardner, R.C. & MacIntyre, P.D. 1993. On the measurement of affective variables in second language learning. Language Learning. 43: 157-194.pl_PL
dc.referencesGregersen, T. 2003. To err is human: A reminder to teachers of language-anxious students. Foreign Language Annals. 36: 25-32.pl_PL
dc.referencesGregersen, T. 2007. Breaking the code of silence: An exploratory study of teachers’ nonverbal decoding accuracy of foreign language anxiety. Language Teaching Research. 11(2): 51-64.pl_PL
dc.referencesGregersen, T. 2009. Recognizing visual and auditory cues in the detection of foreign language anxiety. TESL Canada Journal. 26: 46-64.pl_PL
dc.referencesHiggins, E. T. 1987. Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review. 94: 319-340.pl_PL
dc.referencesHorwitz, E. K. & Young, D. 1991. Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.pl_PL
dc.referencesMacIntyre P. D. & Gardner R.C. 1994. The effects of induced anxiety on cognitive processing in second language learning. Studies in Second Language Acquisition. 16: 1-17.pl_PL
dc.referencesOxford, R. L. 1992. Who are our students?: A synthesis of foreign and second language research on individual differences with implications for instructional practice. TESL Canada Journal. 9: 30-49.pl_PL
dc.referencesOrr, F. 1992. Study Skills for Successful students. St Leonards: Allen & Unwin.pl_PL
dc.referencesSaito, Y., Garza, T. J. & Horwitz, E. K. 1999. Foreign language reading anxiety. The Modern Language Journal. 83: 202-218.pl_PL
dc.referencesSamimy, K.K. & Tabuse, M. 1992. Affective variables and a less commonly taught language: A study in beginning Japanese classes. Language Learning. 42: 377-398.pl_PL
dc.referencesSmelser, N. J. 1962. Theory of Collective Behavior. New York: The Free Press.pl_PL
dc.referencesSparks R. & Ganschow, L. 1995. A strong inference approach to causal factors in foreign language learning: A response to MacIntyre. The Modern Language Journal. 79: 235-244.pl_PL
dc.referencesSparks R. & Ganschow, L. 2007. Is the Foreign Language Classroom Anxiety Scale measuring anxiety or language skills? Foreign Language Annals. 40: 260-287.pl_PL
dc.referencesSullivan, T.J. & Thompson, K.S. 1986. Sociology: Concepts, Issues and Applications. Collective Behaviour and Social Change New York: Macmillan.pl_PL
dc.referencesUshioda, E. 2012. Motivation: L2 Learning as a Special Case? In Mercer, S., Ryan, S. & Williams M. (eds). 2012. Psychology for Language Learning. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 58-73.pl_PL
dc.referencesWilliams M., & Burden, R. L. 1997. Psychology for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesWoodrow, L. 2010. Researching Motivation. In Paltridge, B. & Phakiti A. (eds). 2010. Continuum Companion to Research Methods in Applied Linguistics. London — New York: Continuum, 318-336.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord