dc.contributor.author | Lipińska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T09:56:47Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T09:56:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | D. Lipińska, Acquiring L3: don’t you sound L2-like?, [w:] PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014, s. 151-173. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-515-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/13998 | |
dc.description.abstract | For the last two decades, second language pronunciation has been in the
centre of interest of numerous scholars, also in Poland. Although it was
underestimated for many years, it has finally been noticed and valued,
especially after the series of conferences devoted to accent studies and
teaching pronunciation held in Łódź in the 1990s and then in Płock and
Konin (Szpyra-Kozłowska, 2008) as well as subsequent phonetic conferences.
Since then, numerous studies have been conducted focusing mainly
on L2 learners’ achievements in L2 pronunciation at different learning levels
(e.g. Szpyra-Kozłowska, et al., 2002; Wrembel, 2002; Nowacka, 2003;
Porzuczek, 2002; Wysocka, 2003). A considerable amount of research has
also been done in the field of teachers’ and students’ views and attitudes
to pronunciation teaching and learning (e.g., Majer, 2002; Nowacka, 2008;
Sobkowiak, 2002; Szpyra-Kozłowska, et al., 2002; Waniek-Klimczak, 2002;
Wrembel, 2002).
The aim of this paper is to examine the attitudes towards learning
English pronunciation by various groups of Polish learners of English,
as well as to check whether these attitudes have changed in comparison
to the previous studies carried out in this field. It is also supposed
to test whether these attitudes change with the level of proficiency in
ESL/EFL and the amount of formal instruction in English phonetics and phonology. Four groups of learners are compared in this study. They
were recruited among high school and university students at different
levels of proficiency in English. All groups of study participants filled
in the specially designed questionnaires, containing various questions
concerning students’ attitudes to English pronunciation, the perceived
importance of correct pronunciation in ESL/EFL, evaluation of phonetic
classes they attended, etc. The results suggest that learners’ attitudes
and motivation change with the level of proficiency in English and that
the amount of undergone course in English phonetics and phonology is
an important factor influencing learners’ success in the acquisition of
correct L2 pronunciation. | pl_PL |
dc.description.abstract | Pomimo iż wymowa w języku obcym/drugim przez wiele lat była niedoceniana
i uważana za małowartościowy element tego języka, przez ostatnie
dwie dekady znalazła się ona w centrum uwagi lingwistów i skupiła na
sobie liczne badania. Również w Polsce cykliczne konferencje poświęcone
fonetyce języków obcych zwróciły szczególną uwagę badaczy na to zjawisko
i zaowocowały wieloma badaniami i artykułami dotyczącymi nie tylko
sukcesów i porażek uczących się angielskiego w tej kwestii (np. Szpyra-Kozłowska,
et al., 2002; Wrembel, 2002; Nowacka, 2003; Porzuczek, 2002;
Wysocka, 2003), ale również stosunkiem do nauki wymowy języka drugiego
wyrażanym przez nauczycieli oraz uczniów (np. Majer, 2002; Nowacka,
2008; Sobkowiak, 2002; Szpyra-Kozłowska, et al., 2002; Waniek-Klimczak,
2002; Wrembel, 2002).
Celem niniejszego artykułu jest zbadanie jaki stosunek do nauki wymowy
języka angielskiego mają różne grupy uczących się tego języka
jako języka drugiego/obcego oraz czy poglądy w tej kwestii zmieniły się
w porównaniu do tych opisanych w poprzednich badaniach na ten temat.
Kolejnymi czynnikami, które zostały zbadane to biegłość w języku angielskim oraz liczba godzin odbytego kursu fonetyki praktycznej tego
języka i ich wpływ na postrzeganie ważności poprawnej wymowy w J2.
Cztery grupy uczących się języka angielskiego wzięły udział w badaniu.
Zostały one wybrane spośród uczniów szkół średnich oraz studentów
filologii angielskiej i różniły się biegłością językową oraz znajomością
wymowy języka angielskiego. Wszystkie grupy wypełniły
specjalnie zaprojektowany do tego badania kwestionariusz. Otrzymane
wyniki sugerują, że stosunek do wymowy w języku drugim zmienia się
wraz z biegłością językową oraz że odbyty kurs fonetyki praktycznej
ma duży wpływ na tę kwestię. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_3 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014; | |
dc.subject | L2 acquisition | pl_PL |
dc.subject | L2 pronunciation | pl_PL |
dc.subject | learners’ attitudes towards L2 pronunciation | pl_PL |
dc.subject | przyswajanie J2 | pl_PL |
dc.subject | wymowa w J2 | pl_PL |
dc.subject | stosunek do wymowy w J2 | pl_PL |
dc.title | Acquiring L3: don’t you sound L2-like? | pl_PL |
dc.title.alternative | Przyswajanie J3: czy nie słychać za dużo J2? | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2014 | pl_PL |
dc.page.number | [151]-173 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Lipińska, M.A., works as an academic teacher at Silesian School of Economics and Languages in Katowice, Poland. She is also an English and German teacher. Her research interests include second and third language acquisition, with special attention to L2 and L3 pronunciation, and acoustic phonetics. Currently, she is working on her doctoral dissertation on the influence of phonetic training on production of L2 vowels by Polish learners of English. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Lipińska pracuje jako nauczyciel akademicki w Wyższej Szkole Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach, jest też nauczycielką języka angielskiego i niemieckiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują fonetykę akustyczną oraz przyswajanie języka drugiego i trzeciego, ze szczególnym uwzględnieniem wymowy w tych językach. Obecnie pracuje nad pracą doktorską, badającą wpływ nauki wymowy na produkcję samogłosek języka drugiego przez Polaków uczących się języka angielskiego. | pl_PL |
dc.references | Gass, S. & Selinker, L. 2008. Second language acquisition. New York: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Majer, J. 2002. Sick or Seek? Pedagogical phonology in teacher training. In: Waniek- Klimczak E. & P.J. Melia (eds.) Accents and speech in teaching English phonetics and phonology, Frankfurt am Main: Peter Lang: 153-176. | pl_PL |
dc.references | Nowacka, M. 2003. Analiza i ocena wymowy słuchaczy NKJO w Rzeszowie. In: Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii 2. Zeszyty Naukowe PWSZ w Koninie nr 1/2003 2., 46-55. | pl_PL |
dc.references | Nowacka, M. 2008. How far is ‘Hanover’ from ‘hangover’? Misperception of Polish ear. In: E. Waniek-Klimczak (ed.) Issues in accents of English. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing: 272-303. | pl_PL |
dc.references | Porzuczek, A. 1998. The acquisition of the vocalic component of English by advanced Polish learners. A doctorate dissertation. Katowice, The University of Silesia. | pl_PL |
dc.references | Porzuczek, A. 2002. Problemy organizacji kursu fonetyki języka angielskiego. In: Sobkowiak, W. & E. Waniek-Klimczak (eds.) Dydaktyka fonetyki języka obcego. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku (2002), 91-100. | pl_PL |
dc.references | Porzuczek, A. 2010. The weak forms of TO in the pronunciation of Polish learners of English. In: E. Waniek-Klimczak (ed.) Issues in accents of English 2: Variability and norm. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 309-324. | pl_PL |
dc.references | Rojczyk, A. 2008. Perception of English and Polish obstruents. A doctorate dissertation. Katowice, The University of Silesia. | pl_PL |
dc.references | Rojczyk, A. 2010a. Forming new vowel categories in second language speech: the case of Polish learners’ production of English /ɪ/ and /e/. In: Research in Language 8: 85-97. | pl_PL |
dc.references | Rojczyk, A. 2010b. Production and perception of vowel /æ/ by Polish learners of English. In: K. Dziubalska-Kołaczyk, M. Wrembel, M. Kul (eds.) Proceedings from the Sixth International Symposium on the acquisition of second language speech [CD ROM version]. | pl_PL |
dc.references | Sobkowiak, W. 2002. English speech in Polish eyes: What university students think about English pronunciation teaching and learning. In: Waniek-Klimczak, E. & P.J.Melia (eds.), Accents and Speech in teaching English phonetics and phonology, Frankfurt am Main: Peter Lang 177-196. | pl_PL |
dc.references | Szpyra-Kozłowska, J. 2000. O akademickich podręcznikach do fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego. In: BPTJ LVI, 145. | pl_PL |
dc.references | Szpyra-Kozłowska, J. 2008. English pronunciation pedagogy in Poland — achievements, failures and future prospects. In: E. Waniek-Klimczak (ed.) Issues in accents of English. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing: 212-234. | pl_PL |
dc.references | Szpyra-Kozłowska, J., Frankiewicz, J. & Gonet, W. 2002. aspekty fonetyki angielskiej nauczane w polskich szkołach średnich. In: Sobkowiak, W. & E. Waniek-Klimczak (eds.) Dydaktyka fonetyki języka obcego. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku 2002, 9-28. | pl_PL |
dc.references | Waniek-Klimczak, E. 2002. Context for teaching English phonetics and phonology. In: Waniek-Klimczak, E. & P.J. Melia (eds.), Accents and speech in teaching English phonetics and phonology, Frankfurt am Main: Peter Lang 139-152. | pl_PL |
dc.references | Waniek-Klimczak, E. 2006. Fonetyka w kształceniu nauczycieli: analiza wybranych aspektów ‘teacher talk’ na przykładzie języka angielskiego polskich nauczycieli praktykantów. In Sobkowiak, W. & E. Waniek-Klimczak (eds). Dydaktyka Fonetyki Języka Obcego w Polsce. Konin: Wydawnictwo PWSZ w Koninie 2006, 247-250.. | pl_PL |
dc.references | Waniek-Klimczak, E. & Dłutek, A. 2003. ‘Ocena języka mówionego — aspekt fonetyczny.’ In Sobkowiak, W. & E. Waniek-Klimczak (eds.) Dydaktyka Fonetyki Języka Obcego. Płock: Wydawnictwo PWSZ w Płocku. 243-266. | pl_PL |
dc.references | Wrembel, M. 2002. Miejsce fonetyki języka angielskiego w szkole — implikacje dla kształcenia nauczycieli. In: Sobkowiak, W. & E. Waniek-Klimczak (eds.) Dydaktyka fonetyki języka obcego. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku 2002. | pl_PL |
dc.references | Wysocka, H. 2003. Czy/jak uczyć fonetyki języka obcego? In: Zeszyt Naukowy Instytutu Neofilologii .2. Zeszyty Naukowe PWSZ w Koninie nr 1/2003.2, 159-184. | pl_PL |