Investigating the attitudes towards learning a third language and its culture in Polish junior high school
Streszczenie
It is believed that attitudes to languages and culture tend to affect
achievement in foreign language learning (Baker, 1997). Thus, this factor
may be seen as crucial when it comes to the discrepancies in attainment
in different languages learnt by the same students. Therefore, it
seems vital to investigate variation in attitudes towards both learning
L2 together with the approach to the L2 culture and the corresponding
issues with respect to L3. Nevertheless, the general attitude towards
learning languages needs to be taken into account as well. This article
discusses the attitudes towards learning two pairs of languages, specifically:
English as L2 and German as L3 and German as L2 and English
as L3. A group of lower high school learners from Poland took part in
the study and the data was gathered by means of questionnaires, which
included both closed and open-ended questions. The study is based on
and inspired by a similar survey by Simsek et al. (2007). The main objective
of the present paper is to shed light on the well-known problem
that students who are reasonably successful in learning L2 have a problem
with studying L3 (Hufeisen & Neuner, 2004). Istnieje przekonanie, że postawa wobec języka i kultury ma wpływ na osiągnięcia
w nauce języka obcego (Baker, 1997). Dlatego też ten czynnik może
być postrzegany jako kluczowy podczas porównywania różnic w osiągnięciach
tych samych uczniów jeśli chodzi o naukę innych języków. W związku
z tym, istotnym wydaje się być badanie podejścia uczniów do uczenia się języka
drugiego (J2) oraz ich podejścia do kultury związanej z tym językiem,
a także badanie korespondujących aspektów w języku trzecim (J3). Co więcej,
pod uwagę należy brać również ogólne nastawienie uczniów do nauki języków
obcych. Poniższy artykuł przedstawia badanie dotyczące podejścia do
uczenia się dwóch par języków, tj. angielskiego jako J2 i niemieckiego jako J3,
oraz niemieckiego jako J2 i angielskiego jako J3. Grupą badawczą jest grupa
polskich gimnazjalistów, a dane zostały zebrane za pomocą kwestionariuszy
zawierających zarówno pytania zamknięte, jak i otwarte. Badanie opiera się
w dużej mierze na kwestionariuszu, którego użyli Simsek et al. (2007) badając
podejście do nauki języka niemieckiego w Turcji. Głównym celem poniższego
artykułu jest próba wyjaśnienia dobrze znanego problemu polegającego
na tym, że często uczniowie, którzy odnoszą względny sukces w nauce J2
mają problemy w nauce J3 (Hufeisen & Neuner, 2004).
Collections