dc.contributor.author | Gonigroszek, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2015-12-07T08:16:42Z | |
dc.date.available | 2015-12-07T08:16:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | D. Gonigroszek, Rola metafor w nauczaniu języków obcych, [w:] PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 203-215. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-036-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/15120 | |
dc.description.abstract | The aim of the paper is to show the importance of metaphors in foreign language teaching. Metaphors, however, are not treated as purely linguistic phenomena but rather as conceptual processes (conceptual metaphor) affecting our reception and organization of the reality, and thus determining human behaviour. Metaphors which influence our understanding of language, communication, and the very process of language learning are to be discussed. The author will also mention those metaphors that hinder the learning process and those that can be used by teachers to improve their relations with students and motivate them to learn.
The present work is based on the methodology elaborated within cognitive linguistics and it aims at adapting some of its theoretical solutions for the language teaching. | pl_PL |
dc.description.abstract | Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie, jak ważne są metafory w procesie nauczania języków obcych. Nie chodzi tu jednak o metaforę jako o zjawisko czysto językowe, ale o proces konceptualny (metafora pojęciowa) wpływający na nasz odbiór i organizację rzeczywistości i tym samym kształtujący nasze zachowania. Omówione zostaną metafory, za pomocą których postrzegamy język i komunikację językową oraz sam proces nauki języka. Ukazane zostaną metafory utrudniające naukę języka oraz takie, które pomagają nauczycielowi w budowaniu poprawnych relacje z uczniami.
Praca ta odwołuje się do metodologii wypracowanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i ma na celu, przynajmniej częściowe, przeniesienie tychże rozwiązań teoretycznych na grunt metodyki nauczania języków. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | „PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013; | |
dc.subject | metafora | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języków | pl_PL |
dc.subject | metodyka | pl_PL |
dc.subject | językoznawstwo kognitywne | pl_PL |
dc.title | Rola metafor w nauczaniu języków obcych | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of metaphors in foreign language teaching | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013 | pl_PL |
dc.page.number | [203]-215 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Gonigroszek jest pracownikiem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim. Współpracuje także z Wyższą Szkołą Lingwistyczną w Częstochowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują językoznawstwo kognitywne, metodykę nauczania języków obcych, teorię i praktykę przekładu, psycholingwistykę rozwojową. Jest autorką kilkunastu opublikowanych artykułów naukowych. Prócz zajęć dydaktycznych ze studentami filologii, prowadzi liczne kursy metodyczne dla nauczycieli języków obcych. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles, 1988. Retoryka, poetyka. (tłum. H. Podbielski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Cieślicka, A. 2002. Metaphors of teaching and learning: Investigating bilingual metaphorical competence. In: Stanulewicz, D. (ed.). 2002. PASE Papers in Language Studies: Proceedings of the Ninth Annual Conference of the Polish Association for the Study of English. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 383–390. | pl_PL |
dc.references | Cortazzi, M. & Jin, L. 1999. Bridges to learning: Metaphors of teaching, learning and language. In: Cameron, L. & Low, G. (eds). 1999. Researching and Applying Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press. 149–176. | pl_PL |
dc.references | Gibbs, R. W. 1994. The Poetics of Mind. Figurative Thought, Language, and Understanding. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Gonigroszek, D. 2011. Culture, language and human experience: cross-cultural universality of cognitive metaphors with focus on the colour category ‘white’. In: Turewicz, K, (ed.). 2011. Cognitive Methodologies for Culture-Language Interface: from Lexical Category to Stereotype through Lady Macbeth Speech. Łódź: Wydawnictwo AHE. 69–80. | pl_PL |
dc.references | Jabłoński, W. & Płoszajski G. 1996. Elektrotechnika z automatyką. Podręcznik dla technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | pl_PL |
dc.references | Kövecses, Z. 2011. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS. | pl_PL |
dc.references | Krzeszowski, T. P. 1999. Aksjologiczne aspekty semantyki językowej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.references | Lakoff, G. & Johnson, M. 1988. Metafory w naszym życiu. (tłum. T.P. Krzeszowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl_PL |
dc.references | Lakoff, G. 2011. Nie myśl o słoniu. Czyli jak język kształtuje politykę. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf. | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Tomaszczyk, B. 2006. Konstruowanie znaczeń i teoria stapiania. In: Hebrajska G. & Ślósarska, J. (eds). Kognitywizm w poetyce i stylistyce. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS. 7–35. | pl_PL |
dc.references | Mayer, M. J. 2003. The instructive metaphor: Metaphoric aids to students’ understanding of science. In: Orthony, A. (ed.). 2003. Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press. 275–301. | pl_PL |
dc.references | Musiał, A. 2002. Exploring teacher trainees’ metaphors of language teaching. In: Stanulewicz, D. (ed.). 2002. PASE Papers in Language Studies: Proceedings of the Ninth Annual Conference of the Polish Association for the Study of English. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 463–470. | pl_PL |
dc.references | Pawelec, A. 2006. Metafora pojęciowa a tradycja. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIERSITAS. | pl_PL |
dc.references | Reddy, M. 1979. The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language about language. In: Orthony, A. (ed.). 1979. Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Richards, I. A. 1936. The Philosophy of Rhetoric. New York: Oxford University Press. | pl_PL |
dc.references | Sławiński, J. 1988. Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl_PL |
dc.references | Stanulewicz, D. 2004. Językoznawstwo kognitywne a nauczanie języków obcych. Języki Obce w Szkole. 1: 5–11. | pl_PL |
dc.references | Świątek, J. 1998. W świecie powszechnej metafory. Kraków: Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk. | pl_PL |
dc.references | Wade, C. & Tavris, C. 1990. Psychology. New York: Harper and Row Publisher. | pl_PL |