Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGonigroszek, Dorota
dc.date.accessioned2015-12-07T08:16:42Z
dc.date.available2015-12-07T08:16:42Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationD. Gonigroszek, Rola metafor w nauczaniu języków obcych, [w:] PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, s. 203-215.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-036-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15120
dc.description.abstractThe aim of the paper is to show the importance of metaphors in foreign language teaching. Metaphors, however, are not treated as purely linguistic phenomena but rather as conceptual processes (conceptual metaphor) affecting our reception and organization of the reality, and thus determining human behaviour. Metaphors which influence our understanding of language, communication, and the very process of language learning are to be discussed. The author will also mention those metaphors that hinder the learning process and those that can be used by teachers to improve their relations with students and motivate them to learn. The present work is based on the methodology elaborated within cognitive linguistics and it aims at adapting some of its theoretical solutions for the language teaching.pl_PL
dc.description.abstractNiniejsze opracowanie ma na celu ukazanie, jak ważne są metafory w procesie nauczania języków obcych. Nie chodzi tu jednak o metaforę jako o zjawisko czysto językowe, ale o proces konceptualny (metafora pojęciowa) wpływający na nasz odbiór i organizację rzeczywistości i tym samym kształtujący nasze zachowania. Omówione zostaną metafory, za pomocą których postrzegamy język i komunikację językową oraz sam proces nauki języka. Ukazane zostaną metafory utrudniające naukę języka oraz takie, które pomagają nauczycielowi w budowaniu poprawnych relacje z uczniami. Praca ta odwołuje się do metodologii wypracowanych w ramach językoznawstwa kognitywnego i ma na celu, przynajmniej częściowe, przeniesienie tychże rozwiązań teoretycznych na grunt metodyki nauczania języków.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„PLEJ_2 czyli PsychoLingwistyczne Eksploracje Językowe”, red. O. Majchrzak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013;
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectnauczanie językówpl_PL
dc.subjectmetodykapl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwo kognitywnepl_PL
dc.titleRola metafor w nauczaniu języków obcychpl_PL
dc.title.alternativeThe role of metaphors in foreign language teachingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013pl_PL
dc.page.number[203]-215pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskimpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Gonigroszek jest pracownikiem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, filia w Piotrkowie Trybunalskim. Współpracuje także z Wyższą Szkołą Lingwistyczną w Częstochowie. Jej zainteresowania badawcze obejmują językoznawstwo kognitywne, metodykę nauczania języków obcych, teorię i praktykę przekładu, psycholingwistykę rozwojową. Jest autorką kilkunastu opublikowanych artykułów naukowych. Prócz zajęć dydaktycznych ze studentami filologii, prowadzi liczne kursy metodyczne dla nauczycieli języków obcych.pl_PL
dc.referencesArystoteles, 1988. Retoryka, poetyka. (tłum. H. Podbielski). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesCieślicka, A. 2002. Metaphors of teaching and learning: Investigating bilingual metaphorical competence. In: Stanulewicz, D. (ed.). 2002. PASE Papers in Language Studies: Proceedings of the Ninth Annual Conference of the Polish Association for the Study of English. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 383–390.pl_PL
dc.referencesCortazzi, M. & Jin, L. 1999. Bridges to learning: Metaphors of teaching, learning and language. In: Cameron, L. & Low, G. (eds). 1999. Researching and Applying Metaphor. Cambridge: Cambridge University Press. 149–176.pl_PL
dc.referencesGibbs, R. W. 1994. The Poetics of Mind. Figurative Thought, Language, and Understanding. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesGonigroszek, D. 2011. Culture, language and human experience: cross-cultural universality of cognitive metaphors with focus on the colour category ‘white’. In: Turewicz, K, (ed.). 2011. Cognitive Methodologies for Culture-Language Interface: from Lexical Category to Stereotype through Lady Macbeth Speech. Łódź: Wydawnictwo AHE. 69–80.pl_PL
dc.referencesJabłoński, W. & Płoszajski G. 1996. Elektrotechnika z automatyką. Podręcznik dla technikum. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesKövecses, Z. 2011. Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl_PL
dc.referencesKrzeszowski, T. P. 1999. Aksjologiczne aspekty semantyki językowej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesLakoff, G. & Johnson, M. 1988. Metafory w naszym życiu. (tłum. T.P. Krzeszowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesLakoff, G. 2011. Nie myśl o słoniu. Czyli jak język kształtuje politykę. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.pl_PL
dc.referencesLewandowska-Tomaszczyk, B. 2006. Konstruowanie znaczeń i teoria stapiania. In: Hebrajska G. & Ślósarska, J. (eds). Kognitywizm w poetyce i stylistyce. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS. 7–35.pl_PL
dc.referencesMayer, M. J. 2003. The instructive metaphor: Metaphoric aids to students’ understanding of science. In: Orthony, A. (ed.). 2003. Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press. 275–301.pl_PL
dc.referencesMusiał, A. 2002. Exploring teacher trainees’ metaphors of language teaching. In: Stanulewicz, D. (ed.). 2002. PASE Papers in Language Studies: Proceedings of the Ninth Annual Conference of the Polish Association for the Study of English. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 463–470.pl_PL
dc.referencesPawelec, A. 2006. Metafora pojęciowa a tradycja. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIERSITAS.pl_PL
dc.referencesReddy, M. 1979. The conduit metaphor: A case of frame conflict in our language about language. In: Orthony, A. (ed.). 1979. Metaphor and Thought. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRichards, I. A. 1936. The Philosophy of Rhetoric. New York: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesSławiński, J. 1988. Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesStanulewicz, D. 2004. Językoznawstwo kognitywne a nauczanie języków obcych. Języki Obce w Szkole. 1: 5–11.pl_PL
dc.referencesŚwiątek, J. 1998. W świecie powszechnej metafory. Kraków: Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk.pl_PL
dc.referencesWade, C. & Tavris, C. 1990. Psychology. New York: Harper and Row Publisher.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord