Show simple item record

dc.contributor.authorStasiak, Andrzej
dc.contributor.editorRapacz, Andrzej
dc.date.accessioned2016-03-09T07:56:09Z
dc.date.available2016-03-09T07:56:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1899-3192
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17302
dc.description.abstractNowa ekonomia szczególne znaczenie przypisuje m.in. przekształceniom modelu konsumpcji. Jedną z teorii wyjaśniających związane z tym zjawiska jest tzw. ekonomia doświadczeń (experience economy) autorstwa B. Pine’a i J. Gilmore’a [1999]. Według niej żyjemy w czasach rozwoju zupełnie nowej, zaawansowanej gospodarki opartej przede wszystkim na usługach, której fundamentem jest dostarczanie klientom doświadczeń silnie nasyconych emocjami. Doświadczenie uznawane jest za nowe źródło wartości dla klientów, za główną przyczynę ich satysfakcji. Właściwym produktem stają się więc: przeżycia, emocje, wrażenia, wzruszenia, nastrój, atmosfera. Dla branży turystycznej nie jest to zupełnie nowa problematyka – od zawsze sprzedaje emocje, przeżycia, marzenia i wspomnienia związane z podróżowaniem. Turystyka była i nadal jest swoistym „przemysłem wakacyjnych doświadczeń”. W ostatnim czasie jednak przykłada się zdecydowanie większą wagę do profesjonalnego (świadomego i celowego) kształtowania produktów turystycznych silnie nasyconych emocjami. W artykule zaprezentowano dwa autorskie narzędzia (metody), które można wykorzystać zarówno w badaniach naukowych, jak i w praktyce gospodarczej do oceny oddziaływania istniejącego produktu na emocje turystów, a także intencjonalnego planowania przeżyć klientów już na etapie przygotowywania oferty. Są to: - triada doświadczeń turystycznych (TDT) – analiza proporcji poszczególnych składowych modelu 3xE (education, entertainment, excitement); - efekt „wow!” – projektowanie efektu zaskoczenia i zachwytu według naczelnej zasady: produkt psychologiczny powinien przekraczać produkt oczekiwany. Swoistym podsumowaniem pracy jest zestawienie przykładowych materialnych i niematerialnych elementów zapewniających wyjątkowe doświadczenia i emocje w ofercie wybranych firm sektora turystycznego: biura podróży, hotelu i zakładu gastronomicznego. A new economy attaches specific importance, among others, to the transformation of the pattern of consumption. One of the theories explaining phenomena related to this is, so called, experience economy created by B. Pine and J. Gilmore (1999). According to this theory we live in times of developing a totally new, advanced economy, first of all, based on services, the foundation of which is to provide customers with experiences fully sated with emotions. The experience is considered to be a new source of values for customers and a main cause of their satisfaction. Experiences, emotions, impressions, ambience and mood are becoming the real product. For tourist industry it is not a new issue as it has been forever dealing with selling emotions, experiences, dreams and memories related to travelling. Tourism has always been and will be a specific “industry of holiday experiences”. However, in recent times a much stronger importance has been attached to the professional (conscious and intentional) creation of tourist products fully sated with emotions. The article has presented two original tools (methods), which can be applied both to research work and to economic activity in order to evaluate the influence of an existing product on tourists’ emotions, and also to intentionally plan clients’ experiences at the stage of preparing an offer. They are: - the triad of tourist experiences (TTE) – the analysis of proportions of individual components of 3xE model (education, entertainment, excitement), - the "wow!" effect – designing the effect of surprise and admiration according to a principal rule; a psychological product should exceed an expected product. A collation of material and non-material elements ensuring exeptional experiences and emotions on offer of chosen companies of the tourist sector: travel agencies, hotels and gastronomic establishments is a particular summary of the article.pl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofPrace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu;379
dc.relation.ispartofseriesGospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca;
dc.subjectgospodarka doświadczeńpl_PL
dc.subjectprodukt turystycznypl_PL
dc.subjecttriada turystycznych doświadczeńpl_PL
dc.subjectefekt "wow!"pl_PL
dc.subjectexperience economypl_PL
dc.subjecttourist productpl_PL
dc.subjecttriad of tourist experiencespl_PL
dc.subject“wow!” effectpl_PL
dc.titleTriada doświadczeń turystycznych i efekt „wow!” podstawą kreowania nowoczesnej oferty turystycznejpl_PL
dc.title.alternativeThe Triad of Tourist Experience and "Wow!" Efect as the Basis for the Creation of Modern Tourist Offerpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number332-347pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eissn2392-0041
dc.referencesBogacz T., 2012, Propozycje kulturowych doświadczeń w ofertach biur podróży i ich związek z nowym modelem konsumpcji, [w:] M. K. Leniartek, K. Widawski (red.), Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ „Edukacja”, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBoguszewicz-Kreft M., 2010, Doświadczenie jako propozycja wartości dla klienta, Zeszyty Naukowe Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, nr 3 (52).pl_PL
dc.referencesBoguszewicz-Kreft M., 2010, Doświadczenie – nowy paradygmat marketingu, http://www.uslugi.ue.poznan.pl/file/129_849319547.doc.pl_PL
dc.referencesCarbone L. P., 2004, Clued In. How To Keep Customers Coming Back Again and Again, PT Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.pl_PL
dc.referencesIdziak P., 2009, Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności, [w:] Andrzej Stasiak (red.), Kultura i turystyka – wspólnie zyskać!, Wydawnictwo WSTH w Łodzi, Łódź, s. 219-237.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, wyd. II, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLaSalle D., Britton T. A., 2003, Priceless. Turning ordinary products into extraordinary experience, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.pl_PL
dc.referencesMarciszewska B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazurek-Łopacińska K., 2002, Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMilewska M., Prączko A., Stasiak A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNiezgoda A., 2010, Nowe trendy w popycie – wyzwanie dla obszarów recepcji turystycznej, [w:] S. Tanaś (red.), Nauka i dydaktyka w turystyce i rekreacji, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, s. 21-34.pl_PL
dc.referencesNiezgoda A., 2013, Turystyka doświadczeń – dawna czy nowa forma turystyki?, [w:] R. Wiluś, J. Wojciechowska (red.), Nowe-stare formy turystyki w przestrzeni. Warsztaty z Geografii Turyzmu, t. 3, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 37-47.pl_PL
dc.referencesPine B. J., Gilmore J. H., 1999, The Experience Economy: Work Is Theater & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, ss. 254.pl_PL
dc.referencesRymarczyk P. (2006), Turystyka jako zwierciadło współczesnej kultury konsumpcyjnej, [w:] J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Turystyka i rekreacja – wymiary teoretyczne i praktyczne, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 28-32.pl_PL
dc.referencesSchmitt B. H., 1999, Experiential Marketing, The Free Press, New York, s. 32.pl_PL
dc.referencesScott N., Laws E., Boksberger Ph. (red.), 2013, Marketing Tourism Experiences, Routledge, s. 288.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2011, Turystyka rodzinna w świecie ponowoczesnym, [w:] J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Turystyka rodzinna a zachowania prospołeczne, Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, s. 27-38.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2013a, Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, Turyzm, 23/1, s. 29-38.pl_PL
dc.referencesStasiak A., 2013b, Nowe przestrzenie i formy turystyki w gospodarce doświadczeń, Turyzm, 23/2, s. 65-74.pl_PL
dc.referencesStasiak A., Włodarczyk B., 2013, Miejsca spotkań kultury i turystyki, [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak, B. Włodarczyk (red.), Kultura i turystyka – miejsca spotkań, ROTWŁ, Łódź, s. 29-46.pl_PL
dc.referencesUriely N., 2005, The Tourist Experience. Conceptual Developments, Annals of Tourism Research, vol. 32, no. 1.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz A., 2008, Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWilliams P., Soutar G. N., 2000, Dimensions of Customer Value and the Tourism Experience: An Exploratory Study, Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge, ANZMAC 2000.pl_PL
dc.referencesŻemła M., 2014, Autentyczność obiektywistyczna wybranych typów atrakcji w oczach turysty w kształtowaniu doświadczeń turystów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 805, Ekonomiczne Problemy Turystyki, nr 1 (25), s. 385-404.pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record