Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStachowiak, Jerzy
dc.date.accessioned2016-03-15T08:40:03Z
dc.date.available2016-03-15T08:40:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn1895-6890
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17411
dc.descriptionArtykuł powstał w ramach projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: Język współczesnego kapitalizmu. Analiza dyskursu menedżerskiego i jego roli w idei gospodarki opartej na wiedzy (2011/01/N/HS6/02530).pl_PL
dc.description.abstractThis paper presents the relation between the media educationalization and the realm of knowledge on which the so-called human resources management is to be based. The characteristics of the art of management are considered as manifestations of a broader phenomena the governmentality in the sense of Michel Foucault. The concept of the entrepreneur of himself, which was developed in The Birth of Biopolitics, constitutes a point of departure for further empirical investigation. The paper is based on the study of a broadcast of Strefa szefa (TOK FM radio) and it accounts for the analysis of the knowledge transfer in terms of media educationalization related to the reproduction of the image of the entrepreneur of himself. There are the main themes of media educationalization in contemporary entrepreneurship highlighted. The study also indicates relations between four formal types of communicated knowledge. According to the thesis advanced in this paper it is already since the beginning XXth century that prospects of the knowledge-based economy constitutes an intrinsic element of entrepreneurial discourse. Apart from its specific features, the current entrepreneurial public discourse consists of a wide range of aspects making him quite similar to those known from the era of scientific management.pl_PL
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: Język współczesnego kapitalizmu. Analiza dyskursu menedżerskiego i jego roli w idei gospodarki opartej na wiedzy (2011/01/N/HS6/02530).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesSocietas/Communitas;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjecteducationalizationpl_PL
dc.subjectknowledgepl_PL
dc.subjectmanagementpl_PL
dc.subjectpublic discoursepl_PL
dc.subjectentrepreneur of himselfpl_PL
dc.subjectpedagogizacjapl_PL
dc.subjectwiedzapl_PL
dc.subjectzarządzaniepl_PL
dc.subjectdyskurs publicznypl_PL
dc.subjectprzedsiębiorca samego siebiepl_PL
dc.titlePedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number141-161pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Badań Komunikacji Społecznej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBoltanski L., Chiapello E. (1999), Le nouvel esprit du capitalism, Paris: Gallimard.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1981), Men and machines, w: Knorr-Cetina K., Cicourel A. (eds), Advances in Social Theory and Methodology, Boston: Routledge & Kegan Paul.pl_PL
dc.referencesBrine J. (2006), Lifelong learning and the knowledge economy: Those that know and those that do not: The discourse of the European Union, British Educational Research Journal, 32(5): 649665.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M. (2009), Między panoptyzmem i " rządomyślnością" uwagi o kulturze naszych czasów, Kultura Współczesna, 2: 83-95.pl_PL
dc.referencesCzyżewski M. (2013) Teorie dyskursu i dyskursy teorii, Kultura i Społeczeństwo, 2: 41-63.pl_PL
dc.referencesEmerson H. (1913), Educational demands of modern progress, w: A Symposium on Scientific Management and Efficiency in College Administration, New York: Ithaca, s. 411.pl_PL
dc.referencesFairclough N., Jessop B., Wodak R. (eds), Education and the Knowledge Based Economy in Europe, Rotterdam: Sense Publications.pl_PL
dc.referencesFenwick T., Hall R. (2006), Skills in the knowledge economy: Changing meanings in changing conditions, Journal of Industrial Relations, 48(5): 571-574.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2011), Narodziny biopolityki. Wykłady z Collège de France 1978/1979, przeł. M. Herer, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (2010), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977-1978, przeł. M. Herer, Warszawa: WN PWN.pl_PL
dc.referencesGantt H. (1913), The engineer as a manager, w: A Symposium on Scientific Management and Efficiency in College Administration, New York: Ithaca, s. 37-45.pl_PL
dc.referencesHardt M., Negri A. (2005), Imperium, przeł. S. Ślusarski i A. Kołbaniuk, Warszawa: W.A.B.pl_PL
dc.referencesHirschman A. (1997), Namiętności i interesy. Poszukiwanie w przeszłości intelektualnych źródeł kapitalizmu, przeł. I. Topińska, M. Kochanowicz, Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesKennedy P., (2010), The knowledge economy and labour power in late capitalism, Critical Sociology, 36(6): 821-837pl_PL
dc.referencesLazzarato M. (1997), Pour une redéfinition du concept de Biopolitique, Futur Antérieur, 39/40; http://multitudes.samizdat.net/Pour-une-redefinition-du-concept [dostęp: 30.03.2013].pl_PL
dc.referencesLemke T. (2001), The Birth of Bio-Politics Michel Foucault s Lecture at the Collège de France on Neo-Liberal Governmentality, Economy & Society, 30: 190-207.pl_PL
dc.referencesLemke T. (2002), Foucault, governmentality, and critique, Rethinking Marxism, 14: 49-64.pl_PL
dc.referencesPeters M. Introduction, w: Peters M., Besley A.C., Olssen M., Maurer S., Weber S. (eds), Governmentality Studies in Education, Rotterdam: Sense Publishers, s. xxvii-xlviii.pl_PL
dc.referencesPolanyi M. (1958), Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy, London: Routledge & Kegan Paul.pl_PL
dc.referencesRose N. (1998), Inventing Our Selves, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRose N. (1999), Powers of Freedom, Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesRose N. (2011), Polityka życia samego, przeł. A. Kowalczyk, M. Szlinder, Praktyka Teoretyczna, 2.3: s. 187-209.pl_PL
dc.referencesSimons M., Masschelein J. (2008), The governmentalization of learning and the assamblage of a learning apparatus, Educational Theory, 58: 391-415.pl_PL
dc.referencesSchütz A. (1985), Światły obywatel. Esej o społecznym zróżnicowaniu wiedzy, Literatura na świecie, 2: 269-284.pl_PL
dc.referencesWeber M. (2010), Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. J. Miziński, Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjerzy.stachowiak@uni.lodz.plpl_PL
dc.relation.volume16pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska