dc.contributor.author | Stachowiak, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2016-03-15T08:40:03Z | |
dc.date.available | 2016-03-15T08:40:03Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 1895-6890 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17411 | |
dc.description | Artykuł powstał w ramach projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: Język współczesnego
kapitalizmu. Analiza dyskursu menedżerskiego i jego roli w idei gospodarki opartej na wiedzy (2011/01/N/HS6/02530). | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper presents the relation between the media educationalization and the
realm of knowledge on which the so-called human resources management is
to be based. The characteristics of the art of management are considered as
manifestations of a broader phenomena the governmentality in the sense of
Michel Foucault. The concept of the entrepreneur of himself, which was developed
in The Birth of Biopolitics, constitutes a point of departure for further
empirical investigation. The paper is based on the study of a broadcast of Strefa
szefa (TOK FM radio) and it accounts for the analysis of the knowledge transfer
in terms of media educationalization related to the reproduction of the image
of the entrepreneur of himself. There are the main themes of media educationalization
in contemporary entrepreneurship highlighted. The study also
indicates relations between four formal types of communicated knowledge.
According to the thesis advanced in this paper it is already since the beginning
XXth century that prospects of the knowledge-based economy constitutes an
intrinsic element of entrepreneurial discourse. Apart from its specific features,
the current entrepreneurial public discourse consists of a wide range of aspects
making him quite similar to those known from the era of scientific management. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Artykuł powstał w ramach projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: Język współczesnego
kapitalizmu. Analiza dyskursu menedżerskiego i jego roli w idei gospodarki opartej na wiedzy (2011/01/N/HS6/02530). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Societas/Communitas;2 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | educationalization | pl_PL |
dc.subject | knowledge | pl_PL |
dc.subject | management | pl_PL |
dc.subject | public discourse | pl_PL |
dc.subject | entrepreneur of himself | pl_PL |
dc.subject | pedagogizacja | pl_PL |
dc.subject | wiedza | pl_PL |
dc.subject | zarządzanie | pl_PL |
dc.subject | dyskurs publiczny | pl_PL |
dc.subject | przedsiębiorca samego siebie | pl_PL |
dc.title | Pedagogizacja medialna i wzór „przedsiębiorcy samego siebie” | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 141-161 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Badań Komunikacji Społecznej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Boltanski L., Chiapello E. (1999), Le nouvel esprit du capitalism, Paris: Gallimard. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (1981), Men and machines, w: Knorr-Cetina K., Cicourel A. (eds), Advances in Social Theory and Methodology, Boston: Routledge & Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Brine J. (2006), Lifelong learning and the knowledge economy: Those that know and those that do not: The discourse of the European Union, British Educational Research Journal, 32(5): 649665. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski M. (2009), Między panoptyzmem i " rządomyślnością" uwagi o kulturze naszych czasów, Kultura Współczesna, 2: 83-95. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski M. (2013) Teorie dyskursu i dyskursy teorii, Kultura i Społeczeństwo, 2: 41-63. | pl_PL |
dc.references | Emerson H. (1913), Educational demands of modern progress, w: A Symposium on Scientific Management and Efficiency in College Administration, New York: Ithaca, s. 411. | pl_PL |
dc.references | Fairclough N., Jessop B., Wodak R. (eds), Education and the Knowledge Based Economy in Europe, Rotterdam: Sense Publications. | pl_PL |
dc.references | Fenwick T., Hall R. (2006), Skills in the knowledge economy: Changing meanings in changing conditions, Journal of Industrial Relations, 48(5): 571-574. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (2011), Narodziny biopolityki. Wykłady z Collège de France 1978/1979, przeł. M. Herer, Warszawa: WN PWN. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (2010), Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Wykłady w Collège de France 1977-1978, przeł. M. Herer, Warszawa: WN PWN. | pl_PL |
dc.references | Gantt H. (1913), The engineer as a manager, w: A Symposium on Scientific Management and Efficiency in College Administration, New York: Ithaca, s. 37-45. | pl_PL |
dc.references | Hardt M., Negri A. (2005), Imperium, przeł. S. Ślusarski i A. Kołbaniuk, Warszawa: W.A.B. | pl_PL |
dc.references | Hirschman A. (1997), Namiętności i interesy. Poszukiwanie w przeszłości intelektualnych źródeł kapitalizmu, przeł. I. Topińska, M. Kochanowicz, Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Kennedy P., (2010), The knowledge economy and labour power in late capitalism, Critical Sociology, 36(6): 821-837 | pl_PL |
dc.references | Lazzarato M. (1997), Pour une redéfinition du concept de Biopolitique, Futur Antérieur, 39/40; http://multitudes.samizdat.net/Pour-une-redefinition-du-concept [dostęp: 30.03.2013]. | pl_PL |
dc.references | Lemke T. (2001), The Birth of Bio-Politics Michel Foucault s Lecture at the Collège de France on Neo-Liberal Governmentality, Economy & Society, 30: 190-207. | pl_PL |
dc.references | Lemke T. (2002), Foucault, governmentality, and critique, Rethinking Marxism, 14: 49-64. | pl_PL |
dc.references | Peters M. Introduction, w: Peters M., Besley A.C., Olssen M., Maurer S., Weber S. (eds), Governmentality Studies in Education, Rotterdam: Sense Publishers, s. xxvii-xlviii. | pl_PL |
dc.references | Polanyi M. (1958), Personal Knowledge. Towards a Post-Critical Philosophy, London: Routledge & Kegan Paul. | pl_PL |
dc.references | Rose N. (1998), Inventing Our Selves, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Rose N. (1999), Powers of Freedom, Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Rose N. (2011), Polityka życia samego, przeł. A. Kowalczyk, M. Szlinder, Praktyka Teoretyczna, 2.3: s. 187-209. | pl_PL |
dc.references | Simons M., Masschelein J. (2008), The governmentalization of learning and the assamblage of a learning apparatus, Educational Theory, 58: 391-415. | pl_PL |
dc.references | Schütz A. (1985), Światły obywatel. Esej o społecznym zróżnicowaniu wiedzy, Literatura na świecie, 2: 269-284. | pl_PL |
dc.references | Weber M. (2010), Etyka protestancka i duch kapitalizmu, przeł. J. Miziński, Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | jerzy.stachowiak@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 16 | pl_PL |