Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-6 z 6
Retoryka tekstów popularnonaukowych na przykładzie pisma „Scientific American”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The aim of the study is to describe the relationship between rhetoric and popular science
texts. Scientific American magazine is taken as an example. In conclusion, the author suggests that
the rhetoric of popular ...
Zestawienie jako narzędzie dowodzenia w sportowych komentarzach prasowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The article describes juxtaposition as a tool of argumentatio, used by sports journalists. As
a powerful means of persuasion, juxtaposition can play different roles in a text. Sports journalists
use juxtaposition to ...
Czy Hermogenes oglądałby telewizję? – starożytny podręcznik dla medioznawców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The purpose of this article is to examine whether the work of Hermogenes can be useful in
the analysis of the media. The Polish translation of the Byzantine textbook becomes an opportunity
to reflect on the universality ...
Retoryczne aspekty popularyzacji naukowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
After having distinguished the two main contexts for the transmission of knowledge – the
esoteric and exoteric – the paper offers a systematic comparison between scientific and popular
science texts in terms of inventio, ...
Patos w retoryce filmowej. Na podstawie "Yodok stories" Andrzeja Fidyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The article relates to the use of rhetoric in documentary film. Pathos is one of many ways of
creating a persuasive documentary. According to Andrzej Fidyk, modern documentary film must
be attractive to the viewer, ...
Triada retoryczna (logos, etos, patos) a perswazyjność sylwetki prasowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
The article discusses the specificity of character pieces (the journalistic genre for the presentation
and recommendation of a person) in the context of the rhetorical triad. Logos, ethos and pathos
are three ways of ...