Polskość jako przedmiot sporu. Przykład kontrowersji wokół filmu "Pokłosie" w reż. Władysława Pasikowskiego
Abstract
Artykuł dotyczy medialnych i spolaryzowanych debat publicznych, których przedmiotem
staje się polskość i model osobowy Polaka-patrioty, a kontekstem jest obrachunek z polsko-żydowską przeszłością. Problematyka ta zostanie przybliżona na
przykładzie sporu o film "Pokłosie" w reż. Władysława Pasikowskiego z 2012 roku. Celem
badania jest rekonstrukcja dynamiki medialnej debaty oraz strategii dyskursu publicznego,
które regulują, intensyfi kują lub wygaszają spór o tzw. „trudną” przeszłość.
Postawiono pytanie o kondycję współczesnych debat medialnych i o ich produktywny wymiar, a także o symptomatyczność stosowanych w debacie odniesień do kategorii
polskości wobec napięć i podziałów w polskim społeczeństwie. Podstawą prezentowanych
wniosków jest analiza dyskursu przeprowadzona na podstawie 54 artykułów z prasy ogólnoinformacyjnej. The paper discusses polarised public debates in the media that deal with the
category of Polishness and with the role model of a Pole and a patriot in the context
of the reckoning with the Polish-Jewish past. This problem is illustrated by the case
of a debate on Władysław Pasikowski’s fi lm Aftermath in 2012. The aim of the study
is to reconstruct the dynamics of a media debate and the strategies in public discourse
that regulate, intensify or suppress a dispute over the so called diffi cult past. The study
questions the condition of contemporary media debates and their productivity and it
discusses symptomaticity of the references in the debate to the category of Polishness
towards the tensions and divisions in Polish society. The present argumentation is based
on the discourse analysis carried out on the corpus of 54 articles from the Polish press.
Collections