Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. Studia i materiały według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 22
-
Główne ogniwa dydaktyczne w procesie nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Organizacja procesu nauczania języka obcego i jego przebieg mogą być różne, ponieważ zależą od wielu czynników. W przypadku środowiska studentów-cudzoziemców są to przede wszystkim: poziom wiedzy ogólnej studenta, ... -
Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe w procesie przyswajania języka polskiego przez studentów latynoskich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W niniejszym artykule chodzi o zwrócenie uwagi na to, jak powinno być ukierunkowane działanie nauczyciela pracującego z grupą latynoską, by stosunkowo łatwo przejść przez liczne przeszkody w przyswajaniu polszczyzny. ... -
Niektóre czynniki warunkujące efektywność nauczania fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem pracy dydaktycznej w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ Jest przygotowanie zagranicznych maturzystów do rozpoczęcia studiów w polskich wyższych uczelniach. Przygotowanie to obejmuje przede wszystkim ... -
Niektóre metody nauczania języka polskiego jako obcego (Próba klasyfikacji)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Artykuł niniejszy jest próbą wstępnej klasyfikacji niektórych metod nauczania studentów-cudzoziemców w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, refleksją nad zagadnieniem nauczania języka polskiego jako obcego. -
O fonetykę dydaktyczną języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W artykule zarysowano koncepcje podręcznika fonetyki dydaktycznej języka polskiego: uniwersalnego i adresowanego (bilateralnego) oraz zasugerowano potrzebę dalszych poszukiwań i rozwiązań łączących niektóre elementy fonetyki ... -
Próba przedstawienia błędów popełnianych najczęściej przez studentów wietnamskich w czasie uczenia się języka polskiego w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Problemy związane z nauczaniem języka polskiego Wietnamczyków to temat wciąż otwarty dla lektorów uczących obywateli tej narodowości. Język wietnamski, określany jako tonalny i analityczny, jest zasadniczo różny od ... -
Przedmowa
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987) -
Przegląd literatury i stanu badań nad problemem nauczania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W latach 1948-1982 ukazało się ponad 500 publikacji o nauczaniu języka polskiego jako obcego, z których zaledwie część zaprezentowano w niniejszym artykule, kierując się praktycznymi potrzebami nauczycieli języka ... -
Rola testów w nauczaniu chemii w Studium Języka Polskiego: dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Jednym ze sposobów doskonalenia procesu nauczania jest stosowanie testów dydaktycznych opracowanych z uwzględnieniem treści nauczania zawartych w programach chemii i języka polskiego w SJPC UŁ. -
Teoretyczne założenia dydaktycznego słownika objaśniającego języka polskiego dla cudzoziemców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Głównym celem, jakiemu winien służyć dydaktyczny słownik języka polskiego dla cudzoziemców, jest to, aby był on skuteczną pomocą w procesie przyswajania sobie przez nich polszczyzny na wszystkich jej poziomach: ... -
Testy w nauczaniu fizyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987) -
Testy w nauczaniu matematyki w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W latach 1972-1982 w SJPC UŁ przeprowadzono wiele różnorodnych testów z matematyki. Opracowano nawet specjalny skrypt (J. Jerzewski, Zbiór ćwiczeń z matematyki, Łódź 1974; wyd. 2, Łódź 1976; wyd. 3, Łódź.1979.), który ... -
Uwagi na marginesie pracy nad "Historycznym słownikiem minimum dla cudzoziemców"
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W 1985 r. w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego postanowiono opracować cykl słowników o różnych profilach, przeznaczonych dla cudzoziemców podejmujących studia w Polsce. Decyzja ta była ... -
Uwagi o trudnościach fonetycznych studentów latynoskich w procesie przyswajania języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Do ośrodka kształcenia cudzoziemców w Łodzi rokrocznie przybywa spora grupa Latynosów. W procesie przyswajania języka polskiego napotykają szereg trudności i kłopotów. Lektorzy pracujący z nimi odnotowują w pracy ... -
W oprawie odmiany specjałistycznej języka polskiego na zajęciach z cudzoziemcami
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W przedstawionym artykule chodzi o zasygnalizowanie pewnych możliwości, które - wykorzystywane przez dłuższy czas mogą posłużyć do opracowania systemu ćwiczeń leksykalnych i gramatycznych uwzględniających potrzeby "języka" ... -
Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych na proces przyswajania języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania pewnych zależności, które w istotny sposób oddziałują na psychikę uczącego się cudzoziemca i kształtują jego pragmatyczny stosunek do nauki w pierwszym roku pobytu w Polsce. ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987) -
Wybrane problemy koordynacji pracy w nauczaniu języka polskiego Jako obcego w ramach przedmiotu "język polski" i przedmiotu "chemia" w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców Uniwersytetu Łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Celem niniejszego artykułu jest próba przeanalizowania możliwości takiego zorganizowania procesu nauczania języka polskiego w ramach przedmiotu "język polski", aby był on ściśle skoordynowany z procesem nauczania języka ... -
Z prac nad "Chemicznym słownikiem minimum dla cudzoziemców" (Problem doboru treści i układu hasła)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)W 1982 r. rozpoczęto pracę nad “Chemicznym słownikiem minimum”. Ma to być jednojęzyczny, specjalistyczny słownik dydaktyczny dla cudzoziemców kształconych w SJPC UŁ, których obowiązuje przedmiot "chemia" ze wzglądu na ... -
Z problematyki nauczania cudzoziemców konstrukcji ze słowem nie (Potrzeby językowe i ich realizacja w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego używanych w ośrodkach kształcenia cudzoziemców w Polsce)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1987)Słowo "nie" pełni w języku polskim wielorakie funkcje semantyczne i syntaktyczne. Jego prymarną funkcją jest wyrażanie negacji (zakres i stopieŃ negacji może być różny: negacja wzmocniona, osłabiona, ograniczona), ...