Show simple item record

dc.contributor.authorBędkowski, Krzysztof
dc.date.accessioned2016-10-10T08:14:17Z
dc.date.available2016-10-10T08:14:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1509-1414
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19848
dc.description.abstractOne of the main areas in professional activities of foresters is educating the whole society in forestry and nature problems. The main goal of nature and forestry education is to provide the society with knowledge about forest ecosystems and explaining the goals of forestry. In the article some unknown facts of establishing and initial years of activity of The Center for Nature and Forestry Education in Rogów, Poland are unveiled. The role of international cooperation in development process of The Center is also presented.pl_PL
dc.description.abstractWażną sferą działalności leśników jest edukacja leśna lub przyrodniczo-leśna, adresowana do całego społeczeństwa. Jej celem jest upowszechnianie wiedzy na temat zasad funkcjonowania ekosystemów leśnych oraz tłumaczenie, w jaki sposób prowadzona jest w lasach gospodarka leśna. W artykule przedstawiono tło i kulisy powstania oraz pierwsze lata (1995-2001) działalności Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie: modernizację ośrodka i pierwsze przedsięwzięcia edukacyjne, a także jakie znaczenie dla rozwoju funkcji Centrum miała współpraca międzynarodowa.pl_PL
dc.description.sponsorshipWydano przy pomocy: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Łodzipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherLeśny Zakład Doświadczalny SGGW, Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnejpl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie;2
dc.subjectCEPL w Rogowiepl_PL
dc.subjectedukacja przyrodniczo-leśnapl_PL
dc.subjectCenter for Nature and Forestry Educationpl_PL
dc.subjectRogówpl_PL
dc.titleEdukacja przyrodniczo-leśna przed dwudziestoma laty. Powstanie i pierwsze lata działalności Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowiepl_PL
dc.title.alternativeNature and forestry education twenty years ago. Establishing and first working years of The Center for Nature and Forestry Education in Rogówpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number19-46pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmupl_PL
dc.referencesAnderwald D. 2005: 10-letnie doświadczenia CEPL w edukacji przyrodniczo-leśnej w czasach transformacji świadomości ekologicznej społeczeństw. SiM CEPL, Rogów 13 (3): 9-42.pl_PL
dc.referencesBędkowska H., Będkowski K. (red.), Kubicki R., Mozga L., Tumiłowicz J., Wasilewski G., Żegota A. 1997. Rogów i okolice. Przewodnik leśny. Leśny Zakład Doświadczalny SGGW – Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów.pl_PL
dc.referencesBędkowski K. 1996. Rola i zadania Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie w systemie edukacji leśnej społeczeństwa. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i Fundacja „Rozwój SGGW”, Rogów-Warszawa: 13-20.pl_PL
dc.referencesBędkowski K. 1997a. Edukacja leśna w Rogowie. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Leśny Zakład Doświadczalny SGGW – Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów: 7-9.pl_PL
dc.referencesBędkowski K. 1997b. Zadania i formy edukacji leśnej społeczeństwa. W: Grzywacz A. (red.): Kongres Leśników Polskich „Las – Człowiek – Przyszłość”, Materiały i dokumentacja T. II, cz. 2: 308-319.pl_PL
dc.referencesBędkowski K. (red.), Janicki E., Sołdon S., Wasilewski G. 2001. Polsko-duński projekt edukacyjny „Rozwój Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie”. SiM CEPL, Rogów, 5 (2): 133-167.pl_PL
dc.referencesBędkowski K., 2005. Ile lat ma edukacja przyrodniczo-leśna? SiM CEPL, Rogów, 9 (2): 31-42.pl_PL
dc.referencesBurger T. 2005. Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego. Inst. Gosp. Przest. i Mieszk., Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzywacz A. 1989. Niektóre problemy edukacji leśnej w Polsce. Sylwan 133 (6): 1-13.pl_PL
dc.referencesGrzywacz A. 1994. Edukacja leśna społeczeństwa i zmiany w zakresie kształcenia leśników. W: Polska polityka kompleksowej ochrony zasobów leśnych. Fundacja „Rozwój SGGW”, Warszawa: 382-401.pl_PL
dc.referencesGrzywacz A. 1996a. Główne problemy edukacji leśnej społeczeństwa. W: Problemy realizacji proekologicznego modelu leśnictwa metodami aktywnej gospodarki leśnej. Wyd. SGGW w Warszawie: 179-185.pl_PL
dc.referencesGrzywacz A. 1996b. Zadania edukacji leśnej jako części edukacji ekologicznej. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej i Fundacja „Rozwój SGGW”, Warszawa: 7-12.pl_PL
dc.referencesGrzywacz A. 1997. Propozycje zadań dla Administracji Lasów Państwowych w zakresie edukacji leśnej społeczeństwa. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Leśny Zakład Doświadczalny SGGW – Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów: 38-49.pl_PL
dc.referencesKapuściński R., 1997. Uwarunkowania prawne i założenia edukacji ekologicznej w Lasach Państwowych. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Leśny Zakład Doświadczalny SGGW - Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów: 50-54.pl_PL
dc.referencesLewicki W., Tumiłowicz J. 1971. Leśny Zakład Doświadczalny S.G.G.W. w Rogowie. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNowakowski A. 1995. Polityka zrównoważonego rozwoju gospodarki leśnej – cele i zadania. Las Polski 11: 16-18.pl_PL
dc.referencesOtto H.-J. 2000. Społeczeństwo i las w epoce industrialnej. Przegląd Leśniczy 8.pl_PL
dc.referencesPolityka Leśna Państwa, 1997. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRykowski K. 1994. Trwały rozwój lasów w Polsce. Stan i zamierzenia. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk.pl_PL
dc.referencesZarządzenie 1995. Zarządzenie nr 11 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 14.02.1995 r. w sprawie doskonalenia gospodarki leśnej na podstawach ekologicznych. Biuletyn Informacyjny 3 (27), marzec 1995: 9-12.pl_PL
dc.referencesZielony R. 1997. Edukacja leśna leśników. W: Współczesne zagadnienia edukacji leśnej społeczeństwa. Leśny Zakład Doświadczalny SGGW – Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Rogów: 160-164.pl_PL
dc.referencesPieńkos K., Będkowski K.: Założenia modernizacji i rozbudowy budynku muzealno-wystawienniczego, 3 sierpnia 1995 r., 3 s. (maszynopis).pl_PL
dc.referencesPaschalis P, Pieńkos K., Będkowski K.: Założenia do remontu i modernizacji bursy studenckiej, 18 sierpnia 1995 r., 3 s. (maszynopis).pl_PL
dc.referencesBędkowski K.: Założenia do projektów modernizacji i rozbudowy obiektów Leśnego Zakładu Doświadczalnego SGGW w Rogowie k. Koluszek dla potrzeb organizacji Krajowego Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, wrzesień 1995 r., 15 s. (maszynopis).pl_PL
dc.referencesBędkowski K.: Uwagi do koncepcji programowo-przestrzennej Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie, 18 kwietnia 1996 r., 10 s. (maszynopis).pl_PL
dc.referencesPodsumowanie 2001: Będkowski K., Janicki E., Sołdon S., Wasilewski G. - Polsko-duński projekt edukacyjny „Rozwój Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie”. Podsumowanie. CEPL w Rogowie, 26 s. (maszynopis).pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.bedkowski@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.relation.volume47pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record