Show simple item record

dc.contributor.authorGrotowska-Leder, Jolanta
dc.contributor.authorRek-Woźniak, Magdalena
dc.contributor.authorKudlińska-Chróścicka, Iwona
dc.date.accessioned2017-02-28T07:22:44Z
dc.date.available2017-02-28T07:22:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJolanta Grotowska-Leder, Magdalena Rek-Woźniak, Iwona Kudlińska, Polityka przebiegu życia – teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości, „Przegląd Socjologiczny”, 2016, nr 2, 83-104pl_PL
dc.identifier.issn0033-2356
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20706
dc.description.abstractTekst podejmuje zagadnienia teoretyczne stanowiące podstawę programu badań nad procesem osiągania dorosłości we współczesnej Polsce. W ostatnich dekadach zagadnienie to stosunkowo rzadko stawało się tematem w badaniach socjologicznych. Tymczasem istnieją istotne przesłanki – tak poznawcze, jak i aplikacyjne, by zająć się nim bardziej systematycznie niż dotychczas. Autorki, zmierzając do sformułowania założeń projektu badawczego, przywołują cztery perspektywy teoretyczno- badawcze. Pierwsza związana jest z koncepcją zinstytucjonalizowanego przebiegu życia, druga – z ujęciami wczesnej dorosłości i młodych dorosłych jako kategorii społecznej. Wykorzystanie ramy pojęciowej polityki przebiegu życia i „reżimów przejścia”, a także konstrukcjonistycznej perspektywy w badaniach polityk publicznych pozwala z kolei uchwycić polityczno-instytucjonalne konteksty biografii osób rozpoczynających dorosłe życie.pl_PL
dc.description.abstractThe article examines theoretical issues underlying research programmes aimed at characterizing transitions into adulthood in contemporary Poland. This phenomenon seems to have been understudied in recent decades, and there are several arguments for undertaking it more systematically. While aiming at the formulation of research project objectives, the authoresses examine four theoretical and research perspectives. The first is the concept of an institutionalized life course. Secondly, the approaches and theoretical categories applied in youth studies are considered. The conceptual framework of a “life course policy” and “transition regimes” within social policy studies, as well as the constructionist paradigm in public policy research, makes it possible to gain deeper insight into the political and institutional frames of biographies of individuals entering adult life.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologiczny;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectdorosłośćpl_PL
dc.subjectprzebieg życiapl_PL
dc.subjectpolityka przebiegu życiapl_PL
dc.subjectmłodzi doroślipl_PL
dc.subjectosiąganie dorosłościpl_PL
dc.subjectadulthoodpl_PL
dc.subjecttransition to adulthoodpl_PL
dc.subjectyoung adultpl_PL
dc.subjectlife-coursepl_PL
dc.subjectlife-course policypl_PL
dc.titlePolityka przebiegu życia – teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłościpl_PL
dc.title.alternativeLife-course policy – theoretical and methodological issues in research on transitions into adulthooden
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number83-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAlheit Peter. 2015. „Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja t. 18, 4(72): 23–36pl_PL
dc.referencesAnxo Dominique. 2010. EEO Review: Youth Employment Measures, 2010 Sweden. European Employment Observatorypl_PL
dc.referencesArak Piotr. 2013. „Wejście młodych ludzi na rynek pracy, oczekiwania i możliwości realizacji”. Polityka Społeczna 10: 5–11pl_PL
dc.referencesArnett Jeffrey jensen. 1997. “Young people’s conceptions of the transition to adulthood”. Youth and Society 29: 1–23pl_PL
dc.referencesArnett Jeffrey jensen. 2000. “Emerging adulthood. A theory of development from the late teens through the twenties”. American Psychologist 55(5): 469–480pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich, Anthony Giddens, Scott Lash. 2009. Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich, Elisabeth Beck-Gernsheim. 2002. Individualization: Institutionalized individualism and its social and political consequences. London: Sage.pl_PL
dc.referencesBendit Rene. 2006. “Youth sociology and comparative analysis in the European Union member states”. Papers 79:49–76pl_PL
dc.referencesBiehal N., J. Wade. 1996. “Looking back, looking forward: Care leavers, families and change. Children and Youth”. Services Review 18.pl_PL
dc.referencesBertaux Daniel, Thompson Paul (red.). 1993. Between generations. Family models, myths and memories. International yearbook of Oral History and Life stories, Vol. 11: Oxford: Oxford University Presspl_PL
dc.referencesBertaux-Wiame Isabelle. 1993. The pull of family ties. Intergenerational relationships and life paths. W: Between generations : family models, myths & memories. D. Bertaux, P. Thompson (red.), 39–50. Oxford, New York: Oxford University Presspl_PL
dc.referencesBlossfeld H.P., E. Klijzing, M. Mills, K. Kurz. (red.). 2005. Globalization, uncertainty and youth in society. London: Routledgepl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholarpl_PL
dc.referencesBradley Harriet. 2005. Winners and losers: Young people in the ‘new economy’. W: Young People in Europe: Labour markets and citizenship. H. Bradley, J. van Hoof (red.), 94–114. Bristol: The Policy Press.pl_PL
dc.referencesBrzezińska Anna I., Radosław Kaczan, Konrad Piotrowski, Małgorzata Rękosiewicz. 2011. „Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt?”. Nauka 4: 67–107.pl_PL
dc.referencesBuchmann Marlis C., Irene Kriesi. 2011. “Transition to adulthood in Europe”. Annual Review of Sociology 37: 481–503.pl_PL
dc.referencesBuchmann Marlis. 1989. Script of life in modern society: entry into adulthood in a changing world. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesBynner John. 2005. “Rethinking the youth phase of the life-course: The case for emerging adulthood?”. Journal of Youth Studies 8(4): 367–384.pl_PL
dc.referencesChyła Marta. 2013. „Absolwenci w kleszczach kryzysów? Analiza sytuacji osób kończących studia na tle przemian rynku pracy”. Kultura i Edukacja 4: 135–148.pl_PL
dc.referencesDrzeżdżon Wojciech. 2010. Badania nad wartościami młodzieży w dobie dokonujących się przemian. Konstatacje pedagogiczne. Studia Gdańskie. Wizje i Rzeczywistość 8: 101–112.pl_PL
dc.referencesDu Bois Reymond Manuela. 1998. “«I don’t want to commit myself yet»: Young People’s Life Concepts”. Journal of Youth Studies 1(1): 63–79.pl_PL
dc.referencesElder Glenn, Angela O’Rand. 1995. Adult lives in a changing society. W: Sociological Perspectives on Social Psychology. K. Cook, G. Fine and J. House (red.), 452–475. Boston: Allyn & Bacon.pl_PL
dc.referencesErikson Erik H. 1968. Identity: youth and crisis. New York: Norton.pl_PL
dc.referencesErikson Erik H. 1982. The life cycle completed. New York: WW Norton.pl_PL
dc.referencesEsping-Andersen Gøsta. 2004. Unequal opportunities and the mechanisms of social inheritance. W: Generational income mobility. M. Corak (red.), 289–314. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesEvans Karen, Walter Heinz. 1994. Becoming adults in the 1990s. London: Anglo German Foundation.pl_PL
dc.referencesFurlong Andy, Fred Cartmel. 1997. Young people and social change: Individualization and risk in late modernity. Buckingham: Open University Press.pl_PL
dc.referencesFurstenberg Frank F. 2000. “The sociology of adolescence and youth in the 1990s: a critical commentary”. Journal of Marriage and the Family 62 : 896–910.pl_PL
dc.referencesGolczyńska-Grondas Agnieszka. 2014. Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Kraków: NO MOS .pl_PL
dc.referencesGrotowska-Leder Jolanta. 2009. Missing class – stary problem w nowej perspektywie i nowe wyzwanie dla polityki społecznej. W: Aktywizacja–integracja–spójność społeczna. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej. K. Wódz, K. Faliszek (red.), 13–29. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKA PIT.pl_PL
dc.referencesGrotowska-Leder Jolanta. 2007. Bezrobocie polskiej młodzieży w perspektywie UE. W: Aktywna polityka społeczna z perspektywy Europy socjalnej UE. Seria wydawnicza pod patronatem Sekcji Pracy Socjalnej PTS Problemy pracy socjalnej. K. Piątek, A. Karwacki (red.), 105–131. Toruń: Wydawnictwo naukowe AKA PIT s.c.pl_PL
dc.referencesGrotowska-Leder Jolanta, Blanka Serafin-Juszczak. 2014. Zbiorowość NEE T – niewykorzystane zasoby pracy młodzieży. Skala, dynamika i wybrane cechy zjawiska – w perspektywie Unii Europejskiej. W: Rynek pracy i polityka społeczna w XXI wieku. Aktualne problemy. L. Machol-Zajda, C. Sadowska-Snarska (red.), 13–28. Warszawa–Białystok: Instytut Pracy i S praw Socjalnych, Uniwersytet w Białymstoku.pl_PL
dc.referencesHeinz Walter. 2009. Youth transitions in an age of uncertainty. W: Handbook of youth and young adulthood. New perspectives and agendas. A. Furlong (red.), 3–13. London: Routledge.pl_PL
dc.referencesHeinz Walter, Victor Marshall (red.). 2003. Sequences, institutions and interrelations over the life course. New York: Aldine de Gruyter.pl_PL
dc.referencesIngram Helen, Anne Shneider. 2008. Social constructions in the study of public policy. W: Handbook of constructionist research. J. Holstein, J. Gubrium (red.), 189–211. New York, London:Guilford Press.pl_PL
dc.referencesIngram Helen, Anne Schneider, Peter Deleon. 2007. Social construction and policy design. W: Theories of the policy process. P.A. Sabatier (red.), 93–126. Boulder, CO: Westview Presspl_PL
dc.referencesJeffrey Craig, L. Mcdowell. 2004. “Youth in a comparative perspective: global change, local lives”. Youth & Society 36(2): 131–142.pl_PL
dc.referencesKnijn Trudie. (ed.). 2012. Work, Family Policies and Transitions to Adulthood in Europe (Work and Welfare in Europe). London, New York: Palgrave, MacMillanpl_PL
dc.referencesKohli Martin. 1985. Die Institutionalisierung des Lebenslaufs. Historische Befunde und theoretische Argumente. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 37.pl_PL
dc.referencesKohli Martin. 1986. Social organization and subjective construction of the life-course. In: Humaan development. Interdisciplinary perspectives. A.B. Serensen, F.E. Weindert, Z.R. Sherrod (eds.). New York: A Usdale.pl_PL
dc.referencesKohli Martin. 2007. “The Institutionalization of the life course: Looking back to look ahead”. Research in Human Development 4 (3–4). http://www.eui.eu/Documents/DepartmentsCentres/ SPS/Profiles/Kohli/RHD434Kohli.pdf; [dostęp 20.05.2015].pl_PL
dc.referencesLeisering Lutz. 2003. Government and the life course. In: Mortimer. Shanahan (red.), 205–225. The Handbook of the Life course, Springer.pl_PL
dc.referencesLuyckx K., S.J. Schwartz, L Goossens., S. Pollock. 2008. “Employment, sense of coherence and identity formation: contextual and psychological processes on the pathway to sense of adulthood”. Journal of Adolescent Research 23(5): 566–591.pl_PL
dc.referencesMarshall Victor, Margaret Mueller. 2003. Theoretical roots of the life course perspective. W: S equences, institutions and interrelations over the life course. W. Heinz, V. Marshall (eds.). New York: Aldine de Gruyter.pl_PL
dc.referencesMach Bogdan. 2003. Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy nastolatków z roku 1989. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN .pl_PL
dc.referencesMayer Karl U. 2005. Life courses and life chances in a comparative perspective. W: Analyzing inequality: life chances and social mobility in comparative perspective. S. Svallfors(red.). Palo Alto, CA: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesMacDonald Robert. 2011. “Youth transitions, unemployment and underemployment: Plus ça change, plus c’est la même chose?”. Journal of Sociology 47(4): 427–444.pl_PL
dc.referencesMeijers Frans. 2003. “From controlling to constructive: Youth unemployment policy in Australia and The Netherlands”. Journal of Social Policy 33(01).pl_PL
dc.referencesMörch Sven. 1993. Youth life: Its construction, use and change. Psykologisk Laboratorium. Copenhagen.pl_PL
dc.referencesMörch Sven. 1998. What is youth? In: European Youth Trends 1998. Council of Europe (ed.), 5–7. Report by the National Youth Research Correspondents (CEJ/ Recherche (98) 2.pl_PL
dc.referencesNewman S. Katherine, T. Victor Chen. 2007. The missing class. Portraits of the near poor in America. Boston: Beacon Press.pl_PL
dc.referencesNizinska Adrianna, Ewa Kurantowicz. 2010. „Młodzi dorośli między światem szkoły a światem pracy”. Polityka-Badania-Rekomendacje. Forum Oświatowe 2(43), 19–35.pl_PL
dc.referencesOleś Piotr K. 2011. Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesO’Rand Angela. 2003. The future of the life course: Late modernity and life course risks. W: Handbook of the life course. J. Mortimer, M. Shanahan (red.), 703–714. New York: Springer.pl_PL
dc.referencesPasikowski Tomasz, Agnieszka Rosińska. 2013. „Zachowania zdrowotne i dobrostan młodych dorosłych w świetle badań porównawczych”. Polityka Społeczna 2: 27–32.pl_PL
dc.referencesPierce Jonathan, Saba Siddiki, Michael D. Jones, Kristin Schumacher, Andrew Pattison, Holly Peterson. 2014. “Social construction and policy design: A review of past applications”. Policy Studies Journal 42(1): 1–29.pl_PL
dc.referencesPiotrowski Konrad. 2010. Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesRek-Woźniak Magdalena. 2016. Młodzi dorośli: wzory ruchliwości społecznej w okresie transformacji systemowej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesRek-Woźniak Magdalena. 2014. Transition into adulthood, life course, inequalities and social change. W: Welfare state at risk rising inequality in Europe. J. Leaman, D. Eissel, E. Rokicka (eds.). Springer Verlag.pl_PL
dc.referencesRoberts K.T., Tadeusz Szumlicz. 1995. “Education and school-to-work transitions in postcommunist Poland”. British Journal of Education and Work 8: 54–74.pl_PL
dc.referencesSennett Richard. 1998. The corrosion of character, The personal consequences of work in the new capitalism. Norton.pl_PL
dc.referencesSzukalski Piotr. 2015. „ Od normatywnego modelu przebiegu życia do polityki przebiegu życia” Polityka Społeczna 42(2): 1–5.pl_PL
dc.referencesStanding Guy. 2011. The precariat: The new dangerous class. London: Bloomsberry Academic Publishing.pl_PL
dc.referencesSzafraniec Krystyna. 2012. „Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła”. Nauka 1: 101–122.pl_PL
dc.referencesSzarfenberg Ryszard. 2009. „Modele polityki społecznej w teorii i praktyce”. Problemy Polityki Społecznej 12: 15–56.pl_PL
dc.referencesWalther Andreas. 2006. “Regimes of youth transitions: Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts”. Young May 1, 14(2).pl_PL
dc.referencesWalther Andreas, Gry Hejl, Torben B. Jensen. 2001. Youth transitions, youth policy and participation. http://www.iris-egris.de/yoyo/pdf/YoyoWP1StateofArt.pdf; [dostęp: 12.04.2016].pl_PL
dc.relation.volume65


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska