Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.date.accessioned2017-06-21T07:49:12Z
dc.date.available2017-06-21T07:49:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21971
dc.descriptionPraca łączy metody badań społecznych (formuła eksperymentu) z metodami językoznawczymi i badań o komunikacji (analiza dyskursu), by uzyskać wyniki dotyczące komunikowanego wizerunku. Nie uwzględnia się intencji autora wypowiedzi, ale wizerunkowy efekt komunikacyjny, jaki mają jego słowa na odbiorcę/interpretatora.pl_PL
dc.description.abstractProblem badawczy stawiany w pracy to kwestia wizerunku kreowanego za pomocą działań werbalnych, a także sposoby jego komunikowania i badania. W centrum zainteresowania stoi pytanie: jaki efekt wizerunkowy można osiągnąć za pomocą jakich działań werbalnych?- jakie mechanizmy komunikacji na poziomie języka prowadzą do osiągnięcia określonego rezultatu wizerunkowego? Założono przy tym, że prowadzone badania mają mieć charakter intersubiektywny i minimalizować wpływ badacza na wyniki oraz mają weryfikować efekt komunikacyjny. Posłużono się niestosowaną do tej pory w zaproponowanej formie metodą, dlatego za równie istotne zagadnienie uznano weryfikację zastosowanego empirycznego aparatu badawczego. Ponieważ przekonania badaczki (badania empiryczne, wyłączenie intencji nadawczych z ana-lizy, nastawienie na efekt komunikacyjny), jak też poszukiwania z zakresu stanu badań i metodologicznych rozwiązań prowadziły do racjonalnego konstruktywizmu Michaela Fleischera, to też w tym paradygmacie powstała niniejsza dysertacja, o czym mowa w pierwszej części tego opracowania: „Komunikowanie wizerunku i metodologia jego badania”. Szczegóły dotyczące specyfiki analizy prezentuje część druga „Wyniki – rozwiązania analityczne”. By określić, jaki wizerunek możliwy jest do komunikowania na poziomie werbalnym, przed-stawiono respondentom tekst do przeczytania, a następnie zapytano o cechy, jakie na podstawie tekstu czytelnik przypisuje jego autorowi. Dobrym narzędziem w tym względzie okazał się felieton jako gatunek umożliwiający ekspresję osobowości twórcy. Uwzględniono teksty Krzysztofa Vargi, Piotra Zaremby, Magdaleny Środy i Szymona Hołowni. Bardzo upraszczając procedurę badawczą, można powiedzieć, że przedkładano respondentom felietony na dwa sposoby: w jednym wariancie, gdzie wiadomo było, kto je napisał, oraz w drugim, w którym autor pozostawał anonimowy. Ponadto starano się uwzględnić, czy i jak wygląd felietonisty i jego tzw. „wizerunek publiczny” wpływają na image powstały na postawie słów. Wyniki wraz z analizą i interpretacją prezentuje część trzecia niniejszego opracowania poświęcona wizerunkom felietonistów. W drugim etapie badania (następującym bezpośrednio po pierwszym) poproszono respondentów o wypisanie z tekstu tych fragmentów, które stały się podstawą do wyłonienia wskazanych cech. Przypisane przez respondentów cechy wizerunkowe oraz cytaty, w których się one realizowały, posłużyły jako materiał badawczy. Poddano go konstruktywistycznej analizie dyskursu, dzięki której opracowanie wszystkich cytatów w obrębie każdej z cech pozwoliło wskazać ich wykładniki komunikacyjne. Przebieg tej analizy oraz jej rezultaty przedstawia część czwarta, dotycząca wykładników komunikacyjnych poszczególnych cech. W zakończeniu pojawia się tzw. katalog wykładników komunikacyjnych cech wizerunkowych. Generalne ustalenia pozwalają dostrzec dominację słowa w konstrukcji wizerunku. Widać także wpływ dyskursu na image autora wypowiedzi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectwizerunekpl_PL
dc.subjectanaliza dyskursupl_PL
dc.subjecteksperymentpl_PL
dc.subjectbadania interdyscyplinarnepl_PL
dc.subjectfelietonpl_PL
dc.subjectwpływ na wizerunekpl_PL
dc.titleKreowanie wizerunku autora felietonu przez odbiorcę tekstupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderBarańska-Szmitko Annapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAbsolwentka filologii polskiej UŁ, specjalizacji Kody komunikacji społecznej oraz Dydaktycznej.Pracownik Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Zakładu Teorii i Praktyki Komunikacji. Początkowo jej zainteresowania naukowe skupione były wokół wpływu społecznego - perswazji i manipulacji, by następnie skoncentrować się na wizerunku i sposobach jego werbalnego komunikowania oraz na interdyscyplinarnym podejściu metodologicznym w badaniach komunikacji nie tylko wizerunkowej. Stara się wykorzystywać kompetencje językoznawcy w analizie problemów typowych dla nauki o komunikacji, łącząc analizę dyskursu z metodami badań społecznych. Z wyboru i przekonania konstruktywista. Publikuje w czasopismach punktowanych, polskich i zagranicznych oraz w monografiach. Prowadziła wykłady gościnne w Norwegii, Hiszpanii i na Łotwie.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.baranska@uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorHabrajska, Grażyna
dc.dissertation.reviewerFleischer, Michael
dc.dissertation.reviewerKita, Małgorzata
dc.date.defence2017-06-23


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska